Kjøp av el-gitar...

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

Vurderer å gå til innkjøp av elektisk gitar, og kunne i den anledning trenge noen tips...
Har aldri hatt el-gitar før, men spiller mer eller mindre daglig på min akustiske nylonstrenggitar... Vil vel foreløpig kalle meg nybegynner, og busjettet bør ikke overskride 4-5000... Da helst inkludert forsterker... Har kikket på flere både fra Epiphone og Fender (Squier), som ligger i prissjiktet 2-4000 kroner. Men hva er det egentlig jeg burde se etter? Annet enn utseende og merke? :p
Har som sagt ingen erfaring, men tenker meg ikke noe "hard-core" gitar... Blir mer behagelig fingerspilling i Hank Marwin og Mark Knopfler stil... ;)

Hvordan bør jeg i tillegg disponere busjettet?

Håper det er noen gitarister her som har noen tips å gi...

MVH Jarle

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Har som sagt ingen erfaring, men tenker meg ikke noe "hard-core" gitar... Blir mer behagelig fingerspilling i Hank Marwin og Mark Knopfler stil...  ;)MVH Jarle
Jeg tenker Seymor-Duncan mic'er når jeg ser hva du liker å spille. De har noen single-coil'ere som låter ganske likt Knopfler på en brukbar røramp.

Til det budsjettet hadde jeg kjøpt en "billig" strat-kopi, og forsynt den med SD-mic'er. Det trenger ikke koste mer enn 2-3k.
Det er viktig å finne en gitar som du trives med å spille på/ som ligger godt i hendene, samt er "ren" i båndene.

Forsterkere i den prisklassen har jeg mindre peiling på, men jeg ville gått for en brukt rør-amp combo med 1x12''.

Til konsert/danse-spilling må du nok litt opp i pris.....

Men her er det nok mange meninger.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Anbefaler Fender hvis det er den stilen du skal spille i. Særlig Telecaster. Uovertruffen ren klang og lettspillte halser. Enkel og problemfri mekanikk. En god, brukt Mexico produsert Tele bør det være mulig å få tak i til 3000, pluss på en liten 20 W røramp med 1 x 12 og du er i business.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Først er det vesentlig å finne ut hva slags lyd du vil ha. Vil du ha lett, crisp clean-lyd ala Mark Knopfler, så bør du kjøpe en gitar med single-coil-mikrofoner. Vil du ha en rundere og mer "jazzy" lyd er humbucker kanskje bedre. Det gir også mindre støy.

Min første gitar var en Squier, jeg syntes den var heslig. Den kom ut av stemming med en gang, støyet noe forferdelig og hadde en tynn, skjærende lyd. Koster du på 5.000 får du en Mexican Strat, det er noe helt annet. Epiphone LP-100 til 2.500 er heller ikke dum, men det er en humbucker gitar, med Les Paul - lyd. Rund, varm, tung, ikke noe for funk eller bluegrass. Les Paul eller Strat er et lydmessig veivalg, det er helt forskjellige gitartyper. For en billig LP-type gitar ville jeg gått for Epi LP-100, for en billig Strat-type ville jeg nok sett på andre enn Squier. Hva med en Court Stat? Eller kanskje en med både humbucker og single-coil, feks Ibanez GSA-60 eller OLP MM4? Da har du mye fleksibilitet.

Forsterker: Ett tips; Roland Cube-15. Koster 950 kroner på Marios Musikk og har en helt annen kvalitet enn de som følger med gitarpakkene.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hei!

Håper det er noen gitarister her som har noen tips å gi...

MVH Jarle
Jeg syns en stratokaster er lettere å spille på sammenlignet med les paul, men jeg syns sistnevnte har fetere og bedre lyd, mer sjel.. Mer den type lyd du er ute etter ville jeg tippet. Jeg hadde også en Squier, og den hadde dårlige stemmeskruene, frarådes, jeg skiftet disse, og gjorde endel modifikasjoner, som å tynne halsen for å få den mer lettspilt, men det var fortsatt en dårlig gitar. Kanskje tidene har forandret seg idag, og du kan få gode gitarer fra Kina, hva vet jeg. Kjøper du en brukt, som kan være et bra alternativ, sjekk at den er topp justert slik at det ikke tar nedi her og der, og sjekk at båndene ikke er slitt.

Går å an å vurdere import fra USA, ebay, osv, jeg vurderte det engang, og kom frem til at frakten var for høy da.

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

Takker for gode svar! :)
Er nok i utgangspunktet Fender-lyden jeg er ute etter. Synes generelt at Les Paul'en låter litt mer "grøtete" etter hva jeg har hørt. Vil ha mest mulig lett og klar lyd...
Men er Squier et dårlig alternativ? Leste et sted at Epiphone var mye bedre i forhold til Gibson enn hva Squier er til Fender...

Ellers lurer jeg på om noen av dere vet om noen aktuelle butikker i Trondheims-området å handle hos? Vet om "Riff" og et sted kalt "Tre'45"... "Riff" har visstnok tilbud på diverse Gibson og Epihphone-modeller denne uka, så de er vel verdt et besøk...

MVH Jarle

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.265
Sted
Østfold
Lånte en stund en Squier for mange år siden. Den kunne jeg stemme hvert 10. minutt. Den var ikke veldig ustemt, men det var merkbart. Med andre ord ikke spesiellt god hals på den.

Som nybegynner ville jeg sett etter kombinasjonen humbucker og single coil. Ibanez har noen som funker bra. Behringer har rimelige amper med digitale effekter og pedal.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hei!

Er nok i utgangspunktet Fender-lyden jeg er ute etter. Synes generelt at Les Paul'en låter litt mer "grøtete" etter hva jeg har hørt. Vil ha mest mulig lett og klar lyd...
Men er Squier et dårlig alternativ? Leste et sted at Epiphone var mye bedre i forhold til Gibson enn hva Squier er til Fender...

Ellers lurer jeg på om noen av dere vet om noen aktuelle butikker i Trondheims-området å handle hos? Vet om "Riff" og et sted kalt "Tre'45"... "Riff" har visstnok tilbud på diverse Gibson og Epihphone-modeller denne uka, så de er vel verdt et besøk...

MVH Jarle
Har ikke peil på forretninger i trondheim, butikk i trondheim jeg var innom engang, sikkert den største, mitt intrykk var at det var ganske dyrt der. Husker ikke helt hvor den ligger, men når du går fra sentrum, utover, retning mot byåsen mener jeg du passerer den..Svær butikk.

Ellers du for ikke være redd for å spille i butikkene, du har ingen plikt til å kjøpe noe, og det forventer de heller ikke.

Du kan og se på mer rendyrkede og lettspilte heavy gitarer, med floyd rose, og gjerne med låsbare stemmeskruer også..

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hei!

Er nok i utgangspunktet Fender-lyden jeg er ute etter. Synes generelt at Les Paul'en låter litt mer "grøtete" etter hva jeg har hørt.
MVH Jarle
Jeg syns du for en mye fetere solo lyd, når du slenger på masse effekter, på en les paul. Kanskje en strat er bedre til vanlig komp..

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Har som sagt ingen erfaring, men tenker meg ikke noe "hard-core" gitar... Blir mer behagelig fingerspilling i Hank Marwin og Mark Knopfler stil... ;)
Til den type musikk skal du heller ikke avskrive Telecaster eller en avart av denne. Glem Les Paul, prøv eventuelt én med SSH (single....). Spør i butikken, de har oversikt. Tre'45 og Riff er stedene i Trondheim.

Jeg syns du for en mye fetere solo lyd, når du slenger på masse effekter, på en les paul.
Nesten som Hank Marwin og Mark Knopfler...?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har Les Paul standard (ikke kopi) og Tele, elsker LP og sustainen i den, men den er mer tungspilt enn Fenderne og har IKKE den lyden du er på jakt etter. Tro meg.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg syns du for en mye fetere solo lyd, når du slenger på masse effekter, på en les paul. Kanskje en strat er bedre til vanlig komp..
Noen av de mest legendariske soliene er spillt på strat, så kom ikke her å si at Fender Stratocaster egner seg best til komp. Vissvass.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Til den type musikk skal du heller ikke avskrive Telecaster eller en avart av denne.
Jeg opplever Telecaster som en mer krevende gitar å få god lyd i for en nybegynner, da tror jeg Strat er å foretrekke.

Jeg nevner nok en gang hvilke underverker en Seymor Duncan kan gjøre med nesten en hvilken som helst gitar.

stigan

Fersking
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Jeg også har tenkt til å kjøpe en el gitar! Jeg har sett litt på Epiphone les paul kopi gitarer. Synes 100 modellen og es modellene er fine. Jeg har spilt en del akustisk gitar tidligere, men er fortsatt på nybegynner stadiet og vil lære mer. ;D Skal legge ca 4000 i gitaren pluss forserker og effekt pedal. Vil ha en tøff og rocka lyd! Hører på mest rock og punk, alt fra led zeppelin til blink 182. Kan de nevnte gitarene ovenfor være et godt alternativ? setter pris på alle slags innspill. Mvh stig.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Musikkpraksis påstår at én av de beste billiggitarene for ekvibrilistisk rocking er OLP MM1, en kopi av den legendariske Music Man Axis (kjent som "Van Halen - gitaren"). Den koster ca 2500, men fikk i basisversjon endel kritikk for tremolosystemet. Man får imidlertid, i hvertfall i USA (www.music123.com) kjøpt den med ekte Floyd Rose for en snau tusing ekstra. Hvis du vil leke Van Halen kan den være et godt tips.

stigan

Fersking
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Er ikke stor fan av Van Halen.. men men Er mer fan av tom delonge og jimmy page og jeg kommer vel til å spille rock og litt pønk. er ute etter et bra design og tøff lyd. Kan de nevnte gitarene ovenfor være bra?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er ikke stor fan av Van Halen.. men men Er mer fan av tom delonge og jimmy page og jeg kommer vel til å spille rock og litt pønk. er ute etter et bra design og tøff lyd. Kan de nevnte gitarene ovenfor være bra?
Stadig vekk er gitaren som Løkken nevner et utmerket valg til ditt bruk. Du trenger ikke spille Van Halen på den.
8)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Hei, jeg er tilfeldigvis eier av flere av de omtalte gitartypene i diskusjonen her: Har en Epiphone Les Paul, en Gibson Les Paul Custom '77, en amerikansk Fender Stratocaster aniversary 94mod, en Squire stagemaster 7 strenger blant annet snacs  ;D Lucky me... Poenget er at noen av rådene som har blitt gitt tidligere i tråden kanskje er litt unyanserte: Når det gjelder Epiphone Les Paul, skal du vite at pick upene som står på denne orginalt er fryktelig mørke og grøtete i lyden hvis du spiller litt rock'n roll. I forhold til min orginale Gibson, er den såpass dårlig at den ligger pent ubrukt i kassen sin. Den gjør seg best til pynt, for den har en flott finish. Har planer om å skifte elektronikk på denne etterhvert da halsen er rimelig ok. Når det gjelder Fender vs. Squire, tror jeg nok at ting har endret seg de siste år. Jeg ble mektig imponert av håndtverket på min Stagemaster. Faktisk så imponert at jeg kjøpte nye mikker for ca 4000 kroner (Joe Satriani og John Petrucchi signatur fra Seymour Duncan)og hektet på den :). Gitaren kjøpte jeg ny fra Mario's musikk for 2500 kr (ordinær pris mellom 6-7k) Alle som spiller på gitaren tipper prisen på herligheten på ca 20 000,- Stemmeskruene (det heter ikke stemmegafler, det er noe helt annet) og hardware virker solid nok det. Har absolutt ingen problemer med at den ikke holder stemmingen. PS. Terje Rypdal har i flere år spilt på en rød Squire strat, med nye mikker på...Han har tilgang til mye snacks... Ikke avskriv en Squire helt enda (relativt ny da), tror faktisk det kan være veien å gå for deg jeg. Selvfølgelig vil du jo få en grommere gitar hvis du kjøper deg en Fender i highway serien, men da har jo også Gibson interessante alternativer i Faded serien sin....Besøk butikker og prøvespill.. Når det gjelder forsterkere, kjøp brukt. Prøv å finne en brukt rør forsterker, det vil du ikke angre på. Skal du spille el.gitar er det kun rør som teller. Eks. kan du få tak i en brukt Marshall JCM 800 combo som er en helt kurant forsterker til en rimelig penge. Den kan du kople til større høyttalerkabinett hvis du synes lyden blir for spinkel..... Lykke til!!

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Vet du hvor din 2500 kroners strat er lagd?

Den første jeg kjøpte var i et sett med forsterker og alt, kvaliteten på den var elendig. Men fikk vel det jeg betalte for da...

Det overasker meg ikke om det skulle være mulig å masseprodusere bra gitarer i kina idag, til en billig penge.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.423
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kor vanskeleg kan det eigentleg vere å lage ein brukbar elgitar? Det er berre ein hals, ei trefjøl, nokre stemmeskruar og ørlite leidningar. Kopiar er gode nok til dei aller fleste av oss. Iallfall til alle dei som klarar seg med Tandbergforsterkarar og Dualplatespelar....

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
En brukbar el.gitar er vel omtrent like lett å lage som brukbart hifi-utstyr Arve ;)

Litt vanskelig å gi råd om hva du skal kjøpe Jarle,for jeg har ikke møtt så mange musikere som er enige om hva som er best av instrumenter heller,i likhet med hifi ting ;) .
Det jeg selv har funnet ut er at for meg så er mange kopier mer enn bra nok,og det viktigste er ALLTID den som trakterer instrumentet.Har 3 Squier strater,alle fra 80-90 tallet og en ny Squier Precision bass.Viss en spiller på desse instrumentene akustisk så vil jeg tro det ofte er vanskelig å skille en Squier fra en USA Fender.Squier har en tendens til å låte litt spinklere hovedsaklig pga elektronikken,men viss en liker å mekke litt så kan man gjøre mye morsomt med de.Det at en Squier ofte låter litt tynnere trenger ikke være noen bakdel heller,for i bandsamenheng så er ofte poenget å ha noe som bryter litt igjennom og har særpreg.Knut Reiersrud tror jeg har brukt(bruker? ) en tidlig 80 talls Squier,og jeg har en selv,og det er et virkelig godt instrument.
Mitt tips er å stikke innom gitarsjapper og prøve alle billig-gitarene de har inne.
På forsterkeri siden har jeg liten erfaring med nyere ting da jeg aldri har føllt behov for noe annet enn min Fender Super Twin Reverb fra 70 tallet og Fender Bassman 50 fra 60 tallet.Personlig hadde jeg sikkert kikket litt på Behringer sine rørting viss jeg skulle ha kjøpt noe billig som en start idag.

Har ellers et par gamle Hagstrøm gitarer,blant annet H2N som er en Gibson SG kopi.Har også en Fender Jazzbasss som er enten 69' eller 72' ,er ikke helt sikker.
Andre morsomme ting jeg har hatt er en 70 talls Gibson ES345,Fender USA Strat Plus,60 talls Hofner felebass(Beatles bassen) ...........
Der er så mange gode instrument,men det viktigste er som sagt hva man spiller på de.Jimi Hendrix hadde låte som "ei kula" samme hvilket instrument han hadde spillt på.
Bassisten i Led Zeppelin sa engang om trommisen ,John Bonham, at han fekk et vilket som helst trommesett til å låte stort og kraftig,selv barnesettet til sønnen :)

Så det viktigste er at du finner noe DU liker og enda viktigere at DU FORTSETTER Å SPILLE DAGLIG ;)

Selvsagt,viss du har en snill onkel som har en 1957 Stratocaster,gammel Les Paul,en 60 talls VOX30 osv stående som du kan få,så skader det ikke å prøve de! ;D

Mvh
Rune

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei igjen!

Har fått mange gode råd her nå... Har uansett et spørsmål til. Hva med en såkalt mexican Stratocaster? Er ikke dette en slags mellomting mellom orginal Fender og Squier? I såfall ligger vel denne prismessig midt i mellom de to...? Hva skiller denne fra Squier?

MVH Jarle

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.423
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nevøen min starta på ein Stratocasterkopi. Då han var skikkeleg god, kjøpte han ein meksikansk Telecaster, deretter ein mex-Stratocaster, og ein "kyrkjebrennargitar" som aldri mister stemminga...og ein 7-strengar som var lite brukt. Til sist selde han det meste, for å handle amerikansk Strato og Tele, med ein masse modifikasjonsstyr....
Men så er han då også skikkeleg god. Eg har ein koreansk sak, som ikkje eingong er forsøk på å vere kopi....morosam, men ikkje særleg betre enn gitaristen...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg vet er dette en Fender satt sammen i Mexico, mens Squier er en lisensiert kopi.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Har fått mange gode råd her nå... Har uansett et spørsmål til. Hva med en såkalt mexican Stratocaster? Er ikke dette en slags mellomting mellom orginal Fender og Squier? I såfall ligger vel denne prismessig midt i mellom de to...? Hva skiller denne fra Squier?
En mexico-Strat er en orginal Fender Strat, den kalles også Fender Standard Series Stratocaster. Den har noe dårligere micer og noe simplere mekanikk enn den dyrere Fender American Series Stratocaster (pluss forskjellige frets og litt kosmetisk). Noen påstår at forskjellen er vesentlig, andre påstår at den er minimal. De fleste er enige om at den har blitt mye mindre de siste årene.

http://www.allthingsguitar.com/mimvsmia/strattable.htm
http://www.music123.com/Fender-Standard-Stratocaster-i44631.music
http://episteme.arstechnica.com/groupee/forums/a/tpc/f/67909965/m/105002148731

Se også specs på www.fender.com.

Det er trolig større forskjell på to ulike MIA-Strater av forskjellig årgang enn det er på en ny baseline MIA og en ditto MIM.

Squier er en koreansk lisenskopi. Noen eldre Squier-gitarer var etter hva jeg har hørt ganske gode (de ble tidligere laget i Japan), jeg hadde en Squier Affinity som var direkte fæl.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Her er foresten endel brukte ting til salgs:
http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/adssearch.php?selSubcategory=18
Men kjøper en usett vet en nesten aldri hva en får.

Viss du bor i nerheten av en gitarbutikk med brukbart utvalg,så har de somregel inne både dyre og billige ting.
Prøv alt og ta deg god tid,la det synke inn,ikke bestem deg første dagen.

Det er foresten litt vanskelig å se forbi en dårlig justert gitar,som oftere er tilfelle med billiginstrumentene.Men så lenge halsen er rett og fin(ikke det samme som mye eller lite bøy for det er det man kan justere med trusroden,en stang som ligger inne i halsen som gjør at halsen spenner seg og blir stivere viss en strammer den eller gir etter for strengetensionen og halsen blir mer bøyd viss en slakker på den),noe som er veldig viktig ,så har som regel billig-gitarene mye å gå på ved justering av bøy på halsen,strengehøyde og inntonering.

En kompis av meg kjøpte en helt ny Squier Pbass og den er en av de beste basser jeg har spillt på.Den mangler bare noen år på å utvikle virkelig tone og karakter.Kostet vel et par tusen og jeg har selv hatt et par norske håndlagde basser i 15 tusen kroners klassen som var mye kjedeligere! Min egen Pbass er langt fra så god,men det er det som er litt morsomt med de billiginstrumenta at av og til så henger der et knallemne og venter på en ny lykkelig eier.

O

OivindJ

Gjest
Bare gitaren bør koste rundt 4000,- kr ny.

Kjøp forsterker senere eller kjøp en til ca 1600,-

Hadde jeg vært deg hadde jeg venta med forsterkeren eller gått littegrann over budsjettet.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Fortell mer. Hvorfor bør jeg kjøpe en sånn? Hva gjør den som en vanlig gitar eventuelt ikke gjør?
Den eller andre gitarer gjør vel ikke noe? Det er jo litt begrensninger på hva den skal brukes til da, men det er virkelig en helt spesiel lyd i denne gitaren..

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Den var så spesiell, lurte bare på om den hadde noe særegent bruksområde. Har sett på videoen, høres fett ut.

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Heisann!

Da har jeg investert for gitar-fronten. Var på "Riff" i dag, og tok med meg noe utstyr hjem. :)
Det ble tilslutt en Fender Stratocaster Mexican Standard og en VOX AD30VT forsterker... Tror jeg fikk et greit pakketilbud, da forsterkeren var priset til 2495,- og gitaren var på tilbud til 4475,-... Fikk hele pakka med kabel for 6000,- og mener dermed at jeg har gjort et godt kjøp... :)
Ble litt dyrere enn først planlagt, men sånn blir det noen ganger når man har vært og hørt seg rundt... Tror jeg har fått et greit nybegynner oppsett! Takker for alle god råd underveis! :)

MVH Jarle

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Noen som føler seg i stand til å mene noe om den billige/ste PRS versjonen "Santana SE"? En brukt utgave skulle vel ligge rundt 4K.

Topp Bunn