Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Og hvor mye metal har du elllers? I den tilstanden de bør være?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nysgjerrigper:) Jeg har metal så det holder, er i grunnen greit nok med chrome og normalbånd også.
    Her kan man se innmaten på Technics RS-B565, ikke mye her.
    IMG_20190822_145759075.jpg


    Tok en bitteliten dråpe olje på et plastdrev inne i mekanikken for sikkerhetsskyld, aner jo ikke hva denne spilleren har vært igjennom. Og det kan se ut som om det mangler en plastsak over en av sensorene, men har testet alt som kan testes og den fungerer uansett som en drøm. Lar det derfor være et ikke problem:)
    IMG_20190822_145740523.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her har vi favorittspilleren, ser det ligger flere ute på eBay, Teletor var også veldig imponert over denne. Han poengterte at den gikk utrolig jevnt og fint. Disse finner man bare i 100V. utgaver så her må det investeres i en liten trafo. Anbefaler å kjøpe en japansk kvalitetssak, (uansett bare en to-tre hundrelapper, en som leverer 50w holder lenge) og ikke noe billig ræl. Og hva kan være mer riktig enn å spille Anne Grete Preus i disse tider......
    IMG_20190826_074658209.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fikk en ladning med spennende ES tape i dag. Hyggelig dame i Italia, sendte det som brevpakke, dermed ble det uten mva. La den inn i spilleren og kalibrerte, jevn og fin kvalitet, men måtte redusere litt på volumet i forhold til Sony HF. Sitter nå og monitorerer opptak av Imelda May 96kHz fra Tidal og dette er bra:D Men standard Sony HF er også veldig bra. Normaltape gir en feitere bass enn Chrome og riktig kalibrert er det forsvinnende lite sus. Hvis det er noen ferskinger her så er en god normaltape veldig innafor. Til info:)

    IMG_20190826_111737553.jpg


    IMG_20190826_111823560.jpg


    IMG_20190826_112251569.jpg


    IMG_20190826_113312284.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Jeg har lyttet til AGP i timesvis, faktisk i to strake døgn-uten så mye som en blund på øya. Og fikk de annonserte Emtecs i hus idag. Dvs. ikke helt: Det viste seg at fyren i Tarragona sendte 30x SOUND 1, og ikke de kvalitativt bedre FE-1, slik jeg hadde blitt forespeila. Dog, det bør gå bra. Sto nemlig på Bayen at disse er produsert i Kina. FEIL! Produsert i EU...er lik Tyskland i dette tilfellet. 2003..rett før BASF/Emtecs båndproduksjon sovna for godt Shellet er mistenkelig likt Maxell sitt ungarske, men jeg kan ta feil.Og også jeg slapp toll på den pakka. Så helt galt? Nix!! Maxellene kan vel være i hus fredag.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Synd du ikke fikk FE-1, det er jo en god tape. Ble du lurt av herremannen fra Spania?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Pakka ville vært fem hundre kr dyrere m toll, så det går bra. Mht opptakskvaliteten: Første tape er allerede på plass i 810 for å motta materiale. Tipper det blir bra- den lar seg utstyre som en FE, så...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Sound Off!! Alle sammen strippa for foil, preparert med labelling og inlays. Bare det tok en og en halv time nå i ettermiddag.. Men så gikk det ganske så fort pr. stykk etterhvert også. Tyskerne ga disse en knepig forsegling:rolleyes: Heldigvis har jeg en rull blåposer her. Gikk en hel pose bare på foil og tilbehør--Men så lever også åttitallets puddelrock i beste velgående her. De er gode, de Soundene...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Vi får høre med EB om sjansen for et parti til Norge...
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Noen som har fått med seg at Platekompaniet sin nettbutikk selger "kassettrekvisita"?
    Her kan man kjøpe rensekassett/demagnetisering og opptakskassetter (Maxell UR 60). Jeg fikk kassetter tilsendt i dag, laget i Indonesia.
    50 lapp for 2-pack. Uansett artig at PK også selger slikt...
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Ikke sant :)
    De fleste har nok MC som sekunder eller tertier kilde og da er mest for moro.
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Jeg følger opp tråden:rolleyes: Disse er ikke kjøpt på Platekompaniet. Lurer på om disse noen gang åpnes av meg...
    IMG_0137.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har lekt med tanken om å ta vare på en av hver av de som er forseglede og sprette resten, men jeg kommer jo aldri til å selge noe av dette på eBay og markedet i Norge består av oss 10 som er her i tråden. Derfor er det kanskje like greit å ta opp på alt sammen etterhvert. Vi får se, jeg har nok tape til å tåle en beleiring i lengre tid:)
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Mange kassetter er fine å se på i forseglet tilstand. Jeg har også tenkt at jeg vil beholde minst ett forseglet eks av alle gamle klassikere. Metal Master har jeg bare 1 eks av, så vi får se hva som skjer med den...:eek:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Axia/Fuji hadde mange fine kassetter, og disse var ganske billige på eBay også for et par år siden, kjøpte en bøtte fra Israel av alle steder :)
    IMG_20190829_002847797.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    AGSXX: De Maxellene er innslått i folien til US-markedet, så jeg regner med de er del av et MONSTERPARTI Platekompaniet har derfra. Shellet er Panggung. Den CD-Jacken åpner du kun når du finner ei plate så god at du ikke kan leve uten den på fysisk MC. Her hos meg kunne det for eksempel vært Eltons "Madman Across The Water". Metal Master finnes det folk til der ute- og de er villige til å betale monsterpris. Men den er Sonys svar på MA-XG og HD-M---

    Terje-A: Der var det mye fint... Jeg fullfører prosjektet med Emtec normel, lar hele Maxellpartiet ligge på lager når de dukker opp..
     
    Sist redigert:

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Auditor: Jeg digger "Madman Across The Water" og har ´holy grail´utgaven på CD; MCA Japan for USA. Ikke lett å finne. Det var i sin tid det første kjøpet fra min kjære CD-langer i USA. Den skal etter sigende låte minst like bra som den orginale vinylen. Bra låter det i alle fall. Denon CD-Jacken fikk jeg i bonus fra samme person ved kjøp av et parti sjeldne/tidlig CD-pressinger. Kanskje det gir mening i å bruke Denon kassetten på Madman...(når jeg har hardware´en på plass).
    Terje-A: Mye fine kassetter der!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    AGSXX: CD-Jack skal mao brukes på en topp Denon:rolleyes:
    Terje-A, Komfort: Som vanlig, med riktig maskin til riktig tape får du gode opptak selv på en UR. De er faktisk relativt undervurderte. Ikke rart HF har mindre støy ved opptak på en Sony, Hos meg har jeg opplevd nettopp HF som både lukka i toppen og med hengebass, kontra både UR og . ikke menst- TDK D/Denon DX. Dette har sin naturlige forklaring. Hvilken spiller har du, Komfort?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    AGSXX: CD-Jack skal mao brukes på en topp Denon:rolleyes:
    Terje-A, Komfort: Som vanlig, med riktig maskin til riktig tape får du gode opptak selv på en UR. De er faktisk relativt undervurderte. Ikke rart HF har mindre støy ved opptak på en Sony, Hos meg har jeg opplevd nettopp HF som både lukka i toppen og med hengebass, kontra både UR og . ikke menst- TDK D/Denon DX. Dette har sin naturlige forklaring. Hvilken spiller har du, Komfort?
    Du liker å slenge litt med leppa mot Sony du Auditor, husk på at det er mange som leser tråden og de kan tro på det her. Lukka i toppen og hengebass, ja du kan få sagt det:). Driver forresten å tester en mengde forskjellige tape for tiden. Er nå i haugen med forskjellige normaltape, så langt ser det ut til at Dolby S er svært fornuftig på normaltape men metaltapen greier seg fint uten. Normaltape er det jo mye av tilgjengelig til en fin pris så det kan være fornuftig å bruke et deck med Dolby S. Man behøver ikke å være så bekymret for kompatibiliteten heller. Et opptak med Dolby S kan fint spilles av på en spiller med Dolby B.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Fakta er at Sony, uansett type og modell, funker best med og mot Sony. Det er nesten som om jeg vil sammenligne det med klassisk Naim. Valgte du Naim på 70-80-tallet, betydde det at du valgte Naim TVERS IGJENNOM HELE SYSTEMET. Jeg vet tross alt ikke hvor mange ganger jeg har forklart at et vellykka tapevalg er uløselig knytta til hardwaren man sitter med. Det at MIN hardware ikke er laget for å 100% gå overens med Sony- og jeg poengterer det med selvopplevde resultater- betyr ikke at Sony ikke funker for andre -SOM HAR SONY. Det gjør det. Det konstituerer IKKE å slenge med leppa hvis man minner om hvor viktig dette er. Som Komfort dessverre glemte her oppe. Jeg får bedre resultater med UR, HFen funker bare ikke like bra her- Hadde JEG derimot hatt en ES....Det skjer nok forøvrig ikke heller. Til det er Denonws DRSer altfor gode, imo, og HD8 altfor lett tilgjengelig:rolleyes: Og de kombinerer de beste kvalitetene fra Sony med en jevnhet, varme og musikalitet som er de aller færreste forunt å få til. Se Cassette Comebacks Denon-vid...Mine opplevelser korresponderer svært godt med Tonys.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denon HD8 er en chrometape, og de kommer vi til senere:) de siste innleggene har jo dreid seg om Maxell og Sony normaltape, og det er jeg ikke helt ferdig med. Mer info kommer.
     
    Sist redigert:

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    372
    Torget vurderinger
    2
    Kassett karusell

    Har dere sett denne? Utrolig kul :) Panasonic RS-296US


    (Beklager hvis den har vært postet før)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: DX1 og -4 gjør det samme i normalklassen som HD8 i chrome. Ingen fare der. Fant forresten også en fin en fra 12VoltVids på YT i dag...angående Sony 8 og Hi8-tape fra tidlig nittitall. Finn den, og kos deg:rolleyes: Gjelder HMPX-type, hovedsaklig. Erfaringene der korresponderer med mine Vivax VHS fra samme tid. Og delvis også franskprodusert UX-S. Får bare håpe moderns gamle early 2000s Hi8s har overlevd....de inneholder veldig mye fra siste tida hennes, uspilt siden 2008. Ivaretatt etter alle kunstens klassiske regler. Slik jeg gjør med all min tape.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fikk tak i en eske av denne og har bestilt en til. Denne er superbra, her kjører jeg uten noen form støyreduksjon, håndterer lett + 8dB !
    Sony skriver "Offers the ultimate in normal position audio reproduction" Denne er et godt alternativ til metal tape og til langt under halve prisen:)
    IMG_20190902_091855267.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A:...Tillater meg å legge til et: ...hvis maskinen din går overens med dem. Men du kommer til å få MASSE bra ut av dem. Det kan forresten se ut til at kassettlivet blir helt OK videre også. No more said..so far..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Disse og andre går overens med alle maskiner, ikke noe problem.....
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    AGSXX: CD-Jack skal mao brukes på en topp Denon:rolleyes:
    Terje-A, Komfort: Som vanlig, med riktig maskin til riktig tape får du gode opptak selv på en UR. De er faktisk relativt undervurderte. Ikke rart HF har mindre støy ved opptak på en Sony, Hos meg har jeg opplevd nettopp HF som både lukka i toppen og med hengebass, kontra både UR og . ikke menst- TDK D/Denon DX. Dette har sin naturlige forklaring. Hvilken spiller har du, Komfort?
    Denon DRS-810.
    Maxell UR båndene skal jeg bruke der jeg ikke vil putte chrome og metall båndene mine ;-)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Var litt heldig heromdagen og fikk tak i disse:
    Noen som har prøvd dem? Hvor bra er de?

    "Super fidelity" :)
     

    Vedlegg

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke prøvd de, men ifølge vintagecassettes.com er de fra 1983-86 og da har vi kommet over i den gode perioden:). Er skrivefeil i teksten.

    Luxman 1983-86
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Godt valg mht deck. Da vet du iallefall hva du BØR bruke med den...Hold den der i topp stand, så skal det SVÆRT mye til for å overgå den. Du har spilt inn alle de Denonene?
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Komfort: Godt valg. Da vet du iallefall hva du BØR bruke med den...Hold den der i topp stand, så skal de SVÆRT mye til for å overgå den. Du har spilt inn alle de Denonene?
    Takk, har ikke fått spilt inn musikk på de Denon DX7 båndene enda? Blir spennende å teste. Testa et Denon HD8S bånd nylig, det var virkelig "Super fidelity" !
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: DX7 er omtrent like gamle som Yamahas synth-navnebror til dem fra 80-tallet. Så de vil ikke være like gode som en early 90s DX1 eller DX4. Og det vil DRSen vise nådeløst. En HD8S er intet annet enn bånd fra en standard 1988-90 HD8, klemt inn i det billigere, men nyere S-huset, som også HD6S har. Det er dog stabilt, ser utrolig kult ut og er ikke minst SJELDENT nå. De største partiene er i Spania...sjekk khindasvintage på Bayen. Knallbånd, uansett. Det er forresten null i veien for å få gode UR-opptak på 810...jeg har titalls av dem selv, og 810en er i toppstand. Bruker mye Emtec/That´s for tida, men søker selvfølgelig mest Denon. Og grailbåndene her er HD-M og en sisteversjons HD8, spilt inn ordentlig med en 810...Imo finnes det ikke bedre type II - eller IV- NOE STED- kanskje sammen med Emtec TPIV. De er alle sjeldne, dyre og 110% verd prisen, . Sånn i motsetning til de Luxiene der. Det er sånt jeg søker for kuriosafaktoren. Husk også at Denon ikke helt går overens med Sony- av naturlige grunner.

    Terje-A: Teoretisk kan du bruke alle kassetter på alle maskiner. Men det er og blir teoretisk, ettersom matchen er alfa og omega- i kassetter som i resten av Hi-Fi´en. Det burde da du huske nå??:cool: Poenget er å få mest mulig ut av formatet..da bruker man ikke steindyre metalbånd på en maskin som max har setting for type II. Men, teoretisk...ja...Dog: Type er ikke type er ikke type...ikke for den som tar MC alvorlig.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Takk, for info. Jeg har HD8 bånd på vei i posten 👍😊. I samme pakka er det et Sony Metal Master bånd som jeg tenkte å teste 810n litt med. Se i ettertid at det ville vært safere å kjøpe HD-M. Blir nok noen sånne også 🤑
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn