Kjøp og salg av utstyr på hifisentralen

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Må si til alle som føler seg truffet når det gjelder kjøp og salg her inne på hifisentralen, at det er veldig mange seriøse selgere og kjøpere her inne.
Mye pent utstyr er som lovet og blir hentet og betalt som avtalt. Håper alle andre har samme oppfatning som meg.
Jeg selv føler meg trygg her inne når det gjelder brukt kjøp, seriøs selv er jeg også da jeg er pirkete.
Og i forumet føler jeg at jeg får god hjelp og råd til min videre kompetanse innen hi-fi verdenen.
Håper på kommentarer fra andre også på dette, så håper jeg dette er gjensidig.

Må si TAKK til alle som bidrar til dette.

Hilsen Morten "eckongen"

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.180
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jepp, enig. Jeg synes det er ryddige forhold her, både når jeg selger og kjøper.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.686
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Støttes fullt ut. Har foretatt ca 30 kjøp/salg her siden november 2007 og ALDRI har jeg blitt skuffet eller lurt. Føler meg trygg når jeg handler her. Foretok et kjøp senest i dag og selger opptrådde 100% seriøs og ryddig. Slik det skal være. Produktet jeg kjøpte stod 100% til det selger fortalte. Om vedkommende kjenner seg igjen, så fortjener han all skryt. ;)
Mvh TTmania (AW)

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Siden 1998 selger og kjøper brukt og har aldri hatt noen problem så langt.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Stort sett er jeg fornøyd bortsett fra én gang hvor selger ikke fortalte om skruer til HT som var løse og ikke kunne skrues igjen. Og én gang ikke produktet svarte til min forventning lydmessig, men det var kanskje min egen feil.......

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Bare gode erfaringer, har solgt og kjøpt mye her.
Tydelig at folk gjør opp for seg som avtalt.
Flott om selgere forteller om hvor produktet befinner seg i landet.

Samleren

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Jeg har også kun gode erfaringer ved kjøp her inne. Heldigvis får man vel si, for vi snakker jo som regel om relativt kostbare gjenstander. :)

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
3
Ser det skrives kjøper gjør opp for seg, betyr det betaling etter at varen er ankommer kjøper?
Eller hva er praksisen, betaling før eller etter?
Har en handel pågående men selger ønsker pengene på konto før han sender varen, finn betalingsgaranti var også uaktuelt.
Varen ligger både her og på finn, her på sentralen har selger fått 5 stjerner på tidligere handler.

Noen som kan si noe om dette?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.436
Torget vurderinger
12
Jeg har noen hundre kjøp og salg her, på Finn, eBay etc og følger samme "regler" hver gang. Skal jeg selge ber jeg alltid om forskuddsbetalt inkl frakt. I tillegg fremstår jeg åpent med fullt navn, adresse, telefonnummer, epost, evt henvisning til ebay, facebook etc for å skape tillit da det tegnes et bilde av en person som faktisk eksisterer. Krever det samme tilbake. Ved minste ubegrunnede avvik fra dette blir det ikke noe kjøp/salg. Jeg følger magefølelsen og det fungerer hver gang. Det aller beste er selvfølgelig å møtes, teste, skifte cash, men det er sjelden dette lar seg gjøre.

Et par mindre avvik fra prosedyren har forekommet. En ville kjøpe pr postoppkrav hvilket er helt ok for meg og så har jeg benyttet Finn betalingsgaranti noen ganger. På eBay er det alltid paypal som gjelder pga angremulighet (hvis man står på). Hvis kjøper vil ha pangene direkte overført til konto og du er usikker på vedkommende så dekk heller paypalgebyret helt/delvis og få den sikkerheten det gir. Det kan være mye billigere enn å bli blåst for et halvstort beløp.

Med andre ord, bruk sunn fornuft og tenk logisk så går det som regel bra. Unngå også dårlig emballering og uregistrert forsendelse.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.436
Torget vurderinger
12
Ser det skrives kjøper gjør opp for seg, betyr det betaling etter at varen er ankommer kjøper?
Har en handel pågående men selger ønsker pengene på konto før han sender varen, finn betalingsgaranti var også uaktuelt.
Varen ligger både her og på finn, her på sentralen har selger fått 5 stjerner på tidligere handler.

Helt konkret hadde jeg her styrt unna denne hvis du ikke kan fiske ut mere som gir trygghet om en seriøs handel. Bruk i verste fall oppkrav. Koster lite og gir begge trygghet om ikke å bli lurt. Hvorfor ikke Finn betalingsgaranti? Den er det vel du som betaler for som kjøper og selger har liten risiko hvis rent mel i posen. Slik du skriver det vil jeg styre unna pr i dag.

M

medlem215396

Gjest
Har over en lengre periode annonsert eget oppsett, både her og på Finn. Jeg registrerer at det er vesentlig flere treff på Finn, kontra HFS. Henvendelsene kommer også stort sett via Finn.

Jeg har hatt flere henvendelser utenlands fra enn Norge. Nordmenn som byr, byr langt under prisforlangende. Det hetes at Lottomillionærer blir gjerrige når de vinner penger. Kan hende virker samme kraften ellers i det rike Norge. Når man vinner 1 million, spør man seg hvorfor det ikke var 2 millioner, mer enn å verdsette det man fikk.

Markedet bestemmer sier noen og noen sier at om det ikke blir salg, er prisen satt for høyt. Det er en svært forenklet forklaring i mine øyne. Hva med alle de gode produktene som ikke er omtalt i magasiner, eller for ikke å snakke om alle de middelmådige produktene som roses i magasinene. Folk tør ikke annet enn å stole på magasinene eller hva andre sier/ skriver. Å lytte sjøl virker som en mindre utbredt aktivitet.

Jeg klager ikke, har fått solgt forsterker til en pris jeg er fornøyd med, men ble solgt til Sverige. Prisforlangende var basert på hva det kostet da jeg kjøpte den og ikke på siste tids svake krone med påfølgende prisøkning.

Sist redigert av en moderator:

SvenArne

Medlem
Ble medlem
03.05.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
Ser dere skriver litt om sending her. Jeg lurer litt på åssen folk sender utstyr av en større verdi?
Posten sin "Norges pakke" dekker kun inntil 10 000 ved skade eller tap
"Bedrifts pakke" (noe ikke jeg tror jeg har mulighet til) inntil 25 000 ved skade eller tap
"Ekspress over natten kontant" dekker inntil 50 000 ved skade eller tap. Men koster ganske mye... (ser på en sending nå, som det vil koste 2288,- for sending...)

Hva andre alternativer har man?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
"Ekspress over natten kontant" dekker inntil 50 000 ved skade eller tap. Men koster ganske mye... (ser på en sending nå, som det vil koste 2288,- for sending...)

Hva andre alternativer har man?
Hvis kjøpere er vilige til å bruke 40-50k, er vel et par tusen i frakt, dør til dør, lommerusk? Eventuelt dele på frakten?

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Jeg pleier å bruke Norlines ved sending av større/dyre pakker. Der kan du også kjøpe tillegsforsikkring..

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
3

Helt konkret hadde jeg her styrt unna denne hvis du ikke kan fiske ut mere som gir trygghet om en seriøs handel. Bruk i verste fall oppkrav. Koster lite og gir begge trygghet om ikke å bli lurt. Hvorfor ikke Finn betalingsgaranti? Den er det vel du som betaler for som kjøper og selger har liten risiko hvis rent mel i posen. Slik du skriver det vil jeg styre unna pr i dag.
Da ble vi enige om oppkrav, takk for hjelpen.

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
18.603
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Fint med en påminnelse om disse reglene.... Begynner å bli lett lei alle SALG/KJØP NÅ!!! annonsetittlene :). Merk spesielt punkt 1 & 6 i reglene under:

1. Overskriften skal kun inneholde produktets navn og betegnelse.
2. Det er kun lov til å legge ut enkeltprodukter, og det ikke tillatt med generell markedsføring av produkter. Da skal bransjenyheter benyttes.
3. Annonsen må ikke ha innhold som bryter med våre vanlige forumregler.
4. Salg av billetter kan ikke skje til over veil. pris. jfr. norsk lov.
5. Produkter som er ulovlige vil medføre utestengelse.
6. Det er ikke lov å ha 2 like annonser samtidig, og det skal gå min. 3 dager før tilsvarende annonse kan legges ut på nytt.
7. Misbruk av "kjøp nå" vil kunne medføre utestengelse.
8. Utenlandske firmaer har ikke lov til å avertere for utstyr som er representert ved norske importører. Slike annonser vil bli fjernet.

Sist redigert:
Topp Bunn