Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Noe halvt Kirunavaara over den samlingen der..Nevnte svenske har visst Nordens største forseglede samling..Selv har jeg begynt å målrette mer nå, så antallet distinkte typer har gått solid ned her. Bortsett fra i metalkofferten er det nå kun Thats, Denon , Fuji og Maxell i folie her😎 Ubeskjedent nok i respektabelt antall, dog..Planlegger en mindre versjon av den kofferten til de beste type 2ene. Når jeg får bygd opp lageret noe mer, og slipper å sprette den komplette kartongen med røde Thats. I mellomtia er antallet bruksbånd her redusert til ti. Kun svartfoliert UR jeg nå har hjerte til å bruke. Evt bytte i andre normaler, som Thats AS😎
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Hvorfor har jeg en mistanke om at prisene på selv gamle middelmådige deck blir mer hinsides etter at folk leser dette enn hva de allerede er nå på Finn.no?....

    Frog79
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Hvorfor har jeg en mistanke om at prisene på selv gamle middelmådige deck blir mer hinsides etter at folk leser dette enn hva de allerede er nå på Finn.no?....
    Jeg savner en ordentlig auksjons-funksjon på finn.no jeg. Noe tilsvarende det vi har på eBay. Før i tiden hadde vi QXL, men det er jo helt utdatert og ingen bruker det.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Enig der..

    Bare det faktum at Finn.no faktisk godtar de "auksjonene" som foregår der i sine retningslinjer er et tegn på hvor skakkjørt den siden er.. Skjulte bud?.....

    Handler jeg noe ifra den siden så blir det kun lokalt slik at jeg selv kan sjekke ut hva jeg faktisk kjøper, og det til fast pris.

    Frog79
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Denne tyske videoen om kassetter er også veldig god. Man kan sette på teksting med auto-oversetting og velge engelsk som språk, så får man med seg det meste selv om man ikke forstår tysk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Oder du darfst Deutsch lernen….😎 Ohne Untertitel ist doch viel besser. Dann wird das Leben einfach.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Jeg savner en ordentlig auksjons-funksjon på finn.no jeg. Noe tilsvarende det vi har på eBay. Før i tiden hadde vi QXL, men det er jo helt utdatert og ingen bruker det.
    Jeg lurer også på hvorfor finn ikke har den funksjonen. Hadde de tatt 5 prosent kommisjon og 5 prosent salær så ville de nok tjent grovt på det. Muligens det blir mye styr når de også skal håndtere innbetalinger?
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Finn kunne ikke hatt auksjon før de fikk til et system for vurdering av brukerne.
    Nå har Finn både Bank-ID verifisering og vurderinger av kjøper og selger, så nå er det blitt litt tryggere å handle av ukjente.

    Likevel er vurderingssystemet litt svakt, siden en selger som vil svindle kan la være å aktivisere vurdering når han vil svindle noen.
    Han beholder da tidligere vurderinger, men kjøper som blir svindlet kan ikke gi vurdering.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Pass på spennet i dem, så spiller retninga liten rolle. Det er mer kritisk for LPer, det. Hvorfor tror du alt av kassettlagring i sin tid hadde kabinett- eller koffertform? Jeg har et sett fra italienske Posso Media som består av 25 skuffer, totalt plass til 400 tapes. Pluss to Savoy kofferter og et Flairkabinett. Sistnevnte vet også Torstej hva er, ettersom han har overtatt et mindre et av samme type herfra. Enten 36 eller 72 i kapasitet på dem. Og det største har jeg tenkt å selge..Interessenter i Oslo-området sender meg ei mld her.
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Dolby DBX, eller S, eller bare B/C, eller Nakamichi High Com 2, eller er det bare tøys alt sammen: Hva spår Orakelet? Hva mener arkontene? Noen tips og råd?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Alt dette er forsøk på å redusere sus på bånd, enkelt sagt. Hva du får, avhenger av valgt deck. Og hvilken bruk du får for de forskjellige gradene derav spørs på preferanser og båndkompatibilitet😎 Hvilket deck sitter du på igjen?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Dolby DBX, eller S, eller bare B/C, eller Nakamichi High Com 2, eller er det bare tøys alt sammen: Hva spår Orakelet? Hva mener arkontene? Noen tips og råd?
    Jeg har følgende tommelfingerregel. Dette er kun min preferanse, andre vil være uenige i det jeg gjør:

    Type kassettNoen eksemplerDolbyKommentar
    Standard type 1Maxell UR, TDK D, Basf Ferro Extra IBSuser så mye at de har godt av NR. Spesielt hvis man er glad i å bruke gode høretelefoner.
    "Premium" type 1TDK AD, SKC AX-Tåler så høye levels at de ikke trenger NR.
    Type 2TDK SA, Maxell XLII-Har så lite sus at de ikke trenger NS
    Type 4TDK MA, Maxell MX-Tåler så høye levels at de ikke trenger NS.

    Jeg har funnet ut at det blir "bra nok" med Dolby B dersom jeg trenger NS. Har også erfaring med at kassetter med Dolby C gir dårlig lyd på andre Decks enn det det ble spilt inn på. Mulig det har med justering av hoder/transport å gjøre, men erfarer uansett at Dolby B er mer tilgivende på det området.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bruker Dolby S på type 1. Når jeg spiller av disse på min gamle Pioneer så setter jeg den på Dolby B. Dette fungerer aldeles glimrende:). På type 2 og 4 bruker jeg som regel ingenting.
    Jeg bruker Sony TC-KA3ES til opptak med tape fra Sony, TDK, Axia/Fuji, Maxell, Basf og That's.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Craylock: Alt dette er forsøk på å redusere sus på bånd, enkelt sagt. Hva du får, avhenger av valgt deck. Og hvilken bruk du får for de forskjellige gradene derav spørs på preferanser og båndkompatibilitet😎 Hvilket deck sitter du på igjen?
    Har Naka CD2 og LX5 og så (uprøvde) High Com 2, og Beocord 5500. Audiodemonen tvang meg i går til å shoppe og det ble Aiwa XK 007 m luke i vranglås, men m HX og DBX med påstått STN-ratio på 95db. Har da fraskrevet meg S, som sikkert hadde vært mer anvendelig i bredden, på walkman etc, men 95dbSTN-ratio!!!!!!!!!
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Den Aiwaen HAR faktisk såpass gode data😎 Den skal du få opp i toppstand. Kan bruke Axia, Fuji, Sony og TDK. Nakaene bør ha sistnevnte. Emtec liker Beo.. Hos meg, anser jeg at Type B er generell GoTo NR, selv ved bruk av Denon bånd, C brukes kun på nye, topp metals.. Det kan og være kassettens alder som bestemmer NR bruk, men som oftest er det tilstand på den. Og den varierer som kjent fra ett tilfelle til neste. På mine eldste decks bruker jeg aldri NR, den kapper av for mye i toppen.
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Craylock: Den Aiwaen HAR faktisk såpass gode data😎 Den skal du få opp i toppstand. Kan bruke Axia, Fuji, Sony og TDK. Nakaene bør ha sistnevnte. Emtec liker Beo.. Hos meg, anser jeg at Type B er generell GoTo NR, selv ved bruk av Denon bånd, C brukes kun på nye, topp metals.. Det kan og være kassettens alder som bestemmer NR bruk, men som oftest er det tilstand på den. Og den varierer som kjent fra ett tilfelle til neste. På mine eldste decks bruker jeg aldri NR, den kapper av for mye i toppen.
    Takk!-) Ja jeg håper å få litt hjelp fra ressursene her, og få den fix ferdig :) For meg er det ennå touch and go. Litt overrasket over hvor forskjellige tapesene kan høres ut på fx en Sony walkman og Naken. Jeg har ti uåpna Axia metal tapes, og bestilte det jeg trodde var 25 til kort tid etter å ha smeltet ned kredittkortet. (Stod metal i teksten men nå tror jeg det var chrome jeg kjøpte).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Helt ærlig, kunne jeg tenkt meg noen sv dem..😎 Kanskje i bytte mot det ovennevnte kabinettet? Hvilke typer kjøpte du?
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Nå skal jeg lære meg kontroll og justering av hoder :) (profesjonelle test-kassetter er også på vei). Det blir gøy. Øver selvfølgelig på noe billig først.

    whs300_1.jpg

    whs300_2.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har sett en tråd på veven noe sted angående demontering av spole motor på Naka bx 300 ? sliter med å finne tilgang på 2 stk feste skruer i front av motorhuset .
    Naka reel motor feste.JPG
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Noen som har sett en tråd på veven noe sted angående demontering av spole motor på Naka bx 300 ? sliter med å finne tilgang på 2 stk feste skruer i front av motorhuset .
    Ta en titt på denne tråden. Det er en monteringsanvisning for din type transport med masse bilder.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ta en titt på denne tråden. Det er en monteringsanvisning for din type transport med masse bilder.
    Supert :)

    Løste det selv i ren forbannelse , jeg måtte demontere enda mer å det hadde jeg IKKE lyst til skal jo samle den igjen uten skruer til overs .
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg har brukt både en Philips frekvens teller og WFGUI programmet linket til fra ANT. De gir samme frekvens resultat, men siste gir også Wow og flutter resultat, har bare speedog flutter kassett selv (ABEX 112/111)
    Jeg har opplevd noe interessant relatert til wow og flutter. Bestilte A.N.T. Audio sin S30A - Speed and W&F Test Tape 3000 Hz -10dB DIN (70us EQ).
    Skjermbilde 2021-06-01 kl. 08.48.18.jpg

    A.N.T. Audio sine testkassetter er kjent for å være blant de aller beste man kan få tak i, og er laget uten å ta noen snarveier. Når jeg kjørte en W&F-test etter kassetten ankom, så fikk jeg veldig gode resultater på de to spillerne jeg prøvde på - betraktelig bedre enn med de andre testkassettene jeg har brukt tidligere. Og det bringer meg til poenget, som er at testresultatet aldri blir bedre enn utstyret man utfører testen med. Lager man en testkassett på analogt utstyr så vil man alltid få med spillerens W&F med i opptaket, og det vil legge seg med på testen når man i neste omgang måler W&F på en annen kassettspiller. Noe som medfører at måleresultatet indikerer at kassettspilleren har høyere W&F enn realiteten.

    Jeg tror viktigheten av å ha en høy-kvalitets testkassett for måling av W&F er et noe underkommunisert punkt. Når noen sliter med å oppnå fabrikkspesifikasjoner på W&F etter oppsmøring og beltebytter, så burde et av de første oppfølgingsspørsmålene være "hva slags testkassett har du målt med?". Jeg mener med det ikke å bagatellisere viktigheten av riktige belter av høy kvalitet, f.eks. til Nakamichi sine klassiske transporter (ZX-9 er særdeles kresen har jeg hørt), men som et tilleggspunkt.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Hvis du utfører all service selv, sørg for at den kassetten er best mulig. Nå er den BASFen der kjent for å være kritisk til omkringliggende faktorer, så for å få en 110% stabil målkompatibilitet til Nakamichi burde du bedt om bruk av TDK MA som båndstock😎 Den virkelige nerden har altså forskjellige bånd til samme testkassett, tilpasset merket han eller hu vil skru på. Nakamichi selv brukte enten en TDK-produsert egen modell eller rent ut TDK til fabrikkversjonen av de kassettene😎
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Hvis du utfører all service selv, sørg for at den kassetten er best mulig. Nå er den BASFen der kjent for å være kritisk til omkringliggende faktorer, så for å få en 110% stabil målkompatibilitet til Nakamichi burde du bedt om bruk av TDK MA som båndstock😎 Den virkelige nerden har altså forskjellige bånd til samme testkassett, tilpasset merket han eller hu vil skru på. Nakamichi selv brukte enten en TDK-produsert egen modell eller rent ut TDK til fabrikkversjonen av de kassettene😎
    Jeg stoler fullt og helt på A.N.T. audio og at det han produserer tilfredsstiller de strengeste kriterier. Han høster stor respekt på tapeheads for sin kompetanse, og hans testkassetter blir brukt av både entusiaster og profesjonelle reparatører over hele verden. Jeg tror du overkompliserer litt rundt dette med kassett-merker, kompatibilitet og testkassetter. Dette med kompatibilitet og kassetter gjelder hovedsakelig kalibrering og opptak, ikke ved avspilling. Men, Nakamichi har en særegen testkassett for justering av hode-høyde som kanskje ikke alle er klar over. Heldigvis lager A.N.T. Audio denne også: T10 - Head Height Alignment Test Tape 1kHz narrow track (a functional equivalent of the Nakamichi DA09087B/DA09007B cassettes).
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har både ANT og Meabster sin hodehøyde kassett. Siste er om mulig enda bedre enn T10. Uansett er begge de ypperste du kan få tak i. Kassett huset spiller nok aller størst rolle i forhold til azimuth. Så lenge huset ikke gir ugjevn friksjon vil speed og wow/flutter data være upåvirket. Det Alex lager, blir brukt og lovprist av alle andre innen den delen av service markedet.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Hva koster en slik ANT testkassett, med frakt og moms? Lurer på å investere i en W&F-kassett og en Azimuth-kassett fra ham.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Hva koster en slik ANT testkassett, med frakt og moms? Lurer på å investere i en W&F-kassett og en Azimuth-kassett fra ham.
    20-50 GBP pr kassett avhengig av hva slags type test-kassett det er. Frakt er 25 GBP. Når du henvender deg til han pr e-post, så vil han sende deg en prisliste med oppdatert priser.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Ingen problemer med å finne dem..Ovennevnte Teac finnes som Tascam også. Og til omtrent samme pris får du en virkelig velholdt Denon med horisontalmating av tapen. Hvis du veit hvor de er å finne. Med en DRS-modell fra tidlig nittitall- helst en 810- har du et referansedeck som takler de beste bånd, og holder i årevis. En fin 610 burde koste omtrent halvparten. Mekanikken i begge disse to overgår glatt den kinesiske Tanashin-transporten Teac bruker nå for tida, men vær ikke urolig..den er solid nok, den og. Finn bare ut om du også ønsker å kunne lage det jeg anser som verdens beste opptak på type 4=metaltape..😎 Den Teac-saken HAR OK NR også…Bare ikke fra Dolby. Men Teac, Denon og Aiwa om noen, har verdens lengste erfaring med å håndtere bånd.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Bjørn H: Ingen problemer med å finne dem..Ovennevnte Teac finnes som Tascam også. Og til omtrent samme pris får du en virkelig velholdt Denon med horisontalmating av tapen. Hvis du veit hvor de er å finne. Med en DRS-modell fra tidlig nittitall- helst en 810- har du et referansedeck som takler de beste bånd, og holder i årevis. En fin 610 burde koste omtrent halvparten. Mekanikken i begge disse to overgår glatt den kinesiske Tanashin-transporten Teac bruker nå for tida, men vær ikke urolig..den er solid nok, den og. Finn bare ut om du også ønsker å kunne lage det jeg anser som verdens beste opptak på type 4=metaltape..😎
    Og om mangel på Dolby er greit....

    Bra timing på DRS-810-tipset, det ligger en DRS-810 ute for salg nå til 2500 kr :) Spørs hvor velholdt den er til den prisen da. Men jeg har en mistanke om at dette kanskje ikke er relevant for @Bjørn.H lenger, siden han skrev innlegget som @michell siterte i 2010 :D
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ikke undre meg om det blir startet opp produksjon av kasettspillere igjen hvis trenden med ny interesse for kassetter øker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den produksjonen har allerede startet. Dog, bærbart i første omgang.

    Torstej: Vis meg den annonsen😎 Du burde hente den for å oppdage hva som bor i HD8..

    Edit, Bjørn H: GRABB DEN DER FØR DEN FORSVINNER..! Enten vil han kvitte seg med formatet, eller han veit lite om hva han har. Kunne jeg kjøpt den selv , hadde selger penga på konto innen klokka tolv i dag. Nesten like lett å rense som en vanlig deck…Ta av toppen, åpne luka, skru av strømmen. Rens etter forskrift. Vent i noen timer, steng luka.på med toppen. Så er den som ny😎
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Torstej: Vis meg den annonsen😎 Du burde hente den for å oppdage hva som bor i HD8..
    Jeg har ikke plass til flere spillere :( tvert imot så går jeg med planer om å selge noen av de jeg allerede har. Men først så må jeg sørge for at de er i god bruksstand
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke plass til flere spillere :( tvert imot så går jeg med planer om å selge noen av de jeg allerede har. Men først så må jeg sørge for at de er i god bruksstand
    skal selv og kvitte meg med et par med tiden. . desverre så tror jeg kommer til og selge unna et par og... venter forsatt på den siste bic'n. tror jeg selger unna noen da det ikk er vits og sitte på 10+stk spillere.. men jeg har skikkelig problemer med og legge det ut for salg hehehe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn