Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje ikke den fineste, men fin nok og ganske god:
    Vis vedlegget 675942
    lekkert! kermikk tape ser jeg på som kunst. må ikke finne på og være slepphendt med de. og må behandles deretter, noe som gjør denne hobbyen litt morsom og ikke minst gir glede. :love: om 1000 år er de sikkert verdt like mye som en ming vase! neida men må spøke litt. men kanskje noen brøkdeler???? hvem vet kansje om et par hundre år så graver noen opp en slik en i metall container sin strøken etter vi er borte....... :D
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    lekkert! kermikk tape ser jeg på som kunst. må ikke finne på og være slepphendt med de. og må behandles deretter, noe som gjør denne hobbyen litt morsom og ikke minst gir glede. :love: om 1000 år er de sikkert verdt like mye som en ming vase! neida men må spøke litt. men kanskje noen brøkdeler???? hvem vet kansje om et par hundre år så graver noen opp en slik en i metall container sin strøken etter vi er borte....... :D
    Jeg har noen forseglet også, bør legge de i en bankboks og skrive testamente...:rolleyes: ?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jøss det var et kupp!
    Jeg har hørt de er ganske sjeldne. Jeg har 10 stk forseglet og planlegger å teste en snart.
    Ja, jeg var heldig, de lå på Finn, og selger skulle ta seg en tur til Østfold et par uker etter at jeg tok kontakt, møtte han nede i høgget her og såvidt jeg husker var det 58 forseglde kassetter og jeg betalte 1600 kroner......:) (De var planlagt brukt til et nærradioprosjekt men de var blitt liggende) Nå er alle unntatt 1 brukt her. God lyd, minimalt med sus uten støyreduksjon. De ble tatt opp på med min Sony 770ES, den rimeligste av de gode spillerne fra 1991.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    TDK SA-XS varianten synes være europeisk utgave fra tidsrommet -92 til -97. TDK SA-XS ble laget for å være topp type II tape, over SA-X, med tre lag av magnetisk coating. Men den har fått noe kritikk, bla at den krummer tapen og gir ubalanse mellom høyre og venstre kanal. Og at den er bias sensitiv, slik at ikke alle spillere kan gjøre seg nytte av den (trenger da antagelig omjustering av spillerens bias, eller utvendig bias justering. Var vel en del, som hadde den muligheten, men kan likevel være utenfor på noen båndtyper har jeg erfart) Nederst bilde av krumming på tape. Hvor stort problemet faktis var vet jeg ikke.
    cassettes_1_0CAS8DLT3 TDK SA-XS.jpg
     

    Vedlegg

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Hei
    Har en Philips fc 930 som har stått stille noen år. Starta den opp i forrige uke og syns den gikk litt langsomt.
    Dette har bedret seg betydelig og mener den er oppe i riktig hastighet nå. Virker som om ting gått seg til.
    Er det noen som vet om det fins en enkel måte å fastslå om spilleren spiller med riktig hastighet?
    mvh
    jarlerik
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Er det noen som vet om det fins en enkel måte å fastslå om spilleren spiller med riktig hastighet?
    Alternativ 1: Gratis men mest unøyaktig
    - Finn fram en original-kassett og spill den av på FC930en.
    - Spill parallellt av den eksakt samme sangen på Spotify.
    - Juster hastigheten på FC930en til den er så lik som mulig hastigheten sangen blir spilt av på Spotify.

    Alternativ 2: Koster penger men mer nøyaktig
    - Kjøp en 3000Hz testkassett - her er det mye rart som selges på eBay. Skal man være sikker på kvalitet så bør man kjøpe fra noen anerkjente i entusiast-miljøet f.eks. ant-audio, men det koster. Evt. kjøp en brukt 3000Hz original-kassett, det hender det også dukker opp på eBay.
    - Installer WFGUI på en pc
    - Koble output på spilleren til mikrofon-input på pcen.
    - Mål i vei (og juster)
    PC med WFGUI kan erstattes med multimeter som måler frekvens, koblet til hodetelefonutgangen på kassettspilleren.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    58 forseglde kassetter og jeg betalte 1600 kroner......:)
    58 stk SA-XS til 1600 kr er rett og slett latterlig billig, selv om det var for noen år siden. Er nok det beste kassettkjøpet jeg noensinne har hørt om ihvertfall :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Sony Metall Master.jpg


    Disse bestillte jeg en 5 pk av og betalt kr. 750 for flere år siden og har 2 forsegla igjen av disse. Har jeg vist noe om etterspørselen den har i dag, hadde jeg kjøpt flere pakkinger :) Kvaliten og tyngden ligger i både selve metalbåndet og det kjeramiske huset. Prisen har blitt høg på forseglede bånd. Har spilt inn på en Sony spiller med Dolby S og på Dolby B i bilen. Lyden har ikke tapt seg noe ennå.
    TDK.jpg

    Hær er et annet bånd jeg ha kunnet tenkt meg, men prisen har blitt høg for dette TDK metallbåndet også.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Motorhome: Om to år må du nok ut med 2500+,-. For EN XG....Så det er bare å forberede lommeboka. Jeg har fortsatt en god del TDK her..

    Edit: I samme periode tipper jeg prisen blir 500 kr stykket for That´s CDMH-60, mens HD8 nok vil ligge på 750-1000 kr stykket. Avhengig av generasjon. Og det "verste" er: De er verd det! Hva gjelder HD-M eller Agfa sistelinje Goodbye Edition metal tør jeg ikke spå- ENDA..hehe... Noe foresvever meg at de blir unicorns- enda dyrere enn XG..

    Med andre ord: Vil du inn på kassetter? Begynn med NORMALBÅND. Småpartier lønner seg ikke... ;) Og vurder gjerne merker som ikke er så kjente som de tre store japanske: Som Memorex, SKC/SMAT og RAKS...
     
    Sist redigert:

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Alternativ 1: Gratis men mest unøyaktig
    - Finn fram en original-kassett og spill den av på FC930en.
    - Spill parallellt av den eksakt samme sangen på Spotify.
    - Juster hastigheten på FC930en til den er så lik som mulig hastigheten sangen blir spilt av på Spotify.

    Alternativ 2: Koster penger men mer nøyaktig
    - Kjøp en 3000Hz testkassett - her er det mye rart som selges på eBay. Skal man være sikker på kvalitet så bør man kjøpe fra noen anerkjente i entusiast-miljøet f.eks. ant-audio, men det koster. Evt. kjøp en brukt 3000Hz original-kassett, det hender det også dukker opp på eBay.
    - Installer WFGUI på en pc
    - Koble output på spilleren til mikrofon-input på pcen.
    - Mål i vei (og juster)
    PC med WFGUI kan erstattes med multimeter som måler frekvens, koblet til hodetelefonutgangen på kassettspilleren.
    Tusen takk for tips.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Fra den tiden man trodde at brukergrensesnittet skulle være som på en platespiller - toppmatet :)
    Min aller første musikkspiller, — en reiseradio/kassettspiller var designet for å stå oppreist.

    Far sin toppmatede Akai spiller på den tiden hadde chassis i vanlig Japansk trekvalitet. Derfor ble noe av det første jeg laget til min spiller et chassis (ramme) av sponplate kledd med trefiner av ekte vinylkvalitet. Reiseradio ble lagt pent ned i rammen og vips så hadde jeg en toppmatet kassettspiller jeg også.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Julegavetips til kassettfreaken:

    Har du ei stor, dyp plakatramme stående? Da kan du pusse opp den! Bruk Faber Castell sin Tack-It "lærertyggis" til plakatoppheng. Så rammer du inn et representativt, forseglet utvalg av analoge gullbarrer. DET vil huskes LENGE!! ;) Brukskunst? You BET!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Har du kun EN SA-XS igjen???? Se over!!
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Julegavetips til kassettfreaken:

    Har du ei stor, dyp plakatramme stående? Da kan du pusse opp den! Bruk Faber Castell sin Tack-It "lærertyggis" til plakatoppheng. Så rammer du inn et representativt, forseglet utvalg av analoge gullbarrer. DET vil huskes LENGE!! ;) Brukskunst? You BET!!
    God ide! Jeg har utstilling i hylla i musikkhulen:
    2A980C68-72A6-4A32-8005-A6BB75CE9CC9.jpeg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei
    Har en slik i skapet, som trenger nye reimer. Disse har jeg også. Noen som har erfaring med en slik BIC t4M
    Tenkte å selge det, men greit å ha det i orden først. :)
    En service koster fort tretusen eller der omkring og da spørs det om du får tilbake det ved et salg....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    AGSXX: Bare hyggelig. Og med den samlingen der er det fullt mulig å lage ei tosidig displayramme med de mer klassiske typene fra BASF, Maxell TDK, Sony ++. Uten at du selv går tom. Sånne gamle tapes er ikke bestandig like lett å få gode opptak på, så dersom du kun har EN derav, sett dem i ramme. Og hold dem så GODT unna magnetfelter ;) Jeg har selv tatt folien av eldre type 2er fra Agfa, Maxell, Sony, TDK og BASF i år..periode ca. 1979-1985. Og de burde jeg helt ærlig ha ramma inn istedet. Må ha vært lagra dårlig av forrige eier. Sonyen ramla fra hverandre da jeg åpna for å brekke tabs. :( Måtte kastes.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Hei
    Har en slik i skapet, som trenger nye reimer. Disse har jeg også. Noen som har erfaring med en slik BIC t4M
    Tenkte å selge det, men greit å ha det i orden først. :)
    Jeg har ikke personlig kjennskap til den BIC T4M, men på entusiastforum har den et rykte på seg for å være svært vanskelig å reparere. Et alternativ kan være å legge den ut på finn.no urørt og selge den som den er. Enkelte potensielle kjøpere vil kanskje til og med foretrekke det, da de heller vil ha en "urørt" spiller ingen har tuklet med, som de selv kan sette i stand.
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har ikke personlig kjennskap til den BIC T4M, men på entusiastforum har den et rykte på seg for å være svært vanskelig å reparere. Et alternativ kan være å legge den ut på finn.no urørt og selge den som den er. Enkelte potensielle kjøpere vil kanskje til og med foretrekke det, da de heller vil ha en "urørt" spiller ingen har tuklet med, som de selv kan sette i stand.
    Takk for svar. BIC-en er ikke av de enkleste å reparere nei. Men det sies også i disse forumene at den skal låte ordentlig bra, slik sett vil den tålmodige få lønn for strev :D Vet det skal finnes en guide med gode bilder på Audiokarma. De vi uansett bli for utfordrende for meg. Så ja, mon tro om ikke jeg skulle lagt denne ut for salg slik den er.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    West Texas Blues.jpg

    Det er å få kjøpt nye innspillinger på kassett. Dette er produsent og B3 orgelspiller Mike Flanigin i Austin Texas som har gitt ut denne innspillingen'' West Texas Blues'' på både LP, 8-spors, CD, Digital og kassett. sammen med Blues gitaristen Sue Foley, trommis Chris Layton(fra tidligere SRV& Double Trouble). Lett rytmisk Texas blues dette. Kassett koster $15 usignert og signert $ 20.
    Den kanadiske skjønnheten Sue foley har også fått pris for Best female Tradisional Blues artist. Fremragende Texas bluesgitarist og noe flamenco gitar.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg så også robbie willams selger cassetter med jule t-shirt eller genser på sin hjemmeside nå og:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Det har vist seg at mekanikken på kassetten er viktig. Skulle nesten tro at de leverer noe som er brukpart av kassetter når de ellers kan gi ut på nesten alle formater. Jeg kommer til å bestille Mike Flanigin ''West Texas Blues''på både kassett og CD. LP er det ventetid på !
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Har en slik i skapet, som trenger nye reimer. Disse har jeg også. Noen som har erfaring med en slik BIC t4M
    Tenkte å selge det, men greit å ha det i orden først. :)
    Hvilken volt variant er det? (hm må jeg ha :unsure: )
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Da har jeg fått min originalkassett med Kylie - Disco.
    1606846817954.jpeg
    Stabilt god lyd (da tenker jeg på lydkvaliteten og ikke om selve musikken er bra) synes jeg med mine amatør-ører, men er spilt inn på type 1 bånd uten bruk av dolby, så er endel susing som merkes best mellom sangene. Spesielt med walkman og øreklokker. Skulle ønske de hadde brukt Dolby B. Kvaliteten på den fysiske kassetten er vel som forventet, akseptabel, men ikke på nivå med originalkassetter fra slutten av 80-tallet. Kassettvinduet f.eks. er egentlig ikke et vindu men et hull og det man kjenner når man tar på det er kassettens slip sheet. Sett opp mot at den bare kostet 8.40 euro + frakt, så skal man vel ikke være for kritisk, heller takknemlig for at noen fortsatt gir ut musikk originalt på dette formatet. :)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    synd tdk aldri lagde noe kassettspiller syntes jeg:/, de har jo lagd en ok boombox. og en ok platespiller så skulle ønske de lagde en kassettspiller som var duganes en gang i tiden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: TDK fikk vel laga den elektronikken annet sted, så der var det snakk om rebranding eller outbranding..Men prøv de metalsakene, du...Får håpe du ikke syns prisen egentlig var for høy..
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    platespiller'n er lagd i kina hvertfall. sikkert bomboxen og. de har samma eq display osv knapper .. så der har de nok outsourca greine. boomboxen er vel en av de bedre pr dags dato. dog ingen kassettspiller!! de lagde disse produktene kun i 2011 mener jeg. prisen på kassettene var som så men de går for del på ebay nå og så det bekymrer meg ikke. jeg betalte ikke 5k cash for de heller. så syntes jeg handlen var ok for meg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Så spørs det på opptakene, da...
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har flere brukte tkd ma 'r jeg kan bruke, jeg har ikke tenkt til og åpne disse med det første..... men syntes det er verdt og ha ei eske stående tilfelle... det klår i fingra en dag...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn