Kan man styre Macmini med iPad uten annen skjerm?

O

Oblivion

Gjest
HEL skrev:
Er dette mulig?
Dette virker som bare det ;D

Det eneste som var litt trøbblete var når det ble oppgradert til Lion.
Ikke mer trøbbel enn at jeg måtte logge inn med brukernavn og passord,
og kjøpe en oppgradert versjon av programmet - som jeg ikke husker navnet på i farten...
VNC ett eller annet :) iPaden er ikke i nærheten.

Hvis 65finger følger med kan han sjekke på sin iPad som jeg har satt opp på den samme måten.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Jeg er lei av å rippe musikk på laptopen i iTunes for deretter å dra musikken over til NAS disken (noe som tar 4-5 minutter pr plate) uten mulighet for å fikse feiltagging, coverart osv i etterkant. iTunes hakke sjans til å drive iTunes med 400 gb lossless over trådløst nettverk.

O

Oblivion

Gjest
HEL skrev:
Jeg er lei av å rippe musikk på laptopen i iTunes for deretter å dra musikken over til NAS disken (noe som tar 4-5 minutter pr plate) uten mulighet for å fikse feiltagging, coverart osv i etterkant. iTunes hakke sjans til å drive iTunes med 400 gb lossless over trådløst nettverk.
Jeg har OSX basert servere og Linux baserte servere med enten 1Gbit eller 2Gbit (dual 1Gbit) kablet nettverk.
Avspiller maskin(ene har fire forskjellige) har 1Gbit nettverk.
Rippe maskin har 1Gbit nettverk.
Dette er satt opp med noen Gigabit switcher slik at jeg har full båndbredde der det går data og slipper å dele på 1Gbit båndbredden.
Det er ca. 4T med AIFF og WAV i iTunes biblioteket og ca. 3T med Flac.
Har ikke noen problemer med hastighet i forbindelse med ripping og avspilling.
Begge "live" serverne har 10T kapasitet, og jeg har tre backup servere (pensjonerte hovedservere)...

Kjører også et antall video kamera med kontinuerlig live video opptak som bruker ca. 100Mbit båndbredde konstant, men dette går via egne switcher til egne video servere slik at det ikke belaster båndbredden til musikk serverne.

Alt er satt opp hardkodet slik at jeg ikke trenger å ha ADSL modem / router / DHCP server oppe,
og har også et GSM basert reserve nettverk hvis ADSL forbindelsen skulle gå ned, og backup serverne er fysisk plassert på en annen lokasjon.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Det var voldsomme greier.

Jeg har kjørt samme greia i 8 år nå. Sonos i hele huset, en vanlig router, NAS disk og trådløst nettverk. Ripper som nevnt til Apple lossless.

Ønsker fortrinnsvis å holde bedre orden på musikksamlingen. Det er et og annet cover som er feil men det som er mest irriterende er at CD platen spres over flere artister, her er det essensielt å overstyre med platens navn som albumartist ved ripping. Det har jeg oppdaget nå med 1200 plater på disken.

Moment nr 2 er om jeg skulle konvertere fra lossless til aiff i og med at førstnevnte må pakkes ut. Men da må jeg ha større hardisk i NASen. Masse styr. Orker ikke. Ikke sikkert jeg hører forskjell heller?

O

Oblivion

Gjest
HEL skrev:
Det var voldsomme greier.

Jeg har kjørt samme greia i 8 år nå. Sonos i hele huset, en vanlig router, NAS disk og trådløst nettverk. Ripper som nevnt til Apple lossless.

Ønsker fortrinnsvis å holde bedre orden på musikksamlingen. Det er et og annet cover som er feil men det som er mest irriterende er at CD platen spres over flere artister, her er det essensielt å overstyre med platens navn som albumartist ved ripping. Det har jeg oppdaget nå med 1200 plater på disken.

Moment nr 2 er om jeg skulle konvertere fra lossless til aiff i og med at førstnevnte må pakkes ut. Men da må jeg ha større hardisk i NASen. Masse styr. Orker ikke. Ikke sikkert jeg hører forskjell heller?
Helt enig i at det er masse styr, men jeg begynte også med lossless, FLAC, trådløst nettverk og et NAS.
Dette viste seg å ikke holde mål...
Dette greide ikke engang å betjene video overvåkningen (og da var det oppgradert til NAS #2 hvor jeg måtte kaste sikkerhet på døra og bytte fra speiling til striping av data for å nesten henge med).
Å spille musikk via et annet NAS samtidig på nettverket var bare å glemme.

Derfor ble alt av nettverk og servere "skrapet" og jeg startet på nytt...
Videre oppgradering er klar fordi jeg anskaffet hybrid nettverkskabler som også har optisk fiber i kablene som er klart til å ta i bruk...

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Har du noen enkle, men overkommelige tips til meg?

O

Oblivion

Gjest
HEL skrev:
Har du noen enkle, men overkommelige tips til meg?
Kablet Gigabit nettverk via en Gigabit switch til NAS, avspiller, rippe maskin etc.
Et NAS som helst greier å lese å skrive data med 100Mbyte / 1Gigabit hastighet.
Dedikert avspiller maskin.

Alternativt hvis du ikke trenger mer enn 2T eller 3T iTunes bibliotek så kan du bruke en eSATA disk direkte på avspiller maskinen og ta backup av denne til et NAS.

Dette er det billigste og RASKEST fordi lese skrive hastigheten minst tilsvarend Gigabit nettverk.
Og det er vel ikke langt over en 1000 lapp dette koster.
Du er heller ikke avhengig av nettverks ytelse etc.

Hos 65finger har jeg satt opp en slik løsning:
Avspiller Mac med eSATA disk med iTunes bibliotek - uten skjerm, mus, tastatur - kun fjernstyrt av iPad.
NAS med Flac bibliotek for Flac avspilling eller konvertering til AIFF.
iPad styrer også både iTunes (med BitPerfect) og iPeng for Flac avspilling fra NAS.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Flott. Det var rimelig forståelig.
Jeg bruker imidlertid Sonos som primærkilde, har vel egentlig tenkt å kable denne. Er litt usikker på om det er lurt da cat5 kabelen ikke er et galvanisk skille? Eller?
Det som mange har gjort med Sonos er å disable nettverkskortet inni og bruke kabel, enten til router, eller til en brigde som er plassert et par meter unna.

O

Oblivion

Gjest
HEL skrev:
Jeg bruker imidlertid Sonos som primærkilde, har vel egentlig tenkt å kable denne. Er litt usikker på om det er lurt da cat5 kabelen ikke er et galvanisk skille? Eller?
Det som mange har gjort med Sonos er å disable nettverkskortet inni og bruke kabel, enten til router, eller til en brigde som er plassert et par meter unna.
Med nettverkskabel får du galvanisk skille.
Kjøp en skjermet cat6 kabel når du først gjør noe.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Oblivion skrev:
HEL skrev:
Med nettverkskabel får du galvanisk skille.
Kjøp en skjermet cat6 kabel når du først gjør noe.
Så når routeren er på en elektrisk kurs og Sonos Zoneplayeren er på hifikursen så vil det ikke under noen noen omstendigheter føre til jordsløyfe til HiFikursen fra den kursen routeren får strøm fra? (må bare ha det inn med teskje) :D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
HEL skrev:
Jeg må si jeg skjønner ikke helt denne. Du kan jo bruke Laptopen og rippe direkte til NAS. Har nettopp satt opp en tilsvarende løsning for en kompis av meg samt at jeg kjører samme løsning selv. Bibloteket og navigeringen igjennom iTunes er lynkjapt iforhold til andre løsninger jeg har prøvd. Går det for sakte ville jeg kablet alt over en Gigabite løsning selv om jeg ikke tror det er derfor navigeringen går tregt. Er vel godt over 500GB musikk på min ReadyNas nå og navigeringen er meget rask på min Macbook + mine Minier.
Du kan redigere informasjonen igjennom iTunes og tagge akkurat slik du vil selv om musikken ligger på NAS disken. Det er klart sitter du med en Windows maskin og iTunes er det ikke rart det går tregt ;D

Topp Bunn