Høyttalere Kef LS50W2 vs SA Legend 5.2 Silveback vs Buchardt A500

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
338
Torget vurderinger
4
Jeg har KEF LS50 Wireless II, men snuser litt på både SA og Buchardt da disse har enda flere tuningmuligheter.

Noen som har testet en eller flere av disse mot hverandre?

Sist redigert:

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
338
Torget vurderinger
4
Og god jul til alle sammen 🎅🎊 😀
(A bump in disguise :p)

Sist redigert:

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
338
Torget vurderinger
4
Nei nei, siden det ikke er noen med erfaring på disse så får jeg ta ansvar å teste litt selv da 😅

Jeg 'crancket' det opp en smule og har nå et par SA Legend 60.2 Silverback på vei, som sannsynligvis er på plass i morgen. Så får vi se hvordan de klarer seg opp mot kef ls50w2 m/2xsub 🤪

ballgjerd

Medlem
Ble medlem
10.07.2009
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Har Buckhardt A700 kjøpte uhørt, hadde stuen full av bokser, kabelsalat og fandens oldemor. Solgte alt unna og gikk for trådløse. SA og Buckhard bruker samme så og si samme forsterkenhet men ulike elementer og kvalitet på karbinetter. Hadde nok tatt et lodd med SA, de er ofte på salg eller du kan be om god pris. Lyden den kan tunes med mastertunings A500 har vel 3-4 stykk så tilpasses etter smak og behag. KEF ble ikke vurdert fordi HDMI må stappes i høyttaleren for å kunne koble TV på. SA og Burchard har boks/HUB med HDMI koblingen der.

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
338
Torget vurderinger
4
Har Buckhardt A700 kjøpte uhørt, hadde stuen full av bokser, kabelsalat og fandens oldemor. Solgte alt unna og gikk for trådløse. SA og Buckhard bruker samme så og si samme forsterkenhet men ulike elementer og kvalitet på karbinetter. Hadde nok tatt et lodd med SA, de er ofte på salg eller du kan be om god pris. Lyden den kan tunes med mastertunings A500 har vel 3-4 stykk så tilpasses etter smak og behag. KEF ble ikke vurdert fordi HDMI må stappes i høyttaleren for å kunne koble TV på. SA og Burchard har boks/HUB med HDMI koblingen der.
Hei, og takk for svar 😀

Så kult! 😀 Hva synes du om dem, står de til forventningene? Jeg får SA sitt motsvar (Legend 60.2 Silverback) til A700 i morgen (om postnord klarer å levere på andre forsøk).

Det jeg kanskje er mest spent på er justeringsmulighetene, både romkorrigeringen, eq, etc, men også disse RAM tweaksene som da tilsvarer master tuning hos Buchardt. Har du testet noen på A700?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Har ikke hørt alle de variantene du etterlyser, men hvis du slo til på Legend 60(.2) ,så spørs det vel om du bare har innbyttemulighet i samme butikk? Jeg har lyttet kort til Legend 40 i butikk med ukjent musikk. Virket som en veldig fornuftig konstruksjon det, men alt var så uvant/fremmed slik at det er vrient å trekke noen bastant konklusjon.

Anyway: Hvis du ikke allerede er låst med SA-kjøpet, så vil driverforskjellene være der uansett om DSP og amper er like. Jeg personlig holder diskanten til Buchardt for å være rosinen i pølsa. Ikke perfekt selvsagt, men med de (for meg) riktige prioriteringer og avveiinger.

Hvis du er låst med kjøpet, så er det vel bare å lukke vinduene og nyte det du har. Sikkert helt fint det også. SA Legend virket på meg som ukompliserte og lett likandes.(y)

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
338
Torget vurderinger
4
Jeg slo til på et par 60.2 legend, men har de vanlige 14 dagene med angrerett (kjøpt på nett, ikke butikk) så låst er jeg ikke. Da får jeg testet dem, og liker jeg det jeg hører så blir de nok stående 😁 Skulle gjerne testet Buchardt også, men det får jeg isåfall gjøre om SA ikke blir værende.

Jeg ser forresten SA bruker en diskant som (vistnok?) også brukes av Kii og Grimm. Ikke at det nødvendigvis er noe kvalitetsstempel altså.

Hvordan oppfattet du huben fungerte når du hørte på 40.2?

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Jeg kjøpte selv 60.2 med stereo hub i høst og er nysgjerrig på andres erfaring med disse. Jeg veksler mellom å bruke Sonos Port koblet til digitalt, Spotify Connect og Tidal via Google Chromecast.

Jeg innbiller meg at lyden fra Sonos (både Spotify og Tidal) ikke er like god som når jeg bruker Spotify Connect eller Tidal/Chromecast. Er det noen fornuft i dette?

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Fin trådtittel - mange ubesvarte spørsmål 😅

Jeg lurer på det samme som trådstarter. Noen som har erfaringer med Ls50 wII og/eller SA Legend 5.2?

Har en liten stue og skal brukes til film og musikk 50/50. Er ikke glad i skarp diskant.

Topp Bunn