KI-generert innhald

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
5.490
Sted
Sunnmøre
Du har i og for seg litt rett i at chatgtp ikke kan lyve. Men det er en og alene fordi den ikke har noen vilje og ingen begreper om rett og galt. Foreslår at det nedlegges forbud mot ai innlegg, det degenererer innholdet her på hfs.
Sjå diskusjon eit par sider før dette svært presise innlegget frå @KJ

Dei illustrerer, på glimrande vis, korleis og kvifor KI (særleg LLM-ar som OpenGPT og DeepSeek) er øydeleggjande for ei god og sakleg diskuterande offentlegheit. Eg har heilt ærleg aldri tenkt på dette aspektet ved KI før, men det er heilt openbert at det fungerer ekstremt destruktivt. Nesten som, eller kanskje verre enn, "fake news" (så 2021) og trolling.

Det er sannsynlegvis vanskeleg å få heilt bort problemet. KI kan sjølvsagt fungera som ein måte å skjerpa (eller, om brukt rett, utfordra) eigne argument, men det avgjerande for ein diskusjon at når ein skriv eit innlegg, så er det oppriktig, og at ein står inne for argumentasjonen. Så eg veit ikkje korleis ein skal løysa problemet. Men det er der.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.964
Sted
Horten
Det må i det minste opplyses om at innlegg er KI-generert.
Men ikke et enkelt tema.

Tema synes jeg slekter litt på de som velger å ha innlegg og dermed diskutere via det jeg kaller diskusjon-via-proxy; innlegg er utelukkende snip/sitater/utklipp fra hva andre har skrevet/publisert. Tilsvar kontres med nye utklipp/sitater, og man kan lure på om meningen er å kun slite ut meningsmotstanderen(e).
-Selvsagt er diskusjon-by-proxy også veldig behagelig for den enkelte; de kan aldri tas i feil eller annet da alle inlegg blir "ufarlige"; det var jo den de siterte som stod for utalelsen.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Jeg tenker det vil være rimelig ressurskrevende å innføre en slik begrensning. For å overholde et forbud mot AI-genererte svar, må man ta flere tekniske og moderatorbaserte tiltak:

1. Tekniske tiltak
AI-deteksjon: Bruke verktøy som analyserer tekst for AI-liknende mønstre, f.eks. GPTZero eller andre LLM-deteksjonsverktøy.
CAPTCHA eller interaktive tester: Kreve enkle menneskelige bekreftelser før publisering, som å identifisere bilder eller løse enkle oppgaver.
Skrivebegrensninger: Begrense veldig raske eller svært lange innlegg, da AI-genererte svar ofte er raske og omfattende.
Metadata-analyse: Overvåke skrivehastighet, tidsbruk per innlegg og formateringsmønstre som kan indikere AI-bruk.

2. Moderatorbaserte tiltak
Manuell gjennomgang: Moderatorer kan sjekke innlegg for å se etter AI-liknende språkbruk, spesielt hvis de er svært formelle eller upersonlige.
Rapporteringssystem: Brukere kan få mulighet til å rapportere innlegg de mistenker er AI-genererte.
Forfatterforpliktelse: Kreve at brukere bekrefter at de ikke har brukt AI før de poster.

3. Kulturelle og etiske tiltak
Tydelige retningslinjer: Ha klare regler som forklarer hvorfor AI-genererte svar ikke er tillatt.
Ansvarliggjøring: Bruke systemer som gir tillitspoeng eller troverdighetsvurdering basert på tidligere aktivitet.
Krav om personlig erfaring: Oppfordre brukere til å dele egne erfaringer, noe AI ofte ikke kan gjøre autentisk.

Selv med disse tiltakene vil det være utfordrende å stoppe AI-genererte svar fullstendig, men en kombinasjon av teknologi, moderasjon og fellesskapsengasjement kan redusere forekomsten betydelig.

(AI generert)

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.380
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Jeg har sett opptil flere ganger her på HFS at KI blir brukt som et maktklubbe, og det er både provoserende og destruktivt.
HFS er ment til og være et diskusjonsforum, hvor vi skal kunne øse ut våres frustrasjoner imot hverandre ;)
Alle har sitt ståsted, og det er mangfoldet som tross alt er bra (og utfordrende).

Hvis vi skal poste KI innlegg mot hverandre blir dette et stort tap for HFS.

O Store ugg ugg @Høvdingen må på banen her

hifiEivind

Medlem
Ble medlem
19.01.2025
Antall liker
24
Sted
tønsberg
en god start er å slette all ki innlegg som er åpnelyst ki. og varsel/advasel for de som la det ut.
hifisentralen er for mennesker og menneskeskapt ideer.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
23.025
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Kanskje en må avklare litt om hele HFS skal være fritt for KI, eller bare deler av forumet. Jeg kan ikke helt forstå problemet med KI i mitt anlegg tråden. Jeg bruker ChatGPT som et verktøy og synes det har hjelpt meg veldig. Det betyr ikke at den aldri tar feil og alltid er sanningen.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.153
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg har lest MYE ki-generert tekst ifm jobb og kjenner etter hvert igjen hvordan den ofte produserer svar. Når jeg ser tekster eller innlegg som ser ki-generert ut her eller andre steder, hopper jeg bare over det. De tilfører ingenting av verdi, helt uavhengig av om den som legger det ut er enig i det som står der.

Det blir vanskelig å forby det, men kanskje diskusjon-via-proxy (@Powercon) bør påpekes og avfeies når en ser det. Jeg melder meg i alle fall kjapt ut når folk ikke bidrar med annet enn klipp-og-lim.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.511
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kanskje en må avklare litt om hele HFS skal være fritt for KI, eller bare deler av forumet. Jeg kan ikke helt forstå problemet med KI i mitt anlegg tråden. Jeg bruker ChatGPT som et verktøy og synes det har hjelpt meg veldig. Det betyr ikke at den aldri tar feil og alltid er sanningen.
Enig.
Mitt anlegg tråder, eks.vis hos Makkintosken, der han ber AI om hjelp til sin Trinnov Nova er helt innenfor.
I politiske tråder i off topic, har AI ingenting å gjøre, da den bare innsammler info på nett, ukritisk til, hvor
denne info´n kommer fra. Tenk om du fikk svar på/om Ukraine basert på @Antoine sitt søppel/oppgulp/løgn??

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
5.490
Sted
Sunnmøre
Sidan det var eg som starta denne tråden er det også på sin plass å påpeika at avataren min ervar KI-generert. Eg er frykteleg dårleg til å teikna, og har hatt stor glede av å få KI til å generera mockups i ulike samanhengar. Tilsvarande stor irritasjon av å ikkje få det eg vil ha, men det er ei anna sak. Ho dotter mi som driv med kunst og teikning, tykkjer det er heilt skandale og umoralsk når eg bruker KI-genererte bilete.

Eg har absolutt ingen ting imot at/korleis du bruker KI i tråden din, @Sevald. Rett nok tykkjer eg ofte det kan vera litt dølt å lesa akkurat dei innlegga, men det er på ein måte mitt problem, ikkje ditt.

Eg har mest irritert meg over det i OT, og i ein del tekniske trådar. I den siterte tråden kjem det aller klarast fram.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.501
Sted
Liten by
Er ikke det store problemet at mange anser et AI/KI svar som fasitt? Noe det definitivt ikke er, etter å ha prøvd det mange ganger selv.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.766
Forby bruk av KI sitater blir vel å gå motstrøms? Til det er den alt for effektiv til å finne informasjon og nye innfalsvinkler til en diskusjon. Hvor riktig slik info er er vel strengt tatt ikke noe bedre sikret enn resten av internettet hvor mange av oss leser om silkemyke beryllium diskanter, krystaller m.m.?

Men hvordan man siterer KI har muligens forbedringspotensiale for mange av oss?

Jeg lærte meg raskt å oppgi KI som kilde i sitater eller tekst da det hender at den fantaserer. Og jeg da berettiget kan få klask på hånden av andre medlemmer som vet bedre. Samtidig får leseren mulighet til å vurdere verdien av posten, — som om vi er litt strenge med oss selv nok oftere er mer riktig enn vår egen virkelighetsoppfattelse av mange tema, herunder bruk av krystaller i stereoanlegget.

Samt jeg har lært meg be KI om å oppgi sin egen kilde til tekst den generer. Vi har da mulighet til samtidig lenke til denne kilden når man siterer KI som jo er en reser til å oppsummere lengre artikler.

Jeg har også noe sent lært meg nytten av SPOILER funksjonen til å gjemme lenger sitat. Gjør det enklere for HFS lesere å bla forbi ting man ikke intresserer seg for, mens den ene leseren som er nyskjerrig lett får tilgang til.
1739797794492.png

Ellers har jeg så smått begynt å stille KI ledene spørsmål hvor jeg oppgir feilaktige påstander. KI vil alltid gjøre deg til lags så da bruker den faktisk leite opp info og argumentere fra flere sider av påstanden.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.766
Grunnleggende tanke: Om man ikke har peiling på et tema, hvordan skal man da vite om svaret man får fra en KI er rett eller galt?
Man kan ikke. Men siden parter fra akademia ofte ikke bryr seg å svare på forumspørsmål er det en rimelig bra sjans at for at KI kan lage et resyme man klarer fordøye. Om det da faktisk finnes sammenhengende dokumenter på gjeldene tema. Noe Google ikke evner. Vranglæren har bare funnet en mer effektiv metode ;)

1739801550948.jpeg

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.275
Torget vurderinger
2
KI bør kun benyttes og gjengis når en forklarer at en har brukt KI og deretter viser svaret på et gitt spørsmål/problemstilling.

Hvis en lar KI stå for hele svaret / innlegget, så bør det bli utestengelse fra Off Topic.

Det er slik jeg ser det.

Mvh
Høvdingen

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.380
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Det kan kanskje være en ide at det er en "knapp" enn kan trykke på når enn skriver og skal legge ut et innlegg.
Som kommer opp med en "disclaimer" med at dette innlegget er helt eller delvis AI / KI generert.

Da er det enklere og hoppe over slike innlegg, i en diskusjon.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.380
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
KI bør kun benyttes og gjengis når en forklarer at en har brukt KI og deretter viser svaret på et gitt spørsmål/problemstilling.

Hvis en lar KI stå for hele svaret / innlegget, så bør det bli utestengelse fra Off Topic.

Det er slik jeg ser det.

Mvh
Høvdingen
Du mener hele forumet ? Det er jo ikke bare i OT delen at det blir brukt AI / KI, selvom denne tråden er et resultat av en OT diskusjon

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.380
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Dette er jo noe som må formuleres slikt at det kan bli implementert i forumsregler imo

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.766
Det kan kanskje være en ide at det er en "knapp" enn kan trykke på når enn skriver og skal legge ut et innlegg.
Som kommer opp med en "disclaimer" med at dette innlegget er helt eller delvis AI / KI generert.

Da er det enklere og hoppe over slike innlegg, i en diskusjon.
Mange praktiserer allerede bruk av Sitat menyen hvor man gjerne avsluttningsvis oppgir kilden.

Dette er et sitat.

Kilde: DeepSeek

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
23.025
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Noen har et fryktelig behov for å vinne en diskusjon. Synes det er veldig merkelig. Er ikke det viktigste å få frem egne synspunkter i et forum? Det får en ikke med hjelp av AI. Når jeg har brukt ChatGPT i min tråd er det ofte litt ironisk og aldri ment som sanningen. Jeg har mange ganger sett at ChatGPT tar feil. Og det svarer jeg den med og den retter opp og beklager. AI er er fantastisk verktøy men også veldig ødeleggende for et forum der vi prøver å ha en god samtale.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.914
Torget vurderinger
1
Det er ikke vanskelig å se at det vil bli nær umulig å håndheve et forbud mot KI genererte innlegg. Forslaget mitt om å «nedlegge forbud» mot KI-innlegg er kanskje derfor mer en oppfordring om nettikette og en bevisstgjøring på hva vi ikke bør bruke KI til. Forslaget mitt om å nedlegge et slikt forbud var konkret med bakgrunn i en sekvens i donaldtråden, der KI generert innhold ble brukt i argumentasjonen, og brukeren som hentet KI-tekstene hevdet at KI kan ikke lyve. At KI ikke kan lyve er som nevnt litt rett, ettersom løgn forutsetter en vilje og et begrep om sannhet, som (dagens) KI ikke har.

Et vesentlig problem med «dagens» KI er at gehaltet i ordstrømmen den produserer er vilkårlig. Den finner på ting. Av og til er det rett. Av og til er det feil. Men siden KI ofte genererer plausibel og velformulert tekst (det er tross alt språkmodeller, men ikke modeller av «virkeligheten» eller intelligens), og ofte bedre formulert enn det mange av oss skriver for egen maskin, så er det fryktelig lett å ta KI-tekst for god fisk, selv om det er rent tøv. For en som ikke har inngående kjennskap i temaene som omtales så kan det være nær umulig å skille skit og kanel uten å måtte bruke uforholdsmessig mange kalorier i å sysselsette synapsene (ev. også å sjekke referanser og alternative kilder mm). Når man tar tekstene for god fisk, så blir de også med videre i ens egen konstruksjon av verdensbildet/virkelighetsforståelsen. KI-teksten blir et virus i eget verdensbilde/virkelighetsforståelse.

Det er selvfølgelig mange måter å bruke KI på, alt fra lek og moro, læring, utprøving og forsøk, til mer «seriøse» ting. Noen måter er harmløse, noen er underholdende, noen er lærerike etc.

For egen del så leser jeg vanligvis ikke innlegg som er merket med KI-tekst, hovedsaklig på grunn av at gehaltet er vilkårlig. Siden gehaltet i KI-generert tekst er vilkårlig så er den også null verd. KI-tekst brukt i argumentasjon, som «sannhetsvitne», som fakta o.l. er kognitiv pest og opium. Derav forslaget om «at det nedlegges forbud».

mvh
KJ

Sist redigert:
Topp Bunn