Mat, drikke og røyk Kjøtt tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    .

    Tråden er hijacket og har ikke lenger noe med original topic og gjøre.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Styrer elegant unna veganermobben, både i avisen og ikke minst sosiale medier. Kan anbefales.
    Når det er sagt så har de jo et poeng, de fleste av oss har godt av å konsumere litt mindre, da kan også kvaliteten gå opp. Godt for klima, helsa og smaksløkene.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Bjørn kan anbefales. God til kjøttkaker blandet med litt medister.

    Rein er mitt favorittkjøtt. Jeg kjøper mye fra Stensaas på Røros. https://stensaas.no/

    Hval er også godt. Jeg kjøper bare fersk i sesongen; og det er nok ikke blåhval det er snakk om.:) I Norge jaktes det bare vågehval.

    Rype spiser jeg til julemiddag hvert år, men den må være skandinavisk med skikkelig smak og ikke skotsk oppdrettsrype som Meny selger.

    Bøffel har en særegen smak som ikke er for alle. Det spises en del her i Italia hvor jeg bor midt i bøffelmozzarelladistriktet.

    Bever har jeg spist bare en gang, det var nok. Meget stram i smaken.

    Jeg spiser mye kjøtt og jeg smaker på alt. Religiøse matforbud som f. eks. vegetarianisme har jeg aldri forstått.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.140
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Villsvin liker jeg veldig godt.
    Alpakka var bra :) (magert)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.799
    Torget vurderinger
    1
    Ingen kjøttskam her, men så vi spiser nesten bare kjøtt vi selv har avlet fram eller dyrket graset til. Storfe- og fårekjøtt pluss egenjaktet hjort. Kjøper litt svin og kylling for avvekslingens skyld, men det aller meste har altså gått på egen innmark og utmark. Eget gårdslakteri har man jo. I kveld skal jeg faktisk skjære ned et kvigeslakt på rundt 150 kg som har hengt til mørning noget lenger enn det som er vanlig.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ku-mage er det mye av her, heter trippa og serveres med tomatsaus og pasta.

    Kanin ligger ved siden av kylling i disken på supern og smaker i nærheten. Naborestauranten serverer den kokt med oliven, da smaker det ok.

    Hest har hittil ikke blitt nevnt. Den har også sin egen faste plass på supern. Jeg liker den best som hamburger.

    Villsvin blir lett for magert og tørt, men blir ypperlig som spekemat og også som ingrediens i en ragu sammen med annet kjøtt og guanciale.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Kjøtt ������

    Har noen favoritter der ja. Viltkjøtt troner på toppen. Reinsdyr, elg, hjort, rådyr, rype, skogsfugl, tiur, due. Alt det der er godt hvis det tilberedes rett.

    Av butikkkjøtt så har vi storfe og svin som jeg spiser mye av.

    Av slakte selv kjøtt så er kanin det som er lettest tilgjengelig for meg. Lager kaningryte en gang i blandt, men de gangene jeg får tak i lår, så pleier jeg å krydder de med tandoori krydder og tilberede de som kyllinglår

    Selv er jeg enda mer hekta på matlaging enn jeg er på hjemmekino fronten.

    Varm og kaldrøyking er fine måter og få litt ekstra smak i kjøttet, men jeg liker det også urøkt. Det er så mange måter og tilberede kjøttet på som tiltaler meg. Røyking, grilling, stekt i stekepanna, sous de vide, langtidsstekt i ovnen, langtidsstekt i alufolie gravd ned under bålet, langtidsstekt i alufolie i motorrommet, langtidskokt i gryte
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Gemse, Oryx antelope, ok smak men magert og litt tørt

    Testikkler av Blesbuck som snacks, grillet, forrett, vel, visste ikke hva det var men det gikk ned, ikke vondt

    Pronghorn, gaffelbukk, nord amerikansk antelope, smaker godt, smaker litt naturlig salvie, klodens nest raskeste dyr, og kan springe langt i forhold til Geopard som stopper etter 200 m. Muligens dyret med størst oxygenopptak???

    American buffalo, indrefileten er god, ytrefileten er noe seig, sterk muskulatur til å holde det store hodet oppe tror jeg

    Wild kalkun i USA er kjempegod

    Villrein hjerte i Norge er godt, stekt med løk, salt og pepper

    Mule deer hjort og white tail i nord amerika er også bra, men ikke saftig, må ha saus

    Felles for spreke hjort og reinsdyr er at fettinnhold er lavt og ikke så saftig, men holdbarhet i fryser er flere år
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tykkjer ikkje det er gale i det heile tatt å ete kjøt. Det nyttar ikkje å dyrke avokado på norske fjellbeite. Då heller la sau og geit beite der. Kjøtet frå desse dyra er både miljøvennleg, rimeleg sunn og kan ha eit svært så hyggjeleg CO2-avtrykk. Men det er lett å overdrive, og det kan vere ein ide å beherske seg ein del, sånn for helsa si skuld om ikkje anna.
    Eg et kjøt av alle slag, og kan rangere slik:

    Kalkun. Kjedeleg og smaklaust om ein ikkje er særs påpasseleg med å ikkje steike/koke for lenge. Etandes, trass alt. Sikkert sunt.
    Kylling. Ok, litt meir smak enn kalkun. Lett å bruke til mykje rart. Med pensling og grilling kan det det vere bra.
    Rype: ikkje så lett å få tak i, men ganske godt. Spesielt om du lagar ein god viltsaus.
    Hest; mørt kjøt med ein bismak som liknar på sau, sånn søtleg. Når eg har fått det servert på ein måte eg likar, har det vore ganske salta. Så det vert gjerne litt usunt på den måten - salt skal vi ikkje ha, som har litt høgt blodtrykk. Så artig som kurositet, litt bloting kan vere gøy. Men ikkje mellom dei beste kjøtslaga.

    Sau: Litt mykje preg som vaksen-sau, bortsett frå der du bør ha sauesmak, som når det gjeld fårikål og spekekjøt, men lammekotelettar og grava lammefilet er betre enn når du prøver treårsgamle dyr. Får du tak i utegangarsau, har du kjøt som er nesten like godt som geit (men mindre ribbebein, sjølsvsagt)

    Okse: Ytrefilet og entrecote av fine dyr er skikkeleg godt. Men det er mykje rart i butikkane, og du får ofte det du betalar for. Bortsett frå at utgått dato er eit must, og ingenting å vere redd for.

    Svin: her varierer kjøtet kollosalt. Marmorert svinekjøt frå iberisk svartgris er fantastisk, medan nakkekotelettar på tilbod er det motsette. Og iberisk spekeskinke, av svartgris, fora på eikenøtter...få ting er betre. Laga meg svineribbe til jul av iberisk svin det året vi budde i Spania, og det er med skyhøg margin den beste svineribba eg har prøvd. Sjølv om det finnest betre ting:

    Hjort: Reinaste kjøtet ein kan få tak i, og får du kjøpt eller skote eit passeleg ungdyr, har du mykje å glede deg til. Eg har grava indrefileten og brukt dette til pålegg, som verkeleg var snadder. Medan du kan bruke mindre edle kjøtstykke til flott kjøtdeig, anten det er til hjortekarbonader eller tartarbiff. Flott smak til spekepølser også, men kanskje litt råflott?

    Så har vi min favoritt til sist: Bukkekjøt. Tre år gammal gjeldbukk, brukt til spekemat og bukkeribbe (pinnekjøt). Men det må vere kystgeit - melkegeit som har fått kraftfor er noko heilt anna, greitt nok til pølsebruk, men litt stakarsleg samanlikna med dei svære bukkane som er utegangarar og beiter på tang og tare om vinteren. Slikt lagar godt kjøt.

    Når det gjeld det økologiske/ressursmessige, er dei dårlege alternativa kjøt produsert på importert kraftfor, og dyr som det tek lang tid å få slakteferdige. Gris og okse av kjøtraser er ei utfordring. Men det finnest raser som er i stand til å klare seg utan kraftfor, sjølv om dei ikkje produserer særleg med melk. Men det har vi nok overproduksjon av i lang tid framover.

    Høne vil vere eit langt betre alternativ enn kylling, men er vanskeleg å få tak i. Det er lett å lage seg eit hønsehus og vere sjølvforsynt med egg om ein ikkje er for mange, og så slakte hønene sjølv etter kvart, om ein er tøff nok til å svine øksa.

    Geit, hjort og sau er i stand til å klare seg på dei beita vi alt har, og vil vere uproblematiske frå eit CO2-perspektiv.

    Elles er eg gira på å ete fisk og skaldyr (hadde herleg krabbefest med familien i helga) som må kunne godkjennast økologisk, sjølv om eg brukte fem-seks liter diesel til å hente teinene. Men desse greiene var utanfor tråden sitt tema....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Mye fint her. Får lyst til å slå et slag for kalkun. Det er mye dårlig industrikalkun og derfor unngår man kjøtt fra fuglen.

    Men - for en saftig og smakfull opplevelse kan jeg anbefale Homlagardens Black Turkey kalkuner. Prøv et lår av den og bli sint på kalkunindustrien som selger grå sagmugg og kaller det kalkunkjøtt. Black Turkey låret (og brystene) renner av saft, kjøttstrukturen i låret minner om kjøtt fra beitedyr og det er godt med fett på dyret.

    Stek låret i ovnen til du har ca 72 grader på sonden inne ved benet.

    Homlagarden |

    Og høne kan man få fra steder som Virgenes. Her rydder de i maisåkeren etter innhøsting.

    www.facebook.com/Virgenesgard/videos/787804421638134/?
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For de som bor i bergensområdet så er Meny på Midttun gull. Tror det er den eneste plassen jeg har sett selkjøtt til salgs, så han som er ansvarlig for den avdelingen er nok en kjøttspiser. Krokodille og struts kan du finne her. De ligge i fryseskapet men let så finner du.

    Av de mer "vanlige" dyrene så er det å spise kje, vel tilberedt er det en nytelse. (Damp eller Sous Vide + grill) og en god geitostsaus så snakker vi om et svært godt kjøttmåltid.


    ..

    .. og som noen har nevnt .. vaktler, stuet på spansk vis er det totalt nammenam.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bor du i bergensområdet så er dette plassen å kjøpe kjøtt:

    H BRAKSTAD EFTF AS
    Leirvikåsen 31
    5179 Godvik

    Trust me on this.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har ikke nekta noen noe som helst, bare påpekte at and manglet fordi det er veldig godt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har ikke nekta noen noe som helst, bare påpekte at and manglet fordi det er veldig godt.
    Oki, da er vi enige. And er konge. Confit og pekingand kjenner vel de fleste, men dansk juleand kanskje ikke og det er kanskje en av de aller beste måtene å spise dyret på.


    Dette er bare ett helt tilfeldig eksempel, men husk å sjekke ut måten de lager potetene på. Det er prikken over i-en.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg er ikke noe glad i brune kartoffler egentlig. Men resten er veldig godt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Har ikke nekta noen noe som helst, bare påpekte at and manglet fordi det er veldig godt.
    Oki, da er vi enige. And er konge. Confit og pekingand kjenner vel de fleste, men dansk juleand kanskje ikke og det er kanskje en av de aller beste måtene å spise dyret på.


    Dette er bare ett helt tilfeldig eksempel, men husk å sjekke ut måten de lager potetene på. Det er prikken over i-en.
    Polakkene er ikke helt borte når det gjelder and de heller, kanskje særlig i Krakow-området.

    Det samme kan sies om slovakene på den andre siden av Tatrasfjellene. Fikk servert langstekt and med morkler oppe i Strbske Pleso en gang, et av mine mest minneverdige måltider. Skyldt ned med lokal rødvin som imponerte, og ikke bare fordi jeg hadde tilnærmet null peiling på eller erfaring med slovakisk vin den gangen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiser alltid and når jeg er i Tsjekkia. Nydelig mat.
    Når det gjelder kalkun (og for den skyld kylling) foretrekker jeg lår framfor bryst. Bryststykkene blir for tørre og smaker mindre enn lårstykkene.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Jeg foretrekker også lår fremfor bryst.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men det er lett å bomme når du lagar and. Slingringsmonnet mellom blodig og tørt er ikkje stort....
    Viktig å bruke termometer om man steker hel and (eller kalkun for den saks skyld). Alternativet er å dele den opp og så bruke sous vide til å få perfekt saftig kjøtt og så litt grill eller flamme til slutt for å få skinnet sprøtt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Andeconfit( lår) på grillen, krydret med blanding av mye knust pepper og noe stjerneanis (i morter), med en teskje madeira på hver side.

    Kan være lurt å ha alufolie mellom rist og lår da de kan gå i oppløsning om/når de brenner seg fast ..
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mange liker jo å si at ingenting kan ikke forbedres med enten bacon eller sjokolade.

    Why not both?

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.466
    Antall liker
    102.660
    Torget vurderinger
    23
    Å tilberede and ( andebryst eller lår ) er jo noe av det enkleste som finnes. Rosa andebryst med fyldig appelsinsaus og sopp er gjort på 10 min. og har et utrolig anstrøk av luksus over seg.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    På Laksevåg Senter hadde vi verdens beste slakterbutikk. Fantastisk flinke og blide folk klarte å holde liv i butikken i ca. 2 år, men med R1000 i etasjen under og Kiwi like ved siden av ble det kroken på døren. Alt kjøtt, ost og krydder handlet vi her. Tragisk at folk er fornøyd med pizza Grandiosa og gulost i plast.
    IMG_3521.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    På Laksevåg Senter hadde vi verdens beste slakterbutikk. Fantastisk flinke og blide folk klarte å holde liv i butikken i ca. 2 år, men med R1000 i etasjen under og Kiwi like ved siden av ble det kroken på døren. Alt kjøtt, ost og krydder handlet vi her. Tragisk at folk er fornøyd med pizza Grandiosa og gulost i plast.
    Ja den var veldig bra. Jeg likte den bedre enn avdelingen i Solheimsgaten. Synd det ikke var kundegrunnlag for den. En erstatning kan være Brakstad som holder til i Godvik.

    https://www.hbrakstad.no/Produkter
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.466
    Antall liker
    102.660
    Torget vurderinger
    23


    Fra forrige helgs "Carnivore Convention" i Slukoteket
    - det gikk med godt over to kilo kjøtt pr. deltager - på to dager!




    Picanha servert rykende på støpejernspanne

    pic.jpg



    Gyu Tataki av okse indrefilet

    gyu tataki.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.799
    Torget vurderinger
    1
    Steike, Sluket, det der så jaggu godt ut!

    Oppskrifter, linker, hva som helst....

    Har et kvigeslakt hengende på tredje uka, det må jo snart være ferdig mørna.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.895
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I dag prøvde jeg meg på en oppskrift som dukka opp på fb.

    Suovas (lettsaltet og røkt reinskav), stekt og servert i pitabrød med salat, rødløk og hvitløksmajones. (Jeg bruker tre fedd hvitløk på en pakke majones når jeg lager denne...)

    Det smakte helt fortreffelig...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Picanha er herlig. Et brasiliansk cut, helt bakpå ryggen til oksen, foran halen. Fettranden skal med. Culotte eller rump cut kalles det vel også? Jeg fikk en gang picanha der de hadde skåret vekk fettranden. Da ble jeg snurt og forlangte å få den til bordet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Ble tilbydt å ta over et villsvinlår i dag. Takket selvsagt ja..

    Faren til samboeren hadde bestillt en hjort fra en fyr på vestlandet. Han hadde bestilt den nedskjert. Selgerens forståelse av det konseptet var å fryse hele slaktet for deretter sake det i deler med båndsag. Enkelte eier bare ikke skam.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn