På tur og reise Kart fra hele verden inn i GPS

H

Hardingfele

Gjest
Jeg har tidligere kjøpt en del TOPO-kart, men tenkte at det kan umulig være nødvendig lenger. Hva med kart som viser stier m.m. utenfor allfarvei?
Fikk tips om bbbike, som brukes av syklister (og motorsyklister) når de skal planlegge/gjennomføre turer i nye områder. Finnes det andre?

Fikk ned et veldig nyttig kart over lokalområdet og det var enkelt å få inn i min Garmin.

Fremgangsmåte:

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
2.728
Sted
Bergen
Aha, takk for tipset. Helt hærlig, her har vel russerne lagt inn alle koordinatene og skrevet navnet på hvert missil som er dedikert til kraftstasjoner, vindkraftverk.
Godt at vi har et rimelig distribuert kraftsystem som krever ganske store ressurser for å slå helt ut

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.723
Aha, takk for tipset. Helt hærlig, her har vel russerne lagt inn alle koordinatene og skrevet navnet på hvert missil som er dedikert til kraftstasjoner, vindkraftverk.
Godt at vi har et rimelig distribuert kraftsystem som krever ganske store ressurser for å slå helt ut
Det er mye info der om naturvernområder,vassdrag, nedbørsfelt, flomsoner, vannføring osvosv.

Det ble meg en gang fortalt at Norge er _veldig_ gode på bruk av GIS.

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
2.728
Sted
Bergen
I fredstid et glimrende verktøy, i krigstid et glimrende verktøy som også kan brukes mot oss, dessverre.
(OT; har funnet digital tvilling - dvs scanned modell, av nye kraftanlegg på servere med http...ru - naiv? vi nei..)

H

Hardingfele

Gjest
Jeg vandret i Chile i noen uker, på jakt etter ørret. Kom til Puerto Montt/Puerto Varas og ville ha et turkart som jeg kunne benytte i Cochamo-dalen. Naivt trodde jeg at slikt var å oppdrive på en bokhandel eller et turistkontor.
"Hemmelighetsstemplet. Kun militæret har slike." (På grunn av konflikter med Argentina).

Men jeg ble kjent med en politisjef som likte mine whisky-preferanser og min vilje til å spandere whisky på ham, og jeg fikk bli med til hans kontor der han fotokopierte sitt eksemplar. Så det fikk meg inn i dalen.
Vi kan vel trygt regne med at russerne sitter med flere eks av norske, detaljerte turkart, klare til anvendelse, og at det at disse etterhvert er blitt digitalisert ikke har unnsluppet dem.

H

Hardingfele

Gjest
Det fine med bbbikes opplegg er at dette er et globalt, open-source kart, som man kan bruke når man skal reise et sted og vil planlegge noen (sykkel)turer på forhånd. Da kan man gjøre utsnitt av aktuelt område og legge dette inn i gps, uten å måtte kjøpe dyre TOPO-kart, for eksempel.
Frikart, nevnt over, bruker samme open-source kart.

Topp Bunn