Alt til hus og bolig Kapping av trær

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Som man kan se av min underskrift, så bor jeg (muligens i) Høvik i Bærum, på en passelig romslig tomt; ca. 1200 kvm. Og kona og jeg passer på tomten; vi planter, luker og vedlikeholder. Holder det hele ved like. Vi har frukttrær som Gréve Molkte, Summered og Mr. Grieve pluss, pluss.

I går våknet jeg av motorsager; to stykker. Hva faen var det jeg hørte, og så: jo, naboen hadde hyret inn to proffe trekuttere; ikke for å kutte frukttrærne våre heldigvis, men for å kutte furutrær på sin tomt. Jeg tipper trærne er mellom 70 og 120 år gamle. 4 - fire stykker gikk med. Jeg så trosten sitte der for å fikse mer på redet sitt, men treet og redet var borte.

Mine naboer er av enkleste sort, men de har hauger med penger. De aner ikke at de rappa hjemmene til fugler og ekorn. Fy faen så forbannet jeg er!

Vår tomt ser helt rar ut; vi har 9 fantastiske fururer stående. Nabotomtene er helt glatte. Ingen trær.

De måtte gjøre det for å få sol, sa de. Gadd ikke å flytte seg.

Ikke rart Bærum er utskjelt. Dette er én av grunnene.

Jeg sier det én gang til: Fy faen. (Prikker moderator for å slenge dritt om bærumsfolk?).

Jan Fredrik

hroekk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2008
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er rett og slett ikke kvalifisert til å svare på dette innlegget, selv om jeg har vært ute for poroblemstillingen X antall ganger før.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Kongsberg
    Som man kan se av min underskrift, så bor jeg (muligens i) Høvik i Bærum, på en passelig romslig tomt; ca. 1200 kvm. Og kona og jeg passer på tomten; vi planter, luker og vedlikeholder. Holder det hele ved like. Vi har frukttrær som Gréve Molkte, Summered og Mr. Grieve pluss, pluss.

I går våknet jeg av motorsager; to stykker. Hva faen var det jeg hørte, og så: jo, naboen hadde hyret inn to proffe trekuttere; ikke for å kutte frukttrærne våre heldigvis, men for å kutte furutrær på sin tomt. Jeg tipper trærne er mellom 70 og 120 år gamle. 4 - fire stykker gikk med. Jeg så trosten sitte der for å fikse mer på redet sitt, men treet og redet var borte.

Mine naboer er av enkleste sort, men de har hauger med penger. De aner ikke at de rappa hjemmene til fugler og ekorn. Fy faen så forbannet jeg er!

Vår tomt ser helt rar ut; vi har 9 fantastiske fururer stående. Nabotomtene er helt glatte. Ingen trær.

Ikke rart Bærum er utskjelt. Dette er én av grunnene.

Jeg sier det én gang til: Fy faen. (Prikker moderator for å slenge dritt om bærumsfolk?).

Jan Fredrik
    Hmmmm.

Dette innlegget sier vel langt mer om deg enn om naboene dine.

Heldigvis er det fortsatt mulig for folk å selv bestemme over sin egen tomt og trærne som vokser der (om disse ikke er vernet)...

Tenk deg den motsatte situasjonen der naboene forlangte at du kuttet ned dine trær og det fantes hjemmel i loven som støttet
    opp under dette...

Forstår heller ikke hva dette har med Bærumsfolk å gjøre. Denne situasjonen forekommer vel daglig i alle landets kommuner.

Slapp av. Det hjelper ikke å bli sinna.

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.600
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ein granne som er frykteleg glad i bjørk. Men dei har etter kvart vorte så digre at eg no kan bruke drivhuset mitt til lager i staden for plantar. Dei får rett og slett ikkje lys. Alternativet er å bygge opp ein grunnmur på halvannan meter og sette drivhuset på toppen av denne, men det gidd deg ikkje. Utsikta er også litt avgrensa mot kva ho var, men det er ikkje så stort problem, for den har eg sett før. Flottare enn Foto Normann-bilda, men framleis synleg frå stovevindauga...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.177
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en liten diskusjon under oppseiling med naboen. Vi har to digre grantrær som står i hjørnet av tomten, omtrent halvannen meter fra grensen til naboen. Etterhvert har vel trærne blitt godt over 25 meter høye, og de står slik at skyggen fra trærne treffer naboens uteplass sånn i 5-6 tiden hver ettermiddag. Det var opprinnelig flere trær, men det var en konflikt og rettssak mellom de forrige eierne av begge eiendommene om disse trærne, og de siste to trærne fikk lov til å stå som en del av et forlik dem imellom. Forrige eier av mitt hus betalte til og med en erstatning til naboen for at disse to trærne skulle få lov til å stå. Men nå har den nye naboen fått det for seg at de trærne må bort for at hun skal få ettermiddagssol på uteplassen. Vel, de trærne sto der da hun kjøpte huset, og jeg vet at den forrige eieren av hennes hus orienterte henne om den gamle saken og forliket. Dette kan bli mye moro...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.370
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Grantrær i boligstrøk blir etter mange år ganske enkelt for store. 25 meter er voldsomt, hvis det er snakk om et vanlig boligstrøk. Og nær tomtegrensa til naboen kan man forstå at folk finner det sjenerende. Det er vanlig folkeskikk å ta hensyn til hva naboene synes, uavhengig av hva forrige eiere kan ha inngått av avtaler.
    Vi hadde syv 100 år gamle grantrær på tomta i vårt forrige hus, de var også over 25 meter, og en svaær jobb å fjerne, men alle i nabolaget var fornøyde da vi fjernet dem. Vi skjønte uten å spørre noen da vi flyttet inn, at disse var til sjenanse. Det ble selvfølgelig plantet andre trær som fort vokste til god høyde og skjermet for vind og innsyn. Grantrær vokser for mye, blir for svære, ganske enkelt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Qft!

som man kan se av min underskrift, så bor jeg (muligens i) høvik i bærum, på en passelig romslig tomt; ca. 1200 kvm. Og kona og jeg passer på tomten; vi planter, luker og vedlikeholder. Holder det hele ved like. Vi har frukttrær som gréve molkte, summered og mr. Grieve pluss, pluss.

I går våknet jeg av motorsager; to stykker. Hva faen var det jeg hørte, og så: Jo, naboen hadde hyret inn to proffe trekuttere; ikke for å kutte frukttrærne våre heldigvis, men for å kutte furutrær på sin tomt. Jeg tipper trærne er mellom 70 og 120 år gamle. 4 - fire stykker gikk med. Jeg så trosten sitte der for å fikse mer på redet sitt, men treet og redet var borte.

Ikke rart bærum er utskjelt. Dette er én av grunnene.

Jeg sier det én gang til: Fy faen. (prikker moderator for å slenge dritt om bærumsfolk?).

Jan fredrik

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.000
    Tja, der jeg bodde før hadde jeg en sånn nabo i vest som elsket grantrærne sine.
    Det var som en liten skog der, og resultatet var null sol etter klokken 5 om ettermiddagen,
    selv midt på sommeren. Løste problemet ved å flytte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.177
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grantrær i boligstrøk blir etter mange år ganske enkelt for store. 25 meter er voldsomt, hvis det er snakk om et vanlig boligstrøk. Og nær tomtegrensa til naboen kan man forstå at folk finner det sjenerende. Det er vanlig folkeskikk å ta hensyn til hva naboene synes, uavhengig av hva forrige eiere kan ha inngått av avtaler.
    Vi hadde syv 100 år gamle grantrær på tomta i vårt forrige hus, de var også over 25 meter, og en svaær jobb å fjerne, men alle i nabolaget var fornøyde da vi fjernet dem. Vi skjønte uten å spørre noen da vi flyttet inn, at disse var til sjenanse. Det ble selvfølgelig plantet andre trær som fort vokste til god høyde og skjermet for vind og innsyn. Grantrær vokser for mye, blir for svære, ganske enkelt.
    Ja, jeg ser den, men dette kommer også til å bli et økonomisk spørsmål. Det vil koste en del å få dem fjernet, og for min del kan de jo godt bli stående, så vi finner vel ut etterhvert hvor viktig dette egentlig er for naboen. Trærne er ihvertfall i sin beste alder og i fortsatt god vekst, så jeg ser ikke bort fra at de kan finne på å vokse 10 meter til. Det blir stort, det.

Hva plantet du i stedet, forresten?

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Poenget mitt er fjerning av trær ut fra bekvemmelighetshensyn. Min nabo ønsker sol uten å måtte flytte på seg; dessuten skvetter kona når det detter kongler ned på taket. Og det er furutrær jeg snakker om, med stammer som er grenfrie 10 - 20 meter oppover. Grantrær kan være noe dritt med grener helt fra bakkenivå.

Jeg observerer at folk ribber tomten sin for trær uten en tanke for at flora har en betydning for fauna. Slike tomter har allerede fått sitt eget begrep, "Nazi-tomter", der samtlige trær er fjernet. Av bekvemmelighetshensyn.

Litt sunn fornuft er greit å ta med seg slik at landskap ikke gror igjen, men der jeg bor har pendelen sving helt ut til feil side.

Jan Fredrik

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @janft

Om det kan være til trøst.

Nord:øst.jpg

Disse står på min tomt mot nord/litt øst.
    Den ved siden av huset mitt måler 2,2 meter i omkrets litt over en meter over bakken.

Syd:vest.jpg

Dette er mot syd/litt vest for meg og nære nabotrær.
    Det til venstre på bildet til venstre står sammen med et tilsvarende (like bakenfor) på nærmeste nabos tomt, bjørka til høyre også på nærmeste nabo sin tomt, grana på høyre bilde er naboen nedenfor nærmeste og så busken til høyre på nærmeste nabotomt.

Jeg bor i Bærum og liker alle disse trærne godt, det eneste jeg godt kunne tenkt meg å ha vært uten er den sistnevnte busken..........om ikke annet om den kunne vært litt lavere/trimmet.

Det ligger tre hus her på samme opprinnelige eiendom og da vi bygde, ble det tinglyst at ingen av de store trærne kunne felles med mindre alle var enige i det, dette for å bevare litt av den skogen som kunne bli stående etter byggingen her i 85.

Dog har noen trær siden den gang blitt fjernet to mindre bjørker hos meg en diger gran akkurat på tomtegrensen mellom meg og nabo (mest fordi den var noe skadet/syk og hellte faretruende mot nabohuset, samt et stort tre ved innkjørselen som ikke var særlig pent og med stadig råtne forholdsvis store grener som falt ned ved kraftig vind.

Nadderudvn77C.jpg

Den nevnte tykke grana er den en kan skimte såvidt helt ytterst til venstre her, slik det så ut for nær 50 år siden her, en herlig natur/skogstomt hvor det selvfølgelig måtte fjernes en god del trær for å få plass til 3 hus.

Så det finnes også en del som liker og prøver å beholde en del av de større trærne her i Bærum.

Forøvrig synes jeg det er kjempegreit med skygge her og der til forskjellige tider av dagen.
    Mvh.KW

Sist redigert:

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig;)

Mvh.KW

Johs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Avstand frå grense skal minst vere 1/3 av høgda på buska i følge lovboka.
    Gran er ugras og veks som ugras, i alle fall på vestlandet.
    mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.080
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det største problemet med små grupper med nåletrær er at når de blir høye nok, detter de ned når det kommer en passelig storm, i hvert fall her på Vestlandet. Nyttårsorkanen i 91 (?) knakk en lerk på 15 m tvers av som en fyrstikk på tomta mi. Jeg er glad i trær, men dette er et aspekt som man ikke skal undervurdere. En vakker dag detter treet ned på noe.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har en liten diskusjon under oppseiling med naboen. Vi har to digre grantrær som står i hjørnet av tomten, omtrent halvannen meter fra grensen til naboen. Etterhvert har vel trærne blitt godt over 25 meter høye, og de står slik at skyggen fra trærne treffer naboens uteplass sånn i 5-6 tiden hver ettermiddag. Det var opprinnelig flere trær, men det var en konflikt og rettssak mellom de forrige eierne av begge eiendommene om disse trærne, og de siste to trærne fikk lov til å stå som en del av et forlik dem imellom. Forrige eier av mitt hus betalte til og med en erstatning til naboen for at disse to trærne skulle få lov til å stå. Men nå har den nye naboen fått det for seg at de trærne må bort for at hun skal få ettermiddagssol på uteplassen. Vel, de trærne sto der da hun kjøpte huset, og jeg vet at den forrige eieren av hennes hus orienterte henne om den gamle saken og forliket. Dette kan bli mye moro...
    Er det et rettslig forlik og en avtale om at trærne skal stå så har ikke denne naboen noen sak, og vil nok bare ende opp med å betale store summer til advokatene. Advokaten deres er et kynisk svin om han likevel kjører sak på dette og lopper dem for penger. Men på den annen side kan jo dette være en kilde til glede og skadefryd for deg om naboene er usympatiske.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gran er ugras og veks som ugras, i alle fall på vestlandet.
    mvh
    Med mindre det er om å gjera for eigaren å ha dem stående...

En annen faktor er om trærne står der når en ny eier kjøper hus og tomt så er han klar over at de står der og har absolutt ingen mulighet til å kreve dem fjernet i ettertid så fremt det ikke kan påvises at de er utgjør en fare.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.177
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, det var et privat forlik som førte til at en rettssak ble trukket, men det forliket ligger nå der og gjør det ganske tydelig at det er både "turvande" og "om å gjera" at disse trærne får bli stående. Det ble jo betalt en betydelig sum for at de skulle få lov til nettopp det. Dessuten var det vel litt vanskelig for naboen å unngå å legge merke til disse trærne da hun kjøpte huset, så min teori er at hun funderer på å selge huset og plutselig har fått det for seg at dette vil øke verdien. Det vil det nok, men hvordan hele regnestykket hennes ser ut etter at hun har betalt meg for å fjerne dem får vi jo se etterhvert.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik

En annen faktor er om trærne står der når en ny eier kjøper hus og tomt så er han klar over at de står der og har absolutt ingen mulighet til å kreve dem fjernet i ettertid så fremt det ikke kan påvises at de er utgjør en fare.
    Korrekt! Det har vært flere saker i det siste hvor det bygges ut og så, når utbygger er ferdig, så krever man at trærne skal fjernes. Morsom? Eller: "drar du meg i benet", som Tom M. i Julekalenderen sa.

JF

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik

Her flytter folk inn i nye leiligheter på Rolfstangen ved Fornebu. DA oppdager de at utsikten mot sjøen sydover, hindres. Og kapper ned. Jeg sier det til det kjedsommelige: hvor er omtanken for dyrene? Avstumpet er disse menneskene.

JF

2289668116.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nja, det var et privat forlik som førte til at en rettssak ble trukket, men det forliket ligger nå der og gjør det ganske tydelig at det er både "turvande" og "om å gjera" at disse trærne får bli stående. Det ble jo betalt en betydelig sum for at de skulle få lov til nettopp det. Dessuten var det vel litt vanskelig for naboen å unngå å legge merke til disse trærne da hun kjøpte huset, så min teori er at hun funderer på å selge huset og plutselig har fått det for seg at dette vil øke verdien. Det vil det nok, men hvordan hele regnestykket hennes ser ut etter at hun har betalt meg for å fjerne dem får vi jo se etterhvert.
    Det minste du da kan forvente er å få betalt det beløpet som forliket innebar, justert til dagens verdi, pluss alle omkostninger med fjerning av trærne, røttene og beplantning av lavere erstatningsplanter om det er hensiktsmessig der. Du kan også få taksert verdien på trærne av en arborist og legge til denne verdien til regningen. Med mindre det er viktigere for deg å ha dem stående da.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.118
    I tillegg skal det være til vesentlig ulempe for naboen og eieren skal ikke ha vesentlige innsigelser for å fjerne treet. Først da kan det kuttes og kappes.

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    Kappesyken er noe svinerei. Vet ikke hvordan bildet er i resten av landet men i Oslo har kommunen strikte regler for dette, trær over en viss dimensjon kan ikke uten videre kappes, og kommunen kan forlange replanting av tilsvarende dersom det er tvingende nødvendig å ta ned et tre.

Det mange heller ikke tenker på er at det er like ille globalt sett, å kappe ned et fullvoksent tre i Norge som i regnskogen.

Denne idiotiske kappesyken følges gjerne av en avsindig Tuja-planting, for å fullbyrde smakløsheten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.370
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mengden av trær er et kvalitetsmål for en god by.
    Men Gran og Tuja er like dårlig egnet begge to.
    Plant furu, bjørk, eik, lønn, kirsebær, i god variasjon. Eller plant ingenting og etter kort tid vokser det opp ask, bjørk og selje.
    Vi felte syv forvokste jævler av noen grantrær og lot den allerede begynnende underskogen av hegg, selje og ask få overta, etter litt uttynning. Vokste fort, dekket for innsyn og ser pent og harmonisk ut.
    Det verste som skjer er at folk hogger snaut og velger å ikke ha trær i det hele tatt. Mange syns at hage og planter er et heft, og vil heller ha plankelagt platting og steinlagt biloppstilling for tre biler. Skulle vært strengt forbudt.
    Har noen lagt merke til f.eks. i salgsannonser hvordan de husene som ser finest (og dyrest ut) alltid har trær i nærheten? Det samme gjelder hele gater og byer.
    Det er ikke bare godt for fugler og luftkvalitet, det er godt for menneskene som oppholder seg der, og mange er ikke klar over det selv. Dette er grunnen til at vi trenger myndigheter som kan styre denlslags. Folk vet ikke sitt eget beste.
    Plant et tre, og gjerne et til, men ikke gran og tuja!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Qft!

Mengden av trær er et kvalitetsmål for en god by.
    Men Gran og Tuja er like dårlig egnet begge to.
    Plant furu, bjørk, eik, lønn, kirsebær, i god variasjon. Eller plant ingenting og etter kort tid vokser det opp ask, bjørk og selje.
    Vi felte syv forvokste jævler av noen grantrær og lot den allerede begynnende underskogen av hegg, selje og ask få overta, etter litt uttynning. Vokste fort, dekket for innsyn og ser pent og harmonisk ut.
    Det verste som skjer er at folk hogger snaut og velger å ikke ha trær i det hele tatt. Mange syns at hage og planter er et heft, og vil heller ha plankelagt platting og steinlagt biloppstilling for tre biler. Skulle vært strengt forbudt.
    Har noen lagt merke til f.eks. i salgsannonser hvordan de husene som ser finest (og dyrest ut) alltid har trær i nærheten? Det samme gjelder hele gater og byer.
    Det er ikke bare godt for fugler og luftkvalitet, det er godt for menneskene som oppholder seg der, og mange er ikke klar over det selv. Dette er grunnen til at vi trenger myndigheter som kan styre denlslags. Folk vet ikke sitt eget beste.
    Plant et tre, og gjerne et til, men ikke gran og tuja!
    Jan Fredrik

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Derfor er det også et stort pluss og gode å bo under 5 minutter fra Botanisk Hage. Knalldag igår, satser på en tur igjen i morgen. ;)

Gingolf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    1
    Ta en titt på Holmenkollens Vestside (Voksenkollen), så ser du hvor galt det går når "tre kapperene" får råde fritt.
    Denne opprinnelige flotte grønne ås-side ser nå mer og mer ut som som en "Rio-slum"!
    Ja til trær i by-nære strøk! Nei til egosentriske snobber som vil ha mer lys og utsikt, bare for at eiendommene deres skal bli mer verdt!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.177
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg feller de to grantrærne mine, vil det nok bli en liten skog av kirsebærtrær der i stedet i løpet av ganske kort tid. Det kryr allerede av småplanter under granene, spredt av fugl fra de andre kirsebærtrærne i hagen. Det er vel en grunn til at de kalles prunus avium på latin. Ask vokser også som ugress hos meg, så der må jeg rydde med jevne mellomrom, for de blir også digre hvis de får lov til det. Vi er allerede nokså selvforsynte med ved. :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.000
    Vel, hva skal man si. Det er tydelig at det er sterke følelser i sving her?

Sånn helt personlig/subjektivt synes jeg furutrær er kule og grantrær er no svineri.
    Her på tomta her jeg 10-meter skogen ( fritt etter Ole Brum og vennene hans )
    + diverse andre trær, men det er jorder rundt omkring, og sol hele døgnet.
    500 meter mot øst starter Skogen, og den fortsetter helt til Sibir.
    Vi har frisk luft her, det hadde vi ikke i Oslo Vest ..... :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Ta en titt på Holmenkollens Vestside (Voksenkollen), så ser du hvor galt det går når "tre kapperene" får råde fritt.
    Denne opprinnelige flotte grønne ås-side ser nå mer og mer ut som som en "Rio-slum"!
    Ja til trær i by-nære strøk! Nei til egosentriske snobber som vil ha mer lys og utsikt, bare for at eiendommene deres skal bli mer verdt!
    Ja, gutter (damer?), hadde ikke regnet med en slik respons på et emne som kanskje ikke, umiddelbart, synes så viktig, men som vitterlig er det. Fikk en del kjeft i begynnelsen om at jeg er en sur fyr, men det er jeg ikke, bare oppgitt over hva folk foretar seg m.h.t. opp-/utrenskning av egen tomt.

Et eksempel til for å illustrere: I Bestumveien (Oslo 2) opplevde min onkel på 88 år at et entreprenørselskap kjøpte nabotomten. De hugget ned ca. 25 furu- og grantrær (det var en stor og erverdig tomt) for å bygge leiligheter. Bråk ble det og Oslo kommune har heldigvis tatt affære. Men igjen: gjort er gjort. Uopprettelig skade.

Jeg har annonsert tidligere at jeg er oppvokst på Snarøya i Bærum. Denne halvøya, som faktisk var en øy (de gravde igjen et sund), er totalt ødelagt av nybygging. For å få plass til nye hus og bygninger må man jo selvsagt kappe trær ned for fote. Og resultatet vet vi: det er noen busker her og der og de som bor der nå, tror at Tuja er det samme som eple-, kirsebær-, morell-, eller pæretrær. Fuckings utrolig (ikke helt bra norsk dette).

Byer og bynære strøk må ha vegetasjon av mange grunner. De er nevnt tidligere av dere.

Og hva med ekornet? Alf Prøysen (test ham på noen fete JBLer (eller annet) og rør) sang om dette flotte dyret som hoppet fra tre til tre. Nå er det fra hustak til hustak.

Jan Fredrik

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    Jan Fredrik, emnet ER viktig og absolutt betimelig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et eksempel til for å illustrere: I Bestumveien (Oslo 2) opplevde min onkel på 88 år at et entreprenørselskap kjøpte nabotomten. De hugget ned ca. 25 furu- og grantrær (det var en stor og erverdig tomt) for å bygge leiligheter. Bråk ble det og Oslo kommune har heldigvis tatt affære. Men igjen: gjort er gjort. Uopprettelig skade.
    Vel - før eller senere blir trær store og gamle. Veksten stopper opp og de begynner å skrante. CO2 bindingen reverseres straks trærne segner om og begynner å råtne. Sånn sett er det bare fornuftig å erstatte gamle trær med yngre og mer vekstkraftige saker. Men, OK - mulig at disse trærne i Bestumveien kunne ha holdt ut enda noen tiår - men i den store sammenhengen er dette egentlig peanuts. Trær spretter opp som ugress overalt. Skaden er langt fra uopprettelig. Det er klart at disse leilighetene som bygges der trærne vokste, er et lite hinder i naturens store beplantningsplan - men naturen vinner til slutt.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.000
    Vel, personlig har jeg ikke noe imot at man sager ned trær.

Men jeg er enig med trådstarter at all denne boligbyggingen er stor styggedom.
    For det er jo det som ødelegger nærmiljøet.

Trær vokser opp igjen. Helt av seg selv.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Vel, personlig har jeg ikke noe imot at man sager ned trær.

Men jeg er enig med trådstarter at all denne boligbyggingen er stor styggedom.
    For det er jo det som ødelegger nærmiljøet.

Trær vokser opp igjen. Helt av seg selv.
    Jepp, men f.eks. furu som jeg synes er vakre trær (hva hadde Femundsmarka vært uten?) bruker alt fra 20 til 30 år før de får en brukbar størrelse. Topp kvalitet tar det som regel lang tid å utvikle. Også HiFi.

Jan Fredrik

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.332
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det gis normalt ikke tilllatelse til å felle trær i perioden 1. mai til 1. august av hensyn til yngletid for dyr og fugler. Tillatelse kan også kun gis dersom det finnes åpning for det i reguleringsbestemmelsene. Som regel må kommunen komme på befaring, og i noen tilfeller kan det være aktuelt at det er kommunen selv som gjennomfører fellingen/ryddingen.

Teksten over er sakset fra Asker kommune sin nettside.
    Jeg vil tro at det samme gjelder for Bærum?

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Det gis normalt ikke tilllatelse til å felle trær i perioden 1. mai til 1. august av hensyn til yngletid for dyr og fugler. Tillatelse kan også kun gis dersom det finnes åpning for det i reguleringsbestemmelsene. Som regel må kommunen komme på befaring, og i noen tilfeller kan det være aktuelt at det er kommunen selv som gjennomfører fellingen/ryddingen.

Flott, intet er bedre enn facts!

JF

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Jeg har bodd i Asker i nesten 40 år - bor i Oslo nå - så jeg ble litt nysgjerrig. Denne regelen som det henvises til, gjelder for den som ønsker å felle trær som står på kommunal eiendom - i dette tilfellet Asker kommunes grunn - og da må man naturligvis ha grunneierens tillatelse. Link til nærmere info fra Asker kommune:

Trefelling på kommunal eiendom - Asker kommune

Man står i alminnelighet fritt til å hugge trær - med mindre vi snakker om fredede eller spesielt verneverdige trær - på sin egen eiendom.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.332
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    OK. Kommunal grunn.
    Da anbefaler jeg alle fugler og dyr heretter å bygge bo på kommunal grunn.

I den private sfære kan man risikere å bli utsatt for grov umoralsk trehogst og fravær av etisk gangsyn hos grunneierne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn