Kjøleskap i lite rom?Hei!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Her på off topic kan en få hjelp/råd til mangt og meget har jeg erfart.
Jeg skal "bytte" ut mitt 19 år gamle kjøleskap (Gram :) ) , ikke for at det har sluttet å virke, men (mest) fordi jeg skal bruke det til annet enn egen mat og drikke etc. og da kan det jo være greit å bruke dette
og benytte anledningen til nytt på kjøkkenet.
Det jeg i den anledning lurer på er hvorvidt det vil være noe problem å ha det i et rom som kun er 1,4 x2,4 meter og uten (normal utlufting) altså egentlig ganske tett (opprinnelig beregnet som matrom, men brukt som kjellerrom).
Detter kan kanskje fortone seg som et rart spørsmål, men jeg er litt usikker på hvorvidt det kan være et problem rundt dette eller ikke og vil bli glad for svar ;)
Kjøleskapet skal stå innstilt på ca 10 grader og jeg regner da med at det ikke vil "gå" alt for ofte.

Samtidig så lurer jeg på hvorfor et kjøleskap helst ikke bør stå i temperarturer på under ca. 12 grader + hmmm? Dette sto å lese i bruksanvisningen på mitt Gramskap.

Det lille rommet som er tiltenkt mitt gamle Gramskap, vil likevel alltid ha temperaturer over 12grader+, men kan det bli problemer med for høy temperatur p.g.a. varmeutslipet fra bak skapet og tett lite rom?

Mvh.KW

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Det vil nok fungere bra i allefall. i slektens sommerhus har vi ett gammelt kjøleskap stående i ett slikt rom det fungere greit der egentlig. blir det for varmt er det vel bare å åpne døra til rommet litt i de periodene. kjøleskapet har stått der i 10-15 år nå. jeg var ikke så gammel da det kom. Var i daglig bruk før mormor døde. og funker greit enda i samme rom.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
kw: grunnen til at et kjøleskap helst ikke skal stå i rom kaldere enn så og så er at da vil det ikke starte, grunnet standard termostatinnstilling.
eks: kjøleskap med frysedel (med egen dør) har én motor og én termostat. Når temp i feks hytta faller under 7 grader, stopper kjøleskapsmotoren (greit nok) men dermed også frysern. IKKE akkurat greit.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
kw: grunnen til at et kjøleskap helst ikke skal stå i rom kaldere enn så og så er at da vil det ikke starte, grunnet standard termostatinnstilling.
eks: kjøleskap med frysedel (med egen dør) har én motor og én termostat. Når temp i feks hytta faller under 7 grader, stopper kjøleskapsmotoren (greit  nok) men dermed også frysern. IKKE akkurat greit.
Hei!
Jeg ante at det var mulig å få (fornuftige) svar også på dette her :D
Du har rett mitt, gamle Gramskap har faktisk em tohyllers frysedel nederst og jeg vet (visste fra før) at det er kun en motor.
Likevel er dette ikke noe problem siden temperaturen i dette rommet neppe vil falle til under 12 grader pluss.
Takker også for svaret fra raven8 og da begynner jeg i morgen med å rydde plass til mitt aldrende Gramskap som har fungert i ca. 19 år uten en eneste feil :) og forhåpentligvis vil gjøre det i sitt nye hjem i kjellern og nå som oppbevaring for fuglefor av både levende (les: melorm) og ikke levende "type" ::)
Til torsdag kommer mitt nye kjøleskap og denne gang er merket Miele (K8852SD) Berre lekkert og med god plass til mye (godt) øl bl.a. ;D
Mvh.KW

Topp Bunn