Kan noen hjelpe meg med elementer til Dali 109??

Blixa

Medlem
Ble medlem
24.05.2005
Antall liker
0
Sted
Telemark
Torget vurderinger
1
Hei alle sammen ;)

Jeg har et par Dali 109 som jeg mangler diskanter og mellomtoner. Tror de bruker Vifa-elementer orginalt. Det jeg lurer på er om noen vet eller kan forklare meg hvordan man finner ut hvor mange omh diskantelementene må være. Nominel impendans på 109 er 4 omh. Altså; må jeg bruke en 4 omhs diskant og en 4 omhs 5" mellomtone.

Vet at dette er mye svada fra en grønning, men setter stor pris på tips om alternative elementvalg:)

Mvh Blixa

T

theStig

Gjest
Re: Kan noen hjelpe meg med elementer til Dali 109

Det er en smule fler parametre enn bare impedansen man må tenke på også...

Er det noen typebetegnelse å se på de originale elementene? Det beste er vel å erstatte med det samme som originalt, eller i det minste finne noe som ligner. Da er det greit å vite hva som opprinnelig satt i høyttaleren.

Blixa

Medlem
Ble medlem
24.05.2005
Antall liker
0
Sted
Telemark
Torget vurderinger
1

Takk for responsen.

Chasiet til ihvertfall 5" mellomtonen er customdesignet til dali 109. Jeg har lett etter dem men finner ikke helt like.
Det er også lenge siden disse elementene gikk føyken og de er plukket ut og hivd, så jeg får ikke sett på spesifikasjonene og de brukermanualene jeg har funnet sier ikke noe om hva slags elementer som brukes:(

Med å vite hva som satt i høytaleren regner jeg at du mener spesifikasjonene på de forskjellige ellementene.
Det eneste jeg vet er at det er 2x10" + 5" +1" og at de er på 4 omh nominell.

Mvh Grønning

T

theStig

Gjest

Antagelig er diskant og mellomtone 8 ohms elementer, og at det er selve høyttaleren som er 4 ohm (pga. to 8 ohms basser).

Utfordring nummer 1 er å finne en mellomtone med samme type chassi. Vifa produserer ikke elementer med dette chassiet lenger. Da må du velge noe annet, og gjøre om nedfresinga i kabinettet.

Diskanten er antagelig en standard størrelse, altså 104 mm diameter på frontplata. Da er det mye å velge i, f.eks vil nok Seas H0831 passe bra.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1

Mellomtone: C13WG, finnes i 8 og fire ohm. Kjøpes hos Hoejttalerbutikken.dk........om noen engang måtte lure. Om ikke noe annet så har Madisound en Peerless 5" som fysisk passer.

Topp Bunn