Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Skal teste de i BX-300en så fort jeg får på tensionbeltet, så får vi se der. Denonen min hadde jo problemer med å dra rundt et par steingamle brukte kassetter jeg fikk også, men det er de eneste problemene jeg har opplevd med den.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Skal teste de i BX-300en så fort jeg får på tensionbeltet, så får vi se der. Denonen min hadde jo problemer med å dra rundt et par steingamle brukte kassetter jeg fikk også, men det er de eneste problemene jeg har opplevd med den.
    Er ikke DRM-710-en spilleren som har den terminalt syke capstan-motoren? Ellers så har jeg erfaring med at det kan hjelpe å slå kanten av kassetten mot låret - begge sider av kassetten - og så spole fram og tilbake noen ganger. Tony fra cassettecomeback har en teori om at CD Power inneholder den delen av SA-X båndet på spolene som ikke var av god nok kvalitet til å havne i ekte SA-X kassetter. Link
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Den motoren bør da være grei å få tak i. En 710 er faktisk verd den utgiften. Gir kjempefine opptak, den. Hvis den blir tatt vare på fra begynnelsen. Som DRSen min ble. Altså.810. Min tidligere 610 var i god stand da jeg solgte.den😊
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Torstej: Den motoren bør da være grei å få tak i. En 710 er faktisk verd den utgiften. Gir kjempefine opptak, den. Hvis den blir tatt vare på fra begynnelsen. Som DRSen min ble. Altså.810. Min tidligere 610 var i god stand da jeg solgte.den😊
    Det er en Matsushita MMI-6S2LK, brukt i en rekke spillere opp gjennom årene (blant annet diverse Sony). Man har følgende alternativer:
    - Få tak i en brukt Matsushita MMI-6S2LK motor fra en delespiller (Denon, Sony ++)
    - Montere ny erstatningsmotor fra annen produsent. Det finnes alt fra billige kina-ebay-motorer for noen kroner til kvalitets-DC-motorer som er laget for å vare "evig" til 1500 kr.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    så det forsvant en rimlig luxman k8 på finn annosert som en k118... noen her som fikk seg en rimelig god 2 hoder??? stod til 1200.- ligger en k12 der ute og. er vel kanskje birger som selger den?
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jeg sendte melding på den K12en 4 minutter etter annonsen ble lagt ut, men har ikke fått svar.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Hei! Jeg kjøpte meg en Tandberg TCD 310kl ll rett etter påske! Den framsto som ny, og var totalrenovert - fått en del nye deler, renset, smurt og "finjustert"! Den spiller svært bra i mine ører! Jeg lurer imidlertid på hva slags kassetter denne "liker", og om det er noen typer man bør holde seg unna?! Har lest en del om dette her inne, men ikke spesifikt om Tandberg! Mvh ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ToreP: Tandberg skal og må ha Maxell for å leve😎 De kalibrerte med UR, UL og XL…VELDIG enkelt..Hold deg til typene I og II. Tandbergerens basislære…Jeg har noen jeg kan selge…for Tandberg er nesten like husegne som Sony..
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Takk for svaret, "Auditor"!☺ Jeg har kassetter "i bøtter og spann"! (Utrolig hvor mye som som samler seg opp i løpet av 45 år!) Dette er forresten min første Tandberg - spiller! Har ellers 2 Technics- og et par Philipsspillere. Men nå skal jeg gå gjennom "stablene" og plukke ut det jeg finner av Maxell, så får vi se!😀 Mvh ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ToreP: Mye forseglet der? Tips: Eldre kassetter kan ha blitt angrepet av partikkeldropp og annen degradering. Gå igjennom de du har, se hva som er på dem. Legg hver og en original eller fullt album i samlingen opp som en digital fil i valgt håndteringsprogram. Selv bruker jeg Apple Music som database og grafisk oversikt over de skivene jeg har på fysisk. Så avhender du heller de kassettene som er så herpa at de ikke kan brukes. Finn så ut HVILKE MERKER og TYPER du faktisk har i hus. Og hvor mange av hver. Det igjen lærer deg hvilke som sannsynlig kan beholdes som de er, merkes om eller rebrukes med størst suksess. Jo nyere den kassetten er, desto større er sjansen for at den har overlevd. Selv prøver jeg å holde med i perioden 1990 til år 2000, med noen ganske få unntak når jeg skal ha nye. Denon HD8 er ett av de unntakene- den kom i 1988. Thats Roxana, Vanexa og Magica er andre. Det er lettere å få til gode opptak på typene nevnt over. Metals er ikke bare sjeldne, men så definitivt også for viderekomne.😎 Faktisk våger jeg den påstand at 70% av de siste 30 års hjemmeopptak på type 4 i Norden med fordel kunne blitt lagt på type 2 isteden. Ovennevnte prosess tar mye tid, men det er verdt det. Gjennomgang av opptakene mine tok fire hele år Og tre renser hver seg på de to decks jeg benyttet. Regner med det tar et halvår når jeg begynner med de 550+ originalene og. Får bare håpe jeg rekker det…Har to formater til, hvis kataloger skal ferdigstilles før jeg flytter i keramisk tomanns med blomster på taket..

    Technics pleier forøvrig å gå meget bra med TDK og Fuji…😎 Philipser er derimot ganske så knepig…Prøv deg frem blant normalene. TDK D funker gull med det meste. Bare pass på mekanisk tilstand og -hygiene. Kassetten ble tross alt oppfunnet hos Philips i Nederland. Prototypen ble etter det jeg husker bygd i Belgia. Oppfinner: Nederlenderen Lou Ottens. Måtte hans sjel få hvile nå. Og nederlenderne sitter på noen av verdens største lagre derav. Kjøpte for eksempel selv over femti Fuji K2..fra årets vertsby for ESC.Mye Philips tape står det forresten Made In Belgium på. Og AGFA, hvis båndproduksjon lå i Leverkusen, DE, er også opprinnelig et belgisk selskap. Spesialister på fotorelatert, de. Før de fram til 1991 også produserte bånd for spolebånd og kassetter. Sistelinje Agfa er med rette noen av verdens beste, dyreste og sjeldneste kassetter. Holy Grail Tape. For some of us..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ToreP: Mye forseglet der? Tips: Eldre kassetter kan ha blitt angrepet av partikkeldropp og annen degradering. Gå igjennom de du har, se hva som er på dem. Legg hver og en original eller fullt album i samlingen opp som en digital fil i valgt håndteringsprogram. Selv bruker jeg Apple Music som database og grafisk oversikt over de skivene jeg har på fysisk. Så avhender du heller de kassettene som er så herpa at de ikke kan brukes. Finn så ut HVILKE MERKER og TYPER du faktisk har i hus. Og hvor mange av hver. Det igjen lærer deg hvilke som sannsynlig kan beholdes som de er, merkes om eller rebrukes med størst suksess. Jo nyere den kassetten er, desto større er sjansen for at den har overlevd. Selv prøver jeg å holde med i perioden 1990 til år 2000, med noen ganske få unntak når jeg skal ha nye. Denon HD8 er ett av de unntakene- den kom i 1988. Thats Roxana, Vanexa og Magica er andre. Det er lettere å få til gode opptak på typene nevnt over. Metals er ikke bare sjeldne, men så definitivt også for viderekomne.😎 Faktisk våger jeg den påstand at 70% av de siste 30 års hjemmeopptak på type 4 i Norden med fordel kunne blitt lagt på type 2 isteden. Ovennevnte prosess tar mye tid, men det er verdt det. Gjennomgang av opptakene mine tok fire hele år Og tre renser hver seg på de to decks jeg benyttet. Regner med det tar et halvår når jeg begynner med de 550+ originalene og. Får bare håpe jeg rekker det…Har to formater til, hvis kataloger skal ferdigstilles før jeg flytter i keramisk tomanns med blomster på taket..

    Technics pleier forøvrig å gå meget bra med TDK og Fuji…😎 Philipser er derimot ganske så knepig…Prøv deg frem blant normalene. TDK D funker gull med det meste. Bare pass på mekanisk tilstand og -hygiene. Kassetten ble tross alt oppfunnet hos Philips i Nederland. Prototypen ble etter det jeg husker bygd i Belgia. Oppfinner: Nederlenderen Lou Ottens. Måtte hans sjel få hvile nå. Og nederlenderne sitter på noen av verdens største lagre derav. Kjøpte for eksempel selv over femti Fuji K2..fra årets vertsby for ESC.Mye Philips tape står det forresten Made In Belgium på. Og AGFA, hvis båndproduksjon lå i Leverkusen, DE, er også opprinnelig et belgisk selskap. Spesialister på fotorelatert, de. Før de fram til 1991 også produserte bånd for spolebånd og kassetter. Sistelinje Agfa er med rette noen av verdens beste, dyreste og sjeldneste kassetter. Holy Grail Tape. For some of us..
    Jeg er overbevist om at du rekker de 550+ originalene pluss mange, mange fler jeg Auditor, du er seig som fxxx. Bare pass på å få i deg nok kaffe og spill musikk. :)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Takk,"Auditor," for langt og interessant svar! Skal prøve ut en del av de "nyeste"( ca 25 - åringer) først! Herre Gud, jeg glemte jo helt å ønske alle her inne: "En riktig fin 17.mai"! Mvh ToreP
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Siste anskaffelse :love: Men det tar nok ei stund før den kommer i hus. Tradera er ok ;) Solgte en Dragon der og kommer til å legge min DR-2 der antagelig i slutten av uka. Større marked. Finn virker bare så der for salg av bedre utstyr.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje=A: Takk,jeg skal prøve. Men jeg er nok ikke så seig som jeg en gang var. Hvis du tror jeg gir opp frivillig, glem det. Men nedsatt nyrefunksjon er en absolutt bastard å takle ..Uansett håper jeg dere alle hadde en fin nasjonaldag i går😎 Regna vekk her, måtte dra inn tidlig grunnet pandemiregler. Sov ikke på 48 timer, men tørna inn igår ettermiddag: totalt knust😎 Praised be the Moccamaster.

    Apropos forseglet sistelinje Emtec/Denon/Agfa: Vil dere hjelpe meg med å få tak i noen type 2 og 4? Kan være en forsegla XG i det, for riktig antall og type…Pluss litt rede penger..Evt et par CDMH..
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Det er ikke en A, så ville tro noe under 20, men gikk vel en tilsvarende for ca 20 for ikke lenge siden.
    15500 kr var siste dokumenterte bud i annonseteksten før 3014-en ble merket "solgt" i annonsen.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fikk min k15 i posten i dag. virker som den kom hel igjennom etter en lang europa reise. posten har ikke sendt meg melding heller at den hadde ligget der siden 4 mai.... posten har degradert i mine øyne en del... ikke første gangen dette skjer. en annen pakke dukket også opp i dag etter den har ligget hos posten siden april... men i følge trackingigen på er den i tyrkia..... og det lyser en rød prikk..... mulig jeg får beholde produkt og penger tilbake hmmmm???
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjenner meg igjen, "vega jon"! Ventet en platespiller her for et par uker siden! Hørte ingen ting fra posten, og regnet med at sender var forsinket! Så plutselig fikk jeg melding om pakke, og dro sporenstreks til post i butikk borti gata! So long, so good! Vel hjemme igjen, åpnet jeg pakken! Joda, det var platespilleren, som forøvrig var meget godt pakket av avsender! Der lå tonearmen så pent på selve plintet, løsnet fra armbasen! Heldigvis skulle jeg til reparatør dagen etter med en forsterker som trengte litt TLC! Det viste seg at spilleren hadde fått en skikkelig "smell", men var ellers ok! Det gikk heldigvis greit denne gangen, men hva i herrens navn er det posten driver med nå esken er meget godt merket med "fragile" og "forsiktig" på alle kanter?? Jeg bare lurer! Mvh ToreP
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    k15 inni.jpg
    mekanisme.jpg
    front.jpg

    et par bilder må til denne har kommet seg hel gjennom alt lyser opp og snurrer. ingen gummi gør men et utrolig slapt belte. tror det kun er belter og vips så skal vel denne la seg røre og med tiden.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    regner med at bic t3 ankommer i morgen og den gikk gjennom tollen i dag og er på vei videre. t4m er jeg blitt usikker på hva som skjer med...... står at den er shippa men jeg får ikke tracka den... den brude være her rundt hjørnet og. hvis jeg ikke har blitt lurt.... jeg har sendt melding til selger men ikke fått noe svar enda... heldighvis er jeg beskytta med paypal der.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Venter selv ei lita sending fra UK…musikkrelatert, men ikke tape…
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Ser det har dukket opp en HK 491 til salgs.
    Det er en spiller, som på tapeheads for noen år siden av enkelte ble utropt til en av de tre beste spillerne, som ble laget.
    Er vel trådstifter her, som er selger?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    så en i svergie gikk for 1500 nylig,, er forsåvidt en hk3500 der borte og.litt sexy den og. men dyr.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Harman kassettspillere er vel omtrent det eneste derfra som IKKE låter rusten spiker😎 CD 491 er fin, den..Forresten bygde de noen fine lydsystemer til Range Rover P38, før merket fikk enda bedre Meridian lyd.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Finn noen gode normalbånd fra TDK, Fuji, Emtec til den der, så…Kan tilogmed bruke Sony med bra avkastning. Dog, noe annet enn normalbånd ville jeg ikke satt den til. På tross av merket..
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    i dag kom bic t3 hel igjennom fra usa .var godt pakket. fikk også nye opampen jeg bestile i fra mauser i forigårs på døra i dag. fedex er kjappe motsettnig til posten.... fikk i dag også melding om t4m. den hadde ikke blitt sendt pga no papir feil. men er nå på vei. :cool:
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    litt usikker på om jeg kan koble bic'n i 220v enda men. får avente test der .litt. på maskinen står det 120/220v 50/60hz. men det er ingen switch for det . men denne er jo satt opp for 120v.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Ville tatt av "skallet" og sjekket om det er noen innvendige valg. Tviler sterkt på om de kom med selv velger for volt styrke.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    litt usikker på om jeg kan koble bic'n i 220v enda men. får avente test der .litt. på maskinen står det 120/220v 50/60hz. men det er ingen switch for det . men denne er jo satt opp for 120v.
    Er en bagatell hvis du må kjøre den på 120V 50Hz, eneste du trenger er en mellomtransformator/konverter til et par hundrelapper (men det visste du sikkert :) )
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    litt usikker på om jeg kan koble bic'n i 220v enda men. får avente test der .litt.
    Er en bagatell hvis du må kjøre den på 120V 50Hz, eneste du trenger er en mellomtransformator/konverter til et par hundrelapper (men det visste du sikkert :) )
    joda men jeg solgte den ene step downen jeg hadde for et år siden..for vel muligens skaffe ny. men mener det skal være mulig og koble om eller noe. får ta av lokket og titte. esj må ha stepdown her.... jaja får kjøpe en transe da.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra her, boys. Til en 710, bruk sistelinje Denon DX1 eller DX4. De gir enda bedre opptak enn TDK D😎

    BirgerG: Var klar over at du også hadde mye tape, men det DER…😎 Latterlig bra.

    Se så til å bruke den til noe mer fornuftig, Slemmo..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn