Keiserens nye klær (Julenissegodtroenhet og naivitet)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Asbjørn skrev:
uob skrev:
Det er helt greit at en del her inne har veldig stor tro på kabler og andre remedier, som i bestefall gir en diskutabel endring. De må få kose seg med det. Det som er det store problemet er at dette blir pekt på som viktige deler av et godt hifi anlegg, og nybegynnere blir sakt at bruker du ikke 20% av totalsummen på dette så får du ikke noe ut av anlegget. Får de disse beskjeden både på forum og i butikker, så tror de på det, og vil bruke mye penger der, i stedet for å bruke litt ekstra der det er viktigst, nemllig på høytalere.

Jeg snakket senest for to uker siden med en kar som hadde kjøpt seg anlegg på hifi klubben, og fått beskjed om at han måtte bruke ca. 20% til kabler. Vel han trodde på dette, brukte ca. 2500 kr. til nye VDH kabler, kom hjem og var kjempe fornøyd. Helt til han bare på gøy prøvde sine gamle tynne "noname" kabler, og ikke hørte en døyt forskjell. Han følte seg lurt, og han er da tapt for denne hobbyen.
Når var det denne "regelen" om 20 % på kabler oppsto? For bare et par år siden var den samme "regelen" 10 %. Ikke minst, hvorfor oppsto det en slik "regel", heller enn f eks en "regel" om å legge minst 50 % i høyttalere?

Man kan bli litt mistenksom av sånt...
20% regelen kom etter år 2000. For i 1999 gjaldt 10% på Hifiklubben. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Grievous Angel skrev:
BT skrev:
Grievous Angel skrev:
Jeg foreslår at dere setter dere ned og leser Pierre Bourdieus "Distinksjonen - en sosiologisk kritikk av dømmekraften" - og så vil dere skjønne hva Hi-Fi-kulturen handler om. Det blir nok en del som møter seg selv i døra, men selvinnsikt er viktig.

Ellers er William I Thomas teorem nyttig i denne sammenhengen:

"Hvis mennesker definerer situasjoner som virkelige, så blir de virkelige i sine konsekvenser."

Med andre ord vil tolkningen av en situasjon påvirke handling (kabelen er dyr og det er brukt mye forskning på å utvikle den - ergo er den bedre enn den billige og det er det jeg faktisk hører). Tolkningen er ikke objektiv. Handlinger er påvirket av subjektive synspunkt på situasjoner (dyrt må da være bedre enn billig). Om disse synspunktene (hørselen) er objektivt korrekte, er ikke viktig når det gjelder å styre individers handlinger (å konkludere med at dyrt er bedre enn billig).
Hva skal man oppnå med dette? Er det meningen man skal slutte å bruke dømmekraften?

De fleste som har vært i et fast forhold en del år stiller vel spørsmålstegn ved egen dømmekraft innimellom, og skjønner at de 2.500 som gikk med til kabler til stereoen ikke betyr all verden...
Dømmekraften skal du få bruke, men du dømte ikke godt nå (da hadde jeg forventet et annet svar). Les boka du, før du konkluderer.
Ikke umulig, men kun dersom du svarer på spørsmålet om hva jeg skal oppnå med det.

Mener du at jeg ikke skjønner hva hi-fi-kulturen handler om? Er ikke det ganske opplagt da? Den handler om å gjengi musikk med høy troverdighet. Nå har jo begrepet hi-fi mistet sin mening da, siden el-kjedene også bruker ordet om lo-fi. men selvfølgelig - det kan jo hende at komplette anlegg til 500,- er skikkelig hi-fi og at det er prisen som lurer meg til å tro nå annet når jeg lytter til elendigheten.

Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
2
Sted
Siggerud
BT skrev:
Grievous Angel skrev:
BT skrev:
Grievous Angel skrev:
Jeg foreslår at dere setter dere ned og leser Pierre Bourdieus "Distinksjonen - en sosiologisk kritikk av dømmekraften" - og så vil dere skjønne hva Hi-Fi-kulturen handler om. Det blir nok en del som møter seg selv i døra, men selvinnsikt er viktig.

"Hvis mennesker definerer situasjoner som virkelige, så blir de virkelige i sine konsekvenser."

Med andre ord vil tolkningen av en situasjon påvirke handling (kabelen er dyr og det er brukt mye forskning på å utvikle den - ergo er den bedre enn den billige og det er det jeg faktisk hører). Tolkningen er ikke objektiv. Handlinger er påvirket av subjektive synspunkt på situasjoner (dyrt må da være bedre enn billig). Om disse synspunktene (hørselen) er objektivt korrekte, er ikke viktig når det gjelder å styre individers handlinger (å konkludere med at dyrt er bedre enn billig).
Hva skal man oppnå med dette? Er det meningen man skal slutte å bruke dømmekraften?

De fleste som har vært i et fast forhold en del år stiller vel spørsmålstegn ved egen dømmekraft innimellom, og skjønner at de 2.500 som gikk med til kabler til stereoen ikke betyr all verden...
Dømmekraften skal du få bruke, men du dømte ikke godt nå (da hadde jeg forventet et annet svar). Les boka du, før du konkluderer.
Ikke umulig, men kun dersom du svarer på spørsmålet om hva jeg skal oppnå med det.

Mener du at jeg ikke skjønner hva hi-fi-kulturen handler om? Er ikke det ganske opplagt da? Den handler om å gjengi musikk med høy troverdighet. Nå har jo begrepet hi-fi mistet sin mening da, siden el-kjedene også bruker ordet om lo-fi. men selvfølgelig - det kan jo hende at komplette anlegg til 500,- er skikkelig hi-fi og at det er prisen som lurer meg til å tro nå annet når jeg lytter til elendigheten.
He, he, det svaret kom ikke overraskende, men da bruker du nødvendigvis ikke kulturbegrepet riktig. Her er et synopsis av boken:

Få moderne verk har bidratt til å belyse og analysere det sosiale felt på en slik grunnleggende måte som Pierre Bourdieus Distinksjonen. Fra den ble publisert i 1979 og frem til i dag er den blitt brukt flittig som et verktøy for å forstå hvilke krefter som bidrar til å forme de sosiale strukturene og distinksjonene, enkeltindividets identitet og gruppetilhørighet, og ikke minst de maktforholdene som eksisterer mennesker i mellom.

I følge Bourdieu foregår all menneskelig aktivitet innenfor såkalte sosiale felt. Disse er en arena for maktkamp mellom enkeltindivider, institusjoner og andre interessenter om den sosiale kapital som anses verdifull. I våre moderne samfunn finnes det to distinkte sosiale hierarkiske system; det første er økonomisk, det andre er kulturelt eller symbolsk. Innenfor dette systemet blir individets status bestemt ut i fra hvor mye kulturell eller symbolsk kapital det besitter.

Slik blir kulturen en kilde til dominans, og smak en måte å opprette, og opprettholde, sosiale forskjeller på. Med koblingen mellom sosiologi og estetikk viser Bourdieu at individets "habitus" - nedarvede og kulturelt bestemte holdninger - kan være et like stort hinder som et gode for enkeltmennesket når det handler om sosial posisjon og status. Distinksjonen blir betraktet som Bourdieus viktigste bidrag til sosiologien, så vel som til det samfunnsvitenskaplige, filosofiske og kulturvitenskaplige felt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Brasse skrev:
Asbjørn skrev:
uob skrev:
Det er helt greit at en del her inne har veldig stor tro på kabler og andre remedier, som i bestefall gir en diskutabel endring. De må få kose seg med det. Det som er det store problemet er at dette blir pekt på som viktige deler av et godt hifi anlegg, og nybegynnere blir sakt at bruker du ikke 20% av totalsummen på dette så får du ikke noe ut av anlegget. Får de disse beskjeden både på forum og i butikker, så tror de på det, og vil bruke mye penger der, i stedet for å bruke litt ekstra der det er viktigst, nemllig på høytalere.

Jeg snakket senest for to uker siden med en kar som hadde kjøpt seg anlegg på hifi klubben, og fått beskjed om at han måtte bruke ca. 20% til kabler. Vel han trodde på dette, brukte ca. 2500 kr. til nye VDH kabler, kom hjem og var kjempe fornøyd. Helt til han bare på gøy prøvde sine gamle tynne "noname" kabler, og ikke hørte en døyt forskjell. Han følte seg lurt, og han er da tapt for denne hobbyen.
Når var det denne "regelen" om 20 % på kabler oppsto? For bare et par år siden var den samme "regelen" 10 %. Ikke minst, hvorfor oppsto det en slik "regel", heller enn f eks en "regel" om å legge minst 50 % i høyttalere?

20% regelen kom etter år 2000. For i 1999 gjaldt 10% på Hifiklubben. ;D
Da jeg kjøpte mitt første stereoanlegg rundt 1970, ble kabler aldri nevnt i noen regel. Signalkabler fikk man jo med på kjøpet, og lampettledninger ble til utmerkede høyttalerkabler. Skal vi lage en prognose av dette, kan hifikjøpere i år 2120 glede seg til en boksløs tilværelse - da snakker vi om at 100% av hifibudsjettet går til kabler.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
BT skrev:
...

En del av poenget er kanskje å innrømme for seg selv hvor lett det er å la seg lede av andre ting enn det «man» tror er «reelt»/«viktig».

mvh
KJ

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Grievous Angel skrev:
BT skrev:
Grievous Angel skrev:
BT skrev:
Grievous Angel skrev:

He, he, det svaret kom ikke overraskende, men da bruker du nødvendigvis ikke kulturbegrepet riktig. Her er et synopsis av boken:

Få moderne verk har bidratt til å belyse og analysere det sosiale felt på en slik grunnleggende måte som Pierre Bourdieus Distinksjonen. Fra den ble publisert i 1979 og frem til i dag er den blitt brukt flittig som et verktøy for å forstå hvilke krefter som bidrar til å forme de sosiale strukturene og distinksjonene, enkeltindividets identitet og gruppetilhørighet, og ikke minst de maktforholdene som eksisterer mennesker i mellom.

I følge Bourdieu foregår all menneskelig aktivitet innenfor såkalte sosiale felt. Disse er en arena for maktkamp mellom enkeltindivider, institusjoner og andre interessenter om den sosiale kapital som anses verdifull. I våre moderne samfunn finnes det to distinkte sosiale hierarkiske system; det første er økonomisk, det andre er kulturelt eller symbolsk. Innenfor dette systemet blir individets status bestemt ut i fra hvor mye kulturell eller symbolsk kapital det besitter.

Slik blir kulturen en kilde til dominans, og smak en måte å opprette, og opprettholde, sosiale forskjeller på. Med koblingen mellom sosiologi og estetikk viser Bourdieu at individets "habitus" - nedarvede og kulturelt bestemte holdninger - kan være et like stort hinder som et gode for enkeltmennesket når det handler om sosial posisjon og status. Distinksjonen blir betraktet som Bourdieus viktigste bidrag til sosiologien, så vel som til det samfunnsvitenskaplige, filosofiske og kulturvitenskaplige felt.
Oppps - der havnet jeg visst langt nede på den sosiale stigen gitt, som la mest vekt på hi-fi delen av ordet hi-fi-kultur. Men jeg reddes av at jeg definerer meg innenfor det økonomiske sosiale hierarkiske system, og der klarer jeg meg heldigvis litt bedre.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Siden jeg først kom inn på det med damer så kan man sikkert også der diskutere om ikke billige er bedre...
Variable kostnader ved behov eller faste kostnader resten av livet? (evt begge deler?)

mvh
KJ

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
En annen grell historie (etter min mening) om indoktrineringene som skjer i vårt miljø er jo alle anbefalinger av disse remdiene, og her særlig kabler av hifi blader. Spesielt ille var en test av B30 fra Burmester. i Lyd og Bilde (tror jeg) for noen nr. siden. Høytaleren fikk mye skryt, og det er jo greit nokk. Men ved siden av testen sto en artikkel om kabler. I korte trekk sto det at skulle man få det ut av Burmester høytalerne som testeren fikk, måtte man bruke Nordost Frey eller Tyr (mulig jeg husker feil type). En ting er at han sier at du må bruke mye penger på kabler (noe jeg synes er ille i seg selv), enda værre er det at han sier at det må være Nordost kabler.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
KJ skrev:
BT skrev:
...

En del av poenget er kanskje å innrømme for seg selv hvor lett det er å la seg lede av andre ting enn det «man» tror er «reelt»/«viktig».

mvh
KJ
Javist, men hva så? Sår man for mye tvil om egen dømmekraft ender man bare opp med beslutningsvegring. Alternativet er å forsøke å bedre dømmekraften ved neste korsvel. Det er sånn man skaffer seg nyttig erfaring.

Finner man ut at de gamle skolissene var like bra som kablene til 2.500,- så kan man velge å selge kablene på bruktbørsen og bli mer kritisk til kabler for framtiden framfor å miste interessen for hi-fi.

N

nb

Gjest
BT skrev:
Finner man ut at de gamle skolissene var like bra som kablene til 2.500,- så kan man velge å selge kablene på bruktbørsen og bli mer kritisk til kabler for framtiden framfor å miste interessen for hi-fi.
Dette er HiFi. Viktig å være litt dramaqueen da.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.118
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Javist, men hva så? Sår man for mye tvil om egen dømmekraft ender man bare opp med beslutningsvegring. Alternativet er å forsøke å bedre dømmekraften ved neste korsvel. Det er sånn man skaffer seg nyttig erfaring.

Veldig bra. 100% enig!
mvh

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Enig her og!
Og egentleg, kva så om ein ikkje klarer å skille lyden med og uten lurium i ein blindtest. Om det funkar oppi hovudet er det vel greitt? Ellers kjem ein generelt langt med sunn fornuft.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
uob skrev:
En annen grell historie (etter min mening) om indoktrineringene som skjer i vårt miljø er jo alle anbefalinger av disse remdiene, og her særlig kabler av hifi blader. Spesielt ille var en test av B30 fra Burmester. i Lyd og Bilde (tror jeg) for noen nr. siden. Høytaleren fikk mye skryt, og det er jo greit nokk. Men ved siden av testen sto en artikkel om kabler. I korte trekk sto det at skulle man få det ut av Burmester høytalerne som testeren fikk, måtte man bruke Nordost Frey eller Tyr (mulig jeg husker feil type). En ting er at han sier at du må bruke mye penger på kabler (noe jeg synes er ille i seg selv), enda værre er det at han sier at det må være Nordost kabler.
Jeg for min del er glad jeg ikke lar meg irritere av slikt

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Asbjørn skrev:
Regler er til for at folk skal ha noe å støtte seg på, ikke minst hvis man er usikker.
Hvorfor oppsto regelen om minst 50% på høyttalere? (Fordi Asbjørn introduserte den, jaja jeg vet, men om noen år når folk har glemt han der Asbjørn...)

Det er noe betryggende i det at du vet det stemmer fordi det er opplest og vedtatt i en regel.
Jeg tror regelen opprinnelig var 30% + 30% + 30% på hver av delene (kilde - forsterker - høyttalere) og de siste 10% på kabler. (Sikkert fordi 33,33333333333333% ble så rotete...)
Regelen gir da en pekepinn på hvordan anlegget i grove trekk bør settes sammen.
Ikke den dyreste cdspilleren og signalkabelen og den billigste forsterkeren og de billigste høyttalerne kanskje?
Det er ment for nybegynnere som vil ha noe å støtte seg på når de skal ut å handle.

I dag er det abx, frekvensmålinger og vannfallsdiagram som er regelen for god lyd.
Hvorfor? Jeg tror det har å gjøre med informasjonssamfunnet og at vi alle sitter foran hver vår skjerm og snakker om lyd. Det har blitt så lett å måle og sammenligne visse parametre.
Hvordan skal Per kunne vise Pål at de nye høyttalerne er så jævli bra når ikke Pål kommer på besøk for å høre?
Joda, da finner man ut hva som er god lyd og hvordan det gode lyden måler, og så legger man ut det som bevis på at reglene for god lyd er fulgt. Flat frekvensgang eventuelt Hedemarkskurve, rett etterklangstid osv...

Det hjelper jo ikke at Per, eller Anders eller Tor for den saks skyld beskriver hvor sattans gode disse nye høyttalerne er? Han kan være påvirket av placebo eller andre verre ting som alkohol...grøss.
Erfaringene blir færre og det blir større tiltro til hva som tidligere er erfart og nedskrevet.
Man får i alle fall et visst kvalitetsnivå og en lyd som er foretrukket av de fleste, gjennomsnittslyd.
Litt som Pizza Grandiosa, kanskje?

Vi har med www fått en veldig enkel måte å dele erfaringer på, og en uhorvelig mengde produkter som hevder å øke prestasjonene fra anlegget ditt på. Reglene om abx, frekvensgang og vannfall kan hjelpe nybegynnere med å sortere vekk det som er for far out. Men nybegynneren kan også være litt vill og uhemmet og forsøke å tøye grensene og prøve ting som ikke er innenfor regelverket.

Kommer han da med erfaringer som ikke er i tråd med regelverket så blir han avkrevd bevis for at han hører det han hører. Du skal ikke komme her....

Dette har vi hatt mange tråder om på hfs, ikke sant?

Men det som denne tråden viser så tydelig er at det virker bare en vei.
Pål kan ikke fortelle om den erfaringen han har gjort og hvilke endringer det medførte i lyden.
Da blir han avkrevd bevis for at Made4U skal tro det.
Eventuelt kan han invitere Made4U på besøk slik at Made4U kan lure han med en blindtest.
Er det det som kalles vinn-vinn?

Men Made4U kan lytte til forsterkeren til kompisen i 10 minutter, seende og uten nivåmatch (eller andre sikkerhetsforanstaltninger for å sikre at han kun hører) og fortelle han for noe dritt han har kjøpt.
...og krever å bli trodd på det......

Jeg er ikke uenig i at det er mye tvilsomme produkter på markedet.
Jeg er ikke uenig i at blindtester er smart for utvelgelse av produkter.

Men de som prediker dette som det eneste sanne, må også følge sitt eget eksempel.

Nettopp.

R

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.497
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min teori er at den "10 %-regelen" ble til en "20 %-regel" første gang en hifipusher tok sjansen på å pushe høymarginproduktene litt hardere enn før og slapp unna med det. Og da var det gjort...

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Asbjørn skrev:
Min teori er at den "10 %-regelen" ble til en "20 %-regel" første gang en hifipusher tok sjansen på å pushe høymarginproduktene litt hardere enn før og slapp unna med det. Og da var det gjort...

Min teori er at dette er bare tullball.
Hvem i dag er det som kjøper hifi og lar seg lure av slike regler?
Forsøk å google på hvor mye du skal bruke på kabler og 99% av treffene gir deg opplysninger om hvor dumt det er å bruke mye penger på kabler.

Tidene har forandret seg.

R

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
I dag er det abx, frekvensmålinger og vannfallsdiagram som er regelen for god lyd.
Nåja.

1) De færreste har snøring på abx-metodikk, inkludert tilhengerne.
2) De færreste hifinuts jeg kjenner er særlig opptatt av tonalitet. Jeg er nok i mindretall der...
3) Hvor mange hifinuts forstår et vannfallsdiagram?

Nuvel:
Her er en anekdote før middag. I vår hadde jeg en jævla god idé med disse dipolene. Jeg fikk med meg herr konstruktør Tangen på å snu den ene mellomtonen. Det nuller likeordens forvrengning. I tillegg la vi inn en spacer for å få de to enhetenes akustiske sentre i samme vertikale plan. Vel og bra, målt opp on axis og spilt på i månedsvis. Så fant man ute i skogkanten på å måle off axis. +10db der det skulle være -3 dB i følge dipolteorien. Så man fjernet spaceren slik at kurvene kom i samme vertikale plan. Da ble det lavere off axis enn on axis gitt.
Så mens vi venter på julenissen tenker jeg at vi støtter oss til målinger og viten her ute på bygden.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.497
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Asbjørn skrev:

Forsøk å google på hvor mye du skal bruke på kabler og 99% av treffene gir deg opplysninger om hvor dumt det er å bruke mye penger på kabler.

R
Vel, nå nevnte uob et to uker ferskt eksempel, men jeg tror faktisk du har rett i at ting har forandret seg. Finanskrise og litt mer fokus på "unødvendige" kostnader hjelper mye på evnen til å prioritere.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Godt gjort å få til en konspirasjonsteori på grunnlag av at en kjenning av et hfs-medlem har møtt èn hifi-klubbselger.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.118
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
RoDa skrev:
Nåja.

2) De færreste hifinuts jeg kjenner er særlig opptatt av tonalitet. Jeg er nok i mindretall der...

Nuvel:
Her er en anekdote før middag. I vår hadde jeg en jævla god idé med disse dipolene. Jeg fikk med meg herr konstruktør Tangen på å snu den ene mellomtonen. Det nuller likeordens forvrengning. I tillegg la vi inn en spacer for å få de to enhetenes akustiske sentre i samme vertikale plan. Vel og bra, målt opp on axis og spilt på i månedsvis. Så fant man ute i skogkanten på å måle off axis. +10db der det skulle være -3 dB i følge dipolteorien. Så man fjernet spaceren slik at kurvene kom i samme vertikale plan. Da ble det lavere off axis enn on axis gitt.
Så mens vi venter på julenissen tenker jeg at vi støtter oss til målinger og viten her ute på bygden.
- Og hvilken forskjell hørte du i lyttepos. da?

mvh tkr (ikke i kranglemodus, men genuint nysgjerrig)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke så frampå i presensområdet etterpå. Mindre rombidrag, kanskje? Men all EQ ble jo satt på nytt da vi bygget om, så jeg skal ikke være bombastisk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Asbjørn skrev:

...
Det er da ikke helt ukjent å overhøre en hifi-pusher som «veileder» en kunde om sammensettingen av nytt husalter med noe sludder og tullball om kabler ditt, kabler datt og tommelfingre på 10% eller 20%. Mange ferske kunder lar seg lede og mange erfarne kunder synes det er «fornuftig». «Ingen» bryr seg om at det er 100% BS. Jf. også diverse tråder her på sentralen med råd og villedning til ferske hifientusiaster.

mvh
KJ

M

musicus

Gjest
BT skrev:
Godt gjort å få til en konspirasjonsteori på grunnlag av at en kjenning av et hfs-medlem har møtt èn hifi-klubbselger.
Hifiéns svar på spikersuppa....

mvh

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
KJ skrev:
Det er da ikke helt ukjent å overhøre en hifi-pusher som «veileder» en kunde om sammensettingen av nytt husalter med noe sludder og tullball om kabler ditt, kabler datt og tommelfingre på 10% eller 20%. Mange ferske kunder lar seg lede og mange erfarne kunder synes det er «fornuftig». «Ingen» bryr seg om at det er 100% BS. Jf. også diverse tråder her på sentralen med råd og villedning til ferske hifientusiaster.

mvh
KJ
100% BS?
Er du seriøs? Mener du at det ikke er forskjell på kabler? På selveste Hi-Fi sentralen?
Man skal lese mye før lesebrillene faller av nesen!! :eek:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
KJ skrev:

mvh
KJ
100% BS?
Er du seriøs? Mener du at det ikke er forskjell på kabler? På selveste Hi-Fi sentralen?
Man skal lese mye før lesebrillene faller av nesen!! :eek:
Kan vel snart døpe om forumet til kråkesentralen, alt som er nytt og blankt er bra....

Bedre bilde med ny strømkabel til tv'en, forbedret bildet med dyr hdmi kabel, dypere bass med høyttalerkabler, økt oppløsning og dynamikk med dyr USB kabel er bare noen eksempler på BS som det florerer av.

Det er så mye tull at jeg gidder ikke å engasjere meg lengre men all honnør til de som gidder det. Beundret spesielt Orso sitt pågangsmot men han er borte nå.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Dessverre finnes det en del selgere der ute som er mest opptatt av inntjeningen og ikke like mye av kundens behov. Men dette er på sett og vis ikke noe særegent for hifi bransjen. Det har vært skrevet om selgere på Elkjøp som helt bevisst leder kunden mot de varene som gir høyest avanse. Og som for eksempel kalibrerer bildet på forskjellige tv'er slik at de som altså gir den høyeste avansen også er kalibrert med det beste bildet. Likefullt blir det kundens ansvar å oppdatere seg på forskjellige produkter og ikke la seg veilede eller villede av smarte selgere.

Selv kjøpte jeg to par Nordost Heimdall signalkabler når jeg kjøpte Hegel CDP4A CD spilleren min. Dette var delvis med utgangspunkt i selgerens lovord om kablenes fortreffelighet. Nå vil jeg ikke si at dette er dårlige kabler, men matchen opp mot Hegel mener jeg er særdeles dårlig.

Jeg gir likevel ikke opp av den grunn og slutter med hifi. Jeg solgte kablene en stund senere for ca 2000 mindre enn de ble kjøpt for og kjøpte Whistler Coanda isteden, som etter min mening er fortreffelige kabler.

Det virker bare på meg som en del vil ha hifi nirvana fra dag en. Er det noe gøy da? Er ikke litt av det morsomme å prøve seg frem og gjøre små forandringer og oppgraderinger etterhvert?

P

Parelius

Gjest
Anonym skrev:
Beundret spesielt Orso sitt pågangsmot men han er borte nå.
Enig.

Men ennå har jeg ikke helt forstått bakgrunnen til at han forsvant. Hvilke frykteligheter gikk jeg glipp av/ gjorde han seg skyldig i?

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Parelius skrev:
Anonym skrev:
Enig.

Men ennå har jeg ikke helt forstått bakgrunnen til at han forsvant. Hvilke frykteligheter gikk jeg glipp av/ gjorde han seg skyldig i?

Hva slags pågangsmot? Evnen til å gjenta seg selv og gneldre om det samme, uansett hva som var trådens utgangspunkt?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.112
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Parelius skrev:
Anonym skrev:
Enig.
Det lurer jeg også på.
Kan noen vennligst redegjøre saklig for hva som evt. skjedde med/mot orso?

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Orso er da ikke utestengt? Brukerkontoen er i alle fall aktiv fremdeles. Er det dere andre som leker dramaqueen på hans vegne?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.118
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Orso er da ikke utestengt? Brukerkontoen er i alle fall aktiv fremdeles. Er det dere andre som leker dramaqueen på hans vegne?
Dette lurte jeg også på. Iht. profilen hans var han innom den 13.11, og profilen er fortsatt aktiv. Såvidt jeg husker, var det noen i en annen tråd som hevdet at han var utestengt. Snodig.

Hvis han boikotter hfs er det helt ok for meg, men det er jo ikke det samme som en utestengelse...

mvh

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
tkr skrev:
audionut skrev:
Dette lurte jeg også på. Iht. profilen hans var han innom den 13.11, og profilen er fortsatt aktiv. Såvidt jeg husker, var det noen i en annen tråd som hevdet at han var utestengt. Snodig.

Hvis han boikotter hfs er det helt ok for meg, men det er jo ikke det samme som en utestengelse...

mvh
Jeg tror det bare er syting fra MÅlemafiaens side, for å vinne sympati i korstoget mot kabler og annet dilldall.
Akkurat som det der med "regler" om at man skal bruke 10 eller 20 prosent på kabler. Disse reglene er nok mest relevant for Målemafiaen slik at de kan bruke det som argument når de krangler.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Anonym skrev:
Enig.

Siste tråden han startet var vel den hvor han var kritisk til platene Acoustic Tuning selger.

I en annen tråd var det Snickers som bekreftet at han var utestengt så det hadde vært fint med en forklaring på hva som har skjedd og hvorfor.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
audionut skrev:
Parelius skrev:
Anonym skrev:
Enig.

Hva slags pågangsmot? Evnen til å gjenta seg selv og gneldre om det samme, uansett hva som var trådens utgangspunkt?
Han tok seg iallfall bryet med å lese litt om temaene han skrev om, mer enn man kan si om mange andre.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Kan Høvdingen bekrefte eller avkrefte om Orso er utestengt? Så slipper vi Roysen-syndromet pånytt. Masse fans som syter og griner og ingen vet hva som har skjedd.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Orso er utestengt for tiden. Videre diskusjon om dette tas ikke her.

bjornh, moderator

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Valentino skrev:
RoDa skrev:
Nåja.

Det er bare å lese i trådene det Valentino, kanskje litt på AVforum også, så ser du at det er mye 'hearing by measuring' på gang.
Kult nok det.

Valentino skrev:
Nuvel:
Hva forteller anekdoten?
At du/dere var så blendet i månedsvis av deres egen viten og målinger at du/dere ikke hørte at noe var feil?

Jeg har selv lurt meg trill rundt, justert suben uten at den var på og lignende.
Men jeg har også lurt på hva som nå ikke stemmer og funnet ut at jeg hadde en annen komponent inne i oppsettet enn hva jeg trodde.
(Sist med BJC kontra Coanda. For meg er det bevis nok, for andre ikke siden det ikke er repeterbart selv om det er blindt.)

R

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg har en svoger med gullører som hører forskjell på det meste. Og jeg har en annen svoger som, foruten å være musiker, er "litt teknisk kreativ" som han kaller det.
Mannen med gullørene har uvitende blitt utsatt for mye hyss og lureri av musikeren (og delvis meg), og neida det er ikke noen vitenskapelig tilnærming til å bevise verken det ene eller det andre.
Uansett har han bl.a. fullrost den varme rørlyden fra en rørforsterker med skjult innebygget T-amp. Og uten tvil kåret enn vinner mellom to høyttalerkabler hvor terminalene bak på høyttalerne var koblet fra delefilteret, og en "sytråd" av en høyttalerkabel gikk skjult under teppet og opp i høyttaleren på undersiden. En DAC fikk også mye ros, selv om den faktisk ikke var koblet til. Og romkorreksjonen i min receiver fikk slakt når den var skrudd av.
Slemt gjort, men veldig morsomt! ;D
Vi har derimot ikke vært så slemme at vi har konfrontert han med lureriet og hans gode evner til placebo. Han er lykkelig med sin hobby og overbevist om sin gode hørsel, og det skal han få lov til å fortsette med. :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
Jeg har en svoger med gullører som hører forskjell på det meste. Og jeg har en annen svoger som, foruten å være musiker, er "litt teknisk kreativ" som han kaller det.
Mannen med gullørene har uvitende blitt utsatt for mye hyss og lureri av musikeren (og delvis meg), og neida det er ikke noen vitenskapelig tilnærming til å bevise verken det ene eller det andre.
Uansett har han bl.a. fullrost den varme rørlyden fra en rørforsterker med skjult innebygget T-amp. Og uten tvil kåret enn vinner mellom to høyttalerkabler hvor terminalene bak på høyttalerne var koblet fra delefilteret, og en "sytråd" av en høyttalerkabel gikk skjult under teppet og opp i høyttaleren på undersiden. En DAC fikk også mye ros, selv om den faktisk ikke var koblet til. Og romkorreksjonen i min receiver fikk slakt når den var skrudd av.
Slemt gjort, men veldig morsomt! ;D
Vi har derimot ikke vært så slemme at vi har konfrontert han med lureriet og hans gode evner til placebo. Han er lykkelig med sin hobby og overbevist om sin gode hørsel, og det skal han få lov til å fortsette med. :)
En gladhistorie for både mis- og filantroper.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Hva forteller anekdoten?
At du/dere var så blendet i månedsvis av deres egen viten og målinger at du/dere ikke hørte at noe var feil?
Gidder ikke svare. Tone, RoDa, tone.

Topp Bunn