Kan en MC-pickup retippes?

N

nb

Gjest
Benz i Sveits gjør dette, snakk med Audioart eller HiFi-guiden. Men det tar en evighet (fikk antydet ca 20 uker)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
The Cartridge Man (google på adressen) har et svært godt rykte i UK.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Benz i Sveits gjør dette, snakk med Audioart eller HiFi-guiden. Men det tar en evighet (fikk antydet ca 20 uker)
Tar litt tid ja, men ikke evigheter. Retippet min Benz og tok vel nærmere tre måneder.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Tar litt tid ja, men ikke evigheter. Retippet min Benz og tok vel nærmere tre måneder.

Har en Ortofon MC 30 Supreme. Skulle vel vere verdt å retippe? Må produsent gjøre dette? Blir resultatet bra? Er det uforholdsmessig dyrt?

Bjarte

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Jeg har som nevnt kun gjort dette hos produsenten Benz, men det er sikkert ikke noe i veien for å få gjort dette andre steder.

Ja, resultatet ble veldig bra. Hadde allerede solgt min før jeg fikk den tilbake, men en liten prøvelytt viste at den var vestentlig bedre til å spore etter besøket. Lyden ellers skal jeg ikke mene for mye om da jeg hadde gjort andre forandringer i systemet. Men, alt tyder på at den var minst like god.

Nei, det er ikke dyrt, 2000 inkl frakt.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Har en Ortofon MC 30 Supreme. Skulle vel vere verdt å retippe? Må produsent gjøre dette? Blir resultatet bra? Er det uforholdsmessig dyrt?

Bjarte
Temaet har vært debattert tidligere, se http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi2;action=display;num=1142791761

Ortofon retipper ikke pickupene sine og anbefaler heller ikke dette. En retipping innebærer at nålarmen kappes og at det spjelkes på en ny nålarm med ny diamant. Hvor bra dette kan bli er noe kontroversielt.

Ortofon MC 30 Supreme er ikke en unik nok pickup til at jeg vil anbefale retipping. Kostnaden vil også fort kunne overstige det du må betale for en ny pickup med innbytterabatt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du skal gjere ein VdH-retipping (den beste, trur eg), kostar dette 4500 kr. Du får då nesten alltid ein glimrande pickup, eg har høyrt fire retippa derifrå, og dei er alle strålande gode, på mange måtar betre enn utgangspunktet.
Om du "pantar" ein Ortofon Supreme, får du ein ganske fornuftig rabatt på ein ny Ortofonpickup, uansett modell, trur eg. Kva som er mest kvalitet pr. krone, vert då eit spørsmål om kor dyrt du handlar...
Å retippe ein Koetsu løner seg, då pickupen er dyr, og 4500 er ein bagatell. Men Supremen min har eg iallfall ikkje retippa...

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dersom du skal gjere ein VdH-retipping (den beste, trur eg), kostar dette 4500 kr. Du får då nesten alltid ein glimrande pickup, eg har høyrt fire retippa derifrå, og dei er alle strålande gode, på mange måtar betre enn utgangspunktet.
Om du "pantar" ein Ortofon Supreme, får du ein ganske fornuftig rabatt på ein ny Ortofonpickup, uansett modell, trur eg. Kva som er mest kvalitet pr. krone, vert då eit spørsmål om kor dyrt du handlar...
Å retippe ein Koetsu løner seg, då pickupen er dyr, og 4500 er ein bagatell. Men Supremen min har eg iallfall ikkje retippa...
Tja, ingen regel uten unntak :-/
Retippa en Transfiguration AF-1 en gang hos VdH.
Var så misfornøyd da jeg fikk den tilbake at jeg sendte den ned til VdH enda en gang for en ekstra sjekk, men den låt like dårlig når jeg fikk den igjen for andre gang.
Kr 3.500,- rett i dass..... :mad:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tja, ingen regel uten unntak  :-/
Retippa en Transfiguration AF-1 en gang hos VdH.
Var så misfornøyd da jeg fikk den tilbake at jeg sendte den ned til VdH enda en gang for en ekstra sjekk, men den låt like dårlig når jeg fikk den igjen for andre gang.
Kr 3.500,- rett i dass..... :mad:
Har også vært borti folk som har vært veldig misfornøyd etter VdH-retipping... uten at jeg kan si noe om hvorfor eller om andre skulle ha gjort det bedre.

Det er uansett to UK firmaer som til en stadighet blir skrytt opp i skyene i UK presse; The Expert Stylus Company og The Cartridge Man...

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OK, bra å få høyre andre syn. Kan de beskrive dei lydmessige endringane?
Dette blir bare heresay siden jeg ikke har hørt før/etter selv, men det blir (som jeg har hørt) klaget på en livløs, døll og tam lyd ift originalen. Men som sagt; dette er bent frem uhørt herfra.
Linn hevder forresten at komplett rebuild (ikke bare retipping) må til om en høyklasse pu skal blir "tilnærmet som ny"; og de yter jo denne servicen også... med bakgrunn i at oppheng etc også blir slitt og mister sine egenskaper i takt med diamanten.

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har også vært borti folk som har vært veldig misfornøyd etter VdH-retipping... uten at jeg kan si noe om hvorfor eller om andre skulle ha gjort det bedre.

Det er uansett to UK firmaer som til en stadighet blir skrytt opp i skyene i UK presse; The Expert Stylus Company og The Cartridge Man...

Mvh Vidar P
Har også hatt en Transfiguration Spirit Mk.1 hos Expert Stylus Company.
Bedre resultat enn hos VdH, men dessverre ikke fullgodt.
Man beholdt den herlige klangen (som bare de "runde" Transfiguration pickup'ene har), men dessverre ble oppløsningen en god del mindre enn originalt.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
OK, bra å få høyre andre syn. Kan de beskrive dei lydmessige endringane?
AF-1 var overhodet ikke til å kjenne igjen.
Lite spennende klang og null dynamikk!

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dette blir bare heresay siden jeg ikke har hørt før/etter selv, men det blir (som jeg har hørt) klaget på en livløs, døll og tam lyd ift originalen.
Jøss!
Jeg skrev følgende FØR jeg leste din kommentar:
AF-1 var overhodet ikke til å kjenne igjen.
Lite spennende klang og null dynamikk!

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.836
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Retipping er ofte noe dritt fordi i de aller fleste tilfeller blir det et ugjenkjennelig resultat, noen ganger kan man ha flaks, men som oftest blir det ikke bra.
Noen av grunnene:
........fordi det brukes liming av ny (i de fleste tilfeller uorginal) diamant på gammel nålearm og dessuten er det noen firmaer som til og med limer en ny (uorginal) nålearm med ny (uorginal) diamant på stubben som står igjen etter en avbrukket nålearm.......... dette blir sjelden eller aldrig bra.

Eller hva synes du om en pickup med orginal f.eks alm konisk sliping også kommer den tilbake med VdH sliping eller Gyger sliping på diamanten ? Kan jo bare ikke bli bra når alle paramtre blir forandret allerede ved der lyden hentes opp fra platen.

Ortofon har vært våkne nok til og innse dette og tilbyr derfor innbytte ordning, Lyra "retipper" aldrig, derimot rebygger de hele pickup'en og bytter all innmat og etter endt "renovering" sitter man i praksis igjen med en ny pickup i det gamle huset.  

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Det enkleste er kanskje å holde seg til Benz som retipper sine egne pu'er.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.836
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det enkleste er kanskje å holde seg til Benz som retipper sine egne pu'er.

Ja, men jeg anbefaler kun og sende inn "åpne" eller åpningsbare pickup'er for retipping/renovering slik at et nålarmsbytte blir utført og ikke at de bare kapper av den gamle og limer på sin egen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Jeg har som nevnt kun gjort dette hos produsenten Benz, men det er sikkert ikke noe i veien for å få gjort dette andre steder.

Ja, resultatet ble veldig bra. Hadde allerede solgt min før jeg fikk den tilbake, men en liten prøvelytt viste at den var vestentlig bedre til å spore etter besøket. Lyden ellers skal jeg ikke mene for mye om da jeg hadde gjort andre forandringer i systemet. Men, alt tyder på at den var minst like god.

Nei, det er ikke dyrt, 2000 inkl frakt.
Ble hele nålerøret byttet eller ble den kappet og skjøtt?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.836
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Kjenner ikke til mange Linn pickup'er, men Linn Arkiv og Akiva er pickup'er som er svært vanskelige og gjøre noe med fordi de har limt pickup hus som er nærmest umulig og få åpnet med noe annet enn en nøtteknekker.......... de to nevnte pickup'er forøvrig ikke laget av Linn på lik linje med de andre "Linn" pickup'ene som bla Troika. Linn fabrikken har vel ingen egenproduserte pickup'er, så ved evt renovering blir de nok sendt til de fabrikene som har produsert de og på den måten får man tilbake topp produkter.

HES

Bransjeaktør
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
0
Tillad en bemærkning:
Alle MC kan retippes, men som det er nævnt er det ikke altid at det kan betale sig.
Flere bl.a. Ortofon, Lyra har ombytnings service, med en pris er forskellig fra producent til producent.
Benz retipper (ved ikke om de gør med alle fabrikater), men VDH gør med alle til fornuftige priser.
Man skal blot huske at specifier hvordan ens musik smag er, kan læses på vdh hjemmeside, og så er nålen jo helt NY!!!!!
Det vi husker er at den lyd, lige før retipningen, er jo en slidt slibning. Desuden tager det lidt tid før en pick-up "brænder" ind. Husk at forlange at gummi ophængene fornyes.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Ble hele nålerøret byttet eller ble den kappet og skjøtt?

Det regner jeg med (byttet), for jeg kunne ikke se noe som skilte den fra før den dro. Vidar hos Audioart nevnte at den kanskje ville ligne litt mer på de moderne Benzene når den kom tilbake (men hva som ble gjort kan ikke jeg redegjøre for). Som nevnt, den hadde sin sedvanlige fylde og åpenhet i mellomtonen men nå med bedre sporing. Jeg testet den som nevnt ikke mye etter at den kom tilbake da den allerede var solgt, men den har aldri fungert bedre hos meg enn etter besøket.

Retipping på generell basis vet jeg ikke nok om.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Det regner jeg med (byttet), for jeg kunne ikke se noe som skilte den fra før den dro. Vidar hos Audioart nevnte at den kanskje ville ligne litt mer på de moderne Benzene når den kom tilbake (men hva som ble gjort kan ikke jeg redegjøre for). Som nevnt, den hadde sin sedvanlige fylde og åpenhet i mellomtonen men nå med bedre sporing. Jeg testet den som nevnt ikke mye etter at den kom tilbake da den allerede var solgt, men den har aldri fungert bedre hos meg enn etter besøket.

Retipping på generell basis vet jeg ikke nok om.
Det hørtes bra ut. Jeg har tidligere hatt et par Benz H2.0 Wood, men aldri retippet dem (solgt før de kom så langt). Ser ikke bort fra at jeg prøver en retipping av min Ruby 2 når den er utslitt...

Topp Bunn