Kjøpe båt i Sverige

V

vredensgnag

Gjest
En finsk venn kjøpte seg en Chris Craft Lancer noen år tilbake, en 68-modell. Han kjørte den over fra Stockholm til Finland, og nå er den tilbake hos "Trollet" på Färingsö, som er ekspert på rehabilitering av disse til "as new."

Fra første gang vi freste omkring i finsk skjærgård i "Arpeggio" har jeg tenkt at en slik kunne jeg tenke meg å ha - men det er få om noen på det norske markedet, og jeg finner flere i Sverige. Så nå blir det kanskje tur over til Stockholm, der det ligger mange. I 1968 hadde Chris Craft nettopp begynt å bygge i glassfiber, og de tok i så det holdt med marginene. Båtene er bygd som tanks og har mange år i seg ennå.

http://lancerclub.se/

Råd og vink om kjøp av båt i Sverige? Noen som har erfaring? Har ført inn seilbåt fra Danmark tidligere og kjenner reglene med tanke på fortolling, osv.
Men om noen har tips til gode forhandlere eller forholdsregler eller annet vil det bli verdsatt. Lurer bl.a. på mulighetene for leie av tilhenger til transport. (Disse Lancerne veier 2 tonn).

Skjermbilde 2012-06-06 kl. 17.52.11.jpg

Litt vemodig med overgang til motorbåt, men mer praktisk med tanke på de øvrige som skal med på turene. Jeg har ellers vært på vannet i "flygelet," en Abeking og Rasmussen bygd mahogni Drake fra 1963. Den er nå rehabilitert til slik den var da den forlot verftet. Vi hadde de opprinnelige byggetegningene, og kunne bruke dem som utgangspunkt - men nå skal den over i andres hender.

AR2.jpg AR3.jpg

Sist redigert:
L

leser1

Gjest
Pene båter, definitivt.
Hva slags kjøretøy bruker du for å trekke slike digre ekvipasjer?

Kanskje du finner noe på Toll.no - Tollvesenet om innførsel av bruktbåter, eller kan få tips på diverse båtrelaterte fora?

Topp Bunn