Kan du hjelpe ?

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hei!
For et nytt OB prosjekt skal der benyttes Beyma TPL 200 med horn/WG i edel-tre.
Er det en vennlig sjel her inne som kan gi oss detaljerte mål på hornet på H-utgaven?
Det beste hadde vært å ha hornet på et kort lån. Vi lover kongelig behandling, omsorg og hederlig omtale :)
mvh Willy & Øyvind
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Hei Willy. Får du ikke GA-tegning hos Beyma om du spør?
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Vil sjekke. Det ligger forsåvidt tegninger ute på katalogen, men er ikke helt trygg på kurvaturen.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Fikk info fra Beyma og satte opp et excel-ark basert på info fra Elliot Sound diy-sider (og det skal jeg ha for meg sjøl...)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Er det lov å spørre hvorfor dere går for Beyma diskanten?
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Power handling, følsomhet, areal, linearitet, evne til å deles relativt lavt, bra CV, pent fjes osv.
Vi vil ikke ha en dome poppende utover gulvet ;-)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Henger 100% med deg på det altså.
Men samtidig, er kompresjonsdriver (CD) vurdert og evt. hvorfor er det utelatt? Sagt på en annen måte, hvilke fordeler ser du med Beyma AMT som gjør at CD ikke er del av planen?
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Vi tok utgangspunkt i hva innehaveren allerede har kjøpt inn, så det ble ikke lagt mye pes på alternativ idet det forelå et meget brukbart emne.
Mulig det finnes enda bedre alternativ. Når det er sagt, så er jeg skeptisk til CD idet de jeg har lyttet til, nesten uten unntak, gnager i øret etter en tid.
Det er jo ikke uten grunn at det stadig finnes opp N antall trakter for å bøte på karakteristikken (som florerer på brukt'n).
Har selvsagt hørt noen gode horn, men her står jeg uten god nok erfaring til å stå til rette for resultatet. Ta gjerne stafettpinnen.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Pinnen er mottatt, men jeg orker ikke løpe langt :D
Å allerede ha driveren i arsenalet er et vektig argument det!

Når du først roter deg inn i WG-verden så kommer du uunngåelig til å møte mange av de samme utfordringene vi ellers har med tradisjonelle kompresjonsdrivere og horn. At du ikke har fått lyttet øret til et oppsett som gir deg sinnsro er selvsagt litt dumt, men jeg er ikke så sikker på om det utelukkende skyldes horna, driverne eller en kombinasjon av de. Det kan det selvsagt gjøre, men det her er skogen tettpakket med trær som fort kan gjøre at man ikke ser skogen.

CD har i sin natur et par fortrinn over AMT, som bl.a. færre refleksjoner og diffraksjoner i hornet (rund form i kombinasjon med bedre styr på bølgefronten). Dette gir i sin tur også bedre kontroll på spredningen. I praksis har også ofte en CD bedre kapasitet enn AMT-ene som er i handel. En kan helt sikkert optimalisere hornet til Beyma sin AMT for å komme nærmere det vi kan med kompresjonsdrivere og WG, men pga. byggeformen så er det i sakens natur en del utfordringer med formen.

Valg av horn/WG og kompresjonsdriver er kritisk. Det finnes selvfølgelig horn/WG som kunne vært gjort vesentlig bedre, på samme måte som det finnes direkte dårlige kompresjonsdrivere. En uheldig kombinasjon av WG og CD vil heller aldri kunne bli helt optimalt. En må sette sammen en kombinasjon der en utnytter hornet best mulig i hele kompresjonsdriverens og/eller hornets arbeidsområde. Begynner man med en god driver så er mye gjort. Størrelsen på driveren avhenger av hvor delefrekvensen havner. 1" kommersiell vare (1-2" membran") bør ikke deles noe særlig under 2kHz. Under der så snakker vi fort 3 eller 4" membran. Mitt stalltips er glem Econowave og andre forsøk på 1" drivere ned til eller under 1kHz. Det blir aldri like bra som med større drivere. Med feil driver og horn så kan det låte sørgelig og det blir uansett aldri i nærheten av det man får til med større biter. Størrelsen på hornet har også stor betydning for opplevelsen. For et "ekte" constant directivity horn (WG) så gjelder BIB prinsippet. Bigger is Better. Gjelder egenlig for tradisjonelle horn også, men med et stort "men". En liten WG skaper følelsen av mindre lyd enn hva en større gjør.

Jeg tror den største utfordringen man opplever er det å håndtere en CD/WG combo sin naturlige respons og få den til å gli sammen med øvrig konstruksjon. En WG krever alltid korreksjon og skal det gjøres 100% så slipper man ikke unna dsp. Her skiller ikke Beyma AMT/WG seg fra CD/WG. Og jeg mistenker kanskje at det er spesielt på dette punktet at du har opplevd øreslitasje. Det er nemlig ingen grunn til at CD skulle være verre enn AMT på det området, såfremt seff. at kompresjonsdriveren er av god kvalitet. For en WG som skal spille hele veien opp så bør en IMO også se på drivere med berylliumsmembran. JBL 2435 f.eks. er en glimrende innstegsmodell som (enda) ikke koster hviten ut av øyet.

Når alt dette er sagt, så er jeg helt sikker på at dere kommer til å få til et kjempefint resultat med valgt retning også :)
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ikke uenig. Har lest noen papers på CD-horn, men når jeg ikke kjenner den rette komboen horn/driver , så vil jeg ikke utsette byggeren for eksperimentering.
Dersom noen kan gi en helhjertet anbefaling som ikke koster en månedslønn, hører vii gjerne om dette.
Vi vil legge delefrekvensen på ca 1700 Hz i utgangspunktet. Aktivt delefilter og EQ (MiniDSP og Dirac Live).
Snekkeren er kapabel til å høvle hønna sjøl, så det kan jo falle rimeligere ut. Men, som sagt, innkjøpt alternativ står ikke tilbake for mye i markedet. WG til Beyma er jo ferdig-tygget innenfor sitt trivselsområde.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Keep on W.Sand. I utgangspunktet var jeg bare nysgjerrig på bakgrunnen for valg av diskant. Og poenget mitt i siste post var ikke et forsøk på å endre retning for prosjektet, men heller prøve å belyse at kompresjonsdrivere også har noe for seg og at det er noen krysser og b-er uansett valg :)
Uten å ha prøvd Beyma sine AMT-er selv så registrerer jeg jo at mange er svært godt fornøyd med de.

Skal bli kjekt å følge med på fortsettelsen.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Keep on W.Sand. I utgangspunktet var jeg bare nysgjerrig på bakgrunnen for valg av diskant. Og poenget mitt i siste post var ikke et forsøk på å endre retning for prosjektet, men heller prøve å belyse at kompresjonsdrivere også har noe for seg og at det er noen krysser og b-er uansett valg :)
Uten å ha prøvd Beyma sine AMT-er selv så registrerer jeg jo at mange er svært godt fornøyd med de.

Skal bli kjekt å følge med på fortsettelsen.
Beyma sin amt er absolutt bra :) enig der.
Er også enig med at CD/horn kombo er helt kritisk.
Du skulle fått lånt min WG, men sendte akkurat høyttaleren min avgårde.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Takk for det. Men, det er ikke for sent om noen av dere andre kan låne bort WG et par dager, eller om vi kan ta en lynvisitt i rimelig omkrets. Kjekt å kvalitetssikre.
I formelen for WG er det hovedsakelig 3 variabler: Grensefrekvens, strålevinkel og utgangsdia (throat dia). Keele's faktor kan settes konstant. I studier av waveguide er konklusjonen at det er bedre med større waveguide eller en mindre i forhold til elementet den skal spille mot (mellomtonen / beaming i overgangsområdet). BIB som Tytte sier. HVor mye "taper" vi egentlig på å droppe WG i denne settingen?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Uten WG så mister en rundt 3dB følsomhet og kapasitet i nedre arbeidsområde.
Selv om Beyma sin WG ikke er helt optimal mht. konstant spredning, så er kanskje det viktigste at man i horisontalplanet får en mer beamende konstruksjon uten WG . Jfr. målingene i databladene til Beyma (utdrag under)

Vertikalt så er det omtrentlig hips om happ hvor Beyma sin WG uansett har begrenset virkning.

Beyma AMT 200 med og uten WG.jpg


Edit: For moro skyld skalerte og la Beyma sine kurver med og uten WG oppå hverandre slik at de er direkte sammenlignbare. Blått er med WG
 
Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
I formelen for WG er det hovedsakelig 3 variabler: Grensefrekvens, strålevinkel og utgangsdia (throat dia). Keele's faktor kan settes konstant. I studier av waveguide er konklusjonen at det er bedre med større waveguide eller en mindre i forhold til elementet den skal spille mot (mellomtonen / beaming i overgangsområdet). BIB som Tytte sier. HVor mye "taper" vi egentlig på å droppe WG i denne settingen?
Du har utelatt en viktig faktor i oppskriften for en vellykket WG, nemlig overgangen mellom driverens bølgefront og hornets throat. Skal dette gjøres helt skikkelig så må vi for en kompresjonsdriver ta med i regnestykket bølgeshapingen som skjer allerede helt inne ved starten av fasepluggen på membransiden. Driverens faseplugg og exit blir en naturlig forlengelse av hornet. For en ideel waveguide ønsker vi en perfekt plan bølgefront i det hornet starter sin ekspansjon. Formen her er avgjørende for at bølgen skal utvikle seg uniformt gjennom profilen og det er på dette punkt vi helst diskuterer drivermatching. Vinkelen du referer til en sterk forenkling av problemet. Det er også pga.dette vi finner en del kreative løsninger for å prøve å "rette opp bølgefronten" underveis - slik som diffraksjonsspalter, finner i hornet osv.
For en AMT vil en slik ideell tilnærming være nær sagt umulig å få til. I horisontalplanet kan vi oppnå en bra overføringsfunksjon, mens det i vertikalplanet naturligvis kollapser.
 
Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
En annen og viktig faktor er hornets avrunding i munningen dersom hornet er ment å skulle stå fritt, altså ikke innfelt i baffel eller vegg. For lite avrunding gir unødvendig mye kantdiffraksjoner, mens for mye avrunding resulterer før eller siden i beamende respons.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Pussig nok ser det ut til at TPL150 beholder nivået nedover i frekvens bedre enn TPL200, og kan og brukes litt lengre ned.

Johan-Kr
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Pussig nok ser det ut til at TPL150 beholder nivået nedover i frekvens bedre enn TPL200, og kan og brukes litt lengre ned.

Johan-Kr
Ikke pussig i det hele tatt egentlig, om du tar med at følsomhet er høyere på tpl200. Lettere membran. Dette gir jo da generelt sett høyere fs og da avrulling tidligere. Waveguiden fungerer selvsagt like langt ned uansett.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
I waveguide shoot-outs vises tydelig at ikke alle kombinasjoner er like heldige (forskjellige diskanter målt i samme waveguider). Således har man 3 valg: Kjøpe en ferdig leverandørkombinasjon (eks Beyma), gå for hva andre har testet ferdig (eks Tymphany ringradiator + Visaton WG) eller "the hard way". Tid, interesse og lommebok bestemmer.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Ja det blir tilfeldig når en tar en vilkårlig direktestrålende dome- eller ringradiatordiskant og monterer i en vilkårlig WG, ref resultatene fra WG shoot out.
Hvis dere sånn helt tilfeldigvis skulle matche diskanten mot f.eks. en litt kvass 10"-er :cool: så ville jeg prioritert en løsning med god dynamisk kapasitet fremfor softdomer og Vifa/ScanSpeak ringradiatorer. Beyma er mye bedre på dette området og beyma sin WG gjør også helt sikkert en grei jobb som den er.
Å lage en egen bedre WG til Beyma vil kreve eksperimentering (presisjon, tid, penger, frustrasjon, glede, osv.) for å få det helt 100.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Kun Beyma er aktuell mot den "tilfeldige" veldig kvasse mellomtonen, Vifa ble nevnt kun som eksempel på matching. Vi vil legge til en WG i edeltre eller Corian av kosmetiske årsaker ved å kopiere den originale WG 100% mht form i den akustiske kanalen. Dersom vi ikke finner modellgrunnlaget godt nok, kan innehaveren muligens få byttet inn diskantene mot eksemplarer med påmonterte WG (som igjen blir lakkert) Dessverre selger ikke Beyma / AV-shop WG i løsvekt.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Corian du, høres flott ut :) Kan det da være et alternativ å kopiere det lånte hornets originalprofil ved å ta en plastavstøpning og legge formen som innlegg i Corianbaffelen?. I så fall kan kanskje formen fylles med Corianlim som farge-/strukturmessig, etter sigende, skal se identisk ut med hovedmaterialet.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Det blir nok 3d-fres (CNC) i ei blokk av det ene eller andre materialet dersom det ikke blir en stylet ( lakkert) original.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Han er jo en mann med kunnskap om så mye, men bukker også da gitt :rolleyes:
Neste step er å finne ut hvor mye komp det er tilrådelig på 18" før Qts går i taket og presisjonen i kjelleren.
Har et opplegg med å måle TS-parametre som funksjon av % reduksjon forhold SD/ spaltåpning ved hjelp av et IRIS-spjeld. Skal bli intr å lese av forløpet i excel.
Inspirasjon:
oidoaudio-sida-702x336.jpg
 
Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jeg lurer pinade på om ikke 200 og 150 diskanten bruker akkurat samme WG. Målene er iallfall identiske og de ser kliss like ut i mine øyner. I så fall heter waveguiden TD-TPL og selges i løs vekt; Beyma TD-TPL
 
Topp Bunn