Kjøp av ny forsterker til ca 40000! Hvilken?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
En kar som kommer om mandag og kjøper classe komponentene mine, så nå må jeg skaffe meg no nytt..... Blir spennende :) Det blir kjøp av noe brukt. Driver og lurer litt på en DP A1.....? Forfosterker vet jeg ikke helt enda. Hva tror dere ?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Krell 400CX 05 mod til 57k på bruktbørsen...pruting....og kanskje legge til noe som du ikke har bruk for, men som karen kan selge.... ;D
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
165
Sted
Bergen
Noen spesiell grunn for at Classé komponentene selges? Dårlig match eller?
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Krell 400CX 05 mod til 57k på bruktbørsen...pruting....og kanskje legge til noe som du ikke har bruk for, men som karen kan selge.... ;D
Ja den frister den....... Men må jo ha forforsterker også da, ca 10000 tenkte jeg.... Hvis han er villig til å gå ned en del så. Skal ringe ham og høre. Du som har prøvd alt er det din beste anbefaling?
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Noen spesiell grunn for at Classé komponentene selges? Dårlig match eller?
Har jo hadd de snart 2 år da, også er jeg sykmeldt så da har jeg lyst til og pusle litt med anlegget. Det er gode komponenter og en bra match. Men forandring fryder. :) Bare spør Janhella ;)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Damn, den 400cx frister :)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Ja den frister den....... Men må jo ha forforsterker også da, ca 10000 tenkte jeg.... Hvis han er villig til å gå ned en del så. Skal ringe ham og høre. Du som har prøvd alt er det din beste anbefaling?
Den beste forsterkeren jeg har hørt i den prisklassen (litt høyere), men man kan alltids være heldig brukt, er CJ350SA. Når det gjelder Krell så spiller den ekstremt rent, det finnes ikke støy fra de større nyere Krellene, forvregning er et ukjent begrep med Krell, det kan faktisk bli kjedelig i lengden i enkelte anlegg. Krell må pares med elektronikk som har mer liv, men du har jo EC spilleren og du kan jo alltids prøve en rørpre  ;).
DP, er jeg desverre ikke glad i, DPA1 er den kjedeligste forsterkeren jeg noensinne har hørt, mens andre mener den er toppen  ;D Du ser det er smak og behag, men ut i fra mine preferanser, så.....

Edit:
Kjører selv rørpre på mine 450 blokker i dag, og de har aldri vært bedre, men de skal selges, da jeg går over til ubalansert CJ ART2 preamp.

Edit:
CJ350SA, oppfattes mørk i bånn og realtivt lys fra midten og oppover, men aldri plagsom.

Krell oppfattes varm og jevn over hele frekvensområdet, men sliter du med s'er fra før, så gjør ikke Krellen det bedre.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
165
Sted
Bergen
Har jo hadd de snart 2 år da, også er jeg sykmeldt så da har jeg lyst til og pusle litt med anlegget.
He he... alt i orden...misunner deg litt som kan pusle med anlegget i de prisklassene der.
Skal følge med hvordan det går,ikke det at jeg har hørt eller har erfaring med så mye av utstyret i de høyere prisklasser men kanskje senere det kan bli en ordning?? ;D

Men ut i fra mine ringe erfaringer (har hørt Classé kun en sen kveld på hifi-klubben med B&W 800 Signature og det var virkelig bra)..

Mitt anlegg ble totalt forandret da CJ-pre kom inn så det er jo ett tips ;D...(men det er jo i litt lavere pris klasse)

Good lukk!
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Jaja, ser du trenger jo pre og effekt, da blir det verre å få det til i budsjettet ditt......selge noe til? dama eller bilen ;D
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Den beste forsterkeren jeg har hørt i den prisklassen (litt høyere), men man kan alltids være heldig brukt, er CJ350SA. Når det gjelder Krell så spiller den ekstremt rent, det finnes ikke støy fra de større nyere Krellene, forvregning er et ukjent begrep med Krell, det kan faktisk bli kjedelig i lengden i enkelte anlegg. Krell må pares med elektronikk som har mer liv, men du har jo EC spilleren og du kan jo alltids prøve en rørpre  ;).
DP, er jeg desverre ikke glad i, DPA1 er den kjedeligste forsterkeren jeg noensinne har hørt, mens andre mener den er toppen  ;D Du ser det er smak og behag, men ut i fra mine preferanser, så.....

Edit:
Kjører selv rørpre på mine 450 blokker i dag, og de har aldri vært bedre, men de skal selges, da jeg går over til ubalansert CJ ART2 preamp.

Edit:
CJ350SA, oppfattes mørk i bånn og realtivt lys fra midten og oppover, men aldri plagsom.

Krell oppfattes varm og jevn over hele frekvensområdet, men sliter du med s'er fra før, så gjør ikke Krellen det bedre.
Hva går en cj350 for brukt da. Flere som mener at den er referansen virker det som.

Sliter ikke noe spesielt med sser nå da. Så sånn sett skulle det gå greit. Kunne pruta litt på den 400cx, og kjøpt en litt rimelig pre først.

Jeg har hørt a1 et par ganger og likt den. Synes den hadde dynamikk og presisjon derav navnet :)

At du kvitter deg med blokkene er for meg en gåte......
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
He he... alt i orden...misunner deg litt som kan pusle med anlegget i de prisklassene der.
Skal følge med hvordan det går,ikke det at jeg har hørt eller har erfaring med så mye av utstyret i de høyere prisklasser men kanskje senere det kan bli en ordning?? ;D  

Men ut i fra mine ringe erfaringer (har hørt Classé kun en sen kveld på hifi-klubben med  B&W 800 Signature og det var virkelig bra)..

Mitt anlegg ble totalt forandret da CJ-pre kom inn så det er jo ett tips ;D...(men det er jo i litt lavere pris klasse)

Good lukk!
Ja det er moro, men så lenge du ikke hører noe bedre så er de jo moro i de lavere prisklassene også.... Man er jo fornøyd bare en liten stund likevel. Men med classekomponentene har jeg hvert fornøyd lenge :)

Har troa på cj, har ikke hørt noe negativt om de enda.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Jaja, ser du trenger jo pre og effekt, da blir det verre å få det til i budsjettet ditt......selge noe til? dama eller bilen  ;D
Hehe, de er nok ikke til salgs :) Men i verste fall så kan jeg vel hoste opp litt mere. Lenge siden jeg har lagt til noe i anlegget nå så :)
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
hva med en integrert?

mf, burmester, accuphase, gamut, bat,  gryphon eller den "rimelige" krellen?

synes integrerte løsninger har kommet seg veldig i det siste - nå også med skikkelige reserver av hva strømstyrke angår. forforsterkeren er ofte like viktig som effekten. (mener nå jeg) da slipper man jo også kabel mellom samt bytte av effekt/pre ettersom man vil "forbedre."

vil bare fremheve accuphase 408. fantastisk forsterker med skikkelige krefter. nypris på 60k, men en prat med sjefen medfører vel en og annen rabatt.

christian
 

MG

Medlem
Ble medlem
02.03.2004
Innlegg
30
Antall liker
7
Torget vurderinger
8
Skjønner fortsatt ikke hvorfor Classèene blir kastet ut jeg men... :) Du må jo ut med mye mere enn 40k for noe som er bedre. Noen som har hørt Dali sammen med BAT f.eks?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hva går en cj350 for brukt da. Flere som mener at den er referansen virker det som.

Sliter ikke noe spesielt med sser nå da. Så sånn sett skulle det gå greit. Kunne pruta litt på den 400cx, og kjøpt en litt rimelig pre først.

Jeg har hørt a1 et par ganger og likt den. Synes den hadde dynamikk og presisjon derav navnet :)

At du kvitter deg med blokkene er for meg en gåte......

350SA, går for ca.50000 brukt i Norge, tar du den inn fra utlandet, kommer den på godt under 40000 inkl. moms + frakt.

400CX og rimelig pre, er ingen dårlig løsning, får mye ut av min forholdsvis rimelige rørpre.

DPA1, der ser du, der er vi totalt forskjellige, men liker du den, kan den jo fås for rett under 30000kr, og da er den jo et godt kjøp.

Blokkene - stikkordet er varmeovner.......det har ingenting med lyden å gjøre + kun balansert....
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Ser Hifistasjonen har en CJ 350 på ryddesalg. Ser da rimelig ut.

http://www.hifi-stasjonen.no/art/view/35
:) kan kanskje prute litt i tillegg  ;D

Edit:
Prisene for 350SA, kommer nok til å gå lenger ned på sikt, det blir brukt villedende priser på 99000kr, mens de fleste er kjøpt for 69000-75000kr. Nevner det, bare for å gjøre prutingen enklere  ;)
PS! forsikre deg om at det er aller siste versjon, med alle oppgraderingene!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.115
Antall liker
9.215
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Her har du jo mulighet til å "fråtse" i fett utstyr.

Ser du har planer om å kjøpe brukt og da får du veldig mye for pengene.

Har ikke Roy Ervin CJ 350 og Dali....du kan jo invitere deg til ham for en prøvelytt.

Selv mener jeg DP A1 er et knallkjøp på bruktmarkedet nå. Sammen med en passiv trafobasert for du et utrolig bra forsterkersett! Med den nye DP preamp, får du enda mer ro og organisk klang. Vet ikke hvor du bor i Norge, men hvis du lurer på DP kan du komme til meg å høre på det.

Ellers er det jo mange spennende integrerte. Musical Fidelity har mange modeller med mye krefter!

Mvh
OMF
 
T

tst

Gjest
Jeg har prøvd 2 Midgard monoblokker og disse kan anbefales, men med en bra rør forforsterker. Måten disse forsterkerne er levert med logoer og separate poser på forsterker og strømledning/CD plate, og nydelige kasser(selve forsterkerne) er meget imponerene. Bra gjort Snickers-Is.
 
B

bamsemann

Gjest
Den beste forsterkeren jeg har hørt i den prisklassen (litt høyere), men man kan alltids være heldig brukt, er CJ350SA. Når det gjelder Krell så spiller den ekstremt rent, det finnes ikke støy fra de større nyere Krellene, forvregning er et ukjent begrep med Krell, det kan faktisk bli kjedelig i lengden i enkelte anlegg. Krell må pares med elektronikk som har mer liv, men du har jo EC spilleren og du kan jo alltids prøve en rørpre  ;).
DP, er jeg desverre ikke glad i, DPA1 er den kjedeligste forsterkeren jeg noensinne har hørt, mens andre mener den er toppen  ;D Du ser det er smak og behag, men ut i fra mine preferanser, så.....

Edit:
Kjører selv rørpre på mine 450 blokker i dag, og de har aldri vært bedre, men de skal selges, da jeg går over til ubalansert CJ ART2 preamp.

Edit:
CJ350SA, oppfattes mørk i bånn og realtivt lys fra midten og oppover, men aldri plagsom.

Krell oppfattes varm og jevn over hele frekvensområdet, men sliter du med s'er fra før, så gjør ikke Krellen det bedre.
Hvis krellen har fremtredende s"er IKKE KJØP DEN!!!!
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hvis krellen har fremtredende s"er IKKE KJØP DEN!!!!
Tenkte på komboen han har nå med Dali, det er ikke veldig tilgivende høyttalere i dette området, og Krellen er nøytral, så den vil trolig ikke gjøre situasjonene bedre.....men nå hadde ikke Erik_S dette problemet....
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Prøv Midgard monoblokker!
Gjerne det om han får full returrett...
Men for å være ærlig, snakker vi om stereo, har de ikke noe på dette nivået vi snakker om å gjøre. :-X
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.853
Antall liker
8.172
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg hadde satsa på rør av eitt eller anna slag. Men er usikker på Euphonia, dersom det er desse som skal brukast.
ARC er alltid interessant, CJ også. Og Rogue (sjekk snapa) er mykje for pengane. Manley og JoLida bør absolutt sjekkast ut. Går det med mindre effekt, er MingDa eit spennande alternativ.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Gjerne det om han får full returrett...
Men for å være ærlig, snakker vi om stereo, har de ikke noe på dette nivået vi snakker om å gjøre.  :-X
At du mener dette er greit for meg. Regner med du har lyttet godt til de!? ;)

Kommer tilbake til dette, har en Bryston 14B SST hjemme som jeg skal teste mot Midgard på søndag. Det burde være målestokk nok til "dette nivået".

Frem til det er jeg bare tvilende til dine uttalelser.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
At du mener dette er greit for meg. Regner med du har lyttet godt til de!?  ;)

Kommer tilbake til dette, har en Bryston 14B SST hjemme som jeg skal teste mot Midgard på søndag. Det burde være målestokk nok til "dette nivået".

Frem til det er jeg bare tvilende til dine uttalelser.

Alt dreier seg om systemmatching, klart du kan få feks. Krell 400CX eller CJ350SA til å låte dritt, om det er en total mismatch, men stemmer alt perfekt, så får du mer ut av disse produktene.....kom med tilbakemeldinger når du har testet....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg skulle til å foreslå Bryston 4BSST for trådstarter(også ødela Trompetnerden det originale i det forslaget ;D), den har jo fått gjennomgående gode skussmål, 300w i 8ohm, masse krefter og musikalitet til
rundt 30k. Jeg har fortsatt ikke helt glemt den ;)

Hadde vært kult å høre den opp mot CJ350...faktisk. Vi må få janhella til å kjøpe begge! :D

O.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Jeg skulle til å foreslå Bryston 4BSST for trådstarter(også ødela Trompetnerden det originale i det forslaget ;D), den har jo fått gjennomgående gode skussmål, 300w i 8ohm, masse krefter og musikalitet til
rundt 30k. Jeg har fortsatt ikke helt glemt den ;)

Hadde vært kult å høre den opp mot CJ350...faktisk. Vi må få janhella til å kjøpe begge! :D

O.
Velger Trompetnerd som eier 14B SST, Midgaard blokker, så har vi svar på det spørsmålet  ;D

Edit:
Om han ikke skal bytte for å spare penger da?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er nok riktig valg janhella ;D

O.
Velger Trompetnerd som eier 14B SST, Midgaard blokker, så har vi svar på det spørsmålet  ;D

Edit:
Om han ikke skal bytte for å spare penger da?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kult med litt Bryston prat..... ;D

Jeg eier selv 4B SST og har 14B SST på lån. Har brukt 3 dager nå på å sammenlikne disse. Blir ikke helt enig med meg selv om det er stor nok forskjell mellom disse til å forsvare prisen, eller om faktisk 4Ben faktisk spiller bedre, dog ikke med like stor autoritet som 14 B. ???

Moro å prøve er det uansett! ;D

Anbefaler 4B SST på det varmeste!! Det er MYE forsterker for pengene! 3B SST er kanskje enda mer for pengene!

Janhella: Enig med deg om matching, men Bryston matcher perfekt med høyttalerene mine. Hvis Midgard skulle klare å være i nærheten er det ikke mindre enn imponerende. Jeg er ikke ute etter å bytte Bryston forsterkeren min (er VELDIG fornøyd med den), men hvis det skulle vise seg at Midgard spiller bedre vet jeg ikke hva jeg gjør.

Dog: Har du eid Bryston, eller har du bare hørt?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
På tide at Bryston kom inn i bildet ja :)

Jeg nekter å tro at Trompetnerd kommer til å bytte ut sin 4B SST. Den har en alt for god synergi med hans elskede Respons til at dette vil skje den nærmeste tiden.
Og i tillegg går han og venter på noe godt.... ;)

Eirik, du bor i Trondheim.
Hva med å ta deg en tur for å høre hva Bryston kan gjøre med noen "vanskelige" ht? ;)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011


Bryston BP26DA

Brystons nyeste forforsterker med D/A konverter innebygget. 2 års leting og sparing skal avsluttes.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Var farlig nær å kjøpe en før jeg flyttet hit, men så dukket denne Bladeliusen opp ;D(som jeg er svært fornøyd med så langt) Men klarer ikke helt å slippe tak i 4BSST-tanken for det...musikere er veldig glad i Bryston, de er dritbra bygget og for meg virker det som utrolig mye for pengene...så hvem vet hva som skjer i fremtiden. Jeg har nok prioritert å få ENTEN en bra rørpre inn i oppsettet i løpet av våren, ELLER røreffekt av det bedre slaget(Cary, Bat, Audio Research)..men som jeg har skrevet andre steder, jeg er EGENTLIG fornøyd med hvordan det låter nå - mosfet transistorene i Bladeliusen gir både mykhet, varme og slam uten å bli slurvete eller miste rytmen, Meridian sørger for utrolig uanstrengt, varm og balansert lyd fra signalsiden... så jeg vet da faen ;D

O.
Dog: Har du eid Bryston, eller har du bare hørt?
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
hva med en integrert?

mf, burmester, accuphase, gamut, bat,  gryphon eller den "rimelige" krellen?

synes integrerte løsninger har kommet seg veldig i det siste - nå også med skikkelige reserver av hva strømstyrke angår. forforsterkeren er ofte like viktig som effekten. (mener nå jeg) da slipper man jo også kabel mellom samt bytte av effekt/pre ettersom man vil "forbedre."

vil bare fremheve accuphase 408. fantastisk forsterker med skikkelige krefter. nypris på 60k, men en prat med sjefen medfører vel en og annen rabatt.

christian
Ja en av de dyreste der kan være intresant kjøp. Bare det dukker opp en brukt så.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Skjønner fortsatt ikke hvorfor Classèene blir kastet ut jeg men... :) Du må jo ut med mye mere enn 40k for noe som er bedre. Noen som har hørt Dali sammen med BAT f.eks?
Savner noen gang litt ekstrem kontrol i bunn da, tror det finnes forsterkere som er bedre der, men dog kanskje dyrere...... Håper det ikke blir no dårligere da, er fornøyd med annerledes :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Savner noen gang litt ekstrem kontrol i bunn da, tror det finnes forsterkere som er bedre der, men dog kanskje dyrere...... Håper det ikke blir no dårligere da, er fornøyd med annerledes :)
Bryston 4B SST ;) Billigere ikke sant.

Og vil du ha det perverst: 14B SST
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
:) kan kanskje prute litt i tillegg  ;D

Edit:
Prisene for 350SA, kommer nok til å gå lenger ned på sikt, det blir brukt villedende priser på 99000kr, mens de fleste er kjøpt for 69000-75000kr. Nevner det, bare for å gjøre prutingen enklere  ;)
PS! forsikre deg om at det er aller siste versjon, med alle oppgraderingene!
Takk for tipset :)

Men hvilke oppgraderinger snakker vi om?
 
Topp Bunn