Kenwood KD500/Ortofon TA-110 VS Technics SL-1500c?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Timo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    51
    Antall liker
    35
    Sted
    Bogafjell
    Torget vurderinger
    4
    Så det jeg egentlig lurer på... Jeg har en Kenwood med Sme 3009/fast hedshell og damper kit. Jeg ønsker større valgmulighet og frihet ang pickuper. Ser i retning Ortofon ta-110 eller Jelco armer, men ser man dette prismessig ligger vel disse armene oppi 15k og derav overskriften. Kommer jeg bedre ut ved å bare gå for en ny Technics? Eller vil comboen KD500/ta-110 være bedre? Tanker, meninger, erfaringer og tips settes veldig pris på.
    Riaa for mm/mc og 2m black har jeg, men hadde vært gøyalt og testet cadensa serien etc.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.950
    Antall liker
    27.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Behold Kenwood, gå for denne. En meget pålitelig selger.

    Selg SME for samme pris, og du får en glimrende Jelco for prisen av momsen .

     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.696
    Antall liker
    7.938
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Alt kjem an på kva pickup du har tenkt å bruke. Er du nøgd med ein Denon, er SL 1500 veldig grei. KD 500 er eit veldig godt drivverk, som kan utrustast med svært mange armalternativ, som igjen skal passe til den aktuelle pickupen.
    Når det gjeld pickup/arm, er det slik at dei mest avanserte (og gjerne beste) pickupane har slipingar (Shibata, Micro-eitt-eller-anna, vdH) som krev gode armar. Veldig enkelt sagt; koniske og til dels ellipitiske stiftar får ut sitt potensiale i dei fleste armar som vektmessig passar til pickupen sin komplianse, dersom lagringa er god. Har du ein "flott" pickup, bør du også tenke på kompliansen, og i tillegg gå for svært gode lager, gode justeringstilhøve, og helst ein lang arm. Jelco har ein fin, som eg er usikker på om det er plass til på KD 500,
    Justere pickup er ikkje så vanskeleg, men de er greitt med ein mal. Og det går godt an å få hetta. Men sjekk overhenget, stifttrykk og antiskating.
    Drivverket er ei historie for seg sjølv. Men om du går for KD 500 eller ein Technics DD-spelar er det rein plankekøyring. Pass på at armen er rett montert (er oftast det frå butikken), og vatre opp. Ha ein ørliten dråpe spesialolje i holet under tallerkenen (tydeleg merka under) viss dette ikkje har vore gjort dei siste 20 åra, og spel i veg.
     

    Timo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    51
    Antall liker
    35
    Sted
    Bogafjell
    Torget vurderinger
    4
    Alt kjem an på kva pickup du har tenkt å bruke. Er du nøgd med ein Denon, er SL 1500 veldig grei. KD 500 er eit veldig godt drivverk, som kan utrustast med svært mange armalternativ, som igjen skal passe til den aktuelle pickupen.
    Når det gjeld pickup/arm, er det slik at dei mest avanserte (og gjerne beste) pickupane har slipingar (Shibata, Micro-eitt-eller-anna, vdH) som krev gode armar. Veldig enkelt sagt; koniske og til dels ellipitiske stiftar får ut sitt potensiale i dei fleste armar som vektmessig passar til pickupen sin komplianse, dersom lagringa er god. Har du ein "flott" pickup, bør du også tenke på kompliansen, og i tillegg gå for svært gode lager, gode justeringstilhøve, og helst ein lang arm. Jelco har ein fin, som eg er usikker på om det er plass til på KD 500,
    Justere pickup er ikkje så vanskeleg, men de er greitt med ein mal. Og det går godt an å få hetta. Men sjekk overhenget, stifttrykk og antiskating.
    Drivverket er ei historie for seg sjølv. Men om du går for KD 500 eller ein Technics DD-spelar er det rein plankekøyring. Pass på at armen er rett montert (er oftast det frå butikken), og vatre opp. Ha ein ørliten dråpe spesialolje i holet under tallerkenen (tydeleg merka under) viss dette ikkje har vore gjort dei siste 20 åra, og spel i veg.
    Takk for utfyllende svar. Tenker retning cadensa bronze når jeg først går for mc så da blir det arm bytte. Blir vel maks 10" der e plass til på kenwood kanskje.
     

    Timo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    51
    Antall liker
    35
    Sted
    Bogafjell
    Torget vurderinger
    4
    Behold Kenwood, gå for denne. En meget pålitelig selger.

    Selg SME for samme pris, og du får en glimrende Jelco for prisen av momsen .

    Takk for tips. Ikke gale pris på den
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.995
    Antall liker
    20.061
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    2juki har veldig gode priser på både arme og pickupper :)
    Har handlet hos ham flere gange, og selvom du kan finde mærkelige historier på nettet, har han været 100% troværdig,
    hver gang jeg har handlet hos ham. Svarer også omgående på spørgsmål.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.950
    Antall liker
    27.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips. Ikke gale pris på den
    Prisen er god, og armen finnes også som en 9-tommer. Men er det plass til 10-tommer, anbefales den.
    Uten sammenligning forøvrig sitter det en Dynavector DV505 under lokket på min KD500, og den armen er omfangsrik!

    /Morten
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Kongsberg
    Kenwood KD-500 er en flott spiller som tar 9", 9,5" og 10" tonearmer - forutsatt at armbasen på aktuelle arm ikke er for stor.

    Den foreslåtte Jelco SA-750E er et utmerket alternativ som matcher spilleren teknisk, estetisk og tonalt på en utmerket måte
    uten at jeg er helt sikker på at basen får plass. Armen selges uten tonearmskabel, noe som er en god ting, da den originale
    (røde) Jelcokabelen "dreper" dynamikken. Men man må påregne å bruke noen kroner på en alternativ kabel. Kimber TAK er et
    utmerket valg av kabel, men denne har desverre blitt veldig dyr i det siste.

    Et annet godt alternativ til omtrent samme pris kan være Michel Tecnoarm som leveres med fast (og jordet) kabel. Denne kan
    man fortsatt handle "innaskjærs":

    Et tredje utmerket alternativ kan være Rega RB-808. Der man også må "utaskjærs". (Finner den ikke på Monos hjemmeside) :
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har hatt en KD500 med Jelco SA750 i en god del år nå, bruker den sammen med en Oyade 2075 kabel...... funker helt topp. Har også brukt Jelco sin røde kabel uten Brekke sitt dynamikk tap, men Oyade kablen låter mindre filtrert. Får en fin balanse med den røde Jelco kablen sammen med pickuper fra Lyra som igjen ofte er litt analtytiske og noen ganger kan være svakt anemiske i lyden..... total resultatet blir bra i alfall......... det er jo det som kommer ut av lyd i "enden" som er det viktige. Jeg forstår dog ikke helt anbefalingen av en Techno arm da den gir omtrendt nøyaktig like dårlig fleksibilitet som den armen trådstarter allerede har og som trådstarter ikke vil ha.
     

    Timo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    51
    Antall liker
    35
    Sted
    Bogafjell
    Torget vurderinger
    4
    Ja ønsker avtakbare headshell. Ser dårlig ut med jelco hos norske forhandlere for øyeblikket og må bli ebay i såfall. Men noen som har erfaring med Ortofon ta-110 armen? Blir en del dyrere og kanskje ikke værd forskjellen? Men er vel en ok kabel med.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det dukker opp rett som det er brukte Jelco armer, så med litt tålmodighet og at du følger litt ekstra med på bruktbørsen, så får du deg nok en arm relativt snart....... ellers så fiinnes det vel butikker som har den på lager enda....... tror jeg.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.078
    Er jeg alene om å mene at eldre japanske spillere må ha s-formede armer før det estetiske faller på plass? De skal helst være blanke også..
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noen tipps til KD 500 eiere:

    De profiterer lydmessig ved og flytte strømforsyningen ut av chassiet da trafoen brummer svakt........ i allfall på alle de KD500'ene jeg har vært borte i over de siste 40 årene.
    En tykk tung platematte er heller ikke feil på disse spillerne.
    Skru av original føttene og bruk ordentlige dempeføtter under.
    Bruk gjerne en skilletrafo med spennings stabilisator......... det får den til og snurre vesentlig jevnere........ hvis du ikke allerede har super strøm i veggen da.
    Sett gjerne fast armbasen i ikke herdende silicon for maksimal resonanse demping....... fungerer til og med på en KD550 med original arm.
    Finer/plywood base fungerer lydmessig veldig bra sammen med kompositt materialet i denne spilleren....... "tunge" ting som MDF eller Alu baser lyder dårligere enn de lette.
    For de med god tid/tålmodighet, så kan tallerkenen med fordel dempes innvendig med f.eks modellkitt, men det er litt fiklete og drive med og man må passe på og få det jevnt fordelt.

    Det var noen tipps til tweaking av en Kenwood KD500
     
    Sist redigert:

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Kenwood KD600 under bygging, Jelco SA-750E 10» arm, mangler armboard tips -eller et liggende -så er jeg interessert å kjøpe. Spilleren skal spille sammen med RIAA Luxman E-250 + pluss Naim. Spiller skal sammenlignes opp mot dagens spiller Linn LP12 med Naim Aro arm, RIAA Naim Superline. Forhåpentligvis en interessant duell.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Er det stor forskjell på KD500/550 og KD600, rent teknisk og lydmessig?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Kd 600 har vel quarts styrt motor, noe kd 500 ikke har mener jeg å ha lest.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Ok. Er det slik at Jelco 750 10» passer uten noen tilpassing til armbasen på begge disse modellene.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Den passer vel oppi hullet, men skal ha en annen plassering i henhold til spindel og geometri....... men det er et spørsmål med litt forskjellige svar fordi spillerne er levert med forskjellige armbaser og da kommer det an på hvilken man har.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.696
    Antall liker
    7.938
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kd 600 har vel quarts styrt motor, noe kd 500 ikke har mener jeg å ha lest.
    Eg har ikkje gjort direkte samanlikning mellom desse to, men har høyrt begge. Eg er av den formeining at 600 er ein god del betre enn KD 500, men også denne er ein svært god spelar. KD 750 er endå betre. Og Kenwood sin toppmodell KD-07 er likevel den aller beste. Med kvartsstyring, platekrans og platestrammar, svært god (litt over mellomvekt tung) arm, er dette ein spelar som kan måle seg med kvasomhelst. Hekt på den dyraste Koetsupickupen du kan få tak i, og lev lukkeleg til dine dagars ende.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Går det greit med rett "Din" plugg på tonearmkabelen til Jelco tonearm på KD 600 eller må man ha en vinklet en?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Hei aiso, rett plugg er en fordel, jeg kommer tilbake til lytte inntrykk, inni en hektisk periode på jobb ..
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det går fint med svart og... 😊

    Vis vedlegget 659815

    /Morten
    Hva slags materiale er det på dette armbordet? Jeg ser at det er lavere enn det originale. Det originale er 200 mm.
    Jeg skal prøve å lage et armbord selv, men er usikker på hva tykkelsen bør være. Skal bruke Jelco 10".
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.950
    Antall liker
    27.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags materiale er det på dette armbordet? Jeg ser at det er lavere enn det originale. Det originale er 200 mm.
    Jeg skal prøve å lage et armbord selv, men er usikker på hva tykkelsen bør være. Skal bruke Jelco 10".
    Det er faktisk et originalt armboard, det var ikke pent, så jeg laget en dekkplate. ;)
    Men du har helt rett, det er lavere enn vanlig. Det begynte og murre i bakhodet når jeg leste hva du skrev -
    mener å huske at det fulgte med flere armboard til KD500 og KD600, og/eller at de kunne kjøpes løse og i flere flere varianter.

    Uansett, husk at det er en grunn for at armboardet er i et gummimateriale.
    På samme måte som at det er en grunn for at gummimatten på tallerken er så tykk som den er.

    Det er en integrert del av designet, og lager du ditt eget må det ha (minst) den samme ettergivenheten som originalen.

    /Morten
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det er faktisk et originalt armboard, det var ikke pent, så jeg laget en dekkplate. ;)
    Men du har helt rett, det er lavere enn vanlig. Det begynte og murre i bakhodet når jeg leste hva du skrev -
    mener å huske at det fulgte med flere armboard til KD500 og KD600, og/eller at de kunne kjøpes løse og i flere flere varianter.

    Uansett, husk at det er en grunn for at armboardet er i et gummimateriale.
    På samme måte som at det er en grunn for at gummimatten på tallerken er så tykk som den er.

    Det er en integrert del av designet, og lager du ditt eget må det ha (minst) den samme ettergivenheten som originalen.

    /Morten
    Jeg er enig i det du sier. Men spilleren er tross alt ca 40 år gammel. Armboardet i gummi har nok blitt hardere med tiden. Jeg vil beholde det slik det er siden jeg har en Grace-arm som passer til det. Men jeg vil ha et armboard til Jelco- armen. Har vært i kontakt med en fyr i DK som kan lage et. Han virker til å være seriøs.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.950
    Antall liker
    27.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det høres bra ut.
    Jeg gjorde noen forsøk med gummimatten, byttet ut med bl.a. perspex - og flere av disse materialene som har vært i vinden en stund.
    Det var en ren katastrofe for lyden med harde materialer, virkelig ubehagelig å høre på. Jeg regner med at det samme vil skje med en hard armbase.
    Da får vi tro dansken har sjekk på egenskapene til den originale basen.

    /Morten
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det går fint med svart og... 😊

    Vis vedlegget 659815

    /Morten
    Har du prøvd KD-650 også (KD-600 levert med arm)? Har hatt min i 25 år kunne sikkert levd godt med kun denne nå også. Ble erstattet av en Rega i 2007 men jeg spilte litt på den for noen år siden da jeg satte den opp med en AT33 mono pu. Er veldig pålitelig og enkel i bruk men blir desverre ikke brukt noe særlig p.g.a plassmangel (og den er ikke helt på høyde med de andre spillerne jeg har når det kommer til lydkvalitet).
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.950
    Antall liker
    27.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd KD-650 også (KD-600 levert med arm)? Har hatt min i 25 år kunne sikkert levd godt med kun denne nå også.
    Det er litt pussig, men jeg har aldri vært i kontakt med hverken 550 eller 650.
    Har alltid vært nysgjerrig på hvor gode de er for seg selv...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vurderte å bytte arm for endel år siden, nå syns jeg det er litt av sjarmen at den er original. Ganske imponerende at den forsatt fungerer feilfritt uten noe service etter +40 år siden med ble produsert.

    kenwood_kd-650 (1).jpg
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Har du prøvd KD-650 også (KD-600 levert med arm)? Har hatt min i 25 år kunne sikkert levd godt med kun denne nå også. Ble erstattet av en Rega i 2007 men jeg spilte litt på den for noen år siden da jeg satte den opp med en AT33 mono pu. Er veldig pålitelig og enkel i bruk men blir desverre ikke brukt noe særlig p.g.a plassmangel (og den er ikke helt på høyde med de andre spillerne jeg har når det kommer til lydkvalitet).
    Jeg har plass til en spiller til.:) Si fra om du vil selge den.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har litt vanskelig med å selge audio utstyr, men skal gi beskjed om det skulle bli aktuelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn