Kan noen hjelpe? Electrocompaniet ECI-6D vil ikke installere driver for USB på win7.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Fikk min EC ECI-6D i dag. Har prøvd å installere driveren for USB inngangen for innebygde dac uten hell.
Sier bare at jeg må slå på enheten, eller plugge inn og ut usb. Dette er gjort, såklart ;)

Windows kommer med beskjed om ukjent enhet.

Er dette normalt? Jeg er nokså datakyndig selv, så det skorter i grunn ikke på viten.
Men driver vil ikke installeres... AAARRRHHG :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Takker for info. Så på den når jeg googlet dette. Men regnet der for å være for win8. Men om det gjelder win7 64-bit er det faktisk meget relevant. Skal sjekkes ut :)

MrMarbles

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.02.2013
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, framgangsmåten i Windows 7 for å tillate installasjon av usignerte drivere er vel litt annerledes. Tror dersom du starter maskinen og trykker F5 eller F8 for å få opp oppstartsmenyen, så kan man velge deaktivere driversignering på ett av valgene. Mulig dette ble fjernet i W7. Mye av denne kunnskapen har gått i glemmeboka etter at jeg gikk over til Mac. Trenger uansett ikke å huske så mye i dag når man har google ^^

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Fikk min EC ECI-6D i dag. Har prøvd å installere driveren for USB inngangen for innebygde dac uten hell.
Jeg har brukt en USB/ coax converter. det gir ganske mye bedre lyd enn bare over USB. Har prøvd forskjellige DAC'er til det. men sys Hegel HD2 funker fint. nå bruker en "gammel" DAC fra Cambridge. annbefaler å prøve dette om du har mulighet.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Prøv en annen datamaskin om den installerer seg der, ikke sjeldent at det er feil på dac usb inngang.
Funker det med en annen maskin er det ok, om ikke ville jeg reklamert.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei.

Takker for tilbakemeldinger. Prøvd mere, men ingen nytte. Snakket med EC i dag på support. Men de sa jeg kunne kjøre driver som administrator.
Gjorde det, men gjorde ingen forskjell. Ser ut som det er noe annet galt. Maskinen klarer ikke detektere usb enhet.

Når jeg plugger i USB kabel sier Windows:

Kjenner ikke igjen USB-enhet.
En av USB-enhetene som er koblet til denne datamaskinen , har en feil og windows kan ikke gjenkjenne den.

Når jeg laster inn driver fra setup fil begynner den å jobbe. Søker på maskin og så kommer denne beskjeden:
Setup requires that the device is plugged in. Please connect the device you want to install, and make sure it is turned on.
If your device is currently connected, please unplug and replug it.

Dette er forsøkt MANGE ganger. Men med samme resultat. Begynner å tro det er USB inngangen på dac i ECI-6D som er
defekt på et vis. Fryktelig irriterende. Denne var minimalt brukt i ca 5 mnd i følge selger.
Får høre med han om det var brukt USB inngangen.

Hva tror dere nå?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Aner ikke, prøv med en annen maskin først. Den bruker standard xmos, aldri hatt trøbbel med disse driverne (jeg har 2 xmos-baserte dacer og har prøvd de på alt fra windows 7 32bit til windows8 64bit, aldri vært noen problemer.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Får teste ut en annen maskin jeg har. Men har til dags dato aldri hatt noen problemer med USB enheter på denne
maskinen. Så rart om det begynner nå og kun med ECI dac. Hegel HD20 f.eks installerer seg selv og overtar som lydkort.
Enkelt og greit :)

Ingen kjekk start dette. Men håper på en snarlig løsning på USB-mysteriet :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Fikk et tips fra Soundgarden om å teste en kortere USB kabel. Gjorde dette og da fikk jeg installert driver og USB inngang er aktivert med lyd-driver aktivert.
MEN nå til det kjekke. Det er MASSE ulyder ved avspilling av lyd via usb. Knitring og spraking og "hakking".

Noen tips her da? Blir visst ikke en god intro for EC dette for meg :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Tja, får vel oppdatere igjen :) Nå fikk jeg endelig alt oppe og gå her via USB. Nice når ting faller på plass etter litt kav og stress.
Heldigvis virker alt nå som det skal.

Takker til alle som kom med tips i saken :)

Nå får man endelig sette seg ned og lytte litt ;)

Mvh Øyvind

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Hvordan ble du kvitt Knitring og spraking og "hakking"?

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
He he. Jo slik som dette var det :) Har brukt Hegel HD20 via den samme USB på dataen hele veien.
Var denne jeg koblet til nå også. Men det var en spraking og hakking der hele tiden med EC. Aldri med Hegel.
Byttet til en annen USB port og vips vekk. Kjøpte en 3 meter kabel siden USB dacen i
EC ikke ville gjenkjennes via 5 meter som jeg alltid har brukt. Men nå har jeg da altså i mellomtiden
endelig fått koblet opp og testet skikkelig streaming fra iPad air og via Apple TV3, airplay. Dette er jo
optisk ut fra Apple TV. Og det fungerer knall. Ingen USB kabel trengs. Så på en måte var det et dytt i baken på
meg selv til å få airplay testet ut. Har hatt en teori i hodet om at "kablet" er best :) Men tror jaggu ikke jeg kan
høre noen merkbare "store" forskjeller nei.

Nå skal det testes ut en Bel Canto S300id forsterker med B&W 805s
høyttalerne mine. Jeg skal høre om den matcher vel så bra.

Topp Bunn