Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    25 for en Dragon i den tilstand, burde være noe for enhver, som ønsker en av de totalt beste kassettspillere, som noen gang ble laget.
    Ad kassett spillere og lydgjengivelse. Svært mye går på hva man selv liker (subjektivitet i høysetet ;) ) Har, som sikkert noen har registrert en del spillere av mange forskjellige merker. Mine ører liker best Nakamichi og Tandberg lyd. Mine krys sjekkinger i stua, har nok gitt 911 før Dragon og 910, før ZX-7 (usikker m.h.t. ZX-9)
    Men skulle jeg kun hatt en spiller, kommer ikke noe av det andre jeg har til en like høy total score, som Dragon.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cato G: Da er det som sagt greit å vite hva som er hva..Jeg kjøper selv kun forseglede, for eksempel...Men du har noen av de og, vel?
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    25 for en Dragon i den tilstand, burde være noe for enhver, som ønsker en av de totalt beste kassettspillere, som noen gang ble laget.
    Ad kassett spillere og lydgjengivelse. Svært mye går på hva man selv liker (subjektivitet i høysetet ;) ) Har, som sikkert noen har registrert en del spillere av mange forskjellige merker. Mine ører liker best Nakamichi og Tandberg lyd. Mine krys sjekkinger i stua, har nok gitt 911 før Dragon og 910, før ZX-7 (usikker m.h.t. ZX-9)
    Men skulle jeg kun hatt en spiller, kommer ikke noe av det andre jeg har til en like høy total score, som Dragon.
    Hva er 911 og 910? Hvem er produsenten?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Tandberg TCD 911 (rein avspiller med "alt" en trenger til det) og TCD 910 kanskje beste innspillings maskin for kassetter, som noen gang ble laget, selvfølgelig også avspilling. Begge XLR tilkobling.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: De er gode, ja.. Og så er de Maxelldyr- om jeg noen gang har sett et større Maxelldyr vites ikke..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Som tillegg til forrige innlegg: Hvem laget kassettene Tandberg alltid brukte til kalibrering? MAXELL!
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Well, absolutt mulig men kassetter merket Tandberg kom også fra Tyskland (BASF?), samt Japan (Maxell?)
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Kommer: Jeg kommer til å legge ut min Nakamichi Dragon for salg. Den har nettopp vært inne hos TeleTor for service. Renset mekanikk, skiftet ut remmer og løpehjul. Justeret opp lydhoder og NAAC (Nakamichi Automatic Azimuth Control). Fungerer nå helt prikkfritt. Gått over elektronikk/komponenter (kondensatorer m.v.): De er i følge TeleTor helt uten problemer. Maskinen er pen (bilder kommer i salgsannonsen), og uten riper. Har vært i mitt eie siden den var ny. Om ønskelig kan 59 Cr kassetter (innspilte, men kan jo overspilles!) av merkene TDK, Maxell, Fuji og Nakamichi (tror 57 er C90) og 14 Metall kassetter av merkene TDK, Maxell og Fuji (tror 13 er C90) følge med. Spilleren kommer til å stå hos min sønn, som bor på Tøyen, fra neste uke. Kan da ses/prøvekjøres av interesserte. Har original emballasje + manualer. Bor ellers i Stavanger, men anbefaler ikke å få sendt pakken med frakt. Den bør definitivt hentes.
    Hei igjen.
    Har fryktelig lyst på din Dragon, men tenker: har jo en Luxman K-02 og en Sony K-850ES fra før og venter inn (ventet i over 1 år) K-05 så jeg vurderer sterkt din Dragon også, men får ikke skillemynt helt til på gå opp enda, men vi får se . . . . . . . . .
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    25 for en Dragon i den tilstand, burde være noe for enhver, som ønsker en av de totalt beste kassettspillere, som noen gang ble laget.
    Ad kassett spillere og lydgjengivelse. Svært mye går på hva man selv liker (subjektivitet i høysetet ;) ) Har, som sikkert noen har registrert en del spillere av mange forskjellige merker. Mine ører liker best Nakamichi og Tandberg lyd. Mine krys sjekkinger i stua, har nok gitt 911 før Dragon og 910, før ZX-7 (usikker m.h.t. ZX-9)
    Men skulle jeg kun hatt en spiller, kommer ikke noe av det andre jeg har til en like høy total score, som Dragon.
    Hei.
    Den Dragon du har ute på Finn, hva er det av service den ikke har fått da du skriver liten service❓
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvorfor er det ikke mere interresse for Elcasett? den Sony EL7 jeg hadde låt kanon, men seff ikke tilgang på ferdiginnspilt
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LMC: Nettopp fordi Elcaset er for de over gjennomsnittet spesielt interesserte- og fordi kun ett merke laga "software " til det formatet. Er man da ikke spesielt fokusert på akkurat dette , er Elcaset ikke annet enn en historisk anomali..et stopp på veien til Compact Cassette. .Altså: Et must for Sonydyra...en kuriositet for alle andre..Dessuten: Type 3 FeCr er borte av en grunn.. og Sonys ultrapurister bør strengt tatt ha mulighet til å spille ALLE Sonys EGNE og/eller kollaborativt utviklede formater: CD, MD, BD, ELC..men kontroversielt nok kan man da STRYKE MC. Som er et reint Philipsformat. Og der gikk som kjent Sony i "lære" hos Aiwa...

    BirgerG: Tysk Tandberg var visst Agfa...men jeg kan ta feil. Og Maxell laga båndet til de japanske, ja..
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Elcaset er jo et fett kassettformat, men kassetter er om ikke unobtainium, så ikke akkurat hyllevare...

    Johan-Kr
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Av oppriktig nysgjerrighet så lurer på hva er greia med kassettspillere?
    Kan man oppnå god lydkvalitet med de?
    Har ikke brukt det siden 80-tallet, men ser at noen ihuga fans har enorme samlinger med kassetter.
    Mange artister jeg liker gir ut en sjelden gang limited-edition utgaver i kassett. Så noe må det være??

    Takk:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: Det er fullt mulig å oppnå referanselyd med kassetter. Men poengene med dem er flerdelte:

    -Finnes ikke bedre format å lære matching på. For å få referanselyd MÅ du lære det. Og med kassetter lærer du det uten å tenke spesifikt PÅ det.
    -Du kan lage mixtapes, redde slitne sndre formater. Eierskap til musikk er om mulig enda bedre med MC enn med LP/CD..
    - Som med vinyl, CD og MD har kassettene en helt egen dynamikk.
    - Jobb for resultater er en helt egen sak med kassettspillere.. Du må også vite å vedlikeholde dem.
    - Det du lærer med og på et tapedeck sitter for resten av livet. Jeg var to år da jeg fikk min første ;)

    OG SÅ ER DE SÅ UTROLIG KULE!!!
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Psybient: Det er fullt mulig å oppnå referanselyd med kassetter. Men poengene med dem er flerdelte:

    -Finnes ikke bedre format å lære matching på. For å få referanselyd MÅ du lære det. Og med kassetter lærer du det uten å tenke spesifikt PÅ det.
    -Du kan lage mixtapes, redde slitne sndre formater. Eierskap til musikk er om mulig enda bedre med MC enn med LP/CD..
    - Som med vinyl, CD og MD har kassettene en helt egen dynamikk.
    - Jobb for resultater er en helt egen sak med kassettspillere.. Du må også vite å vedlikeholde dem.
    - Det du lærer med og på et tapedeck sitter for resten av livet.

    OG SÅ ER DE SÅ UTROLIG KULE!!!
    har du samme engasjement for reel to reel?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LMC: I studiosettinger, så...
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elcaset er jo et fett kassettformat, men kassetter er om ikke unobtainium, så ikke akkurat hyllevare...

    Johan-Kr
    Been there, done that. :cool: Technics og Sony stod i benken her, men de ble solgt sammen med noen kassetter. Skulle jeg utvidet tapehobbyen nå så må det bli open reel. En nyoverhalt Pioneer RT-701/707 ville passet bra. En liten avsporing her i kassetttråden tåler vi...
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    K-05 er en topp spiller. Men ser ut, som mange foretrekker K-04. Samme forhold med Teac Z-7000 og Z-6000. 05 og 7000 er auto det meste, mens de to andre er manuell justering. Mangler Z-6000 :cry:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Hva med Maxell-lageret? Har du? Jeg vurderer å selge noe ned på type 2 That´s og TDK...en fem-seks stykk..
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøper nok ikke mere bånd. Jeg har ca 300 C90 bånd fulle med musikk som jeg tenkte jeg endelig kunne håre igjen. I tillegg har Marantzen radio.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Da håper jeg du har gitt den et ordentlig, periodisk vedlikehold.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble lydgærn først for et års tid siden. Har gått i øretelefoner hvor jeg har ca 20 stykker i stort og smått. Det var aversjon mot bizniz-delen av denne biznizen som gjorde at jeg hoppet over på kassettene. Har to Naks og litt snacks, men det å slå på Grundig C400 m Cat Stevens Buddha and the Chocolate box på Julaften var reineste Julaften. Jeg fikk opprinnelig begge disse i bursdagspresang som sjuåring i Legoland i 1975. Kassetten kom uspretta fra Statene og spilleren hadde stått ubrukt siden 70tallet på Vestlandet, og jeg trodde først det var en annen modell. Husket ikke de påmalte stripene som ivrige barnehender fjernet i løpet av de første årene :) Jeg opplever ikke at formatet klarer å konkurrere med lossless gjennom Audirvana, men med rett kassett, gjerne gamle opptak så gir dette en stemning man i alle fall ikke kan kalle steril :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med godfølelsen. Mye av det samme her, jeg blir i godt humør av å spille kassetter på min gode gamle Pioneer. Det må jo ha en sammenheng med hvordan vi husker VU meterne og lyden fra 40 år tilbake, det blir som en tidsmaskin, kombiner dette med en øl eller to så er det god stemning i stua. :)
    IMG_20191210_141333016.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Den business-biten er ekstra tydelig i dagens streaming-hverdag. Men nettopp dette gjør det enda viktigere å hente hjem fysiske albums- det er DE som støtter artisten. Og når det har tatt såpass lang tid..vel, da kan jeg vel advare om at den læringskurven blir relativt bratt for din del. Morsom, men bratt. Prøv-etter generelt vedlikehold- noen opptak med TDK D...de burde funke bra. Og hold på den følelsen. Den driver deg videre!:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    El-kassette spiller er nevnt hær i forhold til vanlig kassette spiller som gjelder i tråden. Var en test på WhatHifi der hvor Sony TCK-661s ble testens vinner i forhold til Sony EL-Cassette og en Digital-Cassette. Finner ikke testen akkurat nå, men tror jeg kan finne den i kjelleren. Finner ikke på nett. Har selv en Sony TDK-661s som ikke er oppkoblet nå. Men som jeg kunne huske, så var også bassgjengivelsen bedre på TCK-661s.
    Da spørs det om de så mener at det som blir sagt på sentralen, er det som er bedre argument enn det som blir skrevet på tester ut i verden. Har også erfart det første, da det også har blitt skrevet her inne at de som blir sagt på YouTube, må man ta med en klype salt :) Det finnes, men noen har sikkert rett.
    At populæriteten har steget, til tross for mere støy i forhold til Båndopptaker med mere utstrakt topp, og gjenerelt bedre lyd. Det høres greit ut med Dolby S og gode metallbånd. Også et mere hendig og allside brukerområde. Fint alternativ til CD, og streaming i bilen. DAB er uaktuelt i sammenligning. Der er det ikke så krevende krav heller, men det kan høres.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Motorhome: Kanskje burde Sonyfolket her lagt opp en egen Elcaset-tråd? DCC har potensiale til egen tråd, det og. Men DCC var- som Elcaset- VELDIG avhengig av produsenten sin, Philips..Sånn apropos "spesialformater": Er fortsatt irritert for at jeg gikk glipp av den Tascam MD-maskinen som lå ute her forrige uke..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Ikke mange endringene i det skapet, heller...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Imponerende komplett Pioneer Silver dette (VSP), jeg er også forsatt Pioneer patriot med både vintage DD spiller, kassettspiller og Plasma TV ,som jeg ikke har tenk å bytte ut :) Har også en Pioneer nettværks receiver o.a til bilbruk. Nå ser det ikke så lyst ut for Pioneer ''hjemme HIFI''.
    Har ikke spillt vinyl på lenge. men kan få seg en overaskelse senere nå jeg får koblet opp en nytt RIAA trinn. Har litt lite plass nå!
     
    Sist redigert:

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med godfølelsen. Mye av det samme her, jeg blir i godt humør av å spille kassetter på min gode gamle Pioneer. Det må jo ha en sammenheng med hvordan vi husker VU meterne og lyden fra 40 år tilbake, det blir som en tidsmaskin, kombiner dette med en øl eller to så er det god stemning i stua. :)
    Vis vedlegget 697287
    Det forstår jeg godt. Hadde samme type Pioneer deck for 10 år siden
    Meget bra 👍
    Nå får dette gjøre nytten :)
    Fra omtrent samme periode ... ca 1977

    Aiwa AD 6800
    B24AD1AD-0498-48DD-9D7C-ADCB10978837.jpeg
    8E1828EF-B288-4B7B-9C51-D78E017BF057.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn