Kan jeg fjerne pipe i kjeller eller raser huset?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
God kveld. Bygger meg nytt musikkrom i kjelleren og lurer på om jeg kan fjerne pipen i denne etasjen. Er dette en del av husets bærende konstruksjon? Pipen har vært der pga et oljefyringsanlegg, men oljefyringsanlegg er ikke lengre i bruk.
I etasjen over er det en peis, så der ønsker jeg selvfølgelig å beholde pipen.

På forhånd takk for gode svar :)

Bilde 1 og 2 viser pipe fra musikkrom.
Bilde 3 viser oljefyringsanlegget fra andre siden av veggen.
Bilde 4 viser peis og pipe i etasjen over.

Vedlegg

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Nei du kan ikke rive pipedelen i kjellern og beholde resten i de øvrige etg.
Piper av leca, murstein, rødstein whatever trenger et fundament å stå på. Dette er som regel ført ned til støpt plate i kjellergulvet.
Det er kun stålpiper som ikke trenger å føre lasten helt ned til kjellergulv.

OM du velger å rive pipe i kjeller, må du stemple av etg over for så å sette inn en eller annen form for tilleggsbæring der du river vekk pipa. (en søyle el.l.)
I tillegg til å tette røykløpet der du river vekk pipen osv osv....

Slå fra deg ideen først som sist, det er det enkleste.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som aNvA sier. I tillegg kan jeg nevne at jeg satte inn en kakkelovn hos meg, og den er så tung at den må stå på sin egen betongsøyle gjennom kjelleren til fast fjell ved siden av pipeløpet. I første etasje ser det ut som om kakkelovnen står på parkettgulvet, men den står egentlig i et hull i gulvet oppå betongsøylen sin. Dette er seriøst tunge ting, og bærekonstruksjonen i et trehus vil neppe greie å holde det oppe hvis det "henger i løse luften".

Jeg tror nok ikke pipa bærer huset ditt, men huset vil neppe greie å bære restene av pipa hvis du tar vekk delen i kjelleren. Resultatet kan bli et helvetes rot med mye knuste murstein i kjelleren og et stygt hull i taket.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.429
I litt eldre hus var ofte pipen en bærende del av takkonstruksjonen.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Pink_Panther skrev:
I litt eldre hus var ofte pipen en bærende del av takkonstruksjonen.
Slik er det i vårt hus, den bærer ikke bare taket men samtlige bjelkelag. Så selv om den ikke er i bruk lenger og bare står i veien så får den bli der den er.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Som aNvA sier. I tillegg kan jeg nevne at jeg satte inn en kakkelovn hos meg, og den er så tung at den må stå på sin egen betongsøyle gjennom kjelleren til fast fjell ved siden av pipeløpet. I første etasje ser det ut som om kakkelovnen står på parkettgulvet, men den står egentlig i et hull i gulvet oppå betongsøylen sin. Dette er seriøst tunge ting, og bærekonstruksjonen i et trehus vil neppe greie å holde det oppe hvis det "henger i løse luften".
Jeg er bekymret for vinylsamlinga mi, som nok veier mer enn en kakkelovn. Den står i loftstua.... ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Vinylsamlingen din er vel spredd over fler bjelker enn en kakkelovn. Litt større fotavtrykk mener jeg.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.592
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Umm - en kakkelovn veier nok mere enn de fleste platesamlinger. Typisk vekt er 1200-1400kg.

Johan-Kr

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Som relativt erfaren bygningsmann,så kan jeg jo prøve meg med et forslag. Det ser ut som pipa står halvveis innmurt i en bærende betongvegg i kjelleren.Om det stemmer,så er det ingenting i veien for at du kan ta bort den delen av pipa som stikker ut i rommet.Du blir i midlertid nødt til å erstatte den halvdelen av pipa som utgjør halve hullet i veggen-etter riving av den ytterste delen,med ny murstein.Dette for å få et massivt underlag for den gjenstående,øvre delen av pipa.
Det bør være uproblematisk at ikke hele pipa får understøttelse,så lenge den ligger i noenlunde balanse,og / eller litt over halvparten ligger på massivt underlag
Ellers så må du bygge inn en ny sotluke under røykrøret for ovn i første etasje. Husk at sotluke bør ligge minst 25 cm under røykhull for ovn.Helst litt mer,for å få plass til sot etter feiing. Det betyr også noe for å få god trekk i pipa.
Husk å midlertidig understøtte gulvbjelkene rundt pipa under prosjektet
Mvh Rune :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Problemet som jeg ser det kan løses v å støpe veggen rundt hjørnet ferdig hvis du river pipen. Det ser ut som pipen din er murt opp som en avslutning mellom 2 bærevegger. Dvs hadde du revet pipen, så bortsett fra å ha 2-3 bjelker fra etg skillet hengende i løse luften, hadde du fått et åpent hjørne inn i rommet bak. Det er murt opp en krone rundt pipen i kjelleren som mest sannsynlig, slik jeg ser det, har 1 bjelke på hver side og muligens 1 i midten som slutter v pipen.
Du vil nok måtte støtte opp taket og pipen oppover hvis du river det ned.

Topp Bunn