Kjøpe pickup i Japan

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.479
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hva legger du i ordet "fungerer"? Jeg bruker både Hana ML, At33PTG/II og Goldring eroica lx - alle fungerer meget godt hos meg.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.337
Antall liker
2.573
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg leser det slik at de to armene vil fungere, men at det er mer å hente på bedre armer.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hva legger du i ordet "fungerer"? Jeg bruker både Hana ML, At33PTG/II og Goldring eroica lx - alle fungerer meget godt hos meg.
Det er to skoler når det gjelder konstruksjon av tonearmer;

1. Benytte metall armrør og (forhåpentligvis) stramme lagre som fører vibrasjonene som oppstår når stiften går i rillen -
gjennom shellet - gjennom armrøret - gjennom lagrene - og ned i platespillerchassiet der vibrasjonene omgjøres til varme...
eller...

2. Benytte IKKE homogene materialer som karbonfiber eller treverk der vibrasjonene som oppstår når stifte går i rillen skal
absorberes og omgjøres til varme i selve armkonstruksjonen. Her benytter man ofte i tillegg skumfyll i armrøret for ytterligere
å kunne absorbere vibrasjonene...

Jo stivere pickupen er - jo mere vibrasjoner overfører den inn i armrøret, noe som gjør jobben for armrøret (og eventuelt fyllet)
i tilfelle 2 vanskeligere. Det betyr at karbonfiberarmer gjør en utmerket med myke pickuper som MM og MI (MMC), men ikke
en like god jobb med stive (MC) pickuper. Dette merker man med redusert dynamikk - særlig i bassområdet. Dette spiser opp
de fordelene man har med minimal invendig bevegelig masse som man har i en low output MC-pickup, så den ender opp med
en lyd som minner mer om en MM pickup. Ikke dårlig, men ikke like bra som om man benytter en stiv MC pickup i en metallarm
med gode lagre. En Rega RB-800, RB-1000 eller RB-2000 arm ville gitt deg markant bedre lyd fra pickupene du har - enn ProJect-
armen du har i dag...

Desverre er myke MC-pickuper blitt en skjeldenhet, men Denon DL301 Mk. II er et unntak som bekrefter regelen. Den har en
ettergivenhet (complianse) på 13 my (micrometer/milliNewton) ved 100 Hz, noe som skulle tilsi en ettergivenhet ved 10 Hz
mellom 20 og 25 my.

Et annet godt (og mykt) alternativ for å få best mulig resultat med armen du har - med "low output MC kvalitet" - er MMC
pickupene i "Operaserien" fra Soundsmith. Særlig Carmen og Aida framstår som gode alternativer...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
MCQ_1306.jpg

Btw, Søstern var nylig der... Mest rasistiske sted hun noensinne har vært. Med minimal respekt for hvite kvinner. Men, fint fjell...
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Kjøpte Denon 103R i sør Korea når jeg var der på jobb en periode. Den var nesten halv pris i forhold til Norge
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Det er to skoler når det gjelder konstruksjon av tonearmer;

1. Benytte metall armrør og (forhåpentligvis) stramme lagre som fører vibrasjonene som oppstår når stiften går i rillen -
gjennom shellet - gjennom armrøret - gjennom lagrene - og ned i platespillerchassiet der vibrasjonene omgjøres til varme...
eller...

2. Benytte IKKE homogene materialer som karbonfiber eller treverk der vibrasjonene som oppstår når stifte går i rillen skal
absorberes og omgjøres til varme i selve armkonstruksjonen. Her benytter man ofte i tillegg skumfyll i armrøret for ytterligere
å kunne absorbere vibrasjonene...

Tvilsom fysikk dette. Har armen først begynt å vibrere er skaden skjedd. Man skal primært hindre vibrasjoner i annet enn nålen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.479
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vis vedlegget 986693
Btw, Søstern var nylig der... Mest rasistiske sted hun noensinne har vært. Med minimal respekt for hvite kvinner. Men, fint fjell...
Sønnen min skal bo på Okinawa, der bor kjæresten hans også. De har en helt annen tilnærming til andre folkegrupper enn japanere (japanere er faktisk like rasistiske til andre asiatere også).
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Tvilsom fysikk dette. Har armen først begynt å vibrere er skaden skjedd. Man skal primært hindre vibrasjoner i annet enn nålen.
Javel. Så du mener at pickupen er en perfekt konstruksjon som konverterer all bevegelsenergien fra stiften til et elektrisk signal?
Hva er da hensikten med matching av pickup og arm. Hvorfor beregner man da resonansfrekvensen på en tonearm? Hvorfor
låter da forskjellige tonearmer annerledes? Jeg forstår ikke helt hva du mener...

Når stiften beveger seg i takt med signalet i platas rillevegger beveger canileveret og den bevegelige delen i generatoren seg i takt
med stiften. Mellom disse bevegelige delene i pickupen (stift/cantilever/bevegelig generatordel) - og de "ubevegelige" delene i
pickupen (den faste delen av generatoren/kabling/pickuphuset) sitter det et "fjæringsystem" som minner mye om det man finner
på hvert hjul i en bil. Med en fjær (pianotråd) og en støtdemper (gummipute). Men liksom i bilen (og ethvert annet fjærsystem) er
IKKE fjærsystemet i pickupen perfekt, så vibrasjoner overføres; til den "ubevegelige" delen i pickupen - til shellet - til armrøret osv.
Jo stivere fjærsystemet i pickupen (eller bilen) er, jo mer vibrasjoner overføres til tonearmen (eller karosseriet).
Alle frekvensene overføres, men de høyere frekvensene absorberes fortere i massen enn de mer energirike lavere frekvensene.
Tonearmens evne til å dempe - eller overføre disse vibrasjonene til platespillerens chassis - avgjør armens kvalitet...

I tillegg trigger energien som føres opp i armen til at systemet ressonerer ved en gitt frekvens som bestemt av Newtons tredje lov
der den ene bevegelige delen er stift/cantilever/bevegelig generatordel (med masse tilnærmet lik null), den andre bevegelige delen
som er pickup og armens effektive masse (10-50 gram) - og ettergivenheten (compliansen) i fjærsystemet mellom de to delene.
Man ønsker en resonansfrekvens rundt 10 Hz, men man er villig til å gi et slingringsmål på +/- 2 Hz. Man ønsker ikke en høyere
resonansfrekvens der resonansene IKKE vil bli dempet av platespillerforsterkerens subsoniske filter. Man ønsker heller ikke en
lavere resonansfrekvens da dette vil gjøre systemet ustabilt.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Javel. Så du mener at pickupen er en perfekt konstruksjon som konverterer all bevegelsenergien fra stiften til et elektrisk signal?
Hva er da hensikten med matching av pickup og arm. Hvorfor beregner man da resonansfrekvensen på en tonearm? Hvorfor
låter da forskjellige tonearmer annerledes? Jeg forstår ikke helt hva du mener...

Når stiften beveger seg i takt med signalet i platas rillevegger beveger canileveret og den bevegelige delen i generatoren seg i takt
med stiften. Mellom disse bevegelige delene i pickupen (stift/cantilever/bevegelig generatordel) - og de "ubevegelige" delene i
pickupen (den faste delen av generatoren/kabling/pickuphuset) sitter det et "fjæringsystem" som minner mye om det man finner
på hvert hjul i en bil. Med en fjær (pianotråd) og en støtdemper (gummipute). Men liksom i bilen (og ethvert annet fjærsystem) er
IKKE fjærsystemet i pickupen perfekt, så vibrasjoner overføres; til den "ubevegelige" delen i pickupen - til shellet - til armrøret osv.
Jo stivere fjærsystemet i pickupen (eller bilen) er, jo mer vibrasjoner overføres til tonearmen (eller karosseriet).
Alle frekvensene overføres, men de høyere frekvensene absorberes fortere i massen enn de mer energirike lavere frekvensene.
Tonearmens evne til å dempe - eller overføre disse vibrasjonene til platespillerens chassis - avgjør armens kvalitet...

I tillegg trigger energien som føres opp i armen til at systemet ressonerer ved en gitt frekvens som bestemt av Newtons tredje lov
der den ene bevegelige delen er stift/cantilever/bevegelig generatordel (med masse tilnærmet lik null), den andre bevegelige delen
som er pickup og armens effektive masse (10-50 gram) - og ettergivenheten (compliansen) i fjærsystemet mellom de to delene.
Man ønsker en resonansfrekvens rundt 10 Hz, men man er villig til å gi et slingringsmål på +/- 2 Hz. Man ønsker ikke en høyere
resonansfrekvens der resonansene IKKE vil bli dempet av platespillerforsterkerens subsoniske filter. Man ønsker heller ikke en
lavere resonansfrekvens da dette vil gjøre systemet ustabilt.

Nei, tvert i mot. Jeg mener akkurat det du sier. Derfor er punkt 1 tvilsom. Du kan ikke i praksis designe et system med materialer med såpass mange variabler (som i tillegg vil variere med pick-up, lodd for å utbalansere pick-up og til og med skruer for å feste pick-up etc) og med materialer som ringer slik at "vibrasjonene går ned i platespiller chassiset".
Løsningen er å bruke et "dødt" materiale som ikke ringer.....
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Wow! Så du mener at de første 60 årene med platespillere så bygde folk med utrolig mye mere peil enn deg og meg tonearmen på feil måte?
Da må jo en tusen kroners ProJect karbonfiberarm være mye bedre enn sånt rask som SME V, Fidelity Research FR-64 eller Rega RB-3000?
Som alle er feilkonstruert!

Jeg har testet noen hundre tonearmer opp gjennom årene og alle mine favoritter er metallarmer med stramme lagre. De som kom på
bunnen av lista er karbonfiberarmer - eller metallarmer med dårlige lagre. Aller verst var vel en Rega RB-250 for eksternkunde (Thorens),
der forvrengningen var påfallende tydlig med en stiv MC-pickup, selv om armen fungerte ok med en myk MM-pickup. Dette betyr ikke at
jeg mener alle karbonfiberarmer er ubrukelige. Særlig ikke på mykere MM-, MI- og MMC-pickuper. Den beste radial karbonfiberarmen jeg
har hørt - med stivere MC-pickuper - er Wilson Benesch ACT 0.5, 1.5 eller 2.5, men selv ikke der ville jeg monterten superstiv pickup som
Denon DL-103 eller Koetzu.

wb-circle25-bras-47036.jpg



Regaarmene er et gode eksempler på tonearmslagerets betydning for lyden. Grunnkonstruksjonen er meget godt gjennomtenkt med armrør
og shell støpt i et stykke. Derfor unngår man en unødvendig overgang der "flyten" av vibrasjoner kan begrenses. Videre har man en myk
avkobling (via silikonlim) av armstubben så denne og motvektsloddet ikke legges inn i flyten for vibrasjonene fra pickup til lagrene. (Nesten)
Alle armmodellene fra Rega lages av den samme type armrør, de samme typene vertikallagre, den samme typen lagerhus, de samme typen
horisontallagre og den samme typen monteringsbase. Armene monteres nesten komplett med maskiner der armrør/shell, vertikallagrene,
lagerhuset, horisontallagrene og monteringsbasen før de går til sortering. Der står det damer med fingerspitzgefühl og sorterer de nesten
ferdige armene. Sorteringen skjer på dette tidspunktet fordi kulelagrene mer eller mindre deformeres gjennom montering med presspassning.
Lagrene med minst slærk går til de dyreste armene, mens lagrene med mest slærk går til de billigere armene. De nesten ferdige armene legges
i kasser merket med RB-110, RB-220, RB-330 og RB-880 - før kabling og finishing. (RB-3000 i titan håndmonteres og er derfor ikke med i disse
sorteringene). Det betyr at den billigste modellen (RB-110) og den dyreste modellen (RB-880) er identiske med unntak av lagrene. Greit, det
monteres også bedre kabler, statisk stifttrykk fjærnodul og gies en bedre finish, men ingen av disse tingene bør påvirke armens evne til å takle
stive pickuper. Og resultatet er åpenbart: En RB-880 er uendelig mye bedre med en stiv (MC) pickup - enn RB-110.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Wow! Så du mener at de første 60 årene med platespillere så bygde folk med utrolig mye mere peil enn deg og meg tonearmen på feil måte?
Da må jo en tusen kroners ProJect karbonfiberarm være mye bedre enn sånt rask som SME V, Fidelity Research FR-64 eller Rega RB-3000?
Som alle er feilkonstruert!
Nei. Det sier jeg ikke. Jeg sier at disse armene hadde vært bedre om de hadde vært laget av et materiale som ikke ringer.
Men dette har ingenting i denne tråden å gjøre....
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.479
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Skal innom en stor butikk i Tokyo som selger de største konsertflyglene til Yamaha, så ser jeg at rett ved siden av (15 minutter å gå) så finner jeg denne dette firmaet. Dai-ichi Shoji Co., Ltd. Ser man litt mer nøye så ser en at dette firmaet er de som eier Etsuro Urushi. Kanskje jeg skal ta med meg en Bordeaux hjem. Er det noen som har testet den?
 
Ble medlem
27.10.2023
Innlegg
1.374
Antall liker
3.201
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
Skal innom en stor butikk i Tokyo som selger de største konsertflyglene til Yamaha, så ser jeg at rett ved siden av (15 minutter å gå) så finner jeg denne dette firmaet. Dai-ichi Shoji Co., Ltd. Ser man litt mer nøye så ser en at dette firmaet er de som eier Etsuro Urushi. Kanskje jeg skal ta med meg en Bordeaux hjem. Er det noen som har testet den?
Vet ikke om dette er nevnte PU: 759,000YEN ca kr 53000,-
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
40.000 eller mer å spare i forhold til her hjemme; den kan jo være billigere fra opphavet enn fra forhandler. Fristende, hvis du skal ha noe i den prisklassen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.479
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er de SÅÅÅ dyre, da leste jeg feil. Det kommer ikke på tale. Synes jeg så den til 9500,- Må blande med noe annet.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
De lager en BLÅ, en RØD og en GOLD, der den blå er den billigste.
Ikke at nogen av de er billige 😁
Excel Sound Co er de samme, som lager Hana.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.479
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Da går letingen videre... Tankte muligens en Denon dl-301mkii, men har fått noen hint om at den er kjedelig i klangen.
 
Topp Bunn