Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.359
    "Ræl"? Det var vel humoristisk ment. Ville insistert på en slik framfor nesten alt som produseres i dag når man legger øyet i søkeren. Tungt å bære når man ikke fotograferer, ja.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Humoristisk ja... :) Det eneste negative jeg har hørt om dette objektivet er at fokusmotoren kan være litt "trøblete" og gi seg - og det er umulig å fikse hvis så skjer. Men et fint manuelt objektiv blir det jo... ;)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er gøy å eie gamle Nikkor-objektiver. Jeg har nesten alt av faste brennvidder fra 20 til 300 mm, stort sett med høy eller ganske høy lysstyrke. Noen har jeg i flere utgaver.
    Vis vedlegget 1020191 Vis vedlegget 1020192
    Jeg har fått los på eldre Nikkor objektiver - og særlig de med hammerlakk (som du nevner). Det oser kvalitet, og utseendet er flott. Sikler litt på dette (stjålet fra K. Rockwell); Micro Nikkor 200mm f/4 AF-D

    1716996815991.png
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.359
    Å se et sånt bilde utløser ustoppelig sikling, men disse objektivene var (er?) vel både dyre og sjeldne? Stort sett proffer som kjøpte dem, og det er vel eksempler på fotografer som har byttet system, men har beholdt et Nikon-hus kun for å bruke det sammen med et slikt objektiv.
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.359
    Nikons eldre proffobjektiver og "semiproffobjektiver" er alltid verdt å eie. Særlig de med hammerlakk/pulverlakk.
    Det aller mest velbygde av mine objektiver er en 300 f. 4.5 ED. Det er fremdeles helt strøkent, og har så god materialkvalitet, finish, fokusgang og presisjon at man må prøve det for å forstå. Jeg bruker det ikke ofte fordi jeg oftest tyr til en velbrukt 300 f 4 autofokus uten innebygd motor. Denne siste fikk jeg med på kjøpet av en 80-200 f 2.8 med "pulverlakk".
    D3R_5353-oblique-1200.jpg

    La først ut bilde av feil objektiv. Her er riktig utgave av den slanke og kompakte skjønnheten, med IF.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Å se et sånt bilde utløser ustoppelig sikling, men disse objektivene var (er?) vel både dyre og sjeldne? Stort sett proffer som kjøpte dem, og det er vel eksempler på fotografer som har byttet system, men har beholdt et Nikon-hus kun for å bruke det sammen med et slikt objektiv.
    Noen objekter er jo sjeldnere enn andre selvfølgelig - og relativt kostbare hvis man finner eksemplarer som er i fin / utmerket stand. Men som regel finner man det man søker, selv om det kan ta litt tid. De virkelig sjeldne / kostbare tingene blir gjerne borte på straksen - kjøpt av "haukene" som vil sikre seg godbitene. Og de har som regel finansene i orden. Akkurat slik det er med hi-fi...

    Jeg søker helst bruktobjekter i Japan, hvor man kan finne flotte ting (men kanskje til en noe høyere pris). Man må være skeptisk til japanernes beskrivelse av objekter som Mint +++ / Very good ++++ / Near mint etc. Det er gode bilder som gjelder - og noen er flinke til å vise frem objektene på en fin måte.

    Her er et bra sted å sjekke litt diverse...:

    Nikkor info...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.516
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nikon Z6iii release idag
    1718625877391.png

    Den lange ventetiden med rykter og snikksnakk er over.
    Forbedret kamera, men jeg tviler på at den har fuglefoto-gjenkjenning i autofokus, som jeg en stund våget å håpet på. Det gjenstår å se om den oppgraderte autofokusen har animals-setting som fanger fugler godt nok. Eller om det kommer som firmware-oppdatering senere.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.516
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I så fall nærmer det seg en oppgradering her. Stacked sensor, flip screen, bedre søker og bedre autofokus.
    Så var det prisen, da. Det snakkes om 2500$ , da kan det fort bli 28000 kr eller mer her.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.516
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oops.
    2500$ i USA, nå lanseres det for 36000 kr her. Det var litt mer enn forventet. Dyrere enn Z7ii.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    868
    Antall liker
    678
    Sted
    Oslo
    Er ikke så vanskelig å regne ut prisen.
    2500usd
    Usd=ca 11
    Mva 25%
    Legg på litt ekstra for 5 år reklamasjon så er man fort på 35-36000.
    Får kose meg videre med z7ii 🙂
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.226
    Antall liker
    9.037
    Torget vurderinger
    1
    Kom på e-post i dag fra Scandinavian Photo, prisen på Nikon Z6 III er 35 990,- for kamerahuset.

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.468
    Antall liker
    5.260
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Webinar for de spesielt interesserte:

    As we have for the past three Nikon cameras (Z9, Z8, and Zf) Mark Comon and Thom Hogan will have a free Creative Photo Academy presentation based on their experience with the just-announced Z6 III on Wednesday June 19th at 5pm (EST)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    Dette er sånn kjøp jeg skammer meg litt over siden det dekker NULL reelle behov og handler bare om det estetiske.. Men... Kamera har bare tatt 450 bilder og kom komplett med eske og tilbehør (inkl. grep) og var priset hyggelig, så sammen med ett Nikon 26mm f2.8 objektiv og en think tank retrospective 4 bag så er det så retro-koselig at skammen kan jeg leve med 🤗

    nikon zf.jpg


    Eneste som mangler da er å slutte tenke på hvor hyggelig en Voightlander 50mm f1.0 Nokton hadde sett ut på kamera så blir alt bra🤔
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.359
    Retro ja. Ser ut som F-kameraene vi hadde for over 30 år siden.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    "Forsøplingen" av tråden fortsetter - nå har jeg ikledd alle mine F (Giorgetto Giugiaro design) kameraer med (tidsriktige) 300mm f/2.8 objektiver. Dette (samler)delmålet er nå fullført. Ganske ekkelt(?) å tenke på at jeg kunne kjøpt no' riktig så greit hi-fi relatert stæsj for pengene jeg har brukt på glass. Hmmm...

    Kanskje på tide å pense inn på trådens tema - "nytt"....
    Alle via Iphone_2.jpg
     
    Sist redigert:

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.359
    Neida Kjell, det er ikke mulig å sikle mer av et bilde enn jeg gjør av det over. Kjør på!
    Nye speilløse "videokameraer" tenner ikke meg.
    Tiden, energien og familiære forhold har nesten kvalt fotointeressen min. Trodde det var et tilbakelagt kapittel, men nå har jeg ramla litt utpå igjen.
    Jeg visste ikke engang at min gamle D300 hadde fått noen etterfølger, og så gjorde den det allerede for 8 år siden! Fikk en strøken D500 og 12-24 objektiv for en grei penge tidligere denne uka. Denne komboen blir mer enn temmelig lik min faste FX-rigg med 16-35. Bortsett fra vekten da, som er nesten halvparten hvis en glemmer at FX'en har batterigrep.
    20240808_195530.jpg
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.359
    For noen uker siden kjøpte jeg en ny (eee, for meg) Micro Nikkor. Har faktisk aldri hatt det før. Har bare såvidt prøvd det en gang, på lengre skuddhold (landskap). Knivskarpt.
    Begynner å se fram til pensjonstilværelsen som ikke er så mange år unna.
    20240808_203351.jpg
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.305
    Antall liker
    3.559
    Torget vurderinger
    1
    Angrer bitte litt på at jeg solgte D300s og D700 komboen, alt var nesten identisk på begge med tanke på menyer og oppsett. Ikke vanvittige råfiler og kunne redigeres kjapt på noen år gammel datamaskin, og fortsatt veldig bra bildekvalitet. AKAM kalte dem vel for prinsen og dronninga, med D3 som kongen.
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.359
    Angrer bitte litt på at jeg solgte D300s og D700 komboen, alt var nesten identisk på begge med tanke på menyer og oppsett. Ikke vanvittige råfiler og kunne redigeres kjapt på noen år gammel datamaskin, og fortsatt veldig bra bildekvalitet. AKAM kalte dem vel for prinsen og dronninga, med D3 som kongen.
    Ja, de har da fortsatt sine bruksområder. I dag får man nesten 300s'er slengt etter seg. Jeg hanket nylig inn et meget pent eksemplar (kun litt slark i multivelgeren bak), den fine 16-85 zoom'en, en 70-300 vr (fullformatsutgaven) og en stor Lowproveske for 3500. Et fint "ha liggende på hytta-kamera" som man kan ta med i båten etc.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.158
    Antall liker
    3.935
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har tydeligvis rota bort den vanlige termokoppen min i løpet av sommeren, så i dag ble det 24-70 2.8 istedenfor

    20240903_090306.jpg
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.359
    Nydelig sak. Går to americano'er opp i den der.
    Finnes det 50 mm 1.8D-kopp for espresso?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn