Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Da er problemet lokalisert i alle fall, når ulyden kommer, så dytter jeg såvidt borti den gullfargede trinsa som beltet ligger på, så blir lyden borte umiddelbart, men den kommer og går litt alikevel, men ikke så konstant og ille som i går.
    Har du prøvd å ha på et par dråper olje på akselen mot lageret bak den gullfargede trinsa? Symaskinolje eller motorolje, og tannpirker fungerer fint som påfører.

    1614455727770.jpeg
    Ta gjerne et bilde av baksiden av motoren der det er festet en lapp med motornummer. Det er det nummeret du bruker hvis du skal søke etter en erstatningsmotor.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Skal teste oljing. Har ikke tid de nærmeste par dagene, men kommer med rapport så fort det er gjort.
     
    Sist redigert:

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Ja, start med det enkleste.
    Skal man komme til det innerste lageret må kanskje dekselet bak på motoren brekkes løs, og i verste fall må man bore et lite hull for å få oljet lageret.
    Slike motorer har ikke kulelagre, og er sjelden designet for 30 års levetid.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Bytt reima, du! Det burde løse problemet. Den ligger ikke så stramt som den burde, er nok noe gammel og slakk. Da får du ikke den energioverføringa som trengs mellom belte og drev. Hva er grunnen? Endre på den avstanden- ved å flytte trinsa, for eksempel- så forsvinner skeivbelastninga som mest sannsynlig er EN av hovedgrunnene til skrikinga- om enn bare for et øyeblikk.. Spørs om ikke lageret også har fått noen skeivbelastninger.. Det er iallefall tydelig at forrige eier har gitt vedlikeholdet her på båten- det er vanlig, det. Men så god som den maskinen blir etter riktig utført service, er det snakk om et direkte funn..Og funn til denne her er det også snakk om den dagen du har et større parti sistelinje Denon DX1 mellom henda..Ikke HELT maskinen for HD6, HD7, HD8, men med DX1 og DX4..kjempeopptak ;) Metalbånd bør du helt ærlig holde deg unna..hvis du da ikke finner Denon S-Port Metal, da..Entusiastmaskin, uansett..Vil fungere greit med TDK , Emtec og That´s også...såfremt du styrer unna de dyreste modellene og holder aldersspennet på nye bånd til eksemplarer produsert mellom 1990-95...Altså: Clearshells. Egentlig ingen vits , altså, i å engang tenke på metals eller metallhybrider som HD8, men en godt bygget type 2 fra et av disse ovennevnte merkene, så får du litt mer holdbare opptak enn gjennomsnittet fra Pioneer, Sony og eldre maskiner.
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jeg ga 400,- for den siden tilstanden var usikker, så jeg har helt klart tenkt å sette den i stand igjen. Så vidt jeg forstod hadde den stått lagret tørt og varmt i mange år. Og den både spiller og gjør bra opptak. Så bare jeg får fikset motorproblemet så blir det en fin maskin igjen.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Kan også være børstene i motor som lager lyd. Da har jeg noen få ganger fått lyden bort ved å snu polaritet på ledningene til motor og kjøre den 10 minutter feil vei.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Hjalp en kar med et slikt støy problem. Måtte bytte motor. Utslitt lager.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Hjalp en kar med et slikt støy problem. Måtte bytte motor. Utslitt lager.
    Synd det samme ikke gjaldt også for Tandberg TCD 340A jeg kjøpte av deg for vel ett år siden, der du på kjøpstidspunktet lovte å dekke eventuelle nødvendige reparasjonsutgifter i forhold til feil som ble avdekket i løpet av 30 dager. Senere bekreftet du også å ville stå for bytte av capstanmotoren, fordi jeg mente den støyet etter å ha stått på 15 - 20 min. Dette ble avtalt utført hos din håndplukkede reparatør, som det senere viste seg du var i dialog med underveis i "servicen". Dessverre ble ikke motoren byttet, noe jeg ikke på noe tidspunkt ble gjort oppmerksom på, verken av deg eller reparatøren, men først ble klar over da jeg mottok spilleren tilbake fra service. Etter sigende skyldtes dette at din reparatør ikke klarte å høre noen støy, noe jeg fant ganske utrolig. Ikke minst siden han på forhånd var gjort oppmerksom på at jeg hadde gjort opptak av støyen som dokumentasjon, i tilfelle det skulle oppstå noen diskusjon omkring behovet for motorbytte. Han ble også bedt kontakte meg dersom det skulle oppstå noen spørsmål rundt servicen. Du ble så konfrontert med dette avtalebruddet, men valgte elegant å bare vri deg unna og overse henvendelser fra meg. Resultatet ble at spilleren måtte sendes til en annen servicetekniker som kunne bekrefte at capstanmotoren støyet og ble varm pga. utslitt nedre lager, og derfor måtte byttes. Dette innebar betydelige service- og fraktfraktutgifter. I tillegg måtte jeg stå for ny motor. Sure penger å betale når man i utgangspunktet var lovet garanti, syns jeg. Men så mye var altså din garanti verdt.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Det over er dialogen jeg hadde med vedk. som hadde utført service på spilleren i utgangspunkt og naturlig nok ved reklamasjon skulle få mulighet til å utbedre evt feil.
    SMSen er av 26.jan 2020 kl. 10.48

    At K.H. mente seg i stand til å bytte motor selv og fikk tilsendt motor av serviceman, betalt av meg. Passer visst ikke å opplyse. Det kunne han visst ikke likevel og den ble sendt for oppjustering.

    Servicemannen er en av landets mange svært dyktige Tandberg spesialister. Men har annet arbeide og annet, som gjorde han svært vanskelig å komme i kontakt med. Hadde aldri telefonkontakt og bare skjelden annen form for kontakt med han tross stadige forsøk i en periode på ca et år rundt den spilleren. Dialog andre vei i saken var, som å stange hodet i veggen. Virket, som det var en kompetanse på slike spillere langt over hodet på ikke bare ovennevnte service mann, men også flere andre jeg var i kontakt med. Jeg gav opp dialog og dette er mitt motsvar på dette forumet i saken og det vil ikke bli flere uansett hvilke påstander, som framsettes.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Det over er dialogen jeg hadde med vedk. som hadde utført service på spilleren i utgangspunkt og naturlig nok ved reklamasjon skulle få mulighet til å utbedre evt feil.
    SMSen er av 26.jan 2020 kl. 10.48

    At K.H. mente seg i stand til å bytte motor selv og fikk tilsendt motor av serviceman, betalt av meg. Passer visst ikke å opplyse. Det kunne han visst ikke likevel og den ble sendt for oppjustering.

    Servicemannen er en av landets mange svært dyktige Tandberg spesialister. Men har annet arbeide og annet, som gjorde han svært vanskelig å komme i kontakt med. Hadde aldri telefonkontakt og bare skjelden annen form for kontakt med han tross stadige forsøk i en periode på ca et år rundt den spilleren. Dialog andre vei i saken var, som å stange hodet i veggen. Virket, som det var en kompetanse på slike spillere langt over hodet på ikke bare ovennevnte service mann, men også flere andre jeg var i kontakt med. Jeg gav opp dialog og dette er mitt motsvar på dette forumet i saken og det vil ikke bli flere uansett hvilke påstander, som framsettes.
    At du ikke ønsker å svare ytterligere for deg i denne saken overrasker ikke. Akkurat det samme var tilfellet sist det var kontakt. Da valgte du ganske enkelt å unnlate å besvare mine PM der jeg påpekte at jeg mente ditt avtalebrudd var urimelig. Og du lot som sagt meg sitte med regninga for å få spilleren i orden. Å beskrive dette som at du ga opp videre dialog er å pynte på tingene, syns jeg. Virker også litt søkt å påstå at jeg i kontakten med deg fremstod nærmest som en bedreviter i forhold til Tandberg. Joda, etter å ha eid Tandberg siden midten av syttitallet og ha utført enklere servicer selv, mener jeg å ha en viss peiling. Har opp gjennom tiden også vært i dialog med andre som har innsikt, bl.a andre servicefolk og min bror som jobbet i produksjonen og på serviceavdelingen på Tandberg. Så litt har man vel fanget opp underveis. I alle fall såpass at man kan bedømme når en capstanmotor støyer, særlig når man eier en rekke andre Tandberg kassettspillere man kan sammenligne med.

    Jeg har for så vidt lagt saken bak meg og ser heller ingen poeng i videre krangel med deg. Spilleren er nå i orden og fungerer slik den skal, men det er ikke takket være deg eller din såkalte dyktige fagmann, men en annen fagmann som tok oppgaven seriøst og faktisk fant feilen, nemlig et utslitt lager på capstanmotoren.

    Du har rett i at jeg først sa meg villig til å bytte motoren selv og fikk tilsendt en motor, men det må kanskje også tillegges at det var etter at jeg fått dette beskrevet som et sannsynlig overkommelig inngrep. Etter hvert innså jeg likevel at dette kunne bli vanskelig. Syntes også det var urimelig at jeg skulle måtte bruke tid på dette garantiarbeidet. Vi ble derfor enige om å benytte en fagmann til bytte av motoren. Det var den endelige AVTALEN mellom oss og dette ble ikke fulgt opp. At jeg som eier ikke ble informert om hva man mente ble avdekket som årsak til motorstøyen og heller ikke fikk mulighet til å uttale meg i forhold til dette, finner jeg ganske useriøst. Neida, her valgte man altså bare å returnere spilleren, uten å informere om noe som helst, ikke engang at motoren faktisk ikke var byttet, slik avtalt. Og dette til tross for at jeg ba om å bli holdt orientert da jeg sendte spilleren fra meg. I tillegg fikk jeg spilleren tilbake med en ny feil, nemlig ubalanse mellom utslagene på viserindikatorene ved avspilling, noe som ble forklart med at spilleren trolig hadde fått en skrell under postgangen til meg. Svært lite sannsynlig i følge andre fagfolk. Det samme ble brukt som en mulig forklaring på at motorstøyen var der fortsatt, noe som senere altså viste seg å ikke stemme. Denne erfaringen i sin helhet gjorde at jeg mistet all tillit til dere begge. For å få spilleren i orden måtte jeg imidlertid bare bite i det sure eplet å sende den på en ny rundtur i landet og stå for alle utgiftene selv.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Kann dere ike ta denna oppvaska på PM. Det er av null interesse forr oss. Dette er en kassettspilertråd ike en tvistetråd
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    ^vilken er favoriten?
    Vet ikke helt. Spiller på en 202, som blir hentet om 10 min akkurat nå. Men er bare topp modellene til Naka og Tandberg, så det blir å veksle litt. Dragon og 911 er nok beste til avspilling og CR-7. Innspilling 910 og ZX-9. Favoritt(er)? Alle :giggle:
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Slemmo: Bytt reima, du! Det burde løse problemet.
    Har oljet nå og spilt en stund uten ulyd, men jeg har oppdaget et annet kjent problem, det gjelder bare to 90minutterskassetter jeg har....man trykker på play, også spiller maskina uten lyd i noen sekunder før den stopper. Har sett det diskutert flere steder, og løsningen er å bytte reim, så har bestilt et sett reimer....the saga continues.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Som på en reimdreven platespiller: Reima er det første du bytter når ny, brukt maskin er i hus. Fordi

    a) Du vet ikke hvor gammel den er, eller hva den har vært ute for.
    b) Gummi blir sprøtt og morkent over tid.
    c) Ny reim er bestandig å sette sikkerhet først. Ryker den gamle, vet du aldri hva som skjer internt..

    De kassettene krever mer av motoren enn reima får overført. Altså stopper båndet istedet for å brenne motoren.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Neida, prisen er nok grei, den. Sålenge selgerens beskrivelser stemmer- og han har bøker og emballasje. Men regn med at Denonen din spiller bedre når den er ferdig. Hadde det derimot vært snakk om en superstrøken Denon DRS 810 til den prisen, finnes det imo ikke bedre valg.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Den selgeren på finn har priser, lang over hva selv de mest optimistiske på ebay krever. Så AZ-7 til slik pris er en ufin pris om han ikke samtidig gir to år garanti og at alt, som fulgte med som ny, fortsatt er der. Har en slik, beskrevet, som fungerende, men nei. Registrert at det er mange av disse med feil og en feil er en ikke tilgjengelig optisk sensor. :mad:

    Du finner ikke den store haleluja stemningen rundt disse på tapeheads og vel heller ikke på det meste annet av det, som ble produsert i sluttfasen av kassettspiller alderen. Technichs laget flere TOTL spillere, men de trenger vanligvis kyndig service.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill: Det gjør jeg også...noen få overlevere har jeg da...Pluss etpar av skivene hennes- på MC... ;)

    Ang. den Technicsen: Selv hadde jeg ikke betalt mer enn det halve, men så foretrekker jeg Denon, da..Og DRS-linja er rene Dragon-killers.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Er nok langt lettere å få den til. Og hodene på den maskinen ER overraskende gode, selv om det ikke er en DRS...
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Du finner ikke den store haleluja stemningen rundt disse på tapeheads og vel heller ikke på det meste annet av det, som ble produsert i sluttfasen av kassettspiller alderen. Technichs laget flere TOTL spillere, men de trenger vanligvis kyndig service.
    Jeg ville heller aldri betalt den prisen. RS-AZ7 har et godt rykte med tanke på hva den presterer når den er i god stand, men ja, jeg ser den får endel pepper for å være i overkant "plastic fantastic". Den har en feature jeg liker, og det er soft-start FF og RW. Som vist mot slutten av denne videoen.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Slemmo: Som på en reimdreven platespiller: Reima er det første du bytter når ny, brukt maskin er i hus.
    Jeg supplerer litt på innlegget ditt jeg. For det er ingen regel uten unntak. Det kan være store kvalitetsforskjeller på gummibelter man kjøper nye idag. Man kan kjøpe et ferskt belte av riktig størrelse, men det kan allikevel gi langt dårligere W&F målinger enn det spilleren ville klart hvis man fortsatt hadde fått tak i nye originale belter fra produsenten av spilleren. Og i noen tilfeller så vil de originale gamle beltene faktisk fortsatt være i så god stand at de presterer bedre enn nye ettermarkeds-belter. Så hvis man velger å kjøpe nye belter, gjør research og kjøp av noen som selger anerkjent kvalitet, ikke velg det første og beste på eBay. Og får man ikke tak i kvalitet, så kan det hende at det originale gamle er bra nok. Spesielt de originale capstan-beltene i Nakamichi sine spillere med 2hodet Sankyo-transport har jeg god erfaring med.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Selvfølgelig har gummiblandingen mye å si. Det har blant annet Rega vist i platespillerreimene sine. I de fleste tilfeller er det dog lurere å uansett bytte på tape også , men OM du velger å ikke gjøre det, sørg da for at kvaliteten på det originale beltet er markant bedre enn alternativene. Jeg sitter blant annet på et til den dagen 810en min skal ha nytt. Men originalen som sitter der er omtrent som ny, tross deckets alder..Da jeg fikk den i hus , hadde den vært brukt TRE ganger siden den forrige eieren kjøpte den ny i 1994..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Har oljet nå og spilt en stund uten ulyd, men jeg har oppdaget et annet kjent problem, det gjelder bare to 90minutterskassetter jeg har....man trykker på play, også spiller maskina uten lyd i noen sekunder før den stopper. Har sett det diskutert flere steder, og løsningen er å bytte reim, så har bestilt et sett reimer....the saga continues.
    Mens du venter på den nye reima, så tenkte jeg også at jeg skulle nevne at båndspolene på gamle kassetter i enkelte tilfeller nærmest kan sette seg litt fast. Da kan det hjelpe å spole helt fram og tilbake et par ganger.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej:...sålenge du IKKE stopper båndet mellom spolingene. Som du også kan gjøre for å bli kvitt det hvite belegget enkelte TDKer sliter med når alder eller dårlig lagring innhenter dem..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Selvfølgelig har gummiblandingen mye å si. Det har blant annet Rega vist i platespillerreimene sine. I de fleste tilfeller er det dog lurere å uansett bytte på tape også
    Ja enig. Ikke bare gummiblandingen, men også tykkelsen på selve beltet, og det er sikkert flere andre egenskaper også som avgjør kvaliteten. F.eks. skal Nakmichi sine mechs som regel ha langt tynnere belter enn generiske "standard-belter". Har Rega hatt problemer med kvaliteten på original-beltene sine?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Ikke som jeg har merka, iallefall..Jeg har enda ikke fått testa EBLT, skal sies. Et Whitebelt i nystand løfta lydkvaliteten markant kontra den svarte originalen på Regas spinners. Har Whitebelt selv..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Ikke som jeg har merka, iallefall..Jeg har enda ikke fått testa EBLT, skal sies.
    En liten avsporing, men jeg har faktisk byttet belte på en RP1 for noen år siden. Det originale beltet holdt i 15 år, og jeg fikk tak i nytt originalt Rega-belte i forseglet pose for et par hundrelapper.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: De er rimelige, gode og holder kvaliteten der den burde være- og det til betalbare priser ;) Rega har selv det du trenger for å bibeholde karakteren deres uten å trenge å bruke tredjepartsdeler.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: De er rimelige, gode og holder kvaliteten der den burde være- og det til betalbare priser ;)
    Ja, og mitt inntrykk er at de også er veldig kurante å få en grei pris for på bruktmarkedet hvis man velger å "oppgradere" etter noen år. Det eneste jeg savner med de, og ja jeg vet det er å banne i kirka i forhold til puristene, det er auto-stop-mekanisme. Men det kan vel også løses med en sånn ettermonterbar armløfter.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Da kan det hjelpe å spole helt fram og tilbake et par ganger.
    De to kassettene det gjelder er begge gamle type 2 kassetter, 90 minutter, og problemet er kun på avspilling av side A, ikke B. og ved foroverspoling lager de pipelyder. Så er vel sannsynelig at det er kassettene som ikke er helt gode. Kanskje hadde de fungert med ny reim, men jeg bytter nå reim uansett. RTM Fox kassettene jeg har bestilt bør ankomme i løpet av i dag, så det blir artig å teste opptak på dem.

    IMG_20210303_081101.jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    De to kassettene det gjelder er begge gamle type 2 kassetter, 90 minutter, og problemet er kun på avspilling av side A, ikke B. og ved foroverspoling lager de pipelyder. Så er vel sannsynelig at det er kassettene som ikke er helt gode. Kanskje hadde de fungert med ny reim, men jeg bytter nå reim uansett. RTM Fox kassettene jeg har bestilt bør ankomme i løpet av i dag, så det blir artig å teste opptak på dem.
    De to der yter nok ikke spilleren din rettferdighet lenger, så gamle og slitte som de er. Blir nok en annen opplevelse med ferske RTM Fox kassetter. Mange NOS (new old stock) kassetter er også brukbare. Utover å følge med på finn.no og eBay, så får du også kjøpt NOS kassetter her:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej, Slemmo: Tandberg og akkurat den Philipsen der er kjent for å være husegne eller vanskelige. Tipper det er noe med shellet på Philips..og den Tandisen er nok tysk (mest sannsynlig produsert av Agfa i Leverkusen, BRD) . Har BASF sin SM-mekanisme- den hadde Agfa lisens på bruk av. Og over tid er den kjent for å feile. Tony @ CC har laget en video der han fjerner den fra en eldre Agfa- med det resultat at kassetten lyder fem ganger bedre. Og Cassette Comeback har dessverrre gått inn. Tony har lagt ut RIP-video, satt ned prisene med 30% på CCs side, men fløtta de resterende tapes til Red Manor Records´side... Hvorfor har han lagt ned? Fordi lagrene i UK holder på å tørke inn..Ihvertfall så store som det han trengte for å kunne drive videre..
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej, Slemmo: Tandberg og akkurat den Philipsen der er kjent for å være husegne eller vanskelige. Tipper det er noe med shellet på Philips..og den Tandisen er nok tysk (mest sannsynlig produsert av Agfa i Leverkusen, BRD) . Har BASF sin SM-mekanisme- den hadde Agfa lisens på bruk av. Og over tid er den kjent for å feile. Tony @ CC har laget en video der han fjerner den fra en eldre Agfa- med det resultat at kassetten lyder fem ganger bedre. Og Cassette Comeback har dessverrre gått inn. Tony har lagt ut RIP-video, satt ned prisene med 30% på CCs side, men fløtta de resterende tapes til Red Manor Records´side... Hvorfor har han lagt ned? Fordi lagrene i UK holder på å tørke inn..Ihvertfall så store som det han trengte for å kunne drive videre..
    Jepp, jeg så videoen. Det mest vemodige er at han slutter å gi ut disse testvideoene sine av forskjellige kassetter. Noen av oss delte en liste over våre favorittkassetter for en tid tilbake, og det gjorde jo Tony også i den videoen. Tar meg friheten til å gjengi de her, fra 5. plass til 1. plass:
    5:
    1614798665092.jpeg
    4:
    1614798695519.jpeg
    3:
    1614798723215.jpeg
    2:
    1614798753431.jpeg
    1:
    1614798780546.jpeg


    Når det gjelder de to kassettene så tenkte jeg mest på at båndet på så gamle brukte chrome-kassetter sannsynligvis ikke lenger er noe særlig, at det har fått defekter med alderen. Ujevnt nivå, drop outs etc. DRM-710 har justering av bias, så ved bruk av test-toner burde det i prinsippet være mulig å kalibrere den til å gjøre korrekte opptak på de fleste kassetter i god stand.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn