kassedim.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hei!

Holder på å tegne kasse til et Seas G17REX-P bass/mellomtone element.

Har kommet frem til 10 liter med en port avstemt til 47hz. Hvordan høres dette ut?

Kunne tenke meg å lage ”brevsprekk” port. Men har ikke peiling på hvordan jeg skal dimensjonere denne. Portens brede blir uansett 114 mm.

MVH

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Ser ut til at jeg sliter lit.

Har komt fram til et indre volum på 8 liter og en port frekvens på 50hz. Problemet er at enten blir bassporten lang (over 500mm), eller så blir det en liten åpning (114x20mm)

Hvilke dimensjoner med tanke på lengde og selve arealet må man holde seg innenfor for å få et OK resultat?

Er det noe problem å lage en foldet bassport på lit over 500mm?

MVH

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvilke dimensjoner med tanke på lengde og selve arealet må man holde seg innenfor for å få et OK resultat?

MVH
Tror det er ønskelig at arealet på porten skal være minst 1/4 del av elementets areal

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Dette blir man ikke klokk av. Det er vel derfor det er så mange som tar snarveien og går til en hi – fi sjappe og peker samtidig som de sier: ”De skal jeg ha! Pakk dem inn”

Dessverre har aldri høyttalere vert så enkle å få takk i for meg… mest grunnet stahet.

Høres dette fornuftig ut?

2 parallelle porter med en brede på 5,7cm, høyde på 1,5cm og en lengde på 21cm?

MVH

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.647
De sistnevnte målene er trolig litt lite på papiret. Men det kommer an på:

Hva er output ved portfrekvensen? (Jeg har ikke ts parameterne til denne driveren)
Hvor mye skal du dempe kabinettet?
Og med hensyn til hørbar vind i porten: Hvor skal du ha portåpningen?

Jeg har noen satelitter med 6-tommere fra Accuton hengende på veggen. 8 liter tunet til 40Hz og port på 18cm2 og 27 cm lang. Porten sitter på baksiden. Jeg har aldri hørt tendenser til blåselyd, men det hører med til historien at  portresonnansens output er  10 dB lavere enn høyttalerens følsomhet.  

Søk etter boxplot på internett. Last ned og legg in TS parametere, kabinett og port. Så får du se lufthastigheten gjennom porten.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Er svaret på problemet slave kanskje? kostnadene øker med ca 30% med den løsningen... men men... de har man vel råd til?

Har ikke hat tid til å se så mye på det den siste tiden... desvere.

MVH

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Vel... over til bassport igjen... men den blir en smule lang. Så spm. er: Hvor tett opp til en vegg/element/flate kan åpningen til bassporten (inne i kassa) være uten at det skaper problemer? Røret er 48mm i dia.

MVH

Topp Bunn