Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Som kunne båndhåndtering. Som tidligere sagt, så er dette en mekanisme beregnet på boombox, fra en kinesisk produsent, og ikke godsorten fravgamle dager.

    Johan-Kr
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Det er mer enn logisk å bruke den kunnskapen som finnes, ellers blir den borte. Men bortsett fra Teletor er det svært få i Norge idag som KAN utføre slike servicer ordentlig. Deletilgang er relativt vanskelig også. Og du har oppdaget hvor sjeldent metalkassetter har blitt? For min del er ikke det et problem, all den tid at jeg har nesten 50 stykker- og veit hva jeg skal ta for dem HVIS jeg en gang selger, men velger du riktig er det LANGT lettere å finne OK type 2 som den Tascamen ALDRI gjør skam på..Problemfri kassettbruk, tilpasset det 21. århundre. Det er det Teac og Tascam har muligjort med disse maskinene. Da vil det ALLTID cære NOEN kompromisser, men prøv heller å se dem for det de er: Et mer enn habilt forsøk på å bevare et format. Fra ett av de tre merkene som VIRKELIG kan båndhåndtering. Bare det er da mer enn positivt,...
    Det første du skriver her er vel kanskje den største utfordringen. Og Teletor har vel jobb opp til halsen og lange ventetider? Et alternativ er å sende til utlandet for service der. Deletilgang ser jeg ikke på som noe problem, man må bare gjøre sin research og kjøpe en kurant spiller. Og gjerne 2, så man kan høste deler fra den ene ved behov. Belter, ruller og motorer re-produseres fortsatt (man må selvfølgelig styre unna det med dårlig kvalitet). Jeg har som du noen metallkassetter (ikke så mange som 50 ;) ), og nye NOS Maxell MX får jeg enn så lenge kjøpt enkelt for ca 250 kr pr stk fra cassettecomback.com. TDK MA også og det er noe billigere.

    Tascam/Teac skal ha for at de fortsatt tilbyr et produkt, det er jeg enig i, og det er sikkert et bra alternativ for noen som har et behov for en spiller til å spille av noen gamle kassetter i ny og ne. Og kassett-industrien er vel sånn at de ikke har noe reelt alternativ til å bruke enkle den tanashin-mekanismen. Personlig synes jeg det er sjel-løse og triste greier som ikke er noe for den som er bitt av entusiast/hobby-basillen. Og hvis man ikke har det som hobby, så velger man vel i utgangspunktet ikke å ha noe å gjøre med kassetter, for man får jo som regel tak i den samme musikken på spotify i en mye mer moderne og praktisk innpakning? Så synes det de tilbyr faller litt mellom 2 stoler.

    Her er forresten en bra gjennomgang av Tascam 202 MK7
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: De er for dem som IKKE gidder å skru selv. Eller ikke har den muligheten. Eventuelt vil INN PÅ kassetter igjen. På enklest mulig måte. Den låter som sagt ikke verst, ikke i det hele tatt. Men jeg har selv både en og tre maskiner som spiser den til lunch. På alt annet enn funksjonalitet. Jeg har dog jobba mye med Tascam i studiosammenheng, og de er bunnsolide, rent mekanisk. Det har de alltid vært. Et merke du undervurderer på eget ansvar, det er min erfaring!

    Fenalaar: Har man først lært noe ordentlig glemmer man det aldri! Det gjør ikke Tascam heller.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Det var ikke så smart...

    Her er gjennomførte salg for Techincs RS-B965 på eBay den siste tiden:

    13.06.2020: 7245,24 kr
    11.06.2020: 4259,93 kr
    07.06.2020: 5916,56 kr
    10.05.2020: 6391,60 kr
    18.04.2020: 3627,96 kr
    05.04.2020: 6391,60 kr

    Hadde du lagt den ut på finn.no som auksjon og latt de få entusiastene i Norge som er igjen konkurrere om den, så hadde du fått en god slump penger.
    Men dem funker vell, de gjore ike min
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Befinner meg ute i Skagerak og den er sikkert plukket av noen andre allerede.... ;)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: De er for dem som IKKE gidder å skru selv. Eller ikke har den muligheten. Eventuelt vil INN PÅ kassetter igjen. På enklest mulig måte.
    OG er villig til å betale nesten 5000 kr og leve med spillerens kompromisser ift en spiller fra glansdagene. Spilleren er sikkert grei den, og det sies enkelte steder at den presterer bedre enn spesifikasjonene skulle tilsi. Det kan sikkert også argumenteres for at ny 202 MK7 spiller bedre enn en uservet (eller dårlig servet) spiller fra kassettspillerens glansdager. Men kassett som hobby handler ikke bare om lydkvalitet, det handler om historie, kultur, design og nostalgi. Det ligger sikkert mye historie, kultur, design og nostalgi i Tascam-navnet. Det ligger også en historie i 202-modellen, og det er historien om at de senere generasjonene gradvis har fått dårligere og dårligere spesifikasjoner, og 202 MK7 fremstår på den måten som et symbol på et musikkmedium som dessverre ikke lenger er der at det er lønnsomt å produsere nye skikkelige kvalitetsspillere som man gjorde før i tiden. Og ikke produseres det noe særlig med ferskt kassettbånd heller, og null og niks av type 2 og type 4. Det er vemodig.

    Da er det mye bedre å glemme nåtiden, og heller mimre tilbake til sånn det var før i tiden med en "vintage" kassettspiller og NOS kassettbånd av samme sort som man kjøpte i butikken den gangen. Det er gøy, enten man foretrekker Denon, Nakamichi, Sony, eller hva det måtte være! :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Om den Teac maskinen kan spille av kassetter uten å forringe lyden har den selvfølgelig livets rett,ikke alle som trenger et deck til opptak.
    Sånn eg tolka Teletor så var han frampå
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Penger er ikke viktig i denne sammenhengen synes jeg, men det er produktet og hva Technics fikk til. Den gode gamle Technics RS-B965 er vesentlig bedre enn den nye Teacen som noen fabler om, men den gamle trengte bare litt TLC. Nå gikk det ikke slik, spillerne fra kassettens glansdager blir det stadig færre og færre av. Dette er noe som driver opp priser og ekorngenet får fritt spillerom. Allerede nå er det færre spillere på Finn enn før. Og det ser ut til at det samme skjer på eBay.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.384
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Får meg var denn det da denn ike funka, da gikk denn i søpla. Gidder ike sammle på drit
    Sånn snakker en ekte ikke entusiast. Litt av det som driver folk til å sammle på Kspillere er jo og bevare de gamle maskinene og gi de et nytt liv. Den Technicsen hadde fortjent en bedre skjebne😢

    O
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Penger er ikke viktig i denne sammenhengen synes jeg, men det er produktet og hva Technics fikk til. Den gode gamle Technics RS-B965 er vesentlig bedre enn den nye Teacen som noen fabler om, men den gamle trengte bare litt TLC. Nå gikk det ikke slik, spillerne fra kassettens glansdager blir det stadig færre og færre av. Dette er noe som driver opp priser og ekorngenet får fritt spillerom. Allerede nå er det færre spillere på Finn enn før. Og det ser ut til at det samme skjer på eBay.
    Ekorngenet, den var ny meg :LOL: Er det et gen som er velutviklet blant de som får besøk av denne gjengen?

    Skjermbilde 2020-07-05 kl. 10.28.24.png
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.384
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fått renset litt oppi her så det ser bedre ut. Er det mulig å få oljet motoren eller er den lukket?

    O
    3CB362C0-9A33-495C-8920-30B3EA76A78D.jpeg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De motorene har en bronzeforing og trenger en bitteliten dråpe olje en sjelden gang, jeg bruker en tannpirker og får litt på tuppen. Veldig viktig å ikke få for mye olje her, kommer det olje inn i motoren så er den ferdig, børster og commutator skal ikke ha olje på seg. Er de vanskelige å smøre så la vær. Trenger motorene smøring så skal man normalt høre litt piping eller annen ulyd.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kjøfte meg en slik for noen år siden. Produsert 88-90. Kassetter har stort sett vært medium for bilbruk. AKAI spilleren jeg hadde feilgajegbort relativt (u)frivillig og i mange år hadde jeg ingen spiller men temmelig mange kassetter det kunne være interessant å ha muligheten til å spille av som feks da dattern sang på direkten på radio 3-4 år gammel eller så. Hadde og i tankene å digitalisere en del av disse kassettene . Siktet ikke veldig høyt og kjøpte en slik til noen hundringser på eBay. Viste seg å være 100% funksjonsdyktig uten en lyte. Har noen originale pro opptak, filmmusikk osv og det låter ille bra..

    Vel, ...

    Dolby C-type used in the D-X301iR provides 20 dB of noise reduction above about 1,000 Hz, fully doubling the amount given by B-type. The Dolby HX PRO system provides precise bias control during recording to reduce distortion and improve linearity in the high-frequency range, the result is recorded sound that is highly faithful to the original.
    These are the Sansui D-X301iR main features:

    • Noise Reduction
      • Dolby-B Noise Reduction
      • Dolby-C Noise Reduction
      • Dolby HX Pro®
    • Transport
      • Auto Reverse
      • Belt Drive (Capsŧan)
      • Mechanical Tape Loading
      • Auto Shutoff
    • Head Configuration
      • 3 Head Desiǥn
      • 4 Track / 2 Channel
    • Speed
      • 1⅞ ips - 4.76 cm/s
    • Tape
      • Chrome Tape Capabılity
      • Normal Tape Capabılity
      • Metal Tape Capabılity
    • General
      • Stereo
    • Electronics
      • Record Protection
    • Power Requirements
      • Alternating Current
    • Display
      • 4-Digıt Digital Counter
      • Digital Peak-Reading Meters
    • Exterior
      • Front Loading
      • Orientation Left
      • Black Finish
    • Operation
      • Full Logic Transport Control
      • Music Scan
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne er underveis fra Tyskland :)
    maxresdefault.jpg


    Bruker jo KA3ES til opptak, den fungerer som om den er ny, og når jeg tar opp på metal og chrome bruker jeg ikke støyreduksjon, men på normaltape bruker jeg Dolby S, spiller av normaltapen på CT-F1000 med Dolby B, det låter utrolig bra, men den passer ikke så bra til metaltape, det overstyrer lett. Har derfor lett etter en god avspiller for metaltape. Det håper jeg at jeg har funnet nå. En CT-S610 er underveis som skal være i mint condition, med nye reimer og idler. (Bilde er ikke av min) Den har ikke Dolby S og er derfor ikke TOTL, men jeg trenger jo ikke Dolby S på denne. Men den har Pioneer's Reference Master Mechanism som er en veldig god teknisk løsning. og Super Auto BLE. (Som jeg kanskje ikke trenger, men man vet aldri:) Jeg synes Pioneer'n ser tøff ut og den jeg får tilsendt ser ny ut. Kan derfor stå på hylla uten å skjemme ut samlingen. Den skal dukke opp til uka og jeg poster mer info da.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Pleier du å teste ting som W&F, hastighet etc. på nyinnkjøpte spillere for å sjekke om alt er ok @Terje-A ? Jeg målte W&F for første gang her om dagen med A.N.T. audio sitt program WFGUI. Det var interessant, ingen av mine 2 aktive spillere var innafor fabrikkspesifikasjonen, men de var ikke så langt unna heller. Skal teste igjen senere når jeg har fikset på noen småting...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, jeg gjør ikke det. Har brukt ørene så langt :). Men hobbyen er stadig i utvikling så vi får se hvordan det utvikler seg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takk for link, men jeg tviler på om jeg kommer til å rigge meg til med PC og styre med den. Windows 10 PCen ligger godt nede i kjøkkenskuffen og brukes bare når det er strengt nødvendig. Her går det i nettbrett og smarttelefon. Stereoanlegget er for meg en PC fri sone da jeg har jobbet med PC i over 30 år. Streaming via en app er akkurat innafor. :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for link, men jeg tviler på om jeg kommer til å rigge meg til med PC og styre med den. Windows 10 PCen ligger godt nede i kjøkkenskuffen og brukes bare når det er strengt nødvendig. Her går det i nettbrett og smarttelefon. Stereoanlegget er for meg en PC fri sone da jeg har jobbet med PC i over 30 år. Streaming via en app er akkurat innafor. :)
    De aller fleste komponenter i anlegget har faktisk en liten PC innebygd (vanligvis basert på Linux) :) Så en liten selvmotsigelse du kommer med her. Men enig, ønsker heller ikke å sitte med en vanlig PC oppkoblet til anlegget.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    De aller fleste komponenter i anlegget har faktisk en liten PC innebygd (vanligvis basert på Linux) :) Så en liten selvmotsigelse du kommer med her. Men enig, ønsker heller ikke å sitte med en vanlig PC oppkoblet til anlegget.
    Nå ja, phono ut og minijack inn burde ikke plage noen av oss analogister. PC bruker dere likevel, eller har dere sendt meldingene her via håndskrevne brev til Cobra2? (nærmeste vi har en redaksjon for tråden?)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Deck nr 3 kom nettopp inn døra,kosmetisk ikke like pen som CT 91 og 990ES men bare den fungerer greit til opptak er eg happy.
    IMG_20200707_170949.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med 790, jeg kjøpte årgangen føre din, en 770 for noen år siden og den fungerte veldig bra, mange av mine opptak på chromebånd er gjort med den. Spiller de i dag av på CT- F1000 og de andre spillerne jeg har og det er supert. Den Pioneer'n jeg har underveis fra Tyskland er samme årgangen; 1992. (y)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg en 770ES selv for ca mnd siden. Plaget av vanlige feil, så den går ikke. Belter har ankommet, men skal vel bytte et pa små kondensatorer også.
    Var nok egentlig ute etter trippel 7en, men tror kontoen tar en lang sommerferie fra slikt nå?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Ser du på delelageret ditt , tipper jeg du har det som skal til for å iallefall fikse tre av de defekte før sommeren er over:) Dessuten har du vel også såpass mange delemaskiner stående at kontoen kan polstres opp en hel del dersom samme haug med "defektister" blir slanka ned. Hva tror du selv?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Ser du på delelageret ditt , tipper jeg du har det som skal til for å iallefall fikse tre av de defekte før sommeren er over:) Dessuten har du vel også såpass mange delemaskiner stående at kontoen kan polstres opp en hel del dersom samme haug med "defektister" blir slanka ned. Hva tror du selv?
    o_O Har nok komponenter til "gjør det selv" reparasjon av mange av spillerne:) Men når kunnskap på el komponent kontroll og utbytting er helt på begynner stadiet, blir mye stående:cry:
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med 790, jeg kjøpte årgangen føre din, en 770 for noen år siden og den fungerte veldig bra, mange av mine opptak på chromebånd er gjort med den. Spiller de i dag av på CT- F1000 og de andre spillerne jeg har og det er supert. Den Pioneer'n jeg har underveis fra Tyskland er samme årgangen; 1992. (y)
    Takker så meget Terje-A
    Spennende den Pioneeren du har på innkommende :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Legger inn denne linken så har vi både kilde og dimensjon på mode belt til Sonys TCM200 drivverk. Og noen andre linker som er kjekke å ha også :)


    Edit.
    Fra Marian har jeg handlet flere ganger, er på eBay, men har nå fått egen nettside: Anbefales. ( Han er også aktiv på Tapeheads )


    Marrs communications er oppe og går igjen etter flytting. Kjøpte reim til min gamle Technics RS-7500 fra Marrs og den passet perfekt.


    Og for de som trenger en hovedservice/restaurering av sin Nakamichi så anbefales denne herren her i Nederland, ifølge innleggene på TH gjør han en bedre jobb enn Bowers & Wilkins i Storbrittania, nå er jo B&Ws serviceavdeling for Nakamichi nedlagt så det alternativet er uansett borte.


    Og så har vi et tidligere serviceverksted for Nakamichi i Tyskland, de er dyktige og tar alle merker.


    Skal noen til Chicago så er dette stedet;


    Og så har vi et par i Norge.
    Denne har BirgerG positiv erfaring med;


    Og så har vi Tor Modalen i Åkerøveien 12, Oslo
    "Teletor" har både undertegnede og flere andre her i tråden positive erfaringer med. Jobber relativt raskt, har eller skaffer deler og har mye kompetanse på både kassett- og spolebåndspillere i tillegg til annen elektronikk. Har reparert flere Sony kassettspillere for meg.

     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man har også denne referanse-guide fra PRB. Den er derimot ikke uten feil og mangler, så brukes med forsiktighet. PRB belter kan kjøpes fra flere steder, f.eks. fra russell direkte via mail/paypal, eller f.eks. fra MarVac.
    Bra, (y) sitter og går gjennom Tapeheads og der er det hundrevis av tråder.... Linken jeg la inn kommer fra A.N.T. og burde være både korrekt og av god kvalitet.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Nu ska ni få något att skratta åt för kan ni tänka er, idag fick jag hem en Walkman från kinesiska GPO ... den kostade 449 kronor från Ginza och är i 100% plast! Det jag tyckte var lite kul är att det faktiskt tillverkas en Walkman år 2020. Det finns faktiskt en radio med i den och en inbyggd högtalare. Så hur låter då en sådan här billig kinesisk tingest ...? :unsure:🧐

    Jag brukar inte vara negativ eller kritisk när jag bedömer ljud (tycker jag själv), MEN, jo tack, faktiskt ganska illa, ha-ha, :ROFLMAO: men vem hade trott något annat?! De medföljande hörlurarna har jag ännu inte (vågat) testat, jag tog mina vanliga hörlurar, men även med dem så är ljudet tunt, spinkigt och allt annat än bra! Den inbyggda högtalaren låter, men inte mer ... varför jag köpte den var för att min fru har några gamla band hon ville lyssna på. Så nu är hon i vart fall glad! ;)

    Jag skulle inte sålt min Sony WM-D6C ... :cry: men jag trodde inte jag (eller min fru) skulle lyssna på en Walkman igen. 🤬

    IMG_20200710_151857[1].jpg


    Så konklusionen är tydlig, köp inte, om ni inte har en fru som gärna vill lyssna på sina gamla band ... eller hellre, köp en bra begagnad Sony Walkman från den tid då de gjorde bra sådana (ofta i metall).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn