Alt til hus og bolig Kjøkkenvask

G

Gjestemedlem

Gjest
Er på utkikk etter en ny kjøkkenvask, da den gamle er litt slitt og stygg. Underskapet er 80cm og den som er er i dag er 116cm lang, så den bør ikke være noe kortere enn dette slik at ikke benkeplaten må skiftes også.

Liker litt enkle og rene linjer, som dette:

blanco 1.jpg

Kan være en stor kum, eller to..

Har sett litt på noen i støpt materiale (silgranit), men de virket kipe og samlet skitt. Ser for meg at de blir fort stygge. Porselen kan kanskje være et alternativ? Har sett endel pene på bilder. Men tror jeg havner på stål.

Den over er fra Blanco, men jævelen koster jo 20.000 og det uten blandebatteri. Og det blir for dyrt for en vask. Det er ikke noe spesielt fancy kjøkken.

Så om noen har noen tips blir jeg glad. Fra inn eller utland. Stilige ting som ikke blir alt for dyre.

Denne også var fin:

jpeg-800px-24bpp.jpg
Liker denne også, og kommer nok til å satse på et batteri med et slik dusjhode. Denne under passer ikke helt, da jeg må ha plate ut på venstre siden. Men liker stilen:

traditional-kitchen-sinks.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.529
Skal du ha en vask eller et statussymbol? Har du ikke et spesielt fancy kjøkken så ser det litt dumt ut med en überfancy vask.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.842
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De skarpe hjørnene er ikke praktiske. Et vennepar har en vask med slike hjørner. Ikke bra.
Min kone insisterte at kum nr. 2 skulle være stor nok og vi landet på denne:
EUP80 - Intra
Funker bra, og den tilsynelatende dølle fremtoningen fungerer faktisk estetisk godt i vårt scandinavian modern​-kjøkken.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
De skarpe hjørnene er ikke praktiske. Et vennepar har en vask med slike hjørner. Ikke bra.
Min kone insisterte at kun nr. 2 skulle være stor nok og vi landet på denne:
EUP80 - Intra
Funker bra, og den tilsynelatende dølle fremtoningen fungerer faktisk estetisk godt i vårt scandinavian modern​-kjøkken.
Helt enig - skarpe hjørner er en dårlig løsning. Over tid ser man tydelig at det akkumulerer seg et belegg der hvor oppvaskbørste og det som kraftigere er, ikke kommer til med full effekt.

V

vredensgnag

Gjest
Når du først har vasket opp i en av tre, har du endelig kommet i mål. Skrangling og bråk fra vanlige kjøkkenvasker vil fort bli glemt.

Stunning wooden sinks & wood basins, William Garvey design

har Garveys med to kummer som skal monteres i mitt nye kjøkken. Hadde en i mitt hus før jeg flyttet til Oslo. Problemfri og som du vil se på linken ytterst hygienisk.

N

nb

Gjest
Må har to vasker om det er plass. Skjønner ikke hvordan det er mulig å leve et fullverdig liv med kun en vask;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Min kone insisterte at kun nr. 2 skulle være stor nok og vi landet på denne:
EUP80 - Intra
Intra har noen fine vasker.

Ser problemet med skarpe hjørner, men det finnes jo vasker med rette linjer og avrundede hjørner. Som denne: (Intra Cube)

Qube_ s.62_env708_medium.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
Når du først har vasket opp i en av tre, har du endelig kommet i mål. Skrangling og bråk fra vanlige kjøkkenvasker vil fort bli glemt.

Stunning wooden sinks & wood basins, William Garvey design

har Garveys med to kummer som skal monteres i mitt nye kjøkken. Hadde en i mitt hus før jeg flyttet til Oslo. Problemfri og som du vil se på linken ytterst hygienisk.
Veldig flotte. Hadde vært stas med noe slikt, men da måtte nok mye av kjøkkenet byttes.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Fine de Intra Cube vaskene, umiddelbart min favoritt med tanke på design og praktisk bruk. Rustfritt stål har jo den fordelen at det er lett å holde rent, år etter år. Mange bruker jo oppvaskmaskin så ikke alle har behovet for å ha to vasker, eller fullverdige oppvaskkummer. Ettersom jeg bruker kjøkkenet en del til diverse kjøkkenoppgaver, matlaging, baking og annet som egentlig ikke har med mat å gjøre (eller direkte) så har jeg irritert meg grønt over mangelen av dobbel oppvaskkum. Det er en liten en som man kan helle ut ting i ved siden av oppvaskkummen her på mitt kjøkken, men den er ikke brukbar til annet enn å slå ut ting i eller tappe vann. Og å ha en flate ved siden av der ting renne av seg, er et stort pluss.

Om jeg hadde fått velge, så hadde jeg kanskje fått tak på en av de gode gamle fra 70-tallet med en diger utslagsvask. De var praktiske de, men kanskje ikke designerens førstevalg, akkurat.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Tror du skal finne noen andre fra Blanco som passer budsjettet ditt.

Vi gikk for en enkel 60cm vask fra Blanco i vårt nye kjøkken men da i et slags teflon non-stick materiale.
Genialt, og veldig lekkert

Den kostet ikke halvparten av det du beskrev på eksemplet fra Blanco.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.377
Torget vurderinger
2
Har en fancy firkantet "flatbunnet" vask som forrige eier satte inn. Tror det er noe HTH greier.
Bare dritt og upraktisk med en slik firkantet vask, vann og skitt renner nesten ikke ut pga dårlig fall, dritt blir liggend igjen i hjørner,,og sluk proppen (som på ditt bilde 2) er helt ubrukelig,da man må løsne den med hånda ned i vannet.

Takke meg til gamle kjøkken med oppvaskummer fra Ingerid Espelid tid...,
Design av dagens kjøkken og baderoms løsninger er så designstyrt at funksjon er havnet helt i bakleksa... Jeg kan heller ikke legg feks sokker i bløt i vasken på badet da, "sluket/utløpet" er skjult og utilgjengelig..,likeledes er anti-overfyllingshulet sløyfet.. Skikkelig ubrukelig vask ,igjen pga svakt fall, som får enhver dråpe av spytt/tannkren til å ligge igjen....

DYRT-DÅRLIG-UBRUKELIG. Sørg for å velge en løsning som også kan brukes til noe, og som ikke bare er en utstillingskulptur.

Topp Bunn