Høyttalere Kino høytalere til hi fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Går det å bruke kino høytalere, noe med eks horn og bruke til hi fi hjemme? Eks noe jbl greier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Sjekk denne tråden:


    Spørsmålet ditt er litt upresist, for hva er egentlig «kinohøyttalere»? Hvis svaret er kapasitet, dvs. evnen til å spille høyere uten fordreining, så er det litt enklere å svare.

    Høyttalerne som omtales i tråden ovenfor, spiller høyere enn de aller flest konvensjonelle hifi-høyttalere du får kjøpt i butikk, men er samtidig mer presise enn de fleste høyttalere. Det er en svært effektiv kompresjonsdriver i diskanten som sørger for at høyttalerne har høyere kapasitet oppover i frekvens enn vanlige domediskanter. Med subwooferen 7382 kan disse høyttalerne spille ekstremt høyt over hele frekvensskalaen, fra 14 Hz til ca. 20 kHz. Sånn sett holder oppsettet i massevis for moderne filmlyd.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Sjekk denne tråden:


    Spørsmålet ditt er litt upresist, for hva er egentlig «kinohøyttalere»? Hvis svaret er kapasitet, dvs. evnen til å spille høyere uten fordreining, så er det litt enklere å svare.

    Høyttalerne som omtales i tråden ovenfor, spiller høyere enn de aller flest konvensjonelle hifi-høyttalere du får kjøpt i butikk, men er samtidig mer presise enn de fleste høyttalere. Det er en svært effektiv kompresjonsdriver i diskanten som sørger for at høyttalerne har høyere kapasitet oppover i frekvens enn vanlige domediskanter. Med subwooferen 7382 kan disse høyttalerne spille ekstremt høyt over hele frekvensskalaen, fra 14 Hz til ca. 20 kHz. Sånn sett holder oppsettet i massevis for moderne filmlyd.
    Mer presise?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Måske burde jeg prøve at forklare mig om hvorfor jeg endte med Bio højttalere istedet for de forbandet såkaldte HiFi højttalere.

    Jeg har haft en del fine forholdsvis dyre højttalere som ikke tålte mosten . En bas endte med at hoppe ud af magnet gabet en anden gik der ild i.
    Ud over det brændte jeg et hav af diskanter af(Små fine dome diskanter) Det blev efterhånden dyrt. En dag i en biograf i Kbh oplevede jeg et voldsomt lydspor med eksplosioner skud og larm men samtidig var der en dialog som stod rent og klart. Første tanke find ud af hvad der står af højttaler bag det læderet . Gjort og efter noget forhandling blev det første sæt købt. Dog fik jeg lov til at besøge en fyr i kbh som havde noget i samme boldgade. Efter at have hørt Blues i ca 30 sek var jeg solgt. Og de højttalere købt. Har dog siden købt noget større system.
    Filosofien var nu at have noget der kunne blæse mine vinduerne ud hvis det skulle være og aldrig bruge 1 krone mere på afbrændte enheder og dæmpe systemet og aldrig komme i nærheden af systemet ydeevne. :)
    Jeg spiller sjældent meget voldsomt højt. Mest fordi det musik jeg nyder ikke skal spilles højt. Men når der så sættes noget på der kalder på at man bare må spille højt ja så kan jeg bare give den gas så det hele ryster. Lyden er stadig ren og klar og der er ikke skyggen af forvrængning og jeg skal ikke være nervøs for noget går i stykker
    Ang begrebet HIFI ja så har jeg nu et system der spiller mere realistisks end noget andet system jeg nogensinde har haft. (Synes jeg)
    Da JBL /Lydrommet var forbi her kaldte de mit system for tomgangs anlægget netop fordi uanset hvor højt jeg spiller kommer jeg aldrig og over tomgang.
    Og derved meget lav forvrængning . Enheder bevæger sig ganske lidt selv ved høje lydtryk

    Ingen behøver at være enige med mig . Men jeg har ikke set mig tilbage efter jeg fik Biohøjttalere :)
    Ps Disse højttalere er lavet til en sal til 1500 personer.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Altec Lansing 17.jpg


    altec-lansing-model-19-loudspeaker 2.jpg

    Altec Lansing produsert model 17 og 19 i sivil utgave også på 70/80tallet. Altec 604 coax driveren ble også solgt som byggesett på den tiden. 3 kjente kjøpte byggesett med driver og delefilter og bygget egne kabinetter me forskjellig design. De orginale var store som vaskemaskiner. JBL hadde også byggesett å tilby me proffesjonelle elementer. Vanlige ''HIFI'' høyttalere hadde sine begrensinger for de som ville ha mere trøkk og lav forvregning. Hornsystemer ble betraktet som skrikekasser blant forandlere av svakere hifisystemer:)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Mer presise?
    Med «presis» menes avvik i forhold til signalet. I hi-fi er det om å gjøre å reprodusere signalet fra kildematerialet, opptaket, så korrekt eller presist som mulig. Jo mer presis, jo mer hi-f eller kildetro er reproduksjonen.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Med «presis» menes avvik i forhold til signalet. I hi-fi er det om å gjøre å reprodusere signalet fra kildematerialet, opptaket, så korrekt eller presist som mulig. Jo mer presis, jo mer hi-f eller kildetro er reproduksjonen.
    Ok. Hørtes veldig interessant ut da jeg liker å utforske og teste ting. Det er en del av «hobbyen» for min del. Takker for svar
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hva bør da Event anbefales. Ikke «altfor store» men med eks 2 stk 12’’ og ett horn på toppen. Plug and play eller må det noe delefiltere eller elektronikk til for å få de til å spille riktig. Forsterkeren jeg har er på 2x350 i 8 Ohm.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    JBL 2360 med stativ og drivere går for en slikk og ingenting nå om dagen.. et horn med driver som gir et enormt lydbilde !!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg hatt bedre plass hadde jeg vert på vei nordover i dag og kjøpt/hentet Altec mod. 19 😃.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ok. Hørtes veldig interessant ut da jeg liker å utforske og teste ting. Det er en del av «hobbyen» for min del. Takker for svar
    Merk at «presisjon» er noe som i stor grad kan leses ut av målinger og (troverdige) spesifikasjoner. Oppskriften er altså å kjøpe noe som er godt dokumentert på spesifikasjonssiden.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Merk at «presisjon» er noe som i stor grad kan leses ut av målinger og (troverdige) spesifikasjoner. Oppskriften er altså å kjøpe noe som er godt dokumentert på spesifikasjonssiden.
    Ok. Så her prater vi løp å kjøp, sett igang? Rommet i kjelleren er ca 4x7mtr. Høytalere står midt på langveggen. Ok?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Er et par i Oslo også, men 2360 er topphornet ikke resten.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Ja og nei, er 2360 med 2446h driver
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bruker DIY variant av JBL studio/kinohøyttalere i stuen, funker fint. @ArneM har som regel massevis av slike komponenter til salgs på torget som enkelt kan settes sammen til fortreffelige høyttalere uten å koste en arm og en legg.


    20200506_203952.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    2

    2xJ

    Gjest
    JBL 2360 har noen utfordringer om en skal være et petimeter, men det er få horn som gir så stor soundstage og spilleglede som det hornet kan gjøre.
    Og til den prisen, og med så mye kunnskap som det er her inne om dette, er det meget nært en nobrainer for en som vil utforske horn og dets like....
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    JBL er absolutt et alternativ. Tidligere nevnte Genelec (https://www.genelec.com/s360a) er et annet og mer moderne alternativ*, og meg bekjent er det ingen som slår Genelec mht. presisjon. Genelec har også gode, presise subber som kan korrigeres vha. innebygd DSP, og de tåler en støyt.


    *Sjekk denne beskrivelsen av patentet bak høyttaleren: https://uspto.report/patent/app/20200021906
    Kreves mye ekstra elektronikk/delefiltere utenom? Har bare en ett stereo sluttrinn.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kreves mye ekstra elektronikk/delefiltere utenom? Har bare en ett stereo sluttrinn.
    Hvis lydkvaliteten er det viktigste, sats på aktive høyttalere. Genelecs har elektronikken (forsterkere for hver driver, delefilter mv.) inkl. DSP innebygd. Plugnplay. Fremragende lyd på 1-2-3 :)
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp kjøpt meg jbl. Hdi 3800 pluss center til kinoen. Og det er uten tvil den beste høytaler jeg har hatt. Den spiller med en ro og samtidig smekk. Og et herlig oppløst horn.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Har forhørt meg med en gammel kamerat som har noen store kino høytalere, ombygd og han sier jeg må ha ett mye større lytterom til en sånn type høytalere for å få riktig lydbilde. Så da tror jeg at jeg må slå ifra meg ett slikt prosjekt. Han anbefalte heller ett par med klipsch la scala til mitt rom.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det der er det vel flere meninger om!! Et horn som 2360 funger MEGET godt nærfelt, og det er en mengde andre horn som og gjør det.. faktisk vil jeg påstå at det er enklere med horn en en tradisjonell apekiste (kassehøyttaler).Det er et feil IMO at enn må ha små høyttalere til små rom, vet om flere som har store høyttalere i små rom , som definitivt ikke gjør seg bort.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har lenge hatt et mindre lytterom og før det, enda mindre rom.
    Mine erfaringer er at hornhøytalere er lettere å få til i et mindre rom enn små kassehøytalere.
    Min erfaring er at horn er mindre plaget av refleksjoner som roter til perspektiv osv.
    Den tiden jeg hadde stativhøytalere ble jeg aldri helt fornøyd, justerte hele tiden for å få stereo bildet til å sitte.
    De samme stativhøytalere står nå i anlegg nummer to, på stuen og blir brukt mye til tv, film, playstation men også en del musikk og der satt det bra ganske med en gang, men mye større rom og muligens er jeg mindre kresen der enn på lytterommet.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det var nytt for meg å høre. Vil si det var en god nyhet for min del. Hører bare at det er dumt med for store høytalere i ett «lite rom» Ser bla at jbl har noen mindre horn også. Disse vil da sikkert også fungere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn