Kan statisk elektrisitet skade elektronikk i DAC1?

jonesiq

Medlem
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
5
Antall liker
0
Har en Benchmark DAC1 (den anbefales!!). I manualen står det:

"REMOVING TOP COVER:
The DAC1 has a removable cover. This cover provides access to the jumper settings on the PCB. The DAC1 contains static sensitive components and should only be opened by qualified technicians. Static discharge may cause component failures, may affect the long-term reliability, or may degrade the audio performance. Use a static control wrist strap when changing jumper settings."

Hvor kritisk er dette egentlig. Er faren stor for å ødelegge elektronikk om jeg går inn og flytter på "jumper-settingene" med "rene" hender?

Hilsen Jone
 

Vedlegg

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Re: Kan statisk elektrisitet skade elektronikk i D

Spørs hva du mener med rene hender. Det er ikke møkk som er farlig. Men høye spenninger. Advarselen er rett nok, men noe er jo lov å gjøre. Det gjelder å kjenne sin begrensning. Når du har tatt av lokket / dekselet og de komponentene du skal justere er tilgjengelig, holder du en hånd på chassis og bruker den andre til å justere eller bytte jumper med. Du har ikke stort potensiale mellom to hender som sitter på samme kropp. Når du gjør det på denne måten, er det samtidig en stor fare for å få seg en trøkk selv. Den ene håda på jord og den andre "live". Husk å koble fra nettet før du gjør noe som helst! Ellers er svaret på ditt innledende spørsmål JA. All spenning tilført elektronikk på feil måte og til feil sted kan skade eller ødelegge.
 

Vedlegg

N

nb

Gjest
Re: Kan statisk elektrisitet skade elektronikk i D

Har vanskelig for å tenke meg at dette kan være mer skummelt enn f.eks. å bytte CPU på en PC, noe som jo går fint å gjøre selv. Et slikt antistatisk armbånd er nok uansett et greit rekvisita.
 

jonesiq

Medlem
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
5
Antall liker
0
Re: Kan statisk elektrisitet skade elektronikk i D

Har vanskelig for å tenke meg at dette kan være mer skummelt enn f.eks. å bytte CPU på en PC, noe som jo går fint å gjøre selv.
Slik tenker jeg og...at det ikke kan være store risken å skifte på de små plast-jumpere
Takk for innspill
 
N

nb

Gjest
Re: Kan statisk elektrisitet skade elektronikk i D

Slik tenker jeg og...at det ikke kan være store risken å skifte på de små plast-jumpere
Takk for innspill
Ikke skyld på meg om noe går åt helvete da;)
 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Re: Kan statisk elektrisitet skade elektronikk i D

Ikke skyld på meg om noe går åt helvete da;)
Men.........................
Har vanskelig for å tenke meg at dette kan være mer skummelt enn f.eks. å bytte CPU på en PC, noe som jo går fint å gjøre selv. Et slikt antistatisk armbånd er nok uansett et greit rekvisita.
 
Topp Bunn