Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Avhengig av hva, som står beskrevet om en "for parts, or repair" spiller, vil kjøp av en slik svært ofte være gunstigere enn kjøp av en, som står, som "serviced".
    Servicen kan være så mangt, så med mindre selger selv er en erfaren reparatør, eller kan fremlegge dokumentasjon på fagmessig utført service, kjøper jeg heller noe, som har stått ubrukt i 15 år og stoler på at det stemmer når de skriver fungerte da den ble satt vekk. Over 90% av det jeg har kjøpt med feil, har hatt trøbbel med bevegelse av bånd. Stort sett er jeg i stand til å fikse det selv. Men det krever i en del tilfelle erfaring. Nakamichi har robust og service vennlig transport (ok festepunkter til transporten på "classic " mekanismen kan knekke, men er reparerbart). Det aller meste av nyere (Sankyo mekk) Nakamichi spillere har el komponenter uten feil. Samme for "Classic" ca. etter 670/582Z/482. Men, som med alt i dette kan unntak forekomme. Og dette er gamle komponenter, så selv om jeg tar video av enheter, fungerende hos meg, kan og har det skje(dd) at det kommer fram med feil. Lotto?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Når man kjøper elektronikk som er 30-40 år gammel, så kan det meste skje ja. De færreste (om noen) produsenter har vel testet og planlagt for at spillerne deres skal vare noe lengre enn det?
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Enig der Torstej (post #6600). Mine to beste Nakamichi (kjøpt på Finn) var først en skuffelse, men viste seg å være gode spillere når de fikk en grundig overhaling.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Takk for kassetter @vega jon ! De du fikk fra Canada er definitivt ikke type 0 nei, var ingen problemer med å kalibrere de opp, og selv om jeg har lagt meg på ca 0+db på bildet under, så testet jeg også på +5 og det gikk fint.
    Skjermbilde 2021-04-13 kl. 16.12.36.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    poskassa var tom i dag for håpe på påfyll der i morgen:p
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fikk et kjedlig problem som oppstår etter ting har stårr alt for lenge med sanusien i går. er ganske sikker på at den trenger noen nye capacitatorer et sted i utgangs trinnet. da høyere kanal har dc nå støy som kommer og går. venstre kanal er helt fin. alt av brytere er ok. men fint og kunne prøve og fixe den selv. det er planen den er forholdhvis enkel og komme til oven og neden i fra. så den for bli satt i hylla intillvidere:( nå må jeg få gått til innkjøp av test instrumenter og få recappet hele duppedingsen. noen anbefaling?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg kjøper elektriske komponenter fra elfadistrelec og mouser. Begge leverer raskt hvis man kjøper lagervarer. Jeg har et ESR meter for å kunne teste elektrolytter mens de er på kretskortet, men dersom man demonterer de så gjør jo også et multimeter med innstilling for kapasitans jobben også.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøper elektriske komponenter fra elfadistrelec og mouser. Begge leverer raskt hvis man kjøper lagervarer. Jeg har et ESR meter for å kunne teste elektrolytter mens de er på kretskortet, men dersom man demonterer de så gjør jo også et multimeter med innstilling for kapasitans jobben også.
    multi funktion tester er nå bestilt. den kunne teste litt av hvert i følge yt og ebay. den duger nok håper jeg. neste på ordren blir et osilloscop. wow og flutter meter kunne hvert kjekt og ha og. for ha det på handle lista fremover. jeg har handlet fra elfa før så blir vel og bestille derfra. evt se hva jeg har i skrote kassa mi. jeg er og for gjenbruk av komponenter hvis de er innafor.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Har også tenkt på dette med måleinstrumenter, finnes det noe artig jeg kunne koblet mellom Akai DS-5 og forsterker for å måle diverse ting på tapedeckene? Artig med litt visuelle effekter når man spiller musikk også :geek:
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Kan anbefale T-100. Har to, en i anlegget, for testing av de, som er koblet opp der og en til "alt" annet
    IMG_6723.JPG
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Da var tyggegummi borte i transporten og to av tre idler gummier byttet.
    Hodehøyde kontrollert. Hastighet justert.

    Men denne transporten er mye mer krevende enn en "classic", eller Sankyo Nakamichi transport. Du kan aldri ta fore mange bilder under demontering! Gode!
    IMG_6725.JPG
    IMG_6724.JPG
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Det store hvite plasthjulet på transporten minner om det jeg har på TEAC V-850X som driver en cam/mode-regulator. Drevet av en motor med en "genial" patent der bakre lager er av plast :p
    Er cam del ja, Men her er det for drift på lik linje med cam i Nakamichi med classic transport. Skal etter hvert justere inn øvrige avspillings parametre, samt innspilling. En veldig solid spiller med standard phono tilkobling. Ikke, som B varianten med XLR koblinger.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Er cam del ja, Men her er det for drift på lik linje med cam i Nakamichi med classic transport.
    Det er kanskje på områder som dette at de profesjonelle Tascam-ene har bygd inn litt mer soliditet og holdbarhet enn TEAC-ene fra samme tidsperiode :)

    Hva er forresten en T-100? Når jeg googler det får jeg opp at det er en russisk stridsvogn fra 2. verdenskrig
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Den så veldig praktisk ut! Bortsett fra prisen, av de to jeg fant på eBay som var verifisert solgt så gikk den ene for 3500 kr og den andre for 7100 kr :( Da beholder jeg WFGUI-programmet til A.N.T. for å måle W&F og hastighet :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Den så veldig praktisk ut! Bortsett fra prisen, av de to jeg fant på eBay som var verifisert solgt så gikk den ene for 3500 kr og den andre for 7100 kr :( Da beholder jeg WFGUI-programmet til A.N.T. for å måle W&F og hastighet :)
    Bruker også WFGUI en del, men ganske mye ellers man trenger.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Justering av hoder er noe T-100 er svært viktig til. Men man må ha en del proff referanse kassetter.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fikk postman på besøk i dag ja!. der kom headcleaner/demag kassetten og div annet jeg hadde bestilit. div gummi belter og belte sett til tascam 202 mk3 som jeg tenkte og bytte på i dag eller morgen. jeg bestilte belte kittet i fra usa. så for håpe det er bra ser forsåvidt bra ut.. 202 jeg har er som ny. bare belter som har blitt slapt med tia den har stått. så blir kun belte og hastighet på denne jeg gidder og bry meg om. så forsvinner den på finn tror jeg. må kutte ned litt på galskapen her.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Jeg kjøper elektriske komponenter fra elfadistrelec og mouser. Begge leverer raskt hvis man kjøper lagervarer. Jeg har et ESR meter for å kunne teste elektrolytter mens de er på kretskortet, men dersom man demonterer de så gjør jo også et multimeter med innstilling for kapasitans jobben også.
    Ved å måle ESR ser man mye bedre om kondensatorer har tapt seg siden de var nye. Etter 3000 timers bruk kan kapasitansen på elektrolyttkondensatorer ha sunket kun 7%, mens ESR kan ha steget 67%. Dermed kan målingen for kapasitanse vise samme verdi som er påstemplet kondensatoren, mens rippelspenningen over den kan være nesten doblet fra den var ny.

    (ESR er innvendig impedans i kondensatoren, og anses som en teoretisk motstand i serie med kondensatoren).

    Ulempen med å måle ESR er at det krever at man vet, eller gjør et kvalifisert anslag, for hva verdien var da kondensatoren var ny.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Disse instrumentene er utrolig billige og geniale, men har ingen beskyttelse på inngangene.
    Jeg fikk ødelagt et slik da noen snudde en oppladet kondensator inn på motsatt terminal.

    Derfor kjøpte jeg et par ekstra, slik at jeg har både på jobb, hjemme og i reserve.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Så langt men ikke lengre. Har NULL peiling på elektronikk og mekanikk innvendig i kassettspillere. Er en gammel TEAC hvor mottaksspolen ikke går rundt. Kapstan og gummihjul fører båndet frem.
    Starter spoling begge veier, men spoling stopper etter 4-5 sekunder...
    Noen som vet hvor man kan få noe slikt reparert i området Oslo/Romerike, og om det vil lønne seg.
    Spiller var sikkert bra en gang i tiden. To motorer, tre hoder, Dolby B og C, DBX, mpx, Manuell justering av bias og mye mer....
    teac.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Så langt men ikke lengre. Har NULL peiling på elektronikk og mekanikk innvendig i kassettspillere. Er en gammel TEAC hvor mottaksspolen ikke går rundt. Kapstan og gummihjul fører båndet frem.
    Starter spoling begge veier, men spoling stopper etter 4-5 sekunder...
    Noen som vet hvor man kan få noe slikt reparert i området Oslo/Romerike, og om det vil lønne seg.
    Spiller var sikkert bra en gang i tiden. To motorer, tre hoder, Dolby B og C, DBX, mpx, Manuell justering av bias og mye mer.... Vis vedlegget 714695
    sitter reima til teller'n på og tellern blir med rundt i de 4 sekundene den går??
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    sitter reima til teller'n på og tellern blir med rundt i de 4 sekundene den går??
    Ser ut som telleverket er helt elektronisk, ikke noe mekanikk i det hele tatt... Og telleverket går IKKE når jeg spoler...
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som telleverket er helt elektronisk, ikke noe mekanikk i det hele tatt... Og telleverket går IKKE når jeg spoler...
    telleverket skal gå når man spooler og så her ligger nok noe av problemet. det er vel en sensor eller noe som må renses. ellers så er det mulig det er noe som henger litt.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Tenkte å starte dagen med å planlegge litt fremover. Jeg har lyst på to ting. Et deck som har full kalibreringsmulighet med testtone, gjerne et 90tallsdeck.
    Også ønsker jeg meg et fint tungt 70tallsdeck i metall. Dette blir kun for avspilling av opptak gjort på Nakamichien f.eks, så kvalitet på avspilling er viktigst. Budsjett på begge tingene er innenfor rammene av "fornuftig" og jeg har ikke noe hastverk med det, så det blir noe som blir liggende i diverse søk osv. også slår jeg evt til om det dukker opp et kjempetilbud e.l.
    Foreløbig har mener jeg å ha observert at jeg synes opptak uten Dolby låter best, så tipper jeg kommer til å holde meg til det.

    En annen ting, hva er orsaken til at Nakamichien spiller mye høyere enn de andre deckene, og også viser høyere verdier på VUmeter enn på de to andre deckene jeg bruker?
    Opptak gjort på denon som peaker rundt +5 viser 3-4 høyere på Nakamichispilleren, og opptak gjort på Nakamichi og avspilt på en av de andre deckene viser tilsvarende lavere verdi på de.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjenner meg veldig igjen i den ønskelisten :) . Jeg bruker et 90tallsdeck til opptak (KA3ES) og bruker et tungt 70tallsdeck til avspilling av normal og chrome (CT-F1000). 970ES blir brukt til avspilling av metaltape. De andre spillerne har kommet i benken pga. ekorngenet og nysgjerrighet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det ekorngenet har nok du hatt endel år, Terje-A. I det store og hele en fordel for oss tapeheads. Ser ut til at jeg kanskje finner noe mer Denon dersom verden går etter planen. Det gjelder bare å overleve så lenge..Og håpe på at utgiftene ellers ikke flyr ut av kontroll på kommende bildiagnose. Men først: Vaksinedose 1 om et par timer..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror alle her inne har mer eller mindre av det genet :) . Alltid greit å ha litt på lur.
    Lykke til med vaksinen, jeg var jo såpass uheldig eller kanskje heldig? at jeg fikk en "vaksine" på den naturlige måten i desember, det gikk bra. Jeg får nok min sprøyte i mai/juni, da må jeg si ifra at jeg har hatt covid, skal bare ha en dose da...
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte å starte dagen med å planlegge litt fremover. Jeg har lyst på to ting. Et deck som har full kalibreringsmulighet med testtone, gjerne et 90tallsdeck.
    Også ønsker jeg meg et fint tungt 70tallsdeck i metall. Dette blir kun for avspilling av opptak gjort på Nakamichien f.eks, så kvalitet på avspilling er viktigst. Budsjett på begge tingene er innenfor rammene av "fornuftig" og jeg har ikke noe hastverk med det, så det blir noe som blir liggende i diverse søk osv. også slår jeg evt til om det dukker opp et kjempetilbud e.l.
    Foreløbig har mener jeg å ha observert at jeg synes opptak uten Dolby låter best, så tipper jeg kommer til å holde meg til det.

    En annen ting, hva er orsaken til at Nakamichien spiller mye høyere enn de andre deckene, og også viser høyere verdier på VUmeter enn på de to andre deckene jeg bruker?
    Opptak gjort på denon som peaker rundt +5 viser 3-4 høyere på Nakamichispilleren, og opptak gjort på Nakamichi og avspilt på en av de andre deckene viser tilsvarende lavere verdi på de.
    grunnen til volum forskjeller er at noen spillere har 1v ut og ikke opp mot 2v som er det nakamichien pumper ut. eller hvertfall nærmere 2v ut. jeg har det samme med noen av mine spillere som f.eks jvc kd a5. den pumper ut 1v kontra luxmanen som har som er nærmere 2. jeg har ikke målt men jeg er ganske sikker på at det er det som gjør det. kvaliteten på opptaket går det ikke utover.:) men avspillings volumet er forskjellig. på noen av mine spillere og. selv om jeg har justerbar output på de gamle deckene er ikke sikkert de driver line out opp mot 2v. skjekk altså spessfikasjonene på decket. der står det som regel hva den leverer ut.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn