Kjekk-å-ha-box

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg fant fram en gammel test box for å "oppgradere" den en smule. Nyttig å ha i DIY sammenheng.
En boks har som kjent 4 sider. Minst. Hvorfor ikke utnytte alle?
I forbindelse med testing av forsterkere har jeg behov for audiosignaler fra nivå som en MC og opp til mange volt. En kilde er nødvendig. Jeg bruker en gammel HP202C som dekker 1Hz - 100kHz og gir 15-30Vrms ut. Da kan det være kjekt med en attenuator og en volumkontroll.
Slik ble det:

Fra venstre er det BNC inngang til600 ohm attenuator med 0-20-40 dB stepp. En direkte utgang (0dB) og en via attenuator. Videre er det inngang (stereo / 2 kanaler) til et ALPS 50 kohm potmeter. Utganger til høyre.
Innvendig ser det slik ut:

Fra før av inneholdt boksen et par effektpotmetre på hhv 25 ohm og 250 ohm. Nyttige i mange sammenhenger. Videre et brett med dioder og en switch som kobler de inn i serie. Ble egentlig laget for å tilpasse bias til sender-rør.

Det er fortsatt to ledige sider. Kanskje jeg monterer noen CADDOCK motstander til dummy load.  

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
HP202C: er det en slik "low frequency generator"

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Stemmer. Svært bra sinus oscillator. Forvrengning ned på ca 0.08% og romslig ampitude. Designet stammer fra før 1939 og var starten på Hewlett Packard. De ble produsert helt til slutten av 1970 tallet. Med rør! Kom i litt forskjellige utgaver. Frekvensområdet var enten 1 Hz - 100 kHz eller 5 Hz - 600 kHz. Amplituden kunne varieres kontinuerlig med pot meter eller i step med attenuator.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Hva er fysisike mål på en slik? (Litt vanskelig å se bakover i bildet, og ikke minst - kjenne på vekten!)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hva er fysisike mål på en slik? (Litt vanskelig å se bakover i bildet, og ikke minst - kjenne på vekten!)
Jeg kan veie og måle i kvell. Som alt med rør så veier det litt. Dette er i hvert fall en utmerket kilde til test av forsterkere. Tror det er relativt lett å få tak i et brukbart og pent eksemplar. Hos Motron f.eks. Det spiller liten rolle hvilken modell du velger. Alle dekker audioområdet med margin i begge ender. Er det ikke fantastisk at et design som er 60 år gammelt fortsatt er fullt brukbart? Ikke bare designet forresten. Et helt utmerket eksemplar kan godt være 50 år gammelt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Strategiske mål:
Høyde inkl. føtter ex. bærehådtak: 27 cm.
Bredde: 18 cm.
Dybde: 35 cm.
Veier 13 kg på badevekta.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Ingen liten tass, med andre ord. En slik pluss et scope tar jo litt plass for oss i små leiligheter. Kanskje lurt at jeg får ryddet unna et visst annet prosjekt før jeg lufter innkjøpsplaner i heimen!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ja. Rydde litt plass må en innimellom. Men å lufte innkjøpsplaner................ Ingen lur ide ;)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Ja Men å lufte innkjøpsplaner................ Ingen lur ide ;)
Si nå ikke det høyt da. Så du ikke tråden til Ellef og Linda fra for et år eller to siden;D. Kan nok være lurt å være litt lur. Nokså håpløst å skulle gjemme unna slike apparater. Tror nok fruen og de (snart) tre små vil krever sitt i forhandlinger om hjemmets innhold!

Topp Bunn