Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Smalt så det holder :). Det er jo mye snakk om virus for tiden og kassettviruset tilhører nostalgifamilien. I den virusgruppen finner man 2 undergrupper, den ene gruppen består av opptak- og avspillingsmedia; tape i alle varianter og minidisc. Den andre gruppen består bare av avspillingsmedia; Steinkaker, vinyl og cd.
    Vi får trøste oss med at dette nostalgiviruset er godartet, det blir bare bedre og bedre med årene.:D
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Fin Onkyo. (y) Det är något visst med kassettdäck och kassettband även om tekniken är obsolet. :) Utdaterat visst, men roligt och det är lätt att smittas av kassettviruset när det faktiskt låter så bra som det gör. Och så finns det ju så många fina kassettdäck, kolla bara på BirgerG:s samling ... 🧐 Men väldigt många kommer bara ihåg bruset och bandtrasslet som kunde vara med en lite billigare kassettbandspelare, tyvärr.
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    En av, eller kanskje den peneste av TCD spillerne.
    Anbefaler beltebytte. Kjøp fra Lasse Hovde.
    Når du fjerner det størknede fettet er Du nesten klar for belte bytte. Ta bilder og vær nøye med posisjon på skruene du tar ut og ikke bytt om svinghjula.
    Skulle gjerne hatt de to andre 330 variantene også 😉

    Har også fått tak i en TCD 330 og fått beskjed om at pressvalsene må skiftes. Siden Lasse Hovde ble nevnt vet jeg at han regummierer til spolebåndspillere (også mellom hjul og annet). Han tar kanskje dette også, og da er vel det en grei løsning. Eller er det noen som selger nye? Lydhodet var det også kommentar på, men må sjekkes mer før det konkluderes. Vet at det var en i Tandbergmiljøet som solgte lydhoder som passet 300 serien, disse var av Teac fabrikat, men han har sluttet med salg av slikt. I verste fall om lydhodet må skiftes, hvor skaffer dere sånt fra.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Fot i hose!

    C4816803-C1BC-4295-B084-8C1835165BDD.jpeg


    Velvel burde vel ikke uttale meg før det er satt sammen igjen men... Ser mye verre ut enn det er dette her.

    Frog79
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fikk meg en "ny" i boks yamaha kx300 for den nette sum av 150 kr . på finn for ikke lenge siden og den spiller den. oversakende bra og. er ikke no high end men
    kx300.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fått tak i døra på kd -a5. Og fikk tak i noen fine brukte jvc metal tapes til spillerne ikke mange men et par er bedre en ingen. ser det er scotch som lagde de. jvc metal c60 metafine bånd


    jvc metal.jpg
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Ser det er en kar på Finn som selger en del spillere for tiden.
    Fra Grimstad? Naka 202 til ca tre ganger så høy pris, som noen er solgt for noen gang? Og annet er også i drømmeland :eek:
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig nytteverdien av disse kassetspillerne idag ? Jeg skjønner jo nostalgitrippen, men etter å ha gjort et par opptak og hørt at dette spiller jo ikke så verst, hva da ? Skal vi låne LPer og CDer av hverandre for å få tilgang til ny musikk som i gamledager, eller skal vi kopiere det vi allerede har ? Så spiller vi disse kassettene og tenker, joda dette spiller jo nesten like bra som originalen vi har i hylla !
    -m
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Han fra Grimstad er vertfall en real selger,kunne nok spart en tusing visst eg hadde handlet samme deck på ebay.
    Det er bare å slenge ut tilbudene på finn eller torget :sneaky:
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    320
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hva er egentlig nytteverdien av disse kassetspillerne idag ? Jeg skjønner jo nostalgitrippen, men etter å ha gjort et par opptak og hørt at dette spiller jo ikke så verst, hva da ? Skal vi låne LPer og CDer av hverandre for å få tilgang til ny musikk som i gamledager, eller skal vi kopiere det vi allerede har ? Så spiller vi disse kassettene og tenker, joda dette spiller jo nesten like bra som originalen vi har i hylla !
    -m
    Tja, har flere kompiser som spiller i band som har gitt ut musikken på kassett i tillegg til vinyl. Og det selger, så det er tydeligvis et marked for det.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    det er sant jeg har noen nye utgivelser som er på kassett faktisk selv. venter på guardians of the gallexy vol 3 kommer og.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Fra Grimstad? Naka 202 til ca tre ganger så høy pris, som noen er solgt for noen gang? Og annet er også i drømmeland :eek:
    Med så mange kassettspillere til salgs, så tok jeg det for gitt at han var en av de som skriver eller har skrevet i denne tråden?

    202 til 3-gangen er helt sprøtt, jeg så for noen måneder siden på finn.no en tilsynelatende meget fin 505 som var annonsert for mindre enn det.

    Rent prinsipielt så ser jeg ikke noe galt med å sope opp billige kassettspillere som trenger litt TLC fra diverse markeder som finn.no, sette de i stand igjen, og selge de videre med litt fortjeneste. Så lenge annonse-beskrivelsen av spilleren er korrekt mtp tilstand. (Selv om en spiller har fått nye belter og rens, så er den ikke nødvendigvis strøken f.eks.) I det minste så sørger han for at det til enhver tid er flotte kassettspillere tilgjengelig på markedet, og at ikke alle havner i private samlinger.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    det er sant jeg har noen nye utgivelser som er på kassett faktisk selv. venter på guardians of the gallexy vol 3 kommer og.
    Jeg har kanskje hørt at i 2023 vil alle nye filmer komme ut på VHS-kassetter. Magnetbånd har absolutt noe for seg, for det er 2 ting som er banna bein her på hifi/film-fronten:
    1- alt nytt er myyyyye bedre enn forrige modell eller generasjon.
    2- Gamle ting er myyyyye bedre (varm, deilig lyd) enn hardtklingende moderne ting som lages i dag.
    Det har jeg lært på hihihihihifisentralen.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    takk til sluket som solgte meg og sikkert noen andre her noen fine tdk ma xg bånd:) turen ble nesten veldig dyr for meg når jeg la tlf på taket når jeg kjørte derifra hehehe fant den igjen på e6'n heldighvis
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Jeg har kjøpt en av de bedre Sony spillerene av selgeren i Grimstad, ingen problemer med den på ett og ett halvt år. Så jeg er fornøyd på tross av høy pris.
    Andre ting jeg har kjøpt andre steder trenger som regel service ganske fort.
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Det er ikke mulig å få andre til å forstå hvorfor man har denne «syke» hobbyen. All rasjonell tenkning tilsier at jeg burde bruke tiden og pengene på å spille min vinyl- og CD-samling. Musikksamlingen på vinyl og CD er for lengst er større enn jeg har av tid til å lytte.
    Likevel elsker jeg å spille inn og høre på kassetter...
    Det er ikke alt som henger på greip!
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.019
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sant, å høre på musikk i det hele tatt er ganske irrasjonelt. Jeg burde heller pusse opp huset, investere pengene mine langsiktig, spise råkost, legge meg tidlig, opprettholde sosiale nettverk, jobbe hardere, smiske med sjefen, legge skylden på andre og bytte til en ung, lettstyrt kone med rik familie.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Sant, å høre på musikk i det hele tatt er ganske irrasjonelt. Jeg burde heller pusse opp huset, investere pengene mine langsiktig, spise råkost, legge meg tidlig, opprettholde sosiale nettverk, jobbe hardere, smiske med sjefen, legge skylden på andre og bytte til en ung, lettstyrt kone med rik familie.
    Et lite tips før gjennomføring av planene dine; -det er bedre med en hunngammel, rik, lettstyrt kone uten familie.
    Da kan du leie noen til å pusse opp huset, kan investere pengene hennes langsiktig, spise biff, kan legge deg sent etter å ha sendt Lolita hjem i taxi, jobbe mindre, skjelle ut sjefen og ta på deg all skyld og heller betale deg ut av alle situasjoner du havner i.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.019
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Et lite tips før gjennomføring av planene dine; -det er bedre med en hunngammel, rik, lettstyrt kone uten familie.
    Da kan du leie noen til å pusse opp huset, kan investere pengene hennes langsiktig, spise biff, kan legge deg sent etter å ha sendt Lolita hjem i taxi, jobbe mindre, skjelle ut sjefen og ta på deg all skyld og heller betale deg ut av alle situasjoner du havner i.
    Takk!! Jeg visste det ville betale seg å bli medlem av dette forumet! Melder meg sporenstreks på EliteSingles igjen.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    En super spiller. Kanskje ett, til to tusen mer, enn hva jeg selv ville vurdert å solgt for, men så definitivt akseptabelt om jobben er gjort av en erfaren serviceman på Nakamichi.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei Birger.

    Ser du har en K-05 😇 selge❓
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke du vil betale prisen jeg vil ha for å skape et slikt hull i toppen av samlingen ;)
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke du vil betale prisen jeg vil ha for å skape et slikt hull i toppen av samlingen ;)
    Hei. He he, jeg vet ca omsettelige priser på disse. Venter egentlig på en som er til overhaling/service fra en bekjent fra Elverum, men det lakker og lir som man sier.
    Ser nå etter andre alternativer, lå en på Finn for en stund siden, fra en fra Gan, hadde noe dialog med henne men den ble plutselig borte. Hvert ikke om den ble solgt eller beholdt selv som hun nevnte😇
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Hei. He he, jeg vet ca omsettelige priser på disse. Venter egentlig på en som er til overhaling/service fra en bekjent fra Elverum, men det lakker og lir som man sier.
    Ser nå etter andre alternativer, lå en på Finn for en stund siden, fra en fra Gan, hadde noe dialog med henne men den ble plutselig borte. Hvert ikke om den ble solgt eller beholdt selv som hun nevnte😇
    Om den ikke var en del av samling, hadde den nok vært til salgs for markedspris. (mellom 20 og 40 tusen ;-) )
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har henta inn større partier tape i det siste?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Får en kjøpt noe særlig god nyprodusert tape lenger, eller må en på NOS tape:unsure:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kun normaltape er i produksjon nå etter hva jeg har fått med meg, og produksjonen er ikke uten problemer. Metaltape er historie. Og sannsynligvis chrome også.

    National Audio Company (NAC) sliter med en tape som ødelegger lydhodene. De har stoppet produksjonen og skal prøve en ny formel.....
    Det ryktes også at de skal komme med en super normal/eller chrome?
    Info om dette ligger på Tapeheads og på produsentens egen hjemmeside.

    I Frankrike foregår det en produksjon av normaltape.

    Mer info her:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Maxell har tross alt fortsatt UR. As made in Indonesia. PK har fra Crosley. Og se herover. Ellers er det mest å hente på NOS. Fortsatt fullt mulig å finne seriøst store partier- blant annet har jeg oppdaget en ny selger i Israel (Jerusalem) som jeg vurderte å hente fra inntil jeg så plasseringen. Litt for risky, men utrolig fristende å hente hundre Fujier derfra.Hvis jeg hadde hatt råd.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bartesam: Maxell har tross alt fortsatt UR. As made in Indonesia. PK har fra Crosley. Og se herover. Ellers er det mest å hente på NOS. Fortsatt fullt mulig å finne seriøst store partier- blant annet har jeg oppdaget en ny selger i Israel (Jerusalem) som jeg vurderte å hente fra inntil jeg så plasseringen. Litt for risky, men utrolig fristende å hente hundre Fujier derfra.Hvis jeg hadde hatt råd.
    Er Maxell UR fortsatt i produksjon Auditor?
    Har du en link eller annet som du kan lime inn, det hadde vært artig å fått litt mer info.....
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Er Maxell UR fortsatt i produksjon Auditor?
    Har du en link eller annet som du kan lime inn, det hadde vært artig å fått litt mer info.....
    Sksa fra Wikki:


    Audio cassettes

    "Until the beginning of 2020, Maxell still produced UR ferric-oxide-based cassettes for the international market. Maxell has since stopped distributing their UR cassettes outside of Japan.[citation needed]

    Maxell audio cassettes were available in 46, 60, 90, 100, 120 and 150 minute lengths. Currently, depending on region, they are available in 10, 20, 46, 60, 90 and 120 minute lengths"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn