Juss og økonomi Kjøpe feriebolig i Danmark

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Et vennepar skal kjøpe feriebolig i Danmark og må sende søknad til Justisministeriet.
Har lest litt på nettet om kjøp av feriehus og flertallet mener det er lurt å bruke advokat til utformingen av søknaden. Noen skriver til og med på Dansk for å få en form for innyndelse hos Ministeriet.

Er det noen her som har erfaring med kjøp av feriehus i Danmark som kan peke meg i riktig retning til økt sjanse for et positivt svar fra Justisministeriet?

H

Hardingfele

Gjest
Det er blitt veldig strengt. På 90-tallet eide jeg et tidligere landbruk utenfor Køben, og noen år etter vurderte jeg et sommerhus i Tisvildeleje. Det første var problemfritt å kjøpe og det andre ville vært det dengang fordi jeg hadde hatt fast bopel i landet og hadde arbeidstilknytning der.

Om dine venner ikke har fast bopel i DK eller sommerhuset ikke skal benyttes i erhverv, må man dokumentere familietilknytning eller vise at man har oppholdt seg mange ganger, i huset man ønsker å kjøpe eller i egnen. Justisministeriet er blitt litt snillere i senere år og flest innvilgede søknader går til Norge.

Dine venner bør engasjere en advokat i området der de skal kjøpe. Som denne:
Kan udl?ndinge k?be hus i danmark ?

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.021
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg har gjort det 2 ganger. Siste gang i 2012. Jeg er dansk og med dansk pass, så ikke noe problem der! Men min kone er norsk og ville gjerne stå på skjøtet sammen meg meg. Vi er gift i DK faktisk og har barn sammen. Min kone har mao svigerforeldre i DK og hennes barns besteforeldre er danske og bor i Danmark ! Hun fikk nei! Vi brukte advokat. Min kone skrev også en oversikt på hennes tilknytning til DK, om hvor mange hun hadde feiret Jul, påske oh sommerferier...
Tror du har bedre mulighet hvis du ser på helårshus, men for sommerhus er nåleøyet meget trangt!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det er blitt veldig strengt. På 90-tallet eide jeg et tidligere landbruk utenfor Køben, og noen år etter vurderte jeg et sommerhus i Tisvildeleje. Det første var problemfritt å kjøpe og det andre ville vært det dengang fordi jeg hadde hatt fast bopel i landet og hadde arbeidstilknytning der.

Om dine venner ikke har fast bopel i DK eller sommerhuset ikke skal benyttes i erhverv, må man dokumentere familietilknytning eller vise at man har oppholdt seg mange ganger, i huset man ønsker å kjøpe eller i egnen. Justisministeriet er blitt litt snillere i senere år og flest innvilgede søknader går til Norge.

Dine venner bør engasjere en advokat i området der de skal kjøpe. Som denne:
Kan udl�ndinge k�be hus i danmark ?
Takker.
En advokat som har tilknytning til området altså?
Ser Justisministeriet på det som en fordel at advokaten er fra området fordi han kan fortelle om behov for økt kjøpekraft i området eller er det nostalgiske årsaker?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har gjort det 2 ganger. Siste gang i 2012. Jeg er dansk og med dansk pass, så ikke noe problem der! Men min kone er norsk og ville gjerne stå på skjøtet sammen meg meg. Vi er gift i DK faktisk og har barn sammen. Min kone har mao svigerforeldre i DK og hennes barns besteforeldre er danske og bor i Danmark ! Hun fikk nei! Vi brukte advokat. Min kone skrev også en oversikt på hennes tilknytning til DK, om hvor mange hun hadde feiret Jul, påske oh sommerferier...
Tror du har bedre mulighet hvis du ser på helårshus, men for sommerhus er nåleøyet meget trangt!
Helårshus som i fast bopel med postadresse mener du?

H

Hardingfele

Gjest
Danskene skiller mellom hus man kan bo i hele året, og sommerhus som det er begrenset utnyttelsesgrad på. Som EU/EØS borger kan man kjøpe helårshus, mot å avgi en erklæring, se under. Sommerhus/fritidshus er det, som nevnt, meget strenge begrensninger på når det gjelder salg til utlendinger.

Det kan lønne seg å engasjere en lokal advokat, da denne vil ha bedre innsikt i lokale forhold, eventuelt hvilke knapper som skal trykkes på for å få støtte lokalt.
Skal man få unntak fra Justisministeriet må man ha særdeles god tilknytning, som du kan se. Vedkommende vil også bedre kunne borge for den tilknytningen man hevder, idet han/hun vil ha bedre forutsetninger for å kunne bistå med dokumentasjon.

Erklæring som må avgis for helårsbolig - som du ser må man da avgi løfte om at man skal anvende boligen som helårsbolig og ikke som fritids-:

Der stilles imidlertid krav om, at køber underskriver en såkaldt tro- og loveerklæring, hvor køber under strafansvar erklærer enten:

at køber er statsborger i et EU-land eller et EØS-land og
at køber er berettiget til at udøve selvstændig virksomhed i Danmark eller er beskæftiget som lønmodtager hos (arbejdsgiver) eller
at køber har et EU-/EØS-opholdsbevis (skal uploades ved tinglysning af skøde)
at ejendommen skal anvendes til helårsbolig og
at ejendommen ikke er et fritidshus eller en fritidsgrund eller benyttes som sådan.
Erklæringer om disse forhold skrives ind i det digitale skøde, der indeholder en rubrik herom, hvori der krydses af ved den relevante tekst. EU- og EØS-borgere skal ligeledes opfylde de almindelige krav til bopælspligt – dvs. pligt til faktisk at bebo boligen - hvis der gælder en sådan på ejendommen.

Læg særligt mærke til, at EU- og EØS-borgere ’kun’ har adgang til at købe helårsbolig i Danmark. For køb af fritidshus/sommerhus i Danmark gælder en helt særlig regel, og her har EU- og EØS-borgere ikke noget fortrin i forhold til andre udlændinge.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.021
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Ja! Alle har lov å kjøpe en bolig = leilighet, rekkehus, villa, landeiendom i DK. Noen steder er der bopelsplikt, men det er ikke noe som håndheves. Problemet er bygg som er regulert som fritidshus (sommerhus).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg skal tipse de om bruk av lokal advokat.
Å kjøpe fast bopel tror jeg blir vrient. De har brukt 2 år på å overtale en selger som tidvis har ombestemt seg og økt prisen. De er fast bestemt på å kjøpe denne ene boligen på det eneste stedet de kunne tenke seg.
Dette er i Hals som ligger rett øst for Aalborg.
Selv er jeg veldig glad i Sæby og kunne godt tenkt meg en bolig der hvis anledningen skulle by seg.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.021
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg skal tipse de om bruk av lokal advokat.
Å kjøpe fast bopel tror jeg blir vrient. De har brukt 2 år på å overtale en selger som tidvis har ombestemt seg og økt prisen. De er fast bestemt på å kjøpe denne ene boligen på det eneste stedet de kunne tenke seg.
Dette er i Hals som ligger rett øst for Aalborg.
Selv er jeg veldig glad i Sæby og kunne godt tenkt meg en bolig der hvis anledningen skulle by seg.
Om de bruker advokat eller ikke spiller liten rolle med mindre de trenger hjelp til å sette seg inn i hvilke kriterier som gjelder for erhvervelse av sommerhus. Saksbehandlingen i Justitsministeriet er nokk så konsistent med liten grad av individuell vurdering og synsing. MAO hvis de ønsker å kjøpe et sommerhus og ikke er , danske eller har oppholdt seg sammenhengende i DK 3år har de liten sjanse for å få tillatelse. Jeg har både hørt om og møtt tyskere som har gått til det skritt at kjøpe en helårsbolig og bebo denne i en årrekke for derved å opptjene rettighet til å kjøpe sommerhus!

H

Hardingfele

Gjest
Bekjente brukte en advokat for å skaffe inn all tilgjengelig dokumentasjon på sin tilknytning til Danmark, gjennom offentlige registre, osv. Det ga resultater, men så hadde de også reell tilknytning, selv om de bodde utenlands. Er man bosatt utenlands og vil ha en feriebolig i Danmark, uten meget overbevisende dokumentasjon/tilknytning, så er det bortkastet tid. (Den ene arbeidet for en dansk virksomhet som hadde kjøpt hans firma og ble lønnet av det danske firmaet, selv om hans bopel var i utlandet. Han var mye i Danmark og familien var også det).

Som eksempler på de tilknytningsmomenter, der indgår i den samlede bedømmelse af, om tilladelse til erhvervelse af fritidsejendom kan gives, kan bl.a. nævnes

tidligere ophold i Danmark,
særlig familiemæssig tilknytning til Danmark,
særlig erhvervsmæssig tilknytning til Danmark,
særlig kulturel tilknytning til Danmark,
særlig økonomisk tilknytning til Danmark, og
speciel tilknytning til den ejendom, der ønskes erhvervet.

Sist redigert av en moderator:
C

cruiser

Gjest
Min søster kjøpte sommerhus i/på Løkken. I det tilfellet ordnet den lokale megler med papirarbeidet/søknad. Tilknytningen var ikke annet en regelmessige ferieturer over 30 år

H

Hardingfele

Gjest
^Det er jo en formidabel tilknytning. Det vektlegges om man har reist til samme sted og har opparbeidet seg et nettverk der. Som sagt, Norge er det landet som har fått flest innvilgede søknader (og også flest avslag).

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.021
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Hovedreglen er et bopælskrav

Som hovedregel skal man have justitsministerens tilladelse til erhvervelse af fast ejendom i Danmark, medmindre man allerede har bopæl her eller tidligere hare haft bopæl her i mindst 5 år. Bor man her på ansøgningstidspunktet behøver bopælen ikke af have bestået i 5 år. Tidligere bopælsperiode på 5 år behøver ikke at have været sammenhængende. Bopælskravet administreres relativt strengt. En bopæl, der må betegnes som midlertidig, opfylder ikke betingelsen. Da hovedreglen er et bopælskrav betyder det, at danske statsborgere, der ikke bor her og ikke tidligere har gjort det i mindst 5 år, ikke uden tilladelse kan købe hus i Danmark. Reglen gælder alle ejendomstyper, herunder erhvervsejendomme, ejendomme til helårsbeboelse, andelsbolig og lignende og sommerhuse, dog gælder der særlige regler for landsbrugsejendomme.

Særregel for sommerhuse

For at bevare retten til sommerhuse for Danskere og andre med fast bopæl her er der i Maastricht-traktaten indført en særregel for danske sommerhuse der betyder, at den omtalte hovedregel der går på bopæl, gælder for sommerhuse uanset hvor ansøgeren kommer fra. Er betingelserne i hovedreglen ikke opfyldt får man kun lov til at købe et sommerhus i Danmark, hvis man har en ganske særlig stærk tilknytning, enten til nær familie her i landet eller til ejendommen.

Nær familie kan man som min kone erfarte ikke gifte seg til!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.604
Minner om at en dansk krone koster nesten 1.3 norske om dagen. Ikke veldig gunstig tidspunkt for å kjøpe utenlandske eiendeler finansiert med norske pesetas...

Om det spiller noen rolle får de vurdere selv, men det er fort mulig å tape hundretusenvis av kroner på valutakursbevegelser om dagen. Kan leie noen år på åremål eller i ferier for forskjellen.

Kan selvsagt slå begge veier, men det er viktig å være klar over valutarisikoen man tar ved store kjøp i utlandet.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.021
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Minner om at en dansk krone koster nesten 1.3 norske om dagen. Ikke veldig gunstig tidspunkt for å kjøpe utenlandske eiendeler finansiert med norske pesetas...

Om det spiller noen rolle får de vurdere selv, men det er fort mulig å tape hundretusenvis av kroner på valutakursbevegelser om dagen. Kan leie noen år på åremål eller i ferier for forskjellen.

Kan selvsagt slå begge veier, men det er viktig å være klar over valutarisikoen man tar ved store kjøp i utlandet.
Det kan jo også slå den anden vei! Jeg kjøpte i overgangen 11/12 og solgte i 16! Betalte 99,8 for DKK og vekslet tilbake på 128. Billig ferie og bare flaks.
Men for all del, du har absolutt et point her! Jeg hadde heller ikke kjøpt stort i fremmed valuta nå, men jeg kan ta feil...
forøvrig er det ganske dyrt med både eiendomsskatt og eiendomverdiskat(ja begge dele ) samt kommunale avgifter, vei forsikringer mm som må betales i DKK. Alt, med unntak av øl, er dyrt i DK ! Og Danmark er det dyreste land innen EU.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.565
Torget vurderinger
24
Med andre ord, ikke noe poeng for meg å komme gjennom nåløyet...

- overhodet ingen tilknyttning til hverken folk eller fe
- kjenner ingen i Danmark
- generelt skeptisk d til dansker, noe sleipe jævler mange av de
- språket er... vel...

Men landet er fantastisk! Kunne godt eid et lite skipperhus i Gilleleje eller tilsvarende.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Hva med å høre med fruens onkel (Jan K)?
Han har jo hytte i Danmark.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.021
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Historisk må vi huske at denne meget spesielle "ordning" ble innvilget Danmark for, ja la oss bare si det; holde tyskerne borte fra å kunne kjøpe sommerhuse! "generelt er danskere skeptisk til tyskere, noe sleipe jævler mange av de" og derfor ble det sådan!
generelt er tyskere skeptisk d til folk syd for alpene, "noe sleipe jævler mange av de" også... som på den annen side ikke har noe til overs for dem fra nord Afrika Ja der er en mønster her!

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
386
Historisk må vi huske at denne meget spesielle "ordning" ble innvilget Danmark for, ja la oss bare si det; holde tyskerne borte fra å kunne kjøpe sommerhuse! "generelt er danskere skeptisk til tyskere, noe sleipe jævler mange av de" og derfor ble det sådan!
generelt er tyskere skeptisk d til folk syd for alpene, "noe sleipe jævler mange av de" også... som på den annen side ikke har noe til overs for dem fra nord Afrika Ja der er en mønster her!
Hvem er det da Sør-Afrikanerene misliker... :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvalkokerne i Grytviken.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Mens finnmarkingene ikke har noe sted å ønske seg til og en hel verden å mislike.

Topp Bunn