Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Terje-A: Det jeg sier er at metals er for den som vet hva som kreves- og er 110% villig til å gjennomføre det. Er du ikke det, hold deg til enklere typer. Nå veit jo jeg hvordan du selv tar opp, da, så du ligger godt innafor den braketten...
    Så hvis du ikke har tatt brevkurs og er expert innen kassetter så kan du ikke bruke metal? Merkelig påstand!

    O
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Så hvis du ikke har tatt brevkurs og er expert innen kassetter så kan du ikke bruke metal? Merkelig påstand!

    O
    Har på følelsen at man kan få veiledning på PM også, men da må man være villig til å kvitte seg med eventuelle bånd som er for bra for en selv, og som bare EKTE entusiaster og tape-eksperter vet å få fullt utbytte av. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Metal er det enkleste å ta opp på, biasjustering er ikke viktig, det blir bra opptak uansett, og de tåler mye trøkk før de vrenger.
    De friske påstandene om 110% og å vite hva som kreves er nok mer med tanke på hvor dyre og sjeldne metaltape kassetter har blitt.
    Og at dette må behandles med den ytterste respekt av hensyn til både konstruktører, produsenter og samlere av dette vi driver med her i denne tråden. Jeg personlig bryr meg svært lite om hva andre gjør med sine ting, men vi er forskjellige og det gjør det bare mer moro kanskje ;)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    En helt annen ting:

    Jeg ser på de fleste av mine originalinnspilte kassetter (mao ikke opptakskassetter) at de er merket med Dolby-symbol uten angivelse av hvilken type det er. Er det da korrekt å spille av med Dolby B aktivert på spilleren, og har de av dere som fortsatt også koser dere med original-kassetter for vane å gjøre det på den måten?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En helt annen ting:

    Jeg ser på de fleste av mine originalinnspilte kassetter (mao ikke opptakskassetter) at de er merket med Dolby-symbol uten angivelse av hvilken type det er. Er det da korrekt å spille av med Dolby B aktivert på spilleren, og har de av dere som fortsatt også koser dere med original-kassetter for vane å gjøre det på den måten?
    Har noen få VG og Se & Hør kassetter :D, testet litt nå og de låter klart best med Dolby B.
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    320
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    En helt annen ting:

    Jeg ser på de fleste av mine originalinnspilte kassetter (mao ikke opptakskassetter) at de er merket med Dolby-symbol uten angivelse av hvilken type det er. Er det da korrekt å spille av med Dolby B aktivert på spilleren, og har de av dere som fortsatt også koser dere med original-kassetter for vane å gjøre det på den måten?
    Ja - om det ikke står noe annet enn Dolby, så kjør på med B.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Sanne entusiaster er- pr MIN definisjon- selektive. de vet hva de har, skjønner verdien i det og vet det de skal vite om bruken av sine verdier. Samtidig som de har en åpenhet vedr. ny lærdom og selv kan lære vekk til den som fortjener det. . Det er da ingen tape som er så lett å fucke opp opptaket på som en metal..Men HVIS du har funnet de riktige FOR DIN RIGG- slik både du og jeg har-, DA er de enkle. Det er å komme seg dit som kan være hardt for de fleste. Og vanvittig dyrt også. Sjekk hva Tony sier hvis du ikke er enig med meg... :) Han forklarer den problemstillinga slik jeg har forklart det siden jeg var tolv år.

    Torstej: Dolby C bruker du kun hvis den originale tapen er merka med det. Hos meg tar den innnstillinga konsekvent så mye i toppen at den kan ødelegge mer enn den er god for. Jeg bruker alltid B av den grunn. Hvis jeg ikke tar opp fra digitalkilde på HDer, da, Du vet hvordan du ser forskjell på tapetyper hvis de IKKE er merka? Har funnet materiale til den kommende 8: Stan Getz Quartet Live At The Village Gate, November 1961. Originalt ei Verve-skive. :)
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det høres bra ut Auditor. Er det antall hull og hullplassering på toppen av kassetten du tenker på? Det kjenner jeg til ihvertfall.

    Jeg undersøkte et par originalkassetter nå litt nøyere, og da fant jeg fasiten. En fra 1980, og en fra 1989. Dolby B. Benyttet plateselskapene superferric i originalkassettene fra slutten av 80-tallet tro? De har høyere levels enn de gamle jeg har, selv om lydkvaliteten fra de gamle også er overraskende bra.

    Skjermbilde 2020-08-31 kl. 09.53.05.png


    Skjermbilde 2020-08-31 kl. 09.52.53.png


    Skjermbilde 2020-08-31 kl. 09.53.16.png
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Du har to strålende eksempler der (Madonna og Dire Straits) på hvordan en original kassett KAN låte. Den Madonna-tapen har jo alt skrevet på, så der er det greit. Men du KAN finne chrome i originalkassetter: Cliff Richard brukte det, og "Always Guaranteed", samt "Private Collection" derfra er noen ekte skatter. Jeg arvet mine da moder´n døde, men de var så velspilte- og jeg så glad i både henne og dem- at jeg overførte dem til metal- et metalbånd i referanseklasse som jeg fortsatt har, sammen med digitale utgaver av samme skivene, Lytt på f.eks Cliffs duett med Elton: SLOW RIVERS er en knallfin ballade...skrevet av EJ...

    Og det samme gjorde jeg med Kim Larsens to beste: FORKLÆDT SOM VOKSEN og YUMMI YUMMI ligger på LP, digitalt og en svært sjelden Denon S-Port Metal her , hvorav jeg har hele to. ;) For ikke å snakke om hvor mye Straits/Knopfler/Elton John jeg har. Komplett er en underdrivelse der også.

    Bruk Dolby B dersom du skal avspille originalt type 1 (ferric). C bruker du dersom du tar opptak med referansetapen til det referansedeck du har eller velger å bruke. Og den innstillingen er tilgjengelig. På en 810 velges typen automatisk, men jeg har valg for NR og fininnstilling av bias/program på knapp. Forresten er det ikke autorevers heller, og det gir mer kontroll på oppptaket. Hvem elsker ikke det horisontale, motsatte ilegget av kassett? Pure genius!

    Curio: Belegget på en normaltape er- basically-RUST (jernoksid). Snodig tanke, sant? Verdens eneste logiske, brukbare rust.... :devilish: Hater rust ellers, jeg..

    Min oversikt for tapevalg er- i grove trekk- som følger. Denne er også til deg, Jamakr:

    Tandberg: Maxell
    Sony: Sony. Metal XR, for eksempel, låter strøkent hvis opptaket gjøres på en velholdt ES-modell. Der kan du tilogmed finne Dolby S ;)
    Denon: Denon, TDK, That´s, Emtec og Fuji
    Technics: Sony, TDK, Fuji
    Pioneer: Emtec (BASF) I noen få år fikk Pioneer produsert egne bånd også- hos Denon. En Pioneer N1 normal, f.eks er et ekte samleobjekt. Og lyder KNALL.
    Nakamichi: Housebrand, TDK Produsert av TDK, alle sammen. Kalibreringen Nak hadde gjør decks derfra rimelig universelle mht kompatibel tape.
    Aiwa, Revox m /kalibrator: Det aller meste låter bra her. de liker Sony også. Aiwas beste takler tilogmed Philips... ;)

    Undervurderte merker:

    -RAKS (Made In Turkey!!)

    -Memorex i MODERNE SHELLS Oftest Made In Korea (South) Jeg foretrekker den som er produsert hos SKC.
    -SKC, seinere SMAT
    -Moderne AGFA (1988-´91) GRAILS hvis du finner en METAL!!
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Både jeg og frua har en hver av den kromen der. Pluss tre standard CDer hver , en deluxe og hver sine Super Deluxe 30th Anniversary bøker ;) Jeg har signerte eksemplarer av Scoundrel Days, Foot Of The Mountain og Cast In Steel. Pluss Mortens "Letter From Egypt" Vært på minst 25 konserter, ett A-ha releaseparty, møtt dem alle fire ganger.. Og har billetter til den covid-utsatte konserten i april, der de skal spille akkurat Hunting High And Low -albumet fra ende til annen..Så, ja, jeg veit GODT hva den der er verdt. Heldigvis medførte det riktighet, det Moods Of Norway sa med T-skjorta i sin nå klassiske Tine-kolleksjon: "We have to put the band back together". Og i Norge betyr det dette trehoda trollet som er A-HA.

    Sånne hybridbånd er That´s´varemerke. Regn med at det er de som har laget båndet der også.. Står 1985 på. Den moderne CD-MH er en metalhybrid ment for avspilling som type 2. Men den har toppen- og teknologien- til et metalbånd. Og bør behandles som en Type IV. Kan du håndtere den, lærer du raskt CD-IV også..Sistnevnte er- for meg- en av verdens fem beste metals. Og jeg har hele 24 av dem :devilish:

    That´s BEGYNTE med metal- i 1983, var det vel. (MG-R var verdens første. Har en enkelt- Den er BRUN i shellet, det har innpreget tartan-mønster), og kom så inn på type 1 og 2 seinere. Med helt egen teknisk tilnærming. På samme måte kom verdens første 100-minutters kassett i 1987. En HD8, forresten ;) Delta Shell That´s (Roxana, Vanexa, Magica) er like gamle, fra ´87...og de holder fortsatt. Visste du at verdens sikreste råskiver for produksjon av CD og DVD også kom fra Taiyo Yuden (That´s)?
    De solgte den divisjonen til et taiwansk selskap for bare noen år sia, i 2015. Idag lager de hovedsaklig elektroniske komponenter og kretsmoduler..ledet av Shoichi Tosaka. Selskapet holder til i Kyobashi, Chuo-ku, Tokyo. TDK hadde også hovedkvarter i Chuo sist jeg sjekka...
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    for slenge ut noen bilder av ny innkjøpte album i cr02 + div type bånd da. mens jeg sitter og hører på opptak av elvis på philips ferro 90... var heldig og fikk 2 forseglete cro2 kassetter på finn for 150 journey infinity(cbs) og dio intermission(polygram). de låt knall på ct a7. var et virkelig løft i forhold til kx300 der.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Jeg ser iallefall EN rosin i den pølsa. Pluss et par korinter 👍 Og de originalene skal du ta GODT vare på..Ultrasjeldent å finne så gammel originaltape forsegla. At musikken også er topp, er rein bonus.

    PS: SE! Tråden våres har tippa 200 sider... 👍
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Noen såm har vert borti denna typpe kaseter før?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg solgte min jvc kd-A3 til en kompis som bruker den på en nikko trm750 var en veldig god match. høytallerne er castle durham som han også fikk av meg en tid tilbake dette spilte rett og slett veldig bra.kompisen min er nå kassett frelst. det var myeee bedre en cd sa han mend en gang. morro er det hvertfall.
    thumbnail_IMG_0031.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Svullo: Bare såvidt sett. Det kassettformatet er like sjeldent som at du ser en isbjørn i Antarktis. Men de finnes i Tyskland. Prepare to pay up handsomely! De der koster oftest mer enn de dyreste metal TDK´ene. Fordi de er det de er.

    Vega Jon: Den Durham´en der er kul som få... ;)
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    ja de spiller bra. bedre en mye annet smått jeg har hatt bla rogers ls3/5a . kjøpte de en gang for en 50 lapp og de var absolutt verdt det:) men jeg har ikke plass til allverden så da fikk han de av meg. til min store glede fik jeg virkelig høre hva de var gode for i går. de trenger større rom en det jeg hadde for og våkne.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: LS3/5A har etpar små hemmeligheter man skal kjenne til for å få dem til å vise seg så gode som de er. Jeg kjenner dem, ubeskjedent nok, Og ville tatt inn dem istedenfor Durham om jeg hadde valget. Fordi jeg har hørt hva de begge er kapable til. Undervurder ALDRI forsterkeriet på disse her..
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Såm noen husker, så pajet spellern min tiligere i år. Tenkte nå å kanske å kjøpe meg en ærstatning. Hvem spiller bør jeg kjøpe for max 2000 må ike vere trehoder menn vill veldi hjerne ha digitalteleværk å helst søllfarve Noen såm hvet hvem jeg skal kjøpe?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    man kan altids diskutere litt med selger da. ellers så gikk det en jvc kd-vr5 på finn i deg grisefort for 500.- den er nok god den og. gikk unna før jeg fikk med meg at den var der. samma skjedde med et aiwa mini rack som jeg sendte mld på og. var for treg der jeg gitt.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    men der må du ofre digitalt telleverk. men til gjengjeld en skikkelig spiller.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Er ike no hast. Kan spille på Bluesound intill idere
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Ingen tvil hos meg, iallefall: Glem den Sonyen. Hent Bang & Olufsen´en før den blir borte! Den gir du så en haug med sistelinje Emtec!! Hvis den er så strøken som selger påstår er den mer enn verd det han ber om! Når du har fått i hus, rens etter alle kunstens regler. Og beregn GODT med tørketid. Med den der får du kjempefine opptak, selv på de dyreste Emtec type II. (TP2, CS2, CE2) Men en FE-1 er et bånd som skinner med disse. Også CD-MH funker her. Dog, skal du ha That´s nå, regn med å betale svært godt for dem. De er ikke tilgjengelige fra norsk importør lenger. Heldigvis har jeg så jeg klarer meg av dem også. Før du spør: Nei, ingen av de CD-MH jeg har er til salgs.
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Mottok beltet til Tandbergen her for noen uker siden ifra Lasse Hovde. Man må jo bare elske konvolutten beltet kom i..:)

    tandbergb.jpg


    Første gangen jeg har hengt opp en konvolutt permanent på kjøleskapet

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Glass og ramme, Frog. Glass og ramme...Nå gjenstår vel bare 500 Maxells?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: Har du henta den fra Israel?:) Kjempetape, det der. Og en av få som funker like bra på BÅDE Denon OG Sony...Skulle gjerne hatt henda på et halvt tusen sånne..hehe..

    Ellers, @torstej : Kos deg med TDK...de burde være riktig medisin, som HD8 er her hos meg. Takk!;) Tretommeren ligger og venter på en passende spiller..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Se boksen..Også de ser forresten ut til å ha Sunkyong-shell, som K2..
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    HeyHo: Har du henta den fra Israel?:) Kjempetape, det der. Og en av få som funker like bra på BÅDE Denon OG Sony...Skulle gjerne hatt henda på et halvt tusen sånne..hehe..

    Ellers, @torstej : Kos deg med TDK...de burde være riktig medisin, som HD8 er her hos meg. Takk!;)
    Kjøpt enten fra Israel eller Portugal,har en del Fuji/Axia som er kjøpt fra dei landene.
    Lurer på å handle med han selgeren i Israel ja.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    galskapen lenge leve! det kom ut en rimlig kx1200 på finn som jeg måtte bare slå til på. spiller godt den og gitt. trenger kansje en liten service. selv om den akuratt har fått det i følge eier men sliter litt med spooling noen ganger. tror det trengs nytt idler tire. der. pinch roller så bra ut resten var rent og pent.
    kx1200.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    disse er vel satt opp for tdk bånd i fra fabrikk :) type d, sa og ma
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn