Hm.
Synes det er mange her som har litt spesielle ønsker; Fagpressen skal ikke favorisere ett eneste merke, da dette kan føre til at gjeldende merke får fordeler i markedet. Resultat; Ingen merker klarer å selge mer enn 100 produkter på ett år.
Ingen produsenter har mindre enn fire- fem personer i utvikling, og enda mange, mange flere i produksjon. Man må ha la oss si kr250000 pr pers i utvikling (Latterlig lav lønn for innsatsen!!!) det er lik kr1,250000 i en bedrift med fem personer. I tillegg skal man ha tid på en eller flere produksjonslinjer, noe som koster masse penger. en fabrikk som Glamox As i Molde kan produsere mange tusen lysarmaturer på en uke. Skal de til med noe småjål som hifi, må de stille om alle maskiner, og det tar dritmye tid. Går i masse tap. Og må ta blodpris for å trykke opp firehundre små deler til hifiproduktet. Kanskje de må ta 1.000.000 ellerno´.
Oppe i to millioner tohundre og femtitusen kroner nå.Uten arb. giveravgift, seff. Og ennå går ingen i overskudd. Man får altså ikkeno´ igjen for risikoen man tar, for de hundrevis av timene pr år man jobber over det som er tillatt for arbeidstakere, og så videre.
Per Abrahamsen sier at det koster en mill å markedsføre et produkt som koster en mill i utvikling. Det vil si at vi omtrent dobler prisen, til fem kalde millioner. Hvis det tar ETT år å utvikle. I tillegg kommer prøving og feiling med ørten forskjellige komponenter i signalveien. Koster masse penger det også.
Dette er selvsagt bare for det tekniske arbeidet. Administrasjon kommer i tillegg. Og dessuten kommer markedsføring om man er et nytt merke, og DET er dyrt, det! Man får omtrent ingenting igjen for hver krone, men man MÅ allikevel gjøre det, ellers får man ingen penger inn i det hele tatt, og får derfor ikke lån til å drive videre. Skal man ha lån, må man seff betale renter på lånet, og disse løper i hele perioden. Halvveis i utviklingen går antakelig alt til helvete, og man må begynne mer eller mindre på nytt.
Går det to år før man har noe som helst på markedet, koster det ti tusen pr enhet, uten at en kjeft har tatt avanse på noe som helst. Så skal man transportere, og logistikk er både dyrt og vanskelig, særlig med rør og sånt dritt. Og så skal man forhandle seg til en pris hos en kjede, og så skal kjeden ha lagerplass, og det får de ikke, for etablerte agenturer skal ha prioritet, og så må man finne et mellomlager. Når butikken endelig tar tingen din inn, dobler de prisen før de selger den, ETTER at logistikken er regnet inn. Nå koster produktet tredve tusen kroner.
Trollspeilet