Asbjørn skrev:
Når var det denne "regelen" om 20 % på kabler oppsto? For bare et par år siden var den samme "regelen" 10 %. Ikke minst, hvorfor oppsto det en slik "regel", heller enn f eks en "regel" om å legge minst 50 % i høyttalere?
Regler er til for at folk skal ha noe å støtte seg på, ikke minst hvis man er usikker.
Hvorfor oppsto regelen om minst 50% på høyttalere? (Fordi Asbjørn introduserte den, jaja jeg vet, men om noen år når folk har glemt han der Asbjørn...)
Det er noe betryggende i det at du vet det stemmer fordi det er opplest og vedtatt i en regel.
Jeg tror regelen opprinnelig var 30% + 30% + 30% på hver av delene (kilde - forsterker - høyttalere) og de siste 10% på kabler. (Sikkert fordi 33,33333333333333% ble så rotete...)
Regelen gir da en pekepinn på hvordan anlegget i grove trekk bør settes sammen.
Ikke den dyreste cdspilleren og signalkabelen og den billigste forsterkeren og de billigste høyttalerne kanskje?
Det er ment for nybegynnere som vil ha noe å støtte seg på når de skal ut å handle.
I dag er det abx, frekvensmålinger og vannfallsdiagram som er regelen for god lyd.
Hvorfor? Jeg tror det har å gjøre med informasjonssamfunnet og at vi alle sitter foran hver vår skjerm og snakker om lyd. Det har blitt så lett å måle og sammenligne visse parametre.
Hvordan skal Per kunne vise Pål at de nye høyttalerne er så jævli bra når ikke Pål kommer på besøk for å høre?
Joda, da finner man ut hva som er god lyd og hvordan det gode lyden måler, og så legger man ut det som bevis på at reglene for god lyd er fulgt. Flat frekvensgang eventuelt Hedemarkskurve, rett etterklangstid osv...
Det hjelper jo ikke at Per, eller Anders eller Tor for den saks skyld beskriver hvor sattans gode disse nye høyttalerne er? Han kan være påvirket av placebo eller andre verre ting som alkohol...grøss.
Erfaringene blir færre og det blir større tiltro til hva som tidligere er erfart og nedskrevet.
Man får i alle fall et visst kvalitetsnivå og en lyd som er foretrukket av de fleste, gjennomsnittslyd.
Litt som Pizza Grandiosa, kanskje?
Vi har med www fått en veldig enkel måte å dele erfaringer på, og en uhorvelig mengde produkter som hevder å øke prestasjonene fra anlegget ditt på. Reglene om abx, frekvensgang og vannfall kan hjelpe nybegynnere med å sortere vekk det som er for far out. Men nybegynneren kan også være litt vill og uhemmet og forsøke å tøye grensene og prøve ting som ikke er innenfor regelverket.
Kommer han da med erfaringer som ikke er i tråd med regelverket så blir han avkrevd bevis for at han hører det han hører. Du skal ikke komme her....
Dette har vi hatt mange tråder om på hfs, ikke sant?
Men det som denne tråden viser så tydelig er at det virker bare en vei.
Pål kan ikke fortelle om den erfaringen han har gjort og hvilke endringer det medførte i lyden.
Da blir han avkrevd bevis for at Made4U skal tro det.
Eventuelt kan han invitere Made4U på besøk slik at Made4U kan lure han med en blindtest.
Er det det som kalles vinn-vinn?
Men Made4U kan lytte til forsterkeren til kompisen i 10 minutter, seende og uten nivåmatch (eller andre sikkerhetsforanstaltninger for å sikre at han kun hører) og fortelle han for noe dritt han har kjøpt.
...og krever å bli trodd på det......
Jeg er ikke uenig i at det er mye tvilsomme produkter på markedet.
Jeg er ikke uenig i at blindtester er smart for utvelgelse av produkter.
Men de som prediker dette som det eneste sanne, må også følge sitt eget eksempel.
Man kan bli litt mistenksom av sånt...
Nettopp.
R