Kanalubalanse i to pickuper

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Med kort mellomrom har to pickuper (en gammal Audio Technica MM og en halvgammal Dynavector 20X-H) hos meg fått en markant ubalanse mot venstre -- på to ulike platespillere. Den ene blei etter en stund prøvd på en tredje platespiller og fungerte da faktisk bra en liten stund før den falt tilbake til den samma ubalansen.

Når jeg bytter om venstre og høyre i den ene enden av ledningene i anlegget, flytter ubalansen seg over til høyre kanal -- det gjelder også for ledningene som går inn i pickupene. Så det må vel være pickupene som er gåene.

Det mystiske er at akkurat det samma skjer med to stk. med så kort mellomrom. Må det være tilfeldig? Kan det være noen slags "sjokkbølger" fra ett eller annet som har skjedd i anlegget, som har tatt livet av dem...?

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Pickup`er er selvfølgelig riktig montert i arm, med hensyn på offset...?

Hvis offset ikke er riktig justert, vil du få skjev kanalbalanse, men hvis den fungerte greit en stund, og det så ble skjev kanalbalanse...?

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Nei, det har ikke noe med pickupinnstillinga å gjøre. Ved ett tilfelle kunne jeg forresten høre at balansen brått slo over. Jeg er kjent med at pickuper kan utvikle ubalanse over tid (veit ikke om det har noe med økt motstand å gjøre eller hva).

Når det samma skjer med to ulike pickuper med kort mellomrom, lurte jeg bare på om det er tenkelig om noe elektronikkrelatert kunne ødelegge innmaten i pickupen (f.eks. kraftige signalpulser om jeg skifter signalkabler i anlegget uten å ha slått av effektforsterkeren). Dette har jeg ikke noe som helst greie på, som enkelte kanskje skjønner!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Da må det være noe fryktelig galt med riaa/pre...
Har du måle-instrument? (hvis ikke, ta en tur til Feiltema/Clas Ohlson og handle ett)

Arne K

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Men når jeg fører høyre "cartridge leads" inn over venstre "pinner" bak på pickupen, og omvendt, så skifter ubalansen fra venstre til høyre! Dessuten har jeg prøvd å gå utenom RIAA og plugga platespillerkabelen rett inn i AUX-inngangen på kontrollforsterkeren (samma ubalanse).

Jeg har multimeter.

Elektronikk:
Fonodelen i Exposure Super XV integrert forsterker
NVA P90 passiv forforsterker
NVA A80 monoblokker

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ta ut RCA-pluggene og mål ohm på h/v kanal først. Ohm deretter pickup direkte.
MM typisk 500-2k ohm (MC typisk mindre enn 200ohm)

Arne K

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Nå trur jeg at jeg har målt :) Skjønner ikke så mye av teknikken og var ikke sikker på åssen det skulle gjøres, men i og med at hver kanal må måles for seg for å kunne sammenliknes, gikk jeg ut fra at "den andre" målepinnen skulle settes på jord.

Slo av strømmen på platespillerforsterkeren og tok ut alt av signalkabler. Satte en pinne inn i en av fonoinngangene, den andre vekselvis på yttersida av inngangen, på jordingsskruen og på baksida av chassiset, alt med eksakt samme resultat. Fikk verdien 46,8 på begge kanaler med multimeteret på 200K.

Tok deretter for meg de to pickupene. En målepinne på rødt og en på grønt, og deretter en på hvitt og en på blått. Målte på 20K og fikk disse verdiene på displayet:

AL13E (MM): venstre 1,21-1,22 (litt flikk), høyre 1,18
20X-H (MCHO): venstre 0,26, høyre 0,25 (ikke store forskjellen?)

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
PS: Brukerdokumentasjonen til Dynavector-pickupen sier 270 ohm.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Du skulle prøve 2k instillingen for litt nøyaktigere resultat, men det virker som PU er i orden. Jeg mistenker heller en kabel, kanskje i arm?

Arne K

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Tenkte også på at armkabler kunne være synderen, men hvis det er prøvd med tre forskjellige platespillere, går jeg ut fra at det ikke er samme armen som er brukt på disse...??

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Platespillerne har ingen komponenter og ledninger felles. Men 20X-H er bare prøvd på spiller A foreløpig, mens Audio Technicaen er prøvd på spiller B og C, for å si det sånn. Skal prøve Dynavectoren på "spiller B" til helga, og også måle mer nøyaktig.

Men jeg kommer tilbake til dette:
"Men når jeg fører høyre "cartridge leads" inn over venstre "pinner" bak på pickupen, og omvendt, så skifter ubalansen fra venstre til høyre! Dessuten har jeg prøvd å gå utenom RIAA og plugga platespillerkabelen rett inn i AUX-inngangen på kontrollforsterkeren (samma ubalanse)."

Når en feil skifter kanal, må feilen ligge oppstrøms i signalveien?

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Helge_G skrev:
Platespillerne har ingen komponenter og ledninger felles. Men 20X-H er bare prøvd på spiller A foreløpig, mens Audio Technicaen er prøvd på spiller B og C, for å si det sånn. Skal prøve Dynavectoren på "spiller B" til helga, og også måle mer nøyaktig.

Men jeg kommer tilbake til dette:
"Men når jeg fører høyre "cartridge leads" inn over venstre "pinner" bak på pickupen, og omvendt, så skifter ubalansen fra venstre til høyre! Dessuten har jeg prøvd å gå utenom RIAA og plugga platespillerkabelen rett inn i AUX-inngangen på kontrollforsterkeren (samma ubalanse)."

Når en feil skifter kanal, må feilen ligge oppstrøms i signalveien?
Hvis jeg forstår det rett, så skifter du høyre og venstre kanal med ledningene på kontaktene på pickup...?

Hvis da feilen skifter kanal, må jo nesten feilen ligge i selve pickup`en, kan ikke skjønne noe annet...

(Oppstrøms, som du så riktig utrykker det :) )

Topp Bunn