Polkagris skrev:
fjellvåk skrev:
BT skrev:
Kanskje litt overdrevet det der, det dreier seg tross alt om en idrett som vi kun er interessert i når det er OL.
Men det er så herlig å følge med når noen norske blir tatt for doping, fokus endres med en gang mot "de andre"; de som EGENTLIG har gjort noe galt, utøveren er det stort sett synd på. Trine skyldte på kyllingen, hun syklisten med leppene skyldte på den spanske kaffien som vistnok inneholder uendelig mye mer koffein, han her skylder på jerntabelettene! Tredje generasjons EPO (CERA) via jerntabeletter! Helt uskyldig der altså, selv om både A og B prøvene er positive, men som sagt; det er her det faktum at det er "noen andre" som har gjort en feil kommer inn.
Leste nå at Petacchi (syklisten) ikke får komme til Norge alikevel til høsten fordi han er under etterforskning for doping, ingen posiitive tester av noe slag (enda...) men vi vil statuere ett eksempel om at vi ikke vil ha noe med (potensielle) dopere å gjøre sies det. "A og B Tysse" derimot er det synd på.
Du bør kanskje lese litt mer om saken. Til og med den hardbarkede dopinjegeren Ingar Lerheim innrømmer at Tysses sak er spesiell, f.eks. hadde
han normale EPO verdier. Noe som er enestående i en slik sak. Når man også ser Tysses reakjoner og at han velger å legge all sin energi, penger og tid i dette, er jeg faktisk svært usikker på om han bevisst har gjort noe galt. Det er langt fra høyt koffeininnhold til finner som kaster fra seg kofferter fulle av dop og sprøyter, stikker fra langrennsporet midt i et løp osv. Norge er et av de reneste landene i verden når det gjelder doping.
Dopingtester er, som alt annet, ikke ufeilbarlig. Eller tror du det?
http://www.dagbladet.no/2010/07/21/sport/doping/erik_tysse/friidrett/kappgang/12649393/
Hvor har du det fra at jeg ikke har lest dette? Står også følgende der:
"Peter Hemmersbach, sjef for Norges laboratorium for dopinganalyse på Aker, er uenig med Oftebro i at en urinprøve representerer noen usikkerhet (pdf). Hemmersbach uttaler seg på generelt grunnlag og kjenner verken saken, prøvene eller resultatene fra noe annet sted enn gjennom media.
- Det er sant at en blodprøve er å foretrekke foran en urinprøve, men det er bare fordi man klarer å ta flere dopere. Det er ingen større fare for «falske positive» med urin- enn blodprøve, sier Hemmersbach til Dagbladet." Ellers mye spekulering der ja.
Nei jeg tror ikke slike tester er ufeibare, det er derfor man har en B prøve. Men de er ikke feil hver gang det er en norsk utøver involvert. Man kan ikke forholde seg til hva man synes(ønsker...), man må kun forholde seg til resultatet av prøvene. Slike tåredryppene pressekonferanser har vi sett mange av, også fra utlendinger, klart det er ett sjokk å bli tatt, man drar jo med seg andre også i fallet og det er kanskje det verste for den enkelte, hva vet jeg.
Vi ser det hver gang noen man har ett positivt inntrykk av blir tatt for noe i idretten, og ellers i livet; han/hun kjekke der kan jo ikke ha gjort noe galt, det "vet" jeg. Kanskje det er dømmekraften vår det er noe feil med.
"He use to cut my gras, he was a very nice boy."