Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Og det limet har en tendens til å bli strømførende over tid. Ser jeg slikt på et printkort så skraper jeg vekk. Ofte trenger man ikke å avlodde komponenter for å gjøre det heller da det bruker å komme av i flak.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Mye penger, ja...VELDIG mye penger...Nesten tjue tusen NOK...altfor mye, imo..
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    gikk en i danmark for 6000dk med high com.den var nyovrehalt. borte er den nå. men det ligger en high com der til 1800.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    gikk en i danmark for 6000dk med high com.den var nyovrehalt. borte er den nå.
    6000dk = ca. 8600 kr. Og så kommer frakt og moms i tillegg. I praksis halv pris ift den fra A.N.T. Det var rimelig. Men nyoverhalt kan jo bety hva som når man ikke kjenner til hva som er gjort og av hvem. I verste fall så er det montering av et nytt dårlig belte og noen dråper olje på capstanlageret. Det finnes nok med eksempler på folk rundt om i verden som har kjøpt dyre såkalte overhalte spillere på eBay og mottatt noe som ikke akkurat var det, for så å klage sin nød på tapeheads-forumet. Sånn omtrent hva koster en restaurering hos TeleTor for en top-of-the-line 30-40 år gammel Nakamichi spiller der man går over og fikser alt som fikses kan @BirgerG? Jeg hadde forventet at det ikke ble mindre enn 5000 kr ihvertfall. Pluss risikoen for at det er behov for dyre reservedeler (f.eks. nytt hode) Jeg skriver dette ikke for å forsvare A.N.T. sin pris, men for å sette ting litt i perspektiv :)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Mye penger, ja...VELDIG mye penger...Nesten tjue tusen NOK...altfor mye, imo..
    Men kan sikkert få veldig mye mer lyd for pengene ved å velge et annet merke ja, f.eks. en Denon DRS-810. Jeg tror sluttsummen blir over 20K faktisk. Å sende en sånn pakke fra England med forsikring blir fort 2000 kr. Så med dagens kronekurs blir det 1500+200GBP = ca 20000 kr * 1,25 = 25000 kr.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men du vet hva du får hvis du kjøper fra A.N.T. :)
    Når andre skriver nyoverhalt, hva betyr egentlig det ? Rensa, demagnetisert og nye reimer ? Det er ikke noe man kan kalle overhalt i det hele tatt. En seriøs gjennomgang innebærer mer enn det og det får man fra Andrej Nikitin.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Men du vet hva du får hvis du kjøper fra A.N.T. :)
    Når andre skriver nyoverhalt, hva betyr egentlig det ? Rensa, demagnetisert og nye reimer ? Det er ikke noe man kan kalle overhalt i det hele tatt. En seriøs gjennomgang innebærer mer enn det og det får man fra Andrej Nikitin.
    Ja det er et godt poeng :) Det er dyrt, men man kjøper seg trygghet for at man får noe som er i veldig bra stand, kanskje mer velspillende faktisk enn da den var ny i 1981.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    du hadde helt rett det var lim nå ble jeg glad. skulle bare titte litt jeg og jeg har ikke sett slike lim klatter før bare. men nå gir jeg transporten en smøring i samma slengen. service manual har jeg fått tak i og.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Den er et meget bra eksempel, ja. Og dessuten: Med den trengs ikke kalibrator heller. Men , som Terje-A sier: Overhaling og overhaling er to forskjellige ting. Hvor mange forseglede MAer får du ikke for 25 000 kr... Et tjuetalls, iallefall. Det beryktede hvite belegget på MAene er et smøremiddel som reagerer på dårlig lagring. Spol kassettene noen ganger fra ende til annen og tilbake, så forsvinner det, og de affekterte kassettene kan fortsatt brukes.. Jeg har selv ingen som lider av "the white curse", bare så det er sagt. Sitter i slip sheets, det der. Jeg ville selv ikke kjøpt over nett før pandemien er over og krona våres igjen er på riktig side av verdensvalutaene, inkludert de nordiske..Det er jo bare GBP som nå ligger tilnærmet der den burde være mot NOK- på ca. 12,50. ..USD, EUR, SEK og DKK er alle avsindig dyre nå. Det går hardt utover våre priser. Men gir oss også muligheter til å skru prisene i været ved salg til utlandet. Enkelte av oss sitter på høye verdier, og verden skal jo betale det det koster. Større lagre er og blir en fordel hvis kassettene er forseglede- og ikke minst hvis det er de riktige kassettene. Der går prisene kun dit de skal: OPP.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ellers vurderer jeg å selge litt That´s...
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    er det noen her som har brukt vhs til opptak?
    Ja på nittitallet ved da de oppgraderte lyden fra råtten mono til hifi stereo. Husker lyden ble veldig bra på hifi stereo sporet. Tipper lydsporet på vhs leverer go lyd etter dagens standarder også. Kanskje jeg skal prøve å legge inn hi res på vhs nå da jeg har utstyret enda. Bare for gøy 🤗
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Det kan du prøve på. Regn med at det blir noe mer ørevennlig
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: De der kan da vi også få fra Richer for en betalbar pris. Om vi skulle gjøre det, se det er en helt annen sak. Kjøpte 21 Maxell SQer for et år sia..det skulle jeg ha latt være med..Huset er ustabilt, navene skriker verre enn en gris som er avsett til å bli ribbe.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: De der kan da vi også få fra Richer for en betalbar pris. Om vi skulle gjøre det, se det er en helt annen sak. Kjøpte 21 Maxell SQer for et år sia..det skulle jeg ha latt være med..Huset er ustabilt, navene skriker verre enn en gris som er avsett til å bli ribbe.
    Fikk du de 21 Maxell SQ tilsendt via "my-uk-mailbox" eller tilsvarende da eller? Richersounds sender jo ikke ut av UK.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Kjøpte fra

    www.tapeline.co.uk

    ..omtrent samtidig som jeg absolutt ribba dem for Fuji.

    Jeg har folk i UK som kan sende dem til meg..Dog, jeg foretrekker UR. Og dem har jeg 40 stykk av..Svensk parti. Heldige og heldige...se på dødstallene for covid 19..NHS sliter med å håndtere det. Enda så gjennomproffe som de er. Jeg ville likevel vært mer skeptisk til å bli lagt inn på et svensk sykehus nå enn i Arbroath, for eksempel..Skottene har noe av verdens beste medisinske utdanning. Og den veit de å bruke. Både selv og for å utdanne andre nasjonaliteter.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Er det litt stiv pris? XLII-S og Chrome Maxima er gode kassetter, bevares -men det virker litt i overkant med 50,- pr stk for brukte kassetter.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det litt stiv pris? XLII-S og Chrome Maxima er gode kassetter, bevares -men det virker litt i overkant med 50,- pr stk for brukte kassetter.
    Tja, det der kan man jo filosofere over :) , hadde jeg vært i støtet her så ville jeg lagt inn et bud på hele partiet slik at prisen pr. stykk ville havnet på ca. 20,-
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    han er ikke så prute vennelig auditor:) han selger noen brukte metal tapes jeg lurer litt på men jeg tror de er mye brukt og kansje har evt dropouts.. jeg sitter i tenkte boksen enda. noen kjøpte alle that's metal tapene hans i dag.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    men for prisen av de brukte han har igjen kan jeg nesten få 100 nye type 2 tapes for...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    @Terje-A , Ja, det ville vært en langt mer spiselig pris. Nå har jeg ikke kjøpt kassetter på et års tid, men da jeg styret som verst med det var det langt mellom handlene som endte på over 40,- pr stk for ubrukte chrome kassetter.
    100,- pr stk for brukte metallkassetter er også optimistisk i mine øyne, men for alt jeg vet er de kun brukt for arkivering hos NRK og aldri spilt etter opptak -da er det kanskje forsvarlig om man absolutt vil.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @Terje-A , Ja, det ville vært en langt mer spiselig pris. Nå har jeg ikke kjøpt kassetter på et års tid, men da jeg styret som verst med det var det langt mellom handlene som endte på over 40,- pr stk for ubrukte chrome kassetter.
    100,- pr stk for brukte metallkassetter er også optimistisk i mine øyne, men for alt jeg vet er de kun brukt for arkivering hos NRK og aldri spilt etter opptak -da er det kanskje forsvarlig om man absolutt vil.
    Og så kan jo opptakene ha en verdi i seg selv. Det kan være mye spennende som er tatt opp på disse kassettene.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Helt enig! Det er et kjempepoeng som jeg ikke tenkte på i farten.
    Sånn helt malapropos har jeg en liten eske med ditt navn og adresse stående her, har vel bare stått slik i 9 måneder, så kanskje jeg skal komme meg på postkontoret snart :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Helt enig! Det er et kjempepoeng som jeg ikke tenkte på i farten.
    Sånn helt malapropos har jeg en liten eske med ditt navn og adresse stående her, har vel bare stått slik i 9 måneder, så kanskje jeg skal komme meg på postkontoret snart :)
    WM-D3en er borte, men har en smårar WM-20 som kanskje kan være et alternativ, ev. vipps..... dette finner vi ut av. Er løsningsorientert så det holder :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Ikke tenk på det, dette er jo bare for gøy. Det er ikke behov for noe i retur.

    In other news gikk jeg på en smell tidligere i måneden og dro på meg en RX-505 nærmest ved en inkurie. Feilskjær siden jeg er evig fornøyd med Beocord 8004, men det får gå. Den er morsom å se på, selv om det er uvant å skulle trenge å stille inn noe ifbm opptak. Det går seg sikkert til.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Jeg har absolutt gjort større tabber, ingen tvil :) Prisen var forhandlingsbar, så da føltes det plutselig for dumt å ikke slå til. Og noe skal man jo drive med nå som regnet er på plass.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg har absolutt gjort større tabber, ingen tvil :) Prisen var forhandlingsbar, så da føltes det plutselig for dumt å ikke slå til. Og noe skal man jo drive med nå som regnet er på plass.
    Var det den på finn.no med en sprekk i dekselet? Det går an å få tak i reproduserte deksler på eBay, lurer på hvor bra finish det er på de i forhold til originalen...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    På en prikk, @torstej. Nytt repro-deksel på vei fra England. Pga produksjonsmetoden (eller plasttypen) har de visst ikke samme "fargetone" som originalen, så blir spennende å se. Om det ikke er tilfredsstillende polerer jeg ned originaldekselet og forsøker å lime på en bit der det er ødelagt i nederste venstre hjørne. Det synes omtrent ikke når det er montert på plass men fører til at det er litt slarkete ved utmating og det gir meg litt åndenød.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Stilig! Da jeg er spent på å høre om du blir fornøyd. Vurderer å kjøpe et deksel fra samme firma som passer til RX-202 (de lager det også), men det koster jo en arm og et bein i forhold til totalverdi på en RX-202, så er foreløpig kun i tenkeboksen...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Noen ganger må man lukke øynene og tenke mer på eiergleden enn på verdien :)
    Litt etter jeg kjøpte RX-505 kom det en RX-202 til salgs på finn, den er jo akkurat like fin så hadde de vært til salgs samtidig ville jeg nok heller kjøpt den og spart et par tusen.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Vanvittig mange fine spillere fra den første tiden. Og mange av dem kler virkelig slik nydelig pels. Ikke min dette, men frister å kjøpe om det ikke var så ekstrem frakt :mad:
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Vanvittig mange fine spillere fra den første tiden. Og mange av dem kler virkelig slik nydelig pels. Ikke min dette, men frister å kjøpe om det ikke var så ekstrem frakt :mad:
    Fra den tiden man trodde at brukergrensesnittet skulle være som på en platespiller - toppmatet :)
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Jeg er ung nok til å tenke på slike spillere som gammeldagse og uinteressante.
    Det var slike man som ungdom kunne skru på fordi eierne ikke var villige til å betale verkstedspriser for å reparere dem
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Denne har jeg slitt lenge med.
    Kan noen fortelle meg hva det er?
    Kjøpt mer, eller mindre, som vrak for noen år siden. Knapper brukket. En smart ASS! som hadde kuttet spor i opptrekk og bremse tallerkenene. Innspillings bias totalt fraværende.
    Satte på Red Star Idler etter at jeg hadde pusset vekk de verste fra omkrets på tallerkenene. Men alt for mye støy. Fikk tak i uskadde tallerkener og byttet disse. Samtidig byttet jeg også til ny og enda bedre idler gummi. Satt sammen. Justert avspillings hødehøyde og azimuth. Etter det var det justering av innspillings hode i.h.t. service manual. Men, Bias helt ute. Mye sjekking og endelig nå er min nr 3 av denne typen klar :giggle: (har hatt to til, som er solgt)

    OG, hva var det?
     

    Vedlegg

    DCM4EVER

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    7
    Sent ute her men det får gå..
    Har en deilig Luxman K 05 med orig fjernkontroll som virker som en drøm,har alltid vært allergisk mot båndstøy men denne er bare knall!
    -og med DBX er denne rett og slett uslåelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn