Keiserens nye klær (Julenissegodtroenhet og naivitet)

C

Cappuccino

Gjest
Mine Symposium plattformer som jeg har under mine amper gir klare lydgevinster i mitt anlegg.

ps. Denne tråden burde ellers ha vært under off-topic, har lite med hifi å gjøre synes jeg, mye synsing og gpp...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
vredensgnag skrev:
Her er noe som ikke er Keiserens nye klær, og som i tillegg er pent.

Et finsk firma som fikk i oppgave å lage akustiske paneler, men de måtte være pene, pga hvor de skulle brukes.

Og så har de fortsatt å produsere dem - til heimebruk:

http://www.woodnotes.fi/product_range/furniture/wall_panels/
Takk for tipset. Da er kontakt etablert med Miljødesign i Porsgrunn..

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
tkr skrev:
RoDa skrev:
made4u skrev:
Vet at dette er et hårsårt tema, og jeg føler meg truffet selv til tider - men dog har jeg tatt noen runder med meg selv på at alt det jeg ikke ville klart i en blindtest, ja det kan ikke forsvares at min økonomi skal lide av... Jeg er ikke så rik, må derfor være kritisk og gjøre reele vurderinger for hva som er hørbart og slik sett har livets rett, og hva som ikke er det og slik sett bare gir en unødvendig placebo-effekt jeg godt kan leve foruten.

Er kritisk til at du hører forskjell på om din forsterker står på et bord eller en plate jeg mener du bestemt kunne spart deg for - om du mener annet så inviter meg gjerne på en demonstrasjon der du består blindtester der jeg prøver å lure dine ører. Klarer du den så vil du overbevise meg, og jeg må revurdere den påstanden. Men jeg tviler på at du ville klart det med bind for øynene altså, og den tvilen må jeg få ha inntil det motsatte er dokumentert.
Hvilke blindtester bruker du for å overbevise deg selv? Statistisk holdbar og repeterbar abx?

Så man skal bestå blindtester der andre prøver å lure deg for å bevise at man hører forskjell?

R
Takk, RoDa.

Jeg har klart å beherske meg hittil, men det holdt hardt. Makan til selvhøytidelig svada.

Forslag til Made4u: Hvis du ikke likte Denon, Belegg det! Og ikke anekdotisk! Blindtestet du den?

For den saks skyld: Blindtestet du det underlaget? Hvis ikke, hvorfor i all verden skal vi ta deg mer for god fisk enn den som roste slik opp i skyene?

F***, her kommer den ene bunnfisken etter den andre opp, påstår at de har spist av visdommens gryte med tresleiv, og forlanger bevis for hørte opplevelser, og selv har de zip, zilch, nada å hoste opp annet enn anekdotiske opplevelser!

mvh

Det er godt å høre at vi er enige, tkr.

Dette ble for useriøst for meg.
Greit å melde at man må være sikker på at man hører forskjeller og det ikke er lurium, men da må man for pokker benytte samme metodikk før man avsier dom selv!

Her Denon-anekdoten:

made4u skrev:
Synet av den var ikke ille det, den så helt ordinær ut. Så synet eller forventningene mine påvirket meg ikke.

Grunnen til at jeg ikke kunne fordra den var fordi den ikke leverte. Jeg prøvde den nemlig på egne høyttalere ved bruk av egen CD-spiller, produkter jeg kjenner altså.

Hadde hatt tilkoblet mang en forsterker til samme anlegg, bl.a. en tilsvarende Rotel, Luxman, Sony, Tensai m.fl. Spesielt Rotel'en og Luxman'en skulle være sammenlignbare, både hva gjelder pris og oppført ytelse - Denon'en var faktisk den kraftigste av dem alle, likevel den som leverte dårligst og var desidert lettest å bære.

Aldri har høyttalerene lått så ille, jeg trodde knapt det jeg hørte og det tok ikke en gang 10 minutter med lytting før jeg koblet den fra og gav min kamerat beskjeden: "Fy fader for noe dritt du har kjøpt deg!"

Men mulig den hadde lått bedre på høyttalere som ikke var så krevende, det ville jeg ikke en gang funnet ut av da Rotel'en og Luxman'en leverte så mye bedre at dem uansett ville vært å foretrekke. Nå var Luxman'en noe eldre, men Rotel'en og Denon'en var kjøpt på omtrent samme tid så sammenligningen var helt reel mellom de produktene.

Blindtestet du?
Hadde du nivåjustert?
Tror du at dine egne forventinger etter å ha løftet på den kraftigste men letteste forsterkeren kan ha påvirket hva du hørte?
Kan det ha vært en elendig match med feilkonstruerte avsindig tungdrevne vintage høyttalere?

Du skrev:

"Aldri har høyttalerene lått så ille, jeg trodde knapt det jeg hørte"

Hvordan kunne du tro på det du hørte? Hvilke bevis for at du faktisk hørte det du hørte og ikke hørte det du løftet eller så hadde du?

Jeg stjeler litt fra tkr:

F***, her kommer den ene bunnfisken etter den andre opp, påstår at de har spist av visdommens gryte med tresleiv, og forlanger bevis for hørte opplevelser, og selv har de zip, zilch, nada å hoste opp annet enn anekdotiske opplevelser!

L

Lars.N

Gjest
Noen hørt om diplomati her heller ? makan til vOKSENDE "" folk

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.118
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Greit å melde at man må være sikker på at man hører forskjeller og det ikke er lurium, men da må man for pokker benytte samme metodikk før man avsier dom selv!
Det var vel det jeg forsøkte å si.

mvh

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
tkr skrev:
RoDa skrev:
Det var vel det jeg forsøkte å si.

mvh

Jupp

Initiativet ditt for blindtest og terskel er forresten veldig spennende!

R

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.118
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Initiativet ditt for blindtest og terskel er forresten veldig spennende!

R
Takker!

Tenkte at det var bedre å få noenting til enn å gå rundt i ring i ørkesløse teoridiskusjoner og metodikkrangler.

mvh

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
585
Gidder ikke å ta denne debatten med jeg for min del, motviljen mot å la utsagn testes er like sterk som den er hos dem som driver med heller omstridte behandlingsformer eller selger sensasjonelle slankemidler m.m. Viljen til å la påstandene dem kommer med bli testet ut er lik null...!!

Og har en dejavu-opplevelse lik den man man får når man debatterer med dem som driver alternativt innen andre retninger, dem latterliggjør og slenger dritt dem også men en test som kan dokumentere snor dem seg unna med alle midler dem kan...

Jeg melder meg inn igjen den dagen noen tør å overbevise meg og å stille opp på en blindtest, en utfordring alle som har noe å fare med kunne tatt på strak arm da det som er reelt er enkelt å dokumentere. Se på legevitenskapen kontra omstridte alternative behandlingsformer - man blir møtt på en helt annen måte av skolemedisinen.

Dere viser bare deres sanne ansikt her, er ikke meg men dere selv denne debatten sier mest om - dere bare bekrefter hva jeg advarte mot, nemlig at alt ikke har noe for seg...

Innviter meg gjerne hjem for å overbevise meg noen, så skal jeg melde meg inn igjen i debatten - om ikke så gidder jeg ikke dette mer om jeg skal latterliggjøres av enkelte...

Sant jeg føler heller at det er jeg selv som latterliggjør dere - ønsker bare ikke en krig i debatten her...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg vet om ett forum ... http://www.audioholics.com/
De har igrunn ett motto: We do not listen to others! We tell them what to measure! Or to bow down and admit defeat...
De hører ikke på musikk på det forumet, annet enn i abx sammenheng... skulle man tro...

Men... jeg enda tilgode å finne musikkgleder beskrevet der borte da, og det er igrunn fryktelig trist!
Når man krever av andre att de skal bevise noe, eller bli med på å bevise det du mener, da er det missforstått, mener jeg!
Man må kunne godta at andre har sin rett til å ha sin mening, om den er i ens egne øyne aldri så feil...
Mangler dette elementet, så er det ikke så mye man kan diskutere om med andre, da er det belæring man forsøker seg på.

Ydmykhet... duverden, for ett fint ord... er det målbart? Nei, men det er vel følbart da...

mvh

M

musicus

Gjest
made4u skrev:
Gidder ikke å ta denne debatten med jeg for min del, motviljen mot å la utsagn testes er like sterk som den er hos dem som driver med heller omstridte behandlingsformer eller selger sensasjonelle slankemidler m.m. Viljen til å la påstandene dem kommer med bli testet ut er lik null...!!

Og har en dejavu-opplevelse lik den man man får når man debatterer med dem som driver alternativt innen andre retninger, dem latterliggjør og slenger dritt dem også men en test som kan dokumentere snor dem seg unna med alle midler dem kan...

Jeg melder meg inn igjen den dagen noen tør å overbevise meg og å stille opp på en blindtest, en utfordring alle som har noe å fare med kunne tatt på strak arm da det som er reelt er enkelt å dokumentere. Se på legevitenskapen kontra omstridte alternative behandlingsformer - man blir møtt på en helt annen måte av skolemedisinen.

Dere viser bare deres sanne ansikt her, er ikke meg men dere selv denne debatten sier mest om - dere bare bekrefter hva jeg advarte mot, nemlig at alt ikke har noe for seg...

Innviter meg gjerne hjem for å overbevise meg noen, så skal jeg melde meg inn igjen i debatten - om ikke så gidder jeg ikke dette mer om jeg skal latterliggjøres av enkelte...

Sant jeg føler heller at det er jeg selv som latterliggjør dere - ønsker bare ikke en krig i debatten her...
Gjjjesp! ::) ...

mvh

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.808
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
made4u skrev:
Selvbedrag er også en form for bedrag.
Lykke til med invitasjonene forøvrig.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Latterliggjøring uansett vei har vel neppe vært veien til økt forståelse... :-\. Forøvrig er vel dette å regne som en "læringshobby" hvor neppe noen kan sies å være utlært annet enn ved prøving og feiling... 8)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.665
Møkkakastingen har startet, ser jeg .... fra begge sider .... akk ja .... ;)

;)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
made4u skrev:

Ønsker du ikke en "krig i debatten", så kan du kanskje istedet svare på innlegg/spørsmål?
At du slenger rundt deg med hvor mange teite kompiser du har tror jeg ikke hjelper på å skaffe deg invitasjoner noen steder.
Jeg klarer ikke å se at det er så mange uenige med deg i hovedpoenget ditt, at det finnes vanvittig mye lureri og slangeolje i salg.
Men poenget mitt (og tkr sitt) tror jeg ikke du tar?
Du slenger rundt deg med påstander om hvor viktig det er å blindteste de forskjellene som er i hobbyen vår for å være sikker på at man HØRER forskjellene.
Men samtidig er du som de fleste andre ABXere ikke tro mot din egen overbevisning, du forteller historien om hvor lett du hørte på kort tid at Denonforsterkeren var elendig. Uten å følge dine egne krav til bevis. Tragisk.
Hvordan kan du forvente at andre skal kaste seg over tastaturet og invitere deg?

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
slowmotion skrev:
Møkkakastingen har startet, ser jeg .... fra begge sider .... akk ja .... ;)

;)

Nei så hyggelig, en kommentar fra sidelinjen. Lyser opp i hverdagen det. Ikke minst bidrar det så utrolig mye til debatten.
Go slow! :D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.665
Hvis dere hadde tatt et skritt tilbake og reflektert litt ....

;)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tror du må forklare, slow. Jeg er nok litt slow.....

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Jeg er helt klart enig i trådstarters hovedpoeng, nemmlig vær generelt skeptisk til produkter som skal forbedre lyden. Prøv selv, og gjør gjerne uhøytidlige blindtester med deg selv.

Har selv vært i "seriøse" butikker hvor jeg har blitt fortalt at enklte ting er meget viktig. (F.eks. at en høytaler er mye bedre om den går til 90 khz en om den går til 40 khz. Selv hører jeg vel ikke noe over 16.

Det er også veldig mange her som er veldig ivrige på å slenge dritt om en som sier at vær forsiktig det finnes produkter der ute som bare er svada.

Tror dere virkelig at det ikke finnes "snake oil" produkter i hifi, så er dere veldig naive.

M

musicus

Gjest
uob skrev:
Tror dere virkelig at det ikke finnes "snake oil" produkter i hifi, så er dere veldig naive.
Hehe, nesten rørende naiv den uttalelsen der, les bare ett par poster opp så får du vel svar, det finns vel knapt noen, og spesiellt om man har vært på hfs noen år, eller drevet med hifi noen ti år, som har misset at det er mye voodoo og snake oil rundt om, men det betyr ikke at alle såkalte skeptikere som som hevder de ser slike "spøkelser" på høylys dag har rett, sunn skepsis!!, ikke overdreven og program forpliktet blindhet, har jeg mer tro på...

mvh

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
uob skrev:
Jeg er helt klart enig i trådstarters hovedpoeng, nemmlig vær generelt skeptisk til produkter som skal forbedre lyden. Prøv selv, og gjør gjerne uhøytidlige blindtester med deg selv.

Har selv vært i "seriøse" butikker hvor jeg har blitt fortalt at enklte ting er meget viktig. (F.eks. at en høytaler er mye bedre om den går til 90 khz en om den går til 40 khz. Selv hører jeg vel ikke noe over 16.

Det er også veldig mange her som er veldig ivrige på å slenge dritt om en som sier at vær forsiktig det finnes produkter der ute som bare er svada.

Hvilken tråd er det du leser i?
Er det i denne hvor vreden og snickers går i selvsving?
Så langt jeg kan se (og jeg har nettopp skummet gjennom på nytt) så er det ingen som er uenige med trådstarter om at det finnes masse masse slangeolje der ute. Ser du noen?

Poenget som er standard ABXer way of life, er følgende:
Blindtester er viktige for å ta de rette avgjørelsene.
Det som folk som ikke benytter blindtester rapporterer om er rene historier til fornøyelse.
De har null relevans for noen andre enn den som opplevde historien.
Slike historier skal måles og blindtestes hvis noen skal tro på dem.

Men.
De som forteller om dette, hvor viktig blindtestene er, og som krever bevis for at andre virkelig hører det de hører. De driter selv i å bruke blindtester som verktøy når de plukker ut utstyr til eget anlegg. Kanskje har de så masse bedre ører enn nissene uten kunnskap om abx, eller kanskje de bare er mye bedre til å sile ut det virkelig gode utstyret på forhånd?

Så når trådstarter slenger piss om den teite (eks?)kameratens valg av forsterker og forteller hvor lett det var å løfte den og høre at den låt elendig......... Skjønner du??

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Imperial skrev:
Ydmykhet... duverden, for ett fint ord... er det målbart? Nei, men det er vel følbart da...

mvh
Du kan kanskje ta med selvinnsikt med det samme? ::)

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
musicus skrev:
uob skrev:
Hehe, nesten rørende naiv den uttalelsen der, les bare ett par poster opp så får du vel svar, det finns vel knapt noen, og spesiellt om man har vært på hfs noen år, eller drevet med hifi noen ti år, som har misset at det er mye voodoo og snake oil rundt om, men det betyr ikke at alle såkalte skeptikere som som hevder de ser slike "spøkelser" på høylys dag har rett, sunn skepsis!!, ikke overdreven og program forpliktet blindhet, har jeg mer tro på...

mvh
Pussig, hver eneste gang noen har en fortelling om slangeolje er du på tastaturet og forsvarer slangen. Sund skepsis, hvor ligger grensa?
Trenger vi f.eks. mannen med den lille klossen på hortenmessa som skulle heve lydbildet?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Jeg kan gi et eksempel på min grenseløse hifi naivisme:

Av og til har jeg lest om noen som bruker kabelholdere for å få bedre lyd. Dette har jeg tenkt må være tull og sprøyt. Helt til jeg leste et av nyhetsbrevene til Paul McGowan, sjef for PS Audio, som skrev om sine erfaringer med fenomenet og kommenterte en bedring i lydkvaliteten. Vel tenkte jeg, mannen er jo ikke helt tulling. Så jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk. Tok så noen små avkuttede biter av en gummislange og noen sobortan-føtter jeg hadde liggende og plasserte dem under høyttalerkablene. Satte meg så ned for å lytte, med en svært skeptisk forventning til at dette skulle ha en innvirkning på lyden. Ble så svært overrasket da jeg faktisk kunne detektere en forskjell til det bedre.

Dette var selvfølgelig ikke en blindtest, men mine forventninger var ikke at jeg ville høre en merkbar forskjell. Snarere det motsatte. Heller ikke var dette et tweak som jeg hadde investert noen penger i og derfor følte jeg måtte rettferdigjøre.

Hva som er årsaken til at dette kan utgjøre en forskjell i lyd var selv ikke Paul McGowan sikker på. Og siden han har arbeidet med hifi antagelig like lenge som jeg har levd, skal jeg ikke prøve å begi meg inn på en forklaring heller.

Men jeg tror at grunnen til at det for meg var mulig å detektere en forskjell, er at jeg har arbeidet ganske grundig for å eliminere diverse årsaker til forvrengning i anlegget. Blant annet med egen strømrenser, strømkabler, demping av rom, og demping av utstyret. Sistnevnte altså det som trådstarter omtaler som de meningsløse platene under dingsene sine.

Hvis man ikke har arbeidet med å eliminere forskjellige årsaker til forvrengning, og i tillegg selvfølgelig har komponenter som i utgangspunktet har svært lite forvrengning i seg selv, tror jeg ikke man vil være i stand til å detektere en forskjell som for eksempel det å få kablene opp fra gulvet kan medføre. Mange av de som sier at strømkabler, dempeplater og lignende er snakeoil, har rett og slett ikke bra nok anlegg til å kunne detektere at slike remedier kan utgjøre en slik forskjell.

Antagelig er det derfor hifi er en hobby. Hvis man tror man er ferdig etter å ha plassert noen tilfeldige komponenter på stuebordet, og koblet det sammen med noen kabelstumper tar man feil. Man er ikke kommet halvveis, og det er vel derfor jeg gidder å bruke tid på hobbyen

M

musicus

Gjest
Vidar Bol skrev:
musicus skrev:
uob skrev:

mvh
Pussig, hver eneste gang noen har en fortelling om slangeolje er du på tastaturet og forsvarer slangen. Sund skepsis, hvor ligger grensa?
Trenger vi f.eks. mannen med den lille klossen på hortenmessa som skulle heve lydbildet?
Pussig, at du igjen er etter hva jeg sier, hadde jeg brydd meg mer kunne funnet på å ta det personlig, du er som myggen, noe lettere irriterende man driter i og får leve med, siden du tydeligvis mener at det jeg skriver er soper så finner jeg det litt påtagelig at du gidder lese det og bry deg.
At ikke du har ett eget og avklart forhold til din hifi er relativt åpenbart, jeg driter ærlig talt i hva du og folk ellers måtte mene om både snake oil og annet, la de ha det om det gir dem noen glede.
Det jeg forespråker er at det subjektive valget er like mye verdt for den enkelte som det objektive er for de som søker det.
Jeg har funnet min grense for sunn skepsis, har du funnet din? eller har ingen fortalt deg hvor din grense skal gå, få litt selvstendighet og gangsyn mann og pell ut den voksen du synes ha i/mellom øra, du synes jo å være lam fra nakken og opp når det kommer til lyd noen ganger... :mad:

mvh
lettere irritert musicus

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:

Særdeles underholdende tråd.

spar litt popcorn til meg.
jeg kommer inn når man begynner å diskutere innspilling av kabelbukker.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Ketil skrev:
Men jeg tror at grunnen til at det for meg var mulig å detektere en forskjell, er at jeg har arbeidet ganske grundig for å eliminere diverse årsaker til forvrengning i anlegget. Blant annet med egen strømrenser, strømkabler, demping av rom, og demping av utstyret. Sistnevnte altså det som trådstarter omtaler som de meningsløse platene under dingsene sine.

Hvis man ikke har arbeidet med å eliminere forskjellige årsaker til forvrengning, og i tillegg selvfølgelig har komponenter som i utgangspunktet har svært lite forvrengning i seg selv, tror jeg ikke man vil være i stand til å detektere en forskjell som for eksempel det å få kablene opp fra gulvet kan medføre. Mange av de som sier at strømkabler, dempeplater og lignende er snakeoil, har rett og slett ikke bra nok anlegg til å kunne detektere at slike remedier kan utgjøre en slik forskjell.

Antagelig er det derfor hifi er en hobby. Hvis man tror man er ferdig etter å ha plassert noen tilfeldige komponenter på stuebordet, og koblet det sammen med noen kabelstumper tar man feil. Man er ikke kommet halvveis, og det er vel derfor jeg gidder å bruke tid på hobbyen
Ok, da forstår jeg hvorfor jeg kan ha forsterkern min oppe på en subwoofer, og kablene i en haug bak, uten å høre noe forskjell fra når de stod på gulvet, og kablene lå pent adskilt. Jeg har ikke bra nokk annlegg til å høre forskjell. Det var da som pokker.

V

vredensgnag

Gjest
Ser RoDa som vanlig er ute etter å ta meg, til tross for mitt ene meget saklige innlegg.

Takal.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
vredensgnag skrev:
Ser RoDa som vanlig er ute etter å ta meg, til tross for mitt ene meget saklige innlegg.

Takal.
Men nå har du plutselig to innlegg!
For øvrig så fremstår nok du som den personifiserte AntiKrist, og ondet bør som kjent best tas ved roten.. :D

V

vredensgnag

Gjest
Ser meg nok ikke som noen martyr, men stusser over hvorfor RoDa må sleive i ulike tråder jeg er innom.

Dette er ellers blitt en tulletråd - det er vanskelig å være uenig med trådstarter. Problemet ligger vel snarere i å skille mellom hva som virker og ikke virker, på et vis det kan være generell enighet omkring?

Der er det et stykke igjen.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.498
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Det som folk som ikke benytter blindtester rapporterer om er rene historier til fornøyelse.

Men.
De som forteller om dette, hvor viktig blindtestene er, og som krever bevis for at andre virkelig hører det de hører. De driter selv i å bruke blindtester som verktøy når de plukker ut utstyr til eget anlegg. Kanskje har de så masse bedre ører enn nissene uten kunnskap om abx, eller kanskje de bare er mye bedre til å sile ut det virkelig gode utstyret på forhånd?

Så når trådstarter slenger piss om den teite (eks?)kameratens valg av forsterker og forteller hvor lett det var å løfte den og høre at den låt elendig......... Skjønner du??
Dette var et ubehagelig godt poeng, RoDa. :)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
Ser meg nok ikke som noen martyr, men stusser over hvorfor RoDa må sleive i ulike tråder jeg er innom.
Tøvkuk. Du får lete opp alle dine innlegg og mine angrep på dem?
min kommentar var ment som en humoristisk dylt i siden på deg og Snickers som gikk litt i selvsving over hvor forferdelig teit hifi-bransjen er og hvor mye sprøtt som må være til stede for at det er "ekte" hifi. Dette uten at dere hadde noen motdebattanter. ;)
Er ikke ute etter deg. Tror du må være mer en litt paranoid for å få det inntrykket.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Asbjørn skrev:
RoDa skrev:

Men.

Takk.
Det var nok litt for sleivete og spisst skrevet av meg, Asbjørn.
Litt av poenget er at det er veldig få av oss som er på ytterfløyene.
Tror ikke det er så mange her som kjøper utstyr helt uten kritisk sans og har stua full av magic pebbles og vekkerklokker.
Like lite som jeg tror at det er så mange som evaluerer alt utstyr med abx og steinhardt bruker resultatene til å velge utstyr.

Det GODE med hfs er at jeg har blitt mer kritisk enn jeg innbiller meg jeg ville vært uten all informasjonen som finnes her.
Dette til tross for uenighetene, og vreden som tror jeg er ute etter han er ironisk nok en av de som har gjort meg mer kritisk. (Jeg liker ikke alltid formen, men budskapet er jo der uansett.)

Mvh
Rolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Asbjørn skrev:
RoDa skrev:

Men.

Jeg kan ikke se at dette bildet av situasjonen på forumet er helt riktig. Jeg har i vert fall ikke registrert at det er vanlig å avkreve blindtester på andres lyttebeskrivelser fra anlegg. Tror det er få personer på dette forum som har et så nevrotisk forhold til hobbyen, uansett hvilken "mafia" de tilhører. De fleste lytteinntrykk gir jo ikke grunnlag for verken skepsis eller misstro. Poenget til trådstarter er vel lytteinntrykk med påfølgende påstander fra effekter som kommer fra elementer innen hobbyen som ikke har forankring i kjent viten og fysikkens lover. Da etterlyser han i større grad blindtesting. Dermed blir også noen av motangrepene mot trådstarter malplassert, etter mitt syn.
Et vilkårlig eksempel: Det er ikke samme grunnlag for å blindteste forskjeller mellom høyttalere, som mellom kabelbukker.

P

Parelius

Gjest
Selvinnsikt, ydmykhet og åpenhet - honnørord som forstrørres som i et rom av innleggsekko; hva er resultatet?

POPCORN!

Kanskje skulle vi omdøpe det hele fra hifisentralen til hyklersentralen? Eller skulle vi begynne å blindteste innleggene våre?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
BanjoArrne skrev:
Imperial skrev:

mvh
Du kan kanskje ta med selvinnsikt med det samme? ::)
Touche, følbart...
Jeg er jo litt av en primadonna selv... erkjenner jeg lett...

:p

mvh

Topp Bunn