Kapasitans på riaa

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
På min riaa kan jeg velge mellom 0 og 150 pF.
Hva innebærer dette?
Kan det være et subsonisk filter som fjerner lave frekvenser forårsaket av ujevne plater?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Det er pickupens "last" du skal sette med en velger på riaaen. Grov sagt så laster man MM pickuper med kapasitans og MC pickuper med resistans. 47pF er en standardverdi som de fleste enkle riaaer utstyres med. Om du har en MM pickup kan du starte med 47pF på velgeren og så prøve deg frem både opp og ned i verdi for å finne hva du liker best rent lydmessig sett. Etterpå kan du jo kikke i databladet til pickupen og se hva produsenten anbefaler. Har du MC pickup så er de ganske ufølsomme for kapasativ last. Da kan du sette velgeren på 47pF, og les så litt teori om hvordan man laster MCer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Vær obs på at den vesentlige kapasitive belastingen ligger i kabelen fra PU til RIAA inngang. Den må regnes med.
Den er nok aldri under 100pF/m. En MM pu skal vanligvis ha mellom 150pF og 350pF belastning paralell med 47k.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Hvis du vet hvilken ende av loddebolten en skal holde i...og kan litt om komponenter, er det beste å fjerne evntuelle kondiser i inngangen, og heller bruke motstand til last-tilpasning!

Arne K

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.923
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Hvis du vet hvilken ende av loddebolten en skal holde i...og kan litt om komponenter, er det beste å fjerne evntuelle kondiser i inngangen, og heller bruke motstand til last-tilpasning!

Arne K
Que?

Kan du evt. forklare litt nærmere?

Jeg slutter meg forøvrig til svarene fra Andreas og Audiomix ... med unntak av at en kabel godt kan komme ned i omkring 40 pF pr meter.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.923
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
En ukjent «carlos» på et annet forum som leker seg i spice ... so what?

Dersom du ikke ønsker å dra hele eksperimentet, så synes jeg den konvensjonelle modellen er enklere å presentere til nybegynnere. Andre med flaggermushørsel har meldt om «god» lyd med vesentlig høyere balastning enn 47K også ...

mvh
KJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ukjent for deg, kanskje...men har vært på diy-senen lenge...på diyaudio.com & diyhifi.com

Arne K

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Takker for svar som har kommet.

Slik jeg oppsummerer svarene:

MM skal ha kapasitans, og avhengig av kapasitans på kabel kan en velge mellom 0 og 150 pf.

MC bør helst ha så lite kapasitans som mulig.

Har dette noe med størrelsen på spolen i pickupen?

Cello

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Pick up, kabel og inngangstrinn i RIAA er en "haug" med reaktanser. Disse sammen med det en velger å legge til selv skal gi en mest mulig flat frekvensgang. Korreksjonen i RIAA trinnet medregnet.
MM skal normalt ha 47K \\ 150-350pF belastning.
MC skal ha noe i området <100 ohm til >47kohm. Paralellkapasitansen er ikke veldig viktig på MC.

Topp Bunn