Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Poenget er om akkurat den eska du har har problemer med bånd, for eksempel pga dårlig lagring eller ikke...Så gammel tape er ofte veldig vanskelig å få til å låte bra..Derfor holder jeg meg til perioden fra seint 80s til 2000+...
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    det er ikke noe tegn til oxedering på tapen hvertfall så vidt jeg kan se. men tiden vil vise om jeg bruker de en dag og hvordan de vil fungere. skal ikke brukes før jeg har en maskin satt opp for denne tapen hvertfall.
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Gratulerer med fine kassetter Vega!
    Jeg kikket på de jeg også, men lot de passere denne gang.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med de TDK kassettene, de er både tøffe og gode. Jeg har kjøpt noen slike, både brukte og nye. De har fungert veldig bra her. :D
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg har sprettet opp og testet min første SA-XS, og må si at jeg er veldig imponert! Opptak uten dolby (selvfølgelig), og jeg lot level nå ca +5 på det meste

    Skjermbilde 2020-12-16 kl. 22.39.30.jpg

    Ellers er dette mitt siste kassettkjøp. Et kjøp av nostalgiske årsaker, siden det var denne typen jeg brukte da jeg var liten. For å være en standard type 1, så synes jeg de er ganske gode også. Og i motsetning til ganske mange kassetter, så er det ikke noe støy fra disse under spoling. Ihvertfall ikke på de jeg har åpnet og prøvd fram til nå. Så når man har en spiller med Sankyo-transport og idler tire, så har man lydløs FF og RW.

    Skjermbilde 2020-12-16 kl. 22.47.37.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Det er flere der de kom fra...enn så lenge ;)

    Jeg benytter med dette sjansen til å ønske alle kassett- og Hi-Fi-venner en GOD JUL og et LYSERE, LETTERE NYTTÅR. Kom nettopp fra sykehuset etter en fallskade og kommer derfor til å være borte herfra til over nyttår en gang , mens legemet leges..Keep listening!

    Auditor out for Xmas....Back next year...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Torstej: Det er flere der de kom fra...enn så lenge ;)

    Jeg benytter med dette sjansen til å ønske alle kassett- og Hi-Fi-venner en GOD JUL og et LYSERE, LETTERE NYTTÅR. Kom nettopp fra sykehuset etter en fallskade og kommer derfor til å være borte herfra til over nyttår en gang , mens legemet leges..Keep listening!

    Auditor out for Xmas....Back next year...
    Håper fallet ikke medførte all verdens skader og plager. Du får prøve å pleie kropp og sjel så godt det går. God Jul og godt nytt år til deg og alle her i tråden. Jeg blir nok hengende her som vanlig gjennom julen. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Takk, jeg skal prøve så godt det går. Smertefullt er det, men jeg har da en viss terskel..hehe.. :love: Vanligvis overlever jeg sånt, men sist tirsdag fikk jeg to såkalte tiårs-smeller på en og samme dag. Hater underkjølt regn:mad: Fattern endte i sjokk. Og jeg rearrangerte visst litt på ei lampe, ei blomsterpotte og et speil den kvelden. Du har sett fall her som SER verre ut enn det som sendte meg på hospitalet, så det var ekstra merkelig da jeg kom hjem og måtte huke i morobussen.. Sov ikke på hele det døgnet. Men sykepleierne var de rene drømmer, og jeg ble hentet i Jaguar da jeg sku hjem :) Nesten verdt å falle for bare det.. Og så fikk jeg også sove ordentlig deretter..tror det var 17 timer. Av og til kommer det altså en TKO..her og. Skal prøve å følge litt med uansett..Snakkes!!
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Torstej: Det er flere der de kom fra...enn så lenge ;)

    Jeg benytter med dette sjansen til å ønske alle kassett- og Hi-Fi-venner en GOD JUL og et LYSERE, LETTERE NYTTÅR. Kom nettopp fra sykehuset etter en fallskade og kommer derfor til å være borte herfra til over nyttår en gang , mens legemet leges..Keep listening!

    Auditor out for Xmas....Back next year...
    God bedring Auditor og selvsagt en God Jul og et fantastisk 2021 🤞
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Kom nettopp fra sykehuset etter en fallskade og kommer derfor til å være borte herfra til over nyttår en gang , mens legemet leges..Keep listening!

    Auditor out for Xmas....Back next year...

    Vel. God bedring og etter forholdene God Jul til deg og alle andre her. Er litt i samme "bås" som deg etter at beina stakk av under meg med fritt fall fra hoftehøyde (90cm) og rett i asfalten. Resultat kompresjonsbrudd og forbud mot å løfte tungt. ( Så nå blir det bare gaffel og kniv med fangst fra fulle tallerkener og noe jule dram, ja forresten må nok bære den siste: Ble en bærbar Marantz CP 430 i går, så nå får CP 230en selskap)
    Og til alle: Husk det er lov å spille jule musikk fra kassett :love:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, dere må være forsiktige på glatta før jula;) Hær har det vært sommertemparatur, og må passe meg når jeg reiser nordover i Jula hvor det e anderledes. God bedring til dere to. Ellers God Jul til fansen!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Motorhome: Will do! Til deg og! Jeg har ikke feira jul nordpå på 20 år...og lenger vil det bli. Men jeg har både lammerull, ost og sylte nok i skapet til etpar gode måneder ;) Håndverksakevitt fra Oslo, eplelikør fra Vestlandet, fransk XO cognac og Bivrosts akevittlikør- made @ Ringvassøy- er en selvfølge, de og. Så jeg har IKKE glemt Nord-Norge heller. Tåler bare ikke tanken engang på kaustisk torsk...og har livet i Tigerstaden..Fattern er dessuten totalt rubbish på ribbe ;) Den må jeg krydre selv for at den skal bli spiselig...
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    IMG_20201230_150015243.jpg

    Her er en JVC kassettspiller jeg har tatt fram hos søsteren min I Trondheim. Skal ta den med hjem og få teste den. Den er sikkert fra 80/90 tallet. Reima e sikkert moden for utskifting.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    IMG_20201230_150712682.jpg

    Fant også en JVC FM receiver som hører til kassettspilleren. Det er en linkfunksjon som skal styres fra en fjernkontroll som må finnes.
    Disse komponenter er en arv fra en onkel som ikke ha vært brukt siden. Har hørt receiver en på et anlegg tidligere. Husker at den lød bedre enn en Pioneer fra den tiden. Regner med at disse komponentene blir lagt ut for salg. Selve kassettspilleren er lite brukt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Motorhome: Synd. De der låter mer enn OK på et par lettdrevne, danske eller engelske monitorer i lavere prisklasse. Som Acoustic Energy AE100 eller de eldre Aegis Neo 1 fra samme sted..Men det må vel ha rot i at receiveren bare mottar FM, vel? Erna & co har jo bestemt at Norge skal ha et VERRE radionett enn det, så...rens tapen, skift reim, så låter den bra, den..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Var det tiårets kassett-kupp som gikk på finn.no i ettermiddag? Noen her inne som sikret seg en forsinket julegave til seg selv? :)
    Skjermbilde 2021-01-09 kl. 17.54.00.jpg
    Skjermbilde 2021-01-09 kl. 17.54.08.jpg
    Skjermbilde 2021-01-09 kl. 17.54.22.jpg
    Skjermbilde 2021-01-09 kl. 17.54.30.jpg
    Skjermbilde 2021-01-09 kl. 17.54.37.jpg

    Skjermbilde 2021-01-09 kl. 17.54.55.jpg

    20 kr pr stk for MA-XG er jo helt sinnssykt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Det var ikke deg, vel??? Vedkommende som solgte de der så rimelig har helt ærlig null peil på hva han hadde!! Spesielt Fuji er en absolute steal!!! Jeg vil dog si at de eldste kassettene har gått for for mye...men de XGene....why , oh, why..??
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Det var ikke deg, vel??? Vedkommende som solgte de der så rimelig har helt ærlig null peil på hva han hadde!! Spesielt Fuji er en absolute steal!!! Jeg vil dog si at de eldste kassettene har gått for for mye...men de XGene....why , oh, why..??
    Nei det var ikke meg. Jeg så annonsen i det den ble lagt ut, men valgte å ikke ringe på den. Hadde tydeligvis en kortslutning i hodet igår som sa at dette var noe jeg ikke trengte å kjøpe :) Og sånn fornuftsmessig sett så har jeg ikke bruk for flere forseglede opptakskassetter nå, men sett i etterkant så kunne man jo alltids vært med og kjempet om å få kjøpe partiet, og heller fordelt videre det jeg ikke hadde bruk for selv, til dere her inne for omtrent det samme jeg kjøpte det for. Istedet for at kassettene kanskje havner i utlandet... så jeg angrer litt idag tidlig ja...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Enten har vi nettopp mistet en KSV, eller så kan det vel ha skjedd annet med vedkommende..det er tross alt virus ute enda..Uansett...helt utrolig...
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Enten har vi nettopp mistet en KSV, eller så kan det vel ha skjedd annet med vedkommende..det er tross alt virus ute enda..Uansett...helt utrolig...
    Det var dødsbo, salg av familiemedlem. Salget ble gjort fra Heimdal (kan være indikasjon på at tidligere eier av kassettene også holdt til i området hvis det er noen som kjenner til en entusiast derfra).
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    😃 Godt nytt år!
    Fikk endelig tak i et Aiwa deck for å komplettere min sytti-talls samling av Aiwa komponenter. Det heter Aiwa AD 6800 og veier 10 kilo. De doble VU metrenes opptreden er grunn nok til å anskaffe seg et slikt. Nå kommer det inn i det gode selskap med AT 9700, AA 8700 og AP 2600 😎
    Sjekk gjerne opp AD 6800 på YouTube!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Doble settet med viser pr meter gjør det veldig spesielt. Har mer enn en gang sett på en slik spiller pg vurdert ;) Gratulerer med noe med litt ekstra :)
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Doble settet med viser pr meter gjør det veldig spesielt. Har mer enn en gang sett på en slik spiller pg vurdert ;) Gratulerer med noe med litt ekstra :)
    Takk Birger!
    Kan bare legge til at dekket spiller særdeles bra med nærmest «gåsehud»
    følelse da jeg satte på en velkjent ferdiginnspilt kassett jeg hadde liggende :)
    Ja, mener Aiwa var alene mtp VU- metre med dobbelt sett nåler. AD 6900 hadde også disse nålene, og kan ses på som etterfølgeren og hadde i tillegg fjernstyring og metall posisjon.
    Begge med tre-hoder.
    Her et bilde av AD 6900 samt en YouTube link:
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RDNZL: Hvem vil ha Sony når en sånn en er i markedet??? Pent!! ;) Grandfather of most Sony tape decks.., this one...
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hva er vitsen med å thrashe Sony? Kunne like gjerne sagt "hvem vil ha Denon når sånt er tilgjengelig".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Trashingen er en slags sykdom, dette er en gjenganger fra Auditor, noen tåler ikke å tenke på at Sony var utrolig viktige for utviklingen av kassetten.

    Jeg hadde SONY kassettdeck i sin tid selv, og husker jeg fikk komplimenter fra kompiser over hvor bra opptak det ble når jeg kopierte for dem. Utmerket spiller!

    Hadde også en temmelig fet AIWA walkman som jeg kjøpte for litt av konf-pengene på Imerslund i Oslo, om jeg husker rett. Pluss at jeg har både Denon og Sony i anlegget i dag.

    For meg framstår thrashingen av en av de største bautaene i Japansk hifi som temmelig... feilslått? Får legge godviljen til og tenke at det er en slags feilslått, men forhåpentligvis godmodig humor som ligger bak.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Trashing. Tja, om det er slik ment? For å si det på en annen måte: Noen liker mora, andre liker dattera. Uansett koser de med dem. Selv går jeg for "flerkoneri" i denne sammenhengen. Har toppene fra Tandberg og Nakamichi selvfølgelig. Men også Revox, Luxman/Alpine, Pioneer, Sony, B&O, Philips!, Denon, Aiwa, Akai, NAD, Sansui, Marantz, HK, Teac, JVC, Kenwood, Yamaha, Technics og en enslig Arcam Delta 100. Favorittene er nok de to første, men samtlige av disse merkene laget noen vanvittig bra spillere en, eller annen gang i sin produksjon.
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Sony er absolutt en av bautaene innen japansk hifi utvikling/ produksjon.
    Har selv hatt flere Sony ES produkter, som understreker høyt fokus på kvalitet, kompromissløst materialvalg mao ingen shortcuts..
    Innlegget tidligere oppfattet jeg som humor..
    At Aiwa på siste halvdel av 70 tallet var blitt en seriøs aktør, spesielt innen kassett deck, er det ellers ingen tvil om, ...kanskje en god grunn til at Sony hadde forlengst startet gradvis oppkjøp av Aiwa. (En prosess som forsiktig startet sent på 60-tallet)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har skikkelig lyst på en thorens pc 650m jeg...... ellers driver jeg med fler koneri jeg og:)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hva er vitsen med å thrashe Sony? Kunne like gjerne sagt "hvem vil ha Denon når sånt er tilgjengelig".
    Fordi det er sånn han er,kun hans egen menighet som betyr noe resten av oss er vantro🤬. Han kommer med den ene bastante meningen etter den andre,blir han tatt i feil så overser han det helt enkelt😤

    O
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RDNZL: Det kan være greit å huske sin historie, ja.. Og bestefar er alltid eldre enn sine barnebarn. Hvem bygde mekanismene til Sony så langt som innpå å ha DIREKTE innvirkning på konstruksjon av ES? Hvordan hadde Sonys ES-decks vært uten dem? Jeg har aldri trashet Sony, men det kan virke som om enkelte tror det..Jeg har tilogmed eid etpar av dem, og har også flere merker. Så jeg tåler nok det jeg skal tåle...Poenget er at jeg også ser Sonys kvaliteter- det har jeg alltid gjort. Mao. forstår jeg den som elsker merket, og helst mer enn gjerne skulle kunne levd resten av livet med komplett rigg fra merker som Rega, Sony, Onkyo, NAD, Denon, Audiolab, Exposure eller McIntosh- for å nevne noen. Men jeg har alltid stått for mine egne valg også..Alle disse merkene vet hva synergi er, og match er og blir alfa og omega.

    På tal om unicorns: Jeg har RFT SK3000...Prøv å finne flere av DEM i Norge..Min Denon DRS810 er også blant Top 5 i Norden, skulle jeg tro...Onkyoen og Aiwaen trenger litt service, men det kommer en gang, det og... ;) Og frua har det som må være landets beste Onkyo TA-R300...as per ex TT her...Gammel, men god. Og lydmessig sterkt undervurdert. Holder nok resten av våre liv.
     
    Sist redigert:

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    RDNZL: Det kan være greit å huske sin historie, ja.. Og bestefar er alltid eldre enn sine barnebarn. Hvem bygde mekanismene til Sony så langt som innpå å ha DIREKTE innvirkning på konstruksjon av ES? Hvordan hadde Sonys ES-decks vært uten dem? Jeg har aldri trashet Sony, men det kan virke som om enkelte tror det..Jeg har tilogmed eid etpar av dem, og har også flere merker. Så jeg tåler nok det jeg skal tåle...Poenget er at jeg også ser Sonys kvaliteter- det har jeg alltid gjort. Mao. forstår jeg den som elsker merket, og helst mer enn gjerne skulle kunne levd resten av livet med komplett rigg fra merker som Rega, Sony, Onkyo, NAD, Denon, Audiolab, Exposure eller McIntosh- for å nevne noen. Men jeg har alltid stått for mine egne valg også..Alle disse merkene vet hva synergi er, og match er og blir alfa og omega.

    På tal om unicorns: Jeg har RFT SK3000...Prøv å finne flere av DEM i Norge..Min Denon DRS810 er også blant Top 5 i Norden, skulle jeg tro...Onkyoen og Aiwaen trenger litt service, men det kommer en gang, det og... ;) Og frua har det som må være landets beste Onkyo TA-R300...as per ex TT her...Gammel, men god. Og lydmessig sterkt undervurdert. Holder nok resten av våre liv.

    Auditor: Forundrer ikke meg at Aiwa på denne tiden hadde påvirkning på Sonys kassettdeck. Setter pris på at du sprer din kunnskap.
    (Det begynner å bli noen år siden Aiwa's "golden age") Vi vet begge at Sony har stått for veldig mye bra innen HiFi utvikling, og samtidig var Sony realistiske nok til å innse at der de manglet spisskompetanse, kjøpte de enten opp rettigheter til å bruke teknologi aller rett og slett kjøpte opp firma som kunne gjøre Sony sterkere, eller utgjøre en trussel :)

    Slikt sett er det, som du er inne på, også andre produsenter som hadde noe å komme med, og som hadde produkter som det er verd å ta vare på og som i mange tilfeller gir like mye glede som de mer velkjente. :)

    Så i tilegg til velkjente eller vell ansette ting som, Luxman, Sony, Technics, Pioneer Nakamichi mfl...har jeg hatt ting fra f.eks
    Sharp-Optonica, Aiwa , Mitsubishi, BIC, Philips m.fl og mye av dette har slettes ikke skuffet..snarere overasket ..

    Leve mangfoldet :-D
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn