Alt til hus og bolig Kem har peiling på biopeis

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kona har fått det for seg at vi trenger en alternativ varmekilde til elektrisitet. Har av forskjellige grunner ekskludert peisovn, og kommet til at en biopeis bør passe oss bra.

Har akkurat begynt å kikke på alternativer. Vi skal ha en frittstående, gjerne på hjul (ikke et må-krav) og den skal ikke bare være dekorativ, men også avgi litt varme.

Ble forvirret da jeg så flotte ovner på nettet til 12-14K kroner på nettet, mens prisene i lokale «peisovn-butikker» begynte på 35K.

Tar gjerne i mot gode forslag og synspunkt? Har ingen problemer med å betale 35K +, men da må det gjøre en forskjell ift hva jeg ser på nettet, eksempelvis denne:

https://www.biopeiser-shop.no/colum...MI843g7erKigMVkkKRBR3vqARMEAQYAiABEgL14PD_BwE

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.081
Sted
VestBredden
Kona har fått det for seg at vi trenger en alternativ varmekilde til elektrisitet. Har av forskjellige grunner ekskludert peisovn, og kommet til at en biopeis bør passe oss bra.

Har akkurat begynt å kikke på alternativer. Vi skal ha en frittstående, gjerne på hjul (ikke et må-krav) og den skal ikke bare være dekorativ, men også avgi litt varme.

Ble forvirret da jeg så flotte ovner på nettet til 12-14K kroner på nettet, mens prisene i lokale «peisovn-butikker» begynte på 35K.

Tar gjerne i mot gode forslag og synspunkt. Har ingen problemer med å betale 35K +, men da må det gjøre en forskjell ift hva jeg ser på nettet, eksempelvis denne:

https://www.biopeiser-shop.no/colum...MI843g7erKigMVkkKRBR3vqARMEAQYAiABEgL14PD_BwE

Det er forskjell på å drifte en nettside og en fysisk butikk, og servicegraden kan være deretter....

10-15 kr i timen på drift med biopeis..

Edit: Og skulle strømmen gå, så vil ikke en biopeis være i nærheten av og klare og holde varmen i huset

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.489
Torget vurderinger
2
Det har vært fryktelige ulykker med brannskader med noen slike dekorative Etanolpeiser .
En kamerat fikk nesten kona flambert da hun skulle fylle på en slik «peis» ( vegg hengt flammerekke) Etanol kan brenne med nesten usynlig flamme , fyller man på en for varm enhet smeller det.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.857

Tar gjerne i mot gode forslag og synspunkt? Har ingen problemer med å betale 35K +, men da må det gjøre en forskjell ift hva jeg ser på nettet, eksempelvis denne:

Foretrekker hestpeis, mye billigere og morsommere. Ikke så brannfarlig !

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Varmekabler i gulvet, ingen panelovner, og en termostatstyrt flyttbar oljeovn for litt ekstra lunk på vinteren.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.097
Sted
Ytterst i havgapet...
I så fall tror jeg jeg hadde valgt en gassovn som reserve... sånn for just in case.... mange bruker jo det på hytter.... du har kanskje gassgrill også, så da får du rotert flaskene....

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
I så fall tror jeg jeg hadde valgt en gassovn som reserve... sånn for just in case.... mange bruker jo det på hytter.... du har kanskje gassgrill også, så da får du rotert flaskene....
Ja, det var første planen, men vi har tidligere alltid hatt peis/peisovn, og tenkte en biopeis kunne være et hyggelig substitutt.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.154
Sted
Oslo/Grebbestad
Propan ovn/gass flasker i bolig er for spesiellt interesserte av spenning i vardagen:unsure: og i tilleg fordamper propan mye fukt i boligen.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
22.393
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hvorfor gjøre ting så vanskelig. Sleng inn en varmepumpe, en knitreplate på Regaen og noe peiskos på tv’n.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.081
Sted
VestBredden
Propan ovn/gass flasker i bolig er for spesiellt interesserte av spenning i vardagen:unsure: og i tilleg fordamper propan mye fukt i boligen.
Jeg bruker gassovn på det kaldeste, kombiovn, for den kan gi elektrisk varme og har en vifte.. den elektriske delen gir en myspys aften.. hehehe
Jeg følger deg når det gjelder fukt, men det er om du er allergisk mot frisk luft. Jeg har ventiler oppe, og bikkjefaan skal jo inn og ut hele tia, så i praksis ikke et problem.
Om du/dere mener at propan er for spesiellt interesserte av spenning i vardagen.

Hva er da etanol ? Noen som ville fyrt med benisin i stua ?

Nei, tenkte meg det 🔥

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.962
Ja, det var første planen, men vi har tidligere alltid hatt peis/peisovn, og tenkte en biopeis kunne være et hyggelig substitutt.
Er det sånn å forstå at det ikke finnes pipe i huset? Ser du skriver at dere ikke vil ha peisovn "av forskjellige årsaker", men hva er problemet, egentlig? Både beredskapsmessig og sikkerhetsmessig er jo vedfyring nærmest det eneste fornuftige alternativ.
Ellers 100% enig i forslaget om å installere varmepumpe.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.154
Sted
Oslo/Grebbestad
Var vel ett hus nere I Langesund som fløy i lufta tidligere iår etter en liten gass lekasje, oppbevaring av gassflasker i container på byggeplasser er en annen bombe klassiker😲
Husker ikke uten og google hvor mye liter vann en 11kg propan flaske gav fra sig?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.081
Sted
VestBredden
Propan eksploderer med 33 meter i sekundet............... 💥
Men om man passer på og bytte slange årlig og regulator annet hvert år, så er det sikkert.
Dårlig vedlikehold, og ikke tighte slangeklemmene innimellom er årsaken på ulykker.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.740
Forbrenning av propan danner vann. Det samme gjør forbrenning av bioetanol.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hvorfor gjøre ting så vanskelig. Sleng inn en varmepumpe, en knitreplate på Regaen og noe peiskos på tv’n.
Hehe, jeg har det varmt og godt i huset jeg, men ikke hvis strømmen går 😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Er det sånn å forstå at det ikke finnes pipe i huset? Ser du skriver at dere ikke vil ha peisovn "av forskjellige årsaker", men hva er problemet, egentlig? Både beredskapsmessig og sikkerhetsmessig er jo vedfyring nærmest det eneste fornuftige alternativ.
Ellers 100% enig i forslaget om å installere varmepumpe.
Jeg har pipe, men ser liten grunn i å redegjøre for hvorfor jeg har ekskludert peisovn 😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.888
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Takker for synspunkt og forslag, men det kunne vært ekstra gøyalt å høre fra noen som har kjennskap til/har kjøpt biopeis og kan svare på spørsmålet 😊

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.154
Sted
Oslo/Grebbestad
Takker for synspunkt og forslag, men det kunne vært ekstra gøyalt å høre fra noen som har kjennskap til/har kjøpt biopeis og kan svare på spørsmålet 😊
Det er ikke sånn det fungerer her på hfs når man stiller ett spørsmål🙄 man kanskje burde spørre om noe helt annet for og få infoen man søker🤔😄

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.962
Det er ikke sånn det fungerer her på hfs når man stiller ett spørsmål🙄 man kanskje burde spørre om noe helt annet for og få infoen man søker🤔😄
Han burde jo så absolutt heller skrevet at: Jeg kommer aldri til å kjøpe biopeis, ikke tale om, men hvilken vedovn skal jeg velge? Da ville det strømmet på med dybdeinformasjon om biopeiser!
Går ut fra at trådstarter har googlet en masse, men allikevel:

Topp Bunn