Kjøpe kamera fra USA?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg vurderer å anskaffe et Canon EOS 40D m 17-85 mm objektiv. På den lokale Japan Foto-sjappa koster dette ca 12.700. (hvis de ikke hadde vært utsolgt)

På amazon.com koster den §1.400, og usd står nå i 5,44, dvs en pris nå nok 7.600, eller 9500 inkl 25 % mva, så her er det en del å spare.

Men hvilke problemer påfører man seg ved å kjøpe derfra? Har de annen nettspenning så det blir vanskelig å få batteriladeren til å virke? Hva med garanti?

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Antall liker
0
BT skrev:
Jeg vurderer å anskaffe et Canon EOS 40D m 17-85 mm objektiv. På den lokale Japan Foto-sjappa koster dette ca 12.700. (hvis de ikke hadde vært utsolgt)

På amazon.com koster den §1.400, og usd står nå i 5,44, dvs en pris nå nok 7.600, eller 9500 inkl 25 % mva, så her er det en del å spare.

Men hvilke problemer påfører man seg ved å kjøpe derfra? Har de annen nettspenning så det blir vanskelig å få batteriladeren til å virke? Hva med garanti?
Lurer på det samme da jeg ønsker meg ett Nikon D300.
Koster ca $1800 ser jeg, i norge koster det ca 15 000,- men enkelte gråimportører tar 12800,-

Tror ikke batteriladeren blir noe problem siden de ofte dekker 110-240v men man må kanskje kjøpe en overgangsplugg?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Er ikke helt inne i reglerne med hensyn til tollen, men vanligvis må du betale moms og avgift av kjøbet, dette regnes ut fra total kostpris inklusive porto.
Da må du også hellere undersøke med garanti, om denne er international.
Bruktprisen for et importert kamera er vel heller ikke helt så høy som et "norsk" kamera kanskje.

N

nb

Gjest
Laderen skal ikke være noe problem tror jeg, min norske lader funker i alle fall fint på 110V nett, regner med den takler 110-240V og 50/60 Hz, noe annet ville overraske meg. 99% sikker på at min har løs ledning til laderen, så holder nok men en "norsk" kabel i ene enden. Den er av den 8-talls-typen og uten jord.

Det er absolutt en del å spare, men jeg er villig til å betale ca 2 lapper for komforten og den lokale sjappas ekspertise. Jeg fikk en grei deal på minnekort og ekstra objektiv, så det ble ikke så hakkandes gale.

For øvrig et glimrende kamera etter min ikke helt ekspertvurdering. D300 er nok mere bang for the bucks, men koster også ca 50% mer for huset så ikke helt sammenlignbart.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
BT skrev:

Kjøpte kamera på e-bay rett før Jul, og kom veeeeeeldig godt ut av det!! Leica Digilux 3 med ekstra telelinse, blitz, veske, div filter med mer.... Utstyret var nytt i September og hadde kun vært brukt av en fotograf. Laderen var det bare å kjøpe "norsk" kabel til da den tålte spenning fra 110-230 volt... Besparelsen ble på ca 28.000,- kontra å kjøpe i Norge!! Ja, det er fint med lav dollar kurs!!!

Topp Bunn