Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Sent ute her men det får gå..
    Har en deilig Luxman K 05 med orig fjernkontroll som virker som en drøm, har alltid vært allergisk mot båndstøy men denne er bare knall!
    -og med DBX er denne rett og slett uslåelig.
    :) Veldig bra spillere. Noe av det beste, som ble laget. Dessverre plaget med samme, som Tandberg sine topp spillere: Metre, som "fryser"
    Skjer samme på de tre Luxman i K-0 og Alpine AL-85/90. Lar seg heldigvis fixe med forsiktighet.

    Men hvilken DBX enhet? (Ja, DBX er topp på det jeg har prøvet, få :cry:)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Er det ikke litt rart at det skal være vanskelig å få solgt en nyoverhalt BX-300E (dette er ikke min)? Dette er jo samme mekanikken som i en RX-505E, men uten autoreverse. Prisen har vært satt ned flere ganger nå... Når man tar høyde for hva en service koster, så synes jeg ikke 5600 kr er en ille pris. Link
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke litt rart at det skal være vanskelig å få solgt en nyoverhalt BX-300E (dette er ikke min)? Dette er jo samme mekanikken som i en RX-505E, men uten autoreverse. Prisen har vært satt ned flere ganger nå... Når man tar høyde for hva en service koster, så synes jeg ikke 5600 kr er en ille pris. Link
    Prisen er det ikke noe å si på. Den har fått service hos den, som antagelig er landets beset nå for tiden og da har kjøper en spiller, som holder et svært høyt nivå. BX 300 har ikke samme mekanikk/transport, som RE-505. Siste har såkalt Classic transport, men BX-300 har Sankyo transport. Den er en spiler, som svært mange "kjennere" holder, som noe av det beste fra Nakamichi. Bare søk! Den er også så "ny" at den ikke er plaget med uttørrede kondensatorer. God lyd både på av og innspilling.
     

    DCM4EVER

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    7
    Er det ikke litt rart at det skal være vanskelig å få solgt en nyoverhalt BX-300E (dette er ikke min)? Dette er jo samme mekanikken som i en RX-505E, men uten autoreverse. Prisen har vært satt ned flere ganger nå... Når man tar høyde for hva en service koster, så synes jeg ikke 5600 kr er en ille pris. Link
    -endel av svaret er vel at alle er ute etter et Kupp...
     

    DCM4EVER

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    7
    :) Veldig bra spillere. Noe av det beste, som ble laget. Dessverre plaget med samme, som Tandberg sine topp spillere: Metre, som "fryser"
    Skjer samme på de tre Luxman i K-0 og Alpine AL-85/90. Lar seg heldigvis fixe med forsiktighet.

    Men hvilken DBX enhet? (Ja, DBX er topp på det jeg har prøvet, få :cry:)
    benytter en DBX 224 /II og en DBX 5BX Dig.Series (forbeholdt Japan -men jeg snoka denne av US-Army's radio i Tokyo) -dette er bamsemums!
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    BX 300 har ikke samme mekanikk/transport, som RE-505. Siste har såkalt Classic transport, men BX-300 har Sankyo transport. Den er en spiler, som svært mange "kjennere" holder, som noe av det beste fra Nakamichi. Bare søk! Den er også så "ny" at den ikke er plaget med uttørrede kondensatorer. God lyd både på av og innspilling.
    Pinlig, det burde jeg visst! Men "lillebroren" med Sankyo-transport, RX-202, har ihvertfall mye til felles med BX-150, lillebroren til BX-300.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Pinlig, det burde jeg visst! Men "lillebroren" med Sankyo-transport, RX-202, har ihvertfall mye til felles med BX-150, lillebroren til BX-300.
    Ja, 150, eller 125. husker ikke helt hvem akkurat nå. Liten forskjell på dem uansett. Men bra spillere alle sammen.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Ja, 150, eller 125. husker ikke helt hvem akkurat nå. Liten forskjell på dem uansett. Men bra spillere alle sammen.
    Ja er nok litt hipp som happ. BX-150 har digital teller og samme type output level slider som RX-202. BX-125 har analog teller, og output level er en skruknott.
    Jeg liker den Sankyo-transporten. Enkel å jobbe på, og greit å få tak i reservedeler.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen som vet hvor en som bor på østlandet kan få overhalt (reparert) en kassettspiller?
    Teletor kan være mannen du trenger, klikk på linken i innlegget til torstej lenger opp, bla deg igjennom bildene og du vil se klistremerket til Teletor med kontaktinfo
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Teletor kan være mannen du trenger, klikk på linken i innlegget til torstej lenger opp, bla deg igjennom bildene og du vil se klistremerket til Teletor med kontaktinfo
    Hehe :) det var en original måte å linke til telefonnummeret hans
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: De der kan da vi også få fra Richer for en betalbar pris.
    Jeg klarte ikke å dy meg....
    Skjermbilde 2020-10-29 kl. 19.48.43.jpg
    Samme skall som siste generasjon Maxell UR, men ikke samme farge på "leader tape". Behov for noe mindre negativ bias enn den UR-en jeg testet den mot. Fin "brukskassett". RicherSounds hadde bare slengt alle pakkene oppi en pose og sendt med posten, så det var ikke alle kassett-coverene som overlevde uten skade :p
    Skjermbilde 2020-10-29 kl. 19.49.33.jpg
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Jag vet ju att det florerar roliga historier på båda sidor gränsen Sverige och Norge om den andra sidans stolligheter. Men detta bevisar väl vilken sida som skrattar mest ... :ROFLMAO:🥳


    6.656 kronor ... 😱o_O

    Ytterligare 10 TRACK 2 band som sålts för en hiskelig summa (i vart fall i mitt tycke) på Tradera, och inte var de så vidare värst bra heller, inte ens när de var nya. 🤔

    Vet inte om jag ska skratta eller gråta över att vara Svensk ... ha, ha ... jag tror jag väljer att skratta! 🤣🤪😅
     

    DCM4EVER

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    7
    jeg hadde en K05 og den var knall
    Jepp-det er den.men det som var litt merkelig (eller kanskje ikke for de ex'ene som ble solgt i Europa) var at denne var satt opp og justert for Europeiske båndtyper som fx BASF etc. Var det ikke IECC den standarden kaltes? Min ble testet og målt etter alle kunstens regler,selv om en brukte mye tid på å justere Bias, Formagnetisering ,Level etc så var den Alltid hakket bedre ved å benytte den innebygde computeren.Denne gav STRAK kurve fra 20 til 20.000 Hz jeg har ennå utskriftene.....
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør man ikke for forskningens skyld (og egen og kanskje andres glede ;) )
    Nakamichi ZX-7 og ZX-9. Disse to er svært like og en pris for siste, som kanskje ligger på det doble av første, vil nok stort sett avgjøre saken.
    Men: Begge spillerne er nylig oppjustert, begge innstilt til nøyaktig samme inn = ut nivå. Azimuth justert, level justert, bias på begge justert +1 db (som med disse faktisk er det motsatte av hva det meste av annen bias justering er)
    Kjørte deretter i gang simultan opptak start av begge spillerne (IR mottager til begge) Mix opptak på to Sony HF C-90 og Dolby B.

    Spolte tilbake etter opptak. Simultan avspilling start og kilden ble også justert inn helt likt.
    Nå ble vel ZX-9 utropt av Nakamichi USA til firmaets beste spiller, men er det hørbart med to så like spillere og et utslitt skytter og rocke øre?

    Tja, til å begynne med var kryss testingen uten hørbar forskjell. Men etter hvert kunne jeg høre, om man vil, litt klarere gjengivelse i høyfrekvens gjengivelsen.
    Så min dom: Ja, ZX-9 er bedre, men under normale forhold umulig å merke. Ikke rart at en del av guruene sier at de har solgt sin ZX-9, men beholder ZX-7, som et bedre valg ut ifra kostnad(salgsverdi)/ytelse.
     

    Vedlegg

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Av de kassetter dere eier, hvilke er de 3 dere synes ser best ut? Altså ikke etter lydkvalitet, men design. Mine topp 3 er som følger:

    1. 1986-1987 TDK SA-X: Forseggjorte heldekkende gull-stickers som glinser i lyset. Komplementeres av et veldig fint J-kort som også har gulldetaljer.
    2. 1988-1990 Denon HD8: Liker det halvåpne designet med delt vindu
    3. 1986-1987(?) MA-XG: Generelt synes jeg helt klare kassetter er ganske kjedelig, men denne er et unntak

    topp_3.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    denon mg-x har shell av ceramic. og virker som en veldig god kassett. bedre yteles messig en tdk. har jeg intrykk av
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg glemte sony metal casettene mine jeg har aldri tatt en titt på de så her kommer en liten unwarpping!:D siden de var forseglet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har mange forskjellige kassetter, TDK MA-R og tidlige MA-XG med hus i magnesium? er selvskrevne favoritter, men jeg er også veldig glade i de 2 Sony Metal Masterene jeg har. Skulle jeg ønsket meg flere kassetter så måtte det vært Super Metal Master og Metal Master fra Sony. De gir en fantastisk følelse når man tar i de og i tillegg er lyden også veldig, veldig god. Hus i keramikk med tapeguider i delrin? Gir et voldsomt godt inntrykk. Sony var ekstreme når de ville lage skikkelige hifi produkter til langt inn på nittitallet. Nå er dette historie, og Takanashi Kanai og co. kan tenke tilbake på hva de oppnådde.
    Hentet fra nett;
    988622_orig.jpg


    De som vil lese litt om en av sjefsguruene til Sony;
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Her er mine topp 3 designs :

    1) Denon HD8- post 1990- imo verdens vakreste recordable tape. Helt fra hubs, via ovalt vindu og atomsikkert shell/tape/transport/ perfekt inlay card til gull/asfalt i folien. Vakkert! Og så teknisk lytefritt at samme shell brukes på det jeg anser som verdens beste metaltape- Denon HD-M. Av samme årgang. Hvorav samlingen min inneholder hele to. Og de er innspilte. HD8 har jeg nesten hundre av. Også innspilte. Veldig mye førsteversjon der, men også en god del 90+-årgang.

    2) That´s CD-IV- Design by Giugiaro. Dette er det såkalte Suono-formatet. Nevnt metaltape har foliering i svart og gull. Klassisk elegant!

    3) Sistelinje Emtec TP-IV- Ordnung muss doch sein. Deutsche Spitzenqualität, Schwergewicht!

    NB! Det sier seg selv at disse kassettene kun er for den som tar formatet dødsens alvorlig, veit hvilke krav kassettene har til alt som er rundt dem og er villig til å gjennomføre 110%. For nettopp å få DEM til å spille. Ellers vil de "bite tilbake" så hardt at brukeren lærer for livet. Men dersom du får dem til.....;) Himmelen KAN faktisk oppnås på tape også..

    Får jeg en gang tak på en forsegla storpakke Denon MG-X.... ;) De er direkte nydelige, de og!
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    De där TEAC banden är ju häftiga! Några sådana skulle jag gärna äga. Men jag får hålla till godo med detta Hello Kitty band i väntan på TEAC. Det kom precis hem till mig nu idag. Hello Kitty är, om inte häftigast, så ganska så gullig. 🤗 Mig veterligen så har det gjorts straxt över 55.000 😲 olika artiklar med Hello Kitty sedan introduktionen 1974. Hon är populär! 😽

    IMG_20201116_143843[1].jpg


    IMG_20201116_143856[1].jpg
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Jag hittar både band för ca 200 SVK styck inklusive frakt till flera tusen kronor per band (sjåkk! :oops:o_O🤪). Vissa var i glada färger som röd, blå, lila och guld till exempel. Är det några som är "bättre" än andra, förutom de olika typerna (I, II, IV) då? Men dyker det upp något band till överkomligt pris så kanske jag slår till. Det skulle ju vara fint till bandsamlingen.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Kan man byta bandrullar, som rullband men i kassettbandsfodral? Ska man skruva upp kassetthuset varje gång? Det verkar lite krångligt i sådant fall, men coola är de ju i vart fall. (y):p
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Tack för svaret och filmen. Ja, vad de tänkte på kan man ju bara spekulera i ... :unsure::rolleyes::ROFLMAO: I och för sig en smart idé då själva banden inte tar så stor plats att lagra, men det är ju onekligen en procedur att fixa med för att ladda en ny rulle, men om man är van vid en rullbandspelare så ... men det är väl just det som är så bra med kassettbanden att de bara är att stoppa in i kassettluckan och spela. Men coola är de ju hur som och får jag tag i något så kan det ju vara lite kul att testa.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg holdt på og kjøpe meg en slik opencassette en gang når prisen var på det halve av nå, men jeg brukte fornuften og ser ikke helt meniga med de. men det er vel en av de mest sexy cassettene som har blitt produsert . for prisen av hva de koster kan man jo nesten lage de selv. jeg håper vi får se noen kule cassetter i fremtiden og :) men en slik står på ønske ønske lista men men synes prisen er for dyr. altfor overpriset. uansett hadde den hvert lagd av 24k gull ja kanskje jeg hadde slått til da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn