Litt OT men:
Jeg har Minimserver kjørende på en 1bay-nas. Den kan jeg ta med meg hvor som helst. Det er vel like greit som en usb-disk.
Fordi:
Er usb-disken større enn noen gigabytes vil det potensielt ta endel tid før innholdet blir indeksert, og med en raspberry pi-type maskin blir det indeksert mye tregere enn en vanlig pc pga lite cpu-power og jallatreg USB-interface. Det hadde kanskje vært greit om man bare gjorde dette 1 gang. Men da kommer dillemmaet: Skal USB disken bli automountet og rescannet hver gang man kobler til/fra disken? Tar man ut disken uten at biblioteket blir oppdatert vil dette meføre et bibliotek med en haug av sanger som ikke fungerer. Eller skal man måtte gå inn i et GUI og legge disken til Linux manuelt, kanskje i et bestemt share? Skal denne sharen bli indeksert automatisk når det kommer en ny disk? Ved faste intervaller? Kun manuell scanning? Skal serveren automatisk rescanne biblioteket hver gang man rebooter eller ikke?
Jeg har altså Minimserver kjørende på selve NAS'en og deler ut innholdet fra den interne disken. Samtidig har NAS'en også USB3 porter, og når jeg kobler til en minnepinne til den vil den automatisk starte ReadyDLNA, indeksere innholdet i en ny, temporær upnp-mediaserver. Syns dette er det greieste. (I motsetning til Minimserver blir ReadyDLNA sitt bibliotek oppdatert fortløpende etter at mediaserveren har startet. Minimserver starter først når biblioteket er ferdigscannet. Derfor syns jeg ReadyDLNA funker bedre til USB-pinner)
Så det er ikke alltid bare bare "koble til en minnepinne"
Går du for en liten nas med en upnp server, kan du f.eks bruke Raspberry Pi 3 med Volumio, for å avspulle musikk. Den har et upnp-modus som fungerer som en kule. Det er bare å koble rpi3 til usb-inngangen på LS50 WL. Styre det hele kan du gjøre med Lumin sin app som fins til iphone/ipad.