Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da må det nok bestilles Maxell fra Japan når de lokale distributørene går tomme.
    Men jeg har så jeg greier meg med alle typer. :cool:
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Om den ikke var en del av samling, hadde den nok vært til salgs for markedspris. (mellom 20 og 40 tusen ;-) )
    Hei. Den som er på laaaaaaaang reise tydeligvis for service skal eier ha 25-27K for🤣
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Kassetter er en liten hodepine. Trist at produksjonen av nye kvalitetskassetter er omtrent null.
    Jeg har klart å skaffe meg en del NOS og «pent brukte», men det har kostet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kassetter er en liten hodepine. Trist at produksjonen av nye kvalitetskassetter er omtrent null.
    Jeg har klart å skaffe meg en del NOS og «pent brukte», men det har kostet.
    Men hvis du bruker den KA6ES du har så blir resultatet veldig bra med normaltape og Dolby S. Maxell UR og Sony HF serien med tape gir knallbra opptak på min KA3ES:) Og de spillerne er jo veldig like. Det er bare hodene som er forskjellige. Din var beregnet på eksport, mens min var beregnet på hjemmemarkedet. (JDM)
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Men hvis du bruker den KA6ES du har så blir resultatet veldig bra med normaltape og Dolby S. Maxell UR og Sony HF serien med tape gir knallbra opptak på min KA3ES:) Og de spillerne er jo veldig like. Det er bare hodene som er forskjellige. Din var beregnet på eksport, mens min var beregnet på hjemmemarkedet. (JDM)
    Skal teste det. Bruker vanligvis ikke NR, men på normal tape er det kanskje et poeng.
    Leste på tapeheads at det kan lønne seg å tweeke litt på innstillingene ved innspilling på KA6ES for å best mulig opptak. Altså justere noe utenfor det som kalibrering tilsier.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skal teste det. Bruker vanligvis ikke NR, men på normal tape er det kanskje et poeng.
    Leste på tapeheads at det kan lønne seg å tweeke litt på innstillingene ved innspilling på KA6ES for å best mulig opptak. Altså justere noe utenfor det som kalibrering tilsier.
    Men det tror jeg bare gjaldt metaltape.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    NOS-bånd fåes kjøpt fra cassettecomback.com, både type 1, 2, 3 og 4. Det koster litt, ja, men med mindre man kjøper for å bygge seg opp en samling, så er det ikke så ille synes jeg. Dere som har flere hundre forseglede kassetter er klar over at de fleste av de kommer til å ende opp som arvegods en dag - fortsatt urørt og forseglet? :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Et lager fordelt på de typer en bruker mest, med et forseglet antall mellom 250-1000 stk et sted..til enhver tid..da har man så det holder. Endel samleobjekter skal det også være plass til. Her er lageret på rett over to hundre nå. Inklusive 124x type 2 og 42 metalbånd. Det verste du kan gjøre med disse er - hos meg- å bruke dem ukritisk. Litt som Egon Olsen gjør med penger. Som Egon en gang sa: Kunsten er å få tak i dem, samt vite hvordan de skal brukes RIKTIG. Man skal også vite HVA/HVORFOR man har. Og være villig til å betale det det koster. Men kun for et bånd/- parti av anstendig størrelse/type Her bestemmes det hva som skal være på tape, hvorfor og hvor det skal være, hvorfor jeg bruker akkurat den kassetten til spesifikk musikk og hvilken opptakskombo som skal brukes til hva. Etter opptak blir kassetten merka og jeg tar tabs i toppen. Kassettforseglinger blir aldri åpna dersom jeg ikke har fastlagte planer for bruk og etterfylling av nevnt lager. Derfor er jeg svært kritisk til HVA/HVORFRA jeg tar inn også. Og hvor stort et minimumsparti er. Det har dere nok skjønt allerede. All den tid at jeg blant annet har tatt inn-og brukt- det Emtec-partiet fra Henderson, Nevada for noen mnd siden. 68 stk. :) Jeg har noen merker jeg absolutt aldri bruker- av meget spesifikke grunner-, men det gjør jo livet noe lettere for blant andre deg, Terje-A...hehe..Skulle ikke forundre meg om de Fox-tapene produseres på samme utstyr som Sony France brukte til å produsere der. BASF/Emtec solgte sitt til Nederland etter konkursen.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer en passe stor RAKS-pakke her. Undervurderte, imo. For eksempel SP2: Ekstremt bra tape, litt sketchy shelll- av og til. Ellers er jo Emtec/Agfa av nyere type og Denon fortsatt på ønskelista her. Samt Vanexa, Roxana og Magica- That´s med Delta Shell. Fuji K2 og TDK D får man heller aldri nok av... :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    NOS-bånd fåes kjøpt fra cassettecomback.com, både type 1, 2, 3 og 4. Det koster litt, ja, men med mindre man kjøper for å bygge seg opp en samling, så er det ikke så ille synes jeg. Dere som har flere hundre forseglede kassetter er klar over at de fleste av de kommer til å ende opp som arvegods en dag - fortsatt urørt og forseglet? :)
    Kjøpt det i en tid hvor det ikke kostet skjorta, og sønnen min har også kassettspiller. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Kjøper du riktig type kan det være like mye snakk om ei investering. Dessuten er det fullstendig uaktuelt å NOEN GANG gå tom for disse gullbarrene- eller CD for den saks skyld. . Vis meg den fulldigitalisten som om ti år har samme forhold og eierskap til sin musikk som et garva kassetthue har...Hvorfor har vi det? Fordi vi har måttet JOBBE for resultatene. Fordi hvert enkelt bånd har en HISTORIE. Fordi det ikke finnes den tekniske innretning som funker perfekt inn i uendeligheten. Det minte John Herwig Carlsen oss om i gamle Trafikkposten på TV. Og det VEIT vi som holder på med tape. Vi FORVENTER ikke det på samme måte som fulldigitalisten som ikke SER og FØLER hva han/hu har heller. Men vi KAN vedlikeholdet som sørger for at det vi bruker fungerer og lever videre. Og det vi har blir verdsatt på en helt annen måte.

    Legg deg opp et lite lager, huk inn et VIRKELIG bra deck og LÆR formatet. Da skjønner du hvorfor ting er som de er ;) Fordi opptakene/originalene KAN låte KNALLBRA! Men det krever at du veit hva som må gjøres. Og faktisk gjennomfører hele den prosessen, samme hvor lang eller vanskelig den måtte være.
    Autentisitet er et annet nøkkelbegrep her.80-tallet var kassettens beste tiår, og musikken låter mer autentisk på kassett/LP/CD enn på fil. De beste kassettene ble laget mellom 1985-´95. Og mine egne favorittdecks er produsert seint-80- til- mid-90-tall 1986+, altså. 810en min er fra 1994- midt i smørøyet for min del. Men det betyr absolutt ikke at jeg ikke liker Dragons, ZXLs, Tandiser, Technics, Teac++ :devilish: Jeg er glad i dem også. Bare så det er klart. Og jeg har blant annet en virkelig tidskapsel også: En RFT SK3000 Hi-Fi, hergestellt in der DDR,Baujahr 1986. Eneste i Norge ,etter det jeg vet. Fabrikken lå i Sonneberg, Øst-Tyskland. RFT ble kjøpt av Nokia etter Die Wende, om du ikke visste..Og en 3000 bruker du ALDRI metallbånd på heller.

    Selv prøver jeg å leite båndmodeller fra 1988-1995. Men liker egentlig ikke de mer klassiske 70-/80-talls opaque shells (foretrekker clear/semi-clear/vindusshell. Og ingen kan ta fra That´s at Giorgetto Giugiaro tegnet shellet på Suono-formatet deres heller. En Suono er en av tidenes fem beste kassetter, og er verd langt mer enn den tusenlappen de enkeltvis går for på Bukta nå. Men hvis prisen skremmer, hold deg unna dem. Det er mitt tips. Selv har jeg små problemer med å betale 2000 kr for ti forseglede HD8 (Denon). Fordi de er verd så uendelig mye mer. Tross alt regnes de å være verdens råeste type 2. Og jeg sier ikke imot. Det gjør visst ikke Tony @ Cassette Comeback heller. Og han forklarer hvorfor slik jeg har forklart det i årevis. Også når det kommer til metals. Hvorfor de er så dyre, hvorfor de MÅ være så dyre og hvorfor de skal- /ikke skal brukes. De er og vil bestandig være for viderekomne tapeheads. Kjennere som vet hva de har/vil ha, skjønner verdiene som ligger deri både nå og i fremtiden og ikke skammer seg for å innrømme det/betale prisen for dem heller. Fordi metals OG chromebånd i toppklasse nettopp er det de er. Og fordi de viser brukeren EN meget viktig ting:

    Innen kassetter finnes ingen snarveier.Du MÅ kunne matching- og det ut i fingerspissene ;) Kan du det ikke fra før, lærer du det ved kassettbruk.

    Er du ikke villig til det, dropp kassettene. Svart eller hvitt. Null gråsoner noe sted. All in or Drop Out. Hvis du da ikke holder deg til typene 1 og 2 :) Det er fullt mulig å gjøre det også, uten å gå miste om gleden ved MCer. De beste der gjør svært mye for musikken, og behandler den aldri som en kuriositet! Der blir musikken derimot behandlet slik den -uansett format- burde bli: PÅ DØDELIG ALVOR! Det er dog forbeholdt den som veit hvilke kassetter som fungerer hvor. Og ikke minst TIL HVA! Det å lære akkurat dette er halve moroa med kassettene våre , det. :devilish: Lærer du det på riktig vis er det kunnskap du får bruk for resten av ditt naturlige lydliv.

    Bartesam: Har du fortsatt det berget av XL2? :) Lyst på noe mer Maxell? I bytte mot Denon, Thats eller Fuji...
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det var voldsomt til engasjement jeg vekket til live med min kommentar om ubrukte forseglede kassetter og arvegods ;)

    Aporopos HD8 @Auditor, jeg har en liten batch forseglede HD8-kassetter som jeg er usikker på om er "helt i form". Jeg testet en av de for en stund siden, og mener at den tålte betydelig mindre signal før forvrengning enn andre Denon HD8-kassetter fra samme generasjon (men annen batch) som jeg har. Du som er HD8-ekspert, kunne det være av interesse om jeg ga deg et forseglet eksemplar fra aktuell batch så du kan sjekke den og gi den mening på om den er som den skal? (du beholder selvfølgelig kassetten uansett)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bare gir deg det svar du fortjener...hehe..Jeg har da bare brukt HD8 til egne opptak i 30 år...sånn ca...selv om jeg har kjent til den lenger enn det ;) Men det gjør jeg mer enn gjerne, Torstej! Se boksen :) Hvilken generasjon er det snakk om? 88-90? Eller 91-95? Svart/gull/grønn foliering, gull/grå eller "gull-og-asfalt"? Svart dobbeltvindu eller HD-M shel i grått med det ovale vinduetl? Eller kan det tilogmed være en batch HD8S ? Samme shell som HD6S og S-Port Metal har, sølv/grå/rød foliering og HD8 tape der. Kalles bare S-shell.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Vil du lære hvor viktig kalibrering er for kassettenes totallyd? Se om du finner en forseglet Philips UC2, produsert i Belgia i 1985. ;) Som Tony, har også jeg brukt denne til å lære. Og hvis du tar opp denne feil, evt på feil deck, vil den høres ut som om den er produksjonsfeil på;) Du bruker en 2-hoders Sony, vel?

    Har funnet et OK parti Memorex idag..De mer moderne, selvfølgelig. Også de er relativt undervurderte, produsert enten av SKC eller Saehan i Sør-Korea...Memorex var i sin tid utrolig flinke med brukstape for VHS-formatet, og jeg hadde en femten-tjue stykk av dem..
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Du bruker en 2-hoders Sony, vel?
    Til opptak bruker jeg for det meste en 3-hoders dual capstan Sony med manuell kalibrering. Til avspilling bruker jeg Nak RX-202E så jeg slipper å snu kassetten selv ;) Ser at Tony har Philips UC2 til salgs i nettbutikken, skal plukke med meg en neste gang jeg legger inn en bestilling.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Gjør det! Og se gjerne Tonys video om den samtidig...VELDIG lett å undervurdere de der. Men de kan også være SYKT krevende...Selv jeg har problemer med Philips, sånn sett. Men så kan man gjøre ett og annet totalt uventet for å få dem til også. Produsert av DuPont- oppfinneren av krompigmetnet til tape. Med den maskinparken vil du også få vanvittig mye ut av de dyrere TDK..bare så du vet det. Faktisk mer enn du får fra HD8, skulle jeg tro... ;) Jeg har et parti stjernekandidater her hvis du vil bytte..
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    den fungerer smerte fritt og skulle være overhalt i senere tid følge eier. den gjør hvertfall bra nok opptak for meg og var hakket opp fra alle spillerne jeg har. denne pioneer'n er knall! anbefales trodde ikke jeg skulle ende opp med en pioneer men men slik går no dagen. og den føles rett og slett sexy og bruke. dsd opptak fra pc gir meg best mulig kvalitet på opptak og noen ganger synes jeg det låter bedre en cd det kom fra da jeg ripper og converterer wav til dsd.. wav/flac låter ok synes jeg og. mp3 er jeg ikke fan av.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Emtec av ny type vekker den der :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med en fin spiller. Ifølge denne siden er det kvalitetskomponenter hele veien med unntak av hodene, men nå spiller det ingen rolle hvis de hodene du har fungerer bra. De du har tåler en dullion timer og de du ikke har tåler mange dullion timer med bruk :D

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Så gammal som den er ville jeg nok helst ha brukt Type 1 på´n for at resultatene skal svare seg ift. utlegg. Emtec sistelinje (IKKE eldre BASF) FE-I , prod. mellom 1995 og selskapets konkurs i 2003 er en knall start. Foliert i rødt, brent oransje og gull.Tar signal som omtrent ingen andre, har akkurat nok info i toppen og er nøytral nok til å ALDRI låte kjedelig på eldre, velholdte spillere- som min egen CT3070R Direct Drive. Bra shell og tidenes beste etiketter også. Maxell UR passer også der, og hvis du har riktig type og antall 2ere å bytte med kan det være jeg vil avhende 40 stykker :) Inklusive noen "ORIGINAL UR" i rød/grønn foliering. Så hva har du, og hvor mange er de?
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har nok type 1 liggende hvertfall 500+ nye. div maxell tdk og mye type 1 fra et ukjent fabrikat som kom fra et studio her til lands. som fungerer for meg. den virket som den likte maxell xl 2 s også tdk ma. hodene ser bra ut.. det bekymrer meg ikke . type 2 og metal kassettene jeg har skal jeg ikke kvitte meg med :) type 1 har jeg nok av. får bare ikke nok av metal båndene:) synes jeg fikk ganske ok resultat på min yamaha kx300 med tkd ma. den fungerer den og lager overaskende bra opptak den og. spiller som en drøm. kansje jeg må utveksle noen kassetter med opptak for og få en mening fra noen andre .:unsure:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Det kan du gjøre. ;) Men metalbånd blir ALDRI brukt på de eldre maskinene mine. Kun på 810. Den er kapabel til å ta det beste ut av dem. RFT får bare type 1, Onkyo og Pioneer brukes som AVSPILLERE her. Og jeg ville heller aldri brukt mer enn max type 2 på A7, om jeg hadde den.. Til det er forseglede metalbånd ALTFOR verdifulle..Og jeg tviler på at du er villig til å betale det jeg vil ha for å avhende mine.. :) :devilish:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her går det i normal, chrome og metal. Bruker konsekvent Sony KA3ES til alle opptak. Den spilleren oppfører seg som ny, men så er det den også bare 20 år gammel :) og med en service utført av Teletor for et år siden i tillegg. Det siste opptaket ble gjort på en TDK MA-R kjøpt brukt fra Tyskland for noen år siden. En slik:
    TDK_MAR_EU_82_Front.jpg

    Den tapen passer perfekt til spilleren , justeringene på 0 og alt blir helt riktig.
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Her går det i normal, chrome og metal. Bruker konsekvent Sony KA3ES til alle opptak. Den spilleren oppfører seg som ny, men så er det den også bare 20 år gammel :) og med en service utført av Teletor for et år siden i tillegg. Det siste opptaket ble gjort på en TDK MA-R kjøpt brukt fra Tyskland for noen år siden. En slik:
    Vis vedlegget 658530
    Den tapen passer perfekt til spilleren , justeringene på 0 og alt blir helt riktig.
    Jeg har helt identiske kassetter, hele 4 stk!:)
    Sitter litt inne å åpne forseglingen på en slik!
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Vega Jon: Det kan du gjøre. ;) Men metalbånd blir ALDRI brukt på de eldre maskinene mine. Kun på 810. Den er kapabel til å ta det beste ut av dem. RFT får bare type 1, Onkyo og Pioneer brukes som AVSPILLERE her. Og jeg ville heller aldri brukt mer enn max type 2 på A7, om jeg hadde den.. Til det er forseglede metalbånd ALTFOR verdifulle..Og jeg tviler på at du er villig til å betale det jeg vil ha for å avhende mine.. :) :devilish:
    jeg har nyere maskiner og bla yamaha kx300rs gjør utmerket metal opptak. luxman k373?(husker ikke helt) tascam 202mk3 de har alle hxpro. ikke noe spess high end men yamahaen er klart den beste av "de". etter ct a7. dog jeg har ikke testa metall opptakk på ct a7 enda. men tror virkelig ikke den skal være noe dårligere en de andre jeg har..snarere tvert om håper jeg.. tascamen har jeg ikke fått lekt meg med enda. men den har high speed rec og skal vist gjøre ok opptakk.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jvc gjør gode metal opptak de og. type 1.2 og er bra type 3 har jeg ikke testet enda. selv om jeg har noen kassetter liggende. kassetter tar tid ja med snikckers og tvist men jeg elsker det. prøv en jvc en gang med sa hode og klasse a drift. de gamle 70 talls dunkerne funker de og på det meste.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    AGSXX: Det burde du gjøre. De er gode :) Har en god del TDK selv. Men vil jo helst ha visse andre...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Generelt sett burde ALLE kassetthuer slite med å bryte forseglinga på et metalbånd- ref. mitt innlegg lenger oppi her. Se boksen...De begynner å bli en truet art og er imo kun for den som virkelig har opptaksutstyr og kunnskap i orden til å ta vare på dem. Et metalbånd tar du opp på EN gang, for så å fjerne tabs. intet skal overlates til tilfeldighetene med en slik arkivtape. Kun for den musikken som betyr UBESKRIVELIG mye for en....i min bok. For meg finnes det knapt noe verre formatmessig disrespekt enn en metal-tape som på noen måte har blitt skjødesløst, ukritisk behandlet. Ikke at jeg sier du gjør det. De koster det de koster fordi de skal det. Og prisene går en vei: OPP! Det er noe man bare må godta i denne enden av hobbyen. Tipper du skal forberede deg på at en MA eller MA-XG i forseglet stand dobler prisen sin om etpar år.. ;) Da må du nok ut med etpar-tre tusen. For EN enkelt XG! Suono ligger høyere enn det for den lengste utgaven i de "værste" markeder/utgaver allerede. Så XG er IKKE langt unna det nå...
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En sann entusiast skal da ikke bry seg om prisen på kassettene, men kan nyte de man har vilt og uhemmet :) Om man vil ta vare på noen eller alle eller en av hver med eller uten folie så er det også innafor. Men for meg blir det meningsløst å bare bruke Maxell UR hvis man har skuffen full å bedre tape. Litt som å samle på tegneserier men aldri tillate seg å lese de. Gleden er vel både å samle og å bruke?

    Artig at det er litt fart i tråden igjen. Har sjøl vært litt slapp på stereofronten siste halve året pga. familiære forhold, men nå har brikkene falt på plass og i løpet av en måneds tid er alt tilbake til det normale.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Det jeg sier er at metals er for den som vet hva som kreves- og er 110% villig til å gjennomføre det. Er du ikke det, hold deg til enklere typer. Nå veit jo jeg hvordan du selv tar opp, da, så du ligger godt innafor den braketten...
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Har nå en TCD 440A og 420 (og en 320). Hvilke bånd passer best for de to førstnevnte - og som er å få tak på?
    Mvh
    JMK
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jamakr: Der har du ETT valg: MAXELL- in any way, shape or form! UR, UD og XL-seriene. De er kalibrerte med UL eller XL "ab Werk in Oslo" ;) Tips: Dropp metals..og sørg for at maskinene er i TOPP stand. Tandberg og Maxell samt Sony på Sony er ekte defaults. Denon er selvfølgelig helt rått på en 810, men de er noe mer fleksible på hvor de låter bra. Som That´s, Fuji og TDK. Kan si såpass at det er mer enn vanskelig å få Denon til å ville jobbe med Sony. Men, det går...Hjertebarnet mitt-DRS 810- liker iallefall ikke Sony UX-S.. Men det snodige da er at den ELSKER å jobbe Fuji/Denon/Thats/TDK..og en Fuji JP1 eller 2 er produsert hos Sony :)
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    TAkk for overstående svar - da må jeg bare forsøke å huske det. Og, angre bittert på de 1000 pluss maxell XL som ble kastet i sin tid. Huff & huff.
    Mvh
    JMK
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jamakr: Hvis de var forseglede kan du angre nå, men hvis de hadde noen år på tapen, glem dem. Eldre 70- og 80s Maxell som IKKE er forsegla sliter en hel del med dropouts..iallefall de jeg har eid som var over 30 år. . Men jeg fikk tak i en forsegla, golden mirrorfoil (80s) XL2 og en ny mirror XL1 fra samme tid. Svært gode. Hatt "Pipes Of Peace" på en gammel 2er siden leg var liten...funker bra, selv idag, den. Men jeg måtte digitalisere, kjøpte vinylen og CD i tillegg. ;) Har tilogmed original MC. Kjempeskive.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn