Kassettdekk med opptaksmulighet

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
En tidligere arbeidskollega Tore fra Kongsberg, spiller / spilte ? i et band. De laget sin egen musikk, og for ca 25 år siden spilte de en konsert som ble tatt opp på, mener han sa DAT bånd. Det ble kopiert opp 50 stk kassetter. Dessverre ble originalopptakene borte, men han har klart å spore opp en av kassettene. Siden det er det eneste eksemplaret han har, ønsker han å få overført dette til en hardisk eller pc.

Er det noen her inne som har et kassettdekk av bra kvalitet med opptaksmuligheter som man vet virker og kunne tenke seg å leie ut en dag eller to ? Eller har mulighet, eller kjenner noen som har mulighet til å utføre en jobb som dette ? Antar at det er snakk om 1 - 2 timer med musikk. Han andre i bandet bor i Oslo.

Mvh
Frode N
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
623
Antall liker
1.003
Trenger du egentlig en kassettspiller med bra opptaksmuligheter?

Sånn jeg forstår deg så har du behov for å få lagret innholdet på et DAT-bånd over på harddisk/pc. Har du sjekket ut videoverkstedet i Oslo? De tilbyr det du trenger til 250 kr pr DAT-kassett. De tilbyr forøvrig også digitalisering av analoge lydkassetter.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Afspil på en go´, kvalitets kassette-deck.
Line out fra denne til line in på PC. Opptak med f.eks Audacity (gratis).
Lav "split´s" med samme program.
Burn CD.
Done.

Om jeg har misforstått, så det er en DAT-kassette, du har fundet, samme prosedyre med DAT-avspiller i stedet. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Frode N: Tascam har bygget inn den muligheten på sine siste, om jeg husker. DATen er borte, en av de 50 kassettene er gjort rede for? Analog overføring tape-tape er mulig, men det du ønsker er altså å digitalisere et 25 år gammelt kassettopptak? Videoverkstedet klarer det, og jeg regner ned musikken er uerstattelig for dem som var i prosjektet. Selv har jeg liggende et på original DAT, videre mastret til CD. Hvis du velger å overføre analogt, bruk riktig , ny kassett for oppgaven, tilpasset det deck du bruker som opptager. Altså et arkivbånd av samme merke som opptageren aller helst vil ha. Aller helst med samme lengde. Brekk tabs på originalen, slik at det ikke kan skje ulykker med den. Så setter du type, levels. Og overfører på vanlig måte. Som om du gjorde opptak fra CD. Litt tap vil det da være, men musikken er sikra for framtida. Jeg kan gjøre slike analoge overføringer her.
 
Sist redigert:

BirgerG

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
646
Antall liker
994
Torget vurderinger
1
DAT, eller kassett spiller ingen rolle. Overfør til PC/cd via audacity
 
Topp Bunn