Kjekt i Danmark..?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skal en tur til Danmark, og har vært der en del før, så i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som vet om noen kjekke plasser å besøke (ikke bo) for store og små. Har vært innom mye av de mer kjente ( Fårup, Legoland, Jesperhus, Ålborg zoo osv.) men kanskje finnes det noen flere steder som ikke er like kjente, men likevel verdt et besøk??
Aktuelt område er nordre halvdel av Jylland, lenger sør gidder vi nok ikke kjøre, er ikke så kjekt å kjøre bil... ;D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Var på "Lagunen" camping en gang for lenge siden (rett ved den østlige munningen av Limfjorden). Vi likte oss godt, ikke langt unna Aalborg, men rolig og behagelig.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Veldig fine strender på vestkysten, nær Thy :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Aarhus er en svært trivelig by. Hvis du er der så stikk innom Emmerys. De lager noe av det beste brødet jeg har smakt og serverer også endel fabelaktige småretter.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.165
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Kan også bekrefte at Aarhus er trivelig. "Den gamle by" er verd et besøk. En samling av gamle bygninger/museer. Hvis du er i Aarhus vil jeg anbefale en tur til Ebeltoft, en trivelig liten by med verdens minste rådhus.
Ellers er det mange muligheter i samme området. Djursland sommerland med badeanlegg osv. Randers Regnskog er også verd å få med seg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Århus er det flere som fremhever ser jeg, der har vi ikke vært før.
Har vært i Randers regnskog, men ikke i Djurs sommerland.

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
har akk kommet hjem fra skagen det er en kanon plass å reise til kan anbefales på det varmeste øl å god mat på hvert gatehjørne

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aktuelt område er nordre halvdel av Jylland, lenger sør gidder vi nok ikke kjøre, er ikke så kjekt å kjøre bil...  ;D
Noe sier meg at vi ikke skal diskutere biler, eller mangelen på kjøre-egnede slike... men skulle allikevel kjørelysten melde seg, så er både Ebeltoft og forsåvidt hele Djursland svært så trivelig, Danmarks eldste by Ribe er også vel verdt et besøk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.773
Skal en tur til Danmark, og har vært der en del før, så i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som vet om noen kjekke plasser å besøke (ikke bo) for store og små. Har vært innom mye av de mer kjente ( Fårup, Legoland, Jesperhus, Ålborg zoo osv.) men kanskje finnes det noen flere steder som ikke er like kjente, men likevel verdt et besøk??
Aktuelt område er nordre halvdel av Jylland, lenger sør gidder vi nok ikke kjøre, er ikke så kjekt å kjøre bil...  ;D
Jeg vet ikke hvor dere skal bo, men det er jo ikke lange avstander i Danmark.
Denne, http://www.cofman.no/attraksjoner/loeveparken_givskud_zoo.htm husker barna mine. Løveparken i Givskud.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi skal bo ved Limfjorden, så det er ganske langt nord.

Dyr er alltid populært, var i en dyrepark som jeg tror het Jylland zoo engang. Litt gammel og sarvet, men veldig kjekk. Man fikk f.eks lov å mate dyrene, nesten alle, og de kom ut med en diger tigerpyton som man fikk klappe og holde. Veldig poulært, tror ikke den var så langt fra denne løveparken.

Øl...tja... vel... neppe. :-/

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Har nettopp hatt en uke i Danmark. Likte meg godt i Rangers, Århus og ikke minst i Ebeltoft. I sistnevnte by fant vi mye spennende, og den har sin egen atmosfære i forhold til alle de andre byene vi var innom. Vil også sterkt anbefale å lette opp en vinsjappe som jeg dessverre ikke husker navnet på. Jeg forsto at den var lit kjent. Importerte alt selv og solgte faktisk noe videre til vinmonopolet her i nord.

Djurs sommerland var også bra. Vil tro dette er en park som fenger de fleste. Thors hammer for de galne. Safari båt tur ting for de med sans for humor. Det enneste som skuffet var vannskliene. Disse var direkte kjedelige. Et triks for å få opp farten er å sette føttene ned i sklien og lette opp på ræva. Blir som en liten turbo!

Øl… unngå for all del standard Carlsberg og Tuborg. Ja de smakker likke kjedelig som her hjemme. Dog har Carlsberg gitt ut et ”Jakobsen” øl på 0,75L flasker med en ca 7% styrke. Dette var vel det beste danske ølet vi fant. Koster ca 40kr flasken, og det er den vel verd.

Angående sprit, det vil si slikke gode ting fra Skottland og Frankrike så er ikke dette noe spesielt billig i Danmark. Det som peker seg ut prismessig er uten tvil vin. 30kr for en stor flaske Mateus (som var langt bedre en fryktet) rosevin er direkte latterlig.

God tur!

G

Gjestemedlem

Gjest
Har nettopp hatt en uke i Danmark. Likte meg godt i Rangers, Århus og ikke minst i Ebeltoft. I sistnevnte by fant vi mye spennende, og den har sin egen atmosfære i forhold til alle de andre byene vi var innom. Vil også sterkt anbefale å lette opp en vinsjappe som jeg dessverre ikke husker navnet på. Jeg forsto at den var lit kjent. Importerte alt selv og solgte faktisk noe videre til vinmonopolet her i nord.
Ebeltoft er en sjarmerende liten by, med trivelige små gater og kafeer. Det er også kort vei til Boslum, som er en glimrende badestrand. Vinhandleren heter Lorentsens Vinforsyning og har et meget spennende utvalg av primært franske viner, og har noe av det beste utvalget jeg har sett i gamle viner!

Er man på de trakter kan man spise på Molskroen som holder en svært høy standard.. og pris.

Djurs sommerland var også bra. Vil tro dette er en park som fenger de fleste. Thors hammer for de galne. Safari båt tur ting for de med sans for humor. Det enneste som skuffet var vannskliene. Disse var direkte kjedelige. Et triks for å få opp farten er å sette føttene ned i sklien og lette opp på ræva. Blir som en liten turbo!
Grei plas for barna, men ganske avlappet greie, av høydepunktene nevnes såpebobleblåsing, et langsomt tog som kjørte i sirkel rundt området og slaraffenland. Desverre var det en øvre grense på 70cm for å slippe inn i sistnevnte :(

Øl… unngå for all del standard Carlsberg og Tuborg. Ja de smakker likke kjedelig som her hjemme. Dog har Carlsberg gitt ut et ”Jakobsen” øl  på 0,75L flasker med en ca 7% styrke. Dette var vel det beste danske ølet vi fant. Koster ca 40kr flasken, og det er den vel verd.
Kan også anbefale Tuborgs hveteøl, leskelig sommerdrikk. Og hvis man vil ha tak i billig øl kan man stikke innom en lavprisbutikk og kjøpe 0.33 flasker for rundt 1,50 kr !

Angående sprit, det vil si slikke gode ting fra Skottland og Frankrike så er ikke dette noe spesielt billig i Danmark. Det som peker seg ut prismessig er uten tvil vin. 30kr for en stor flaske Mateus (som var langt bedre en fryktet) rosevin er direkte latterlig.
Gode kjøp her er danke spesialiteter som snaps og krydderbrennevin. F.eks. AAlborg Porse eller Gammel Dansk. Ligger stort sett på 70-120 kr for en hel flaske.

Det ligger også en dyrepark litt nord for Ebeltoft, husker ikke helt hva den het men en av attraksjonene var hurtigmating av leoparder. (litt som greyhound racing).

A

Affa

Gjest
Fyn er virkelig fantastisk. Kjøpstaden Faaborg 3 mil sør for Odense og 1 mil vest for Svendborg er helt nydelig. Fyn er den delen av danmark der danskene ferierer.

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.371
Torget vurderinger
34
Fyn er virkelig fantastisk. Kjøpstaden Faaborg 3 mil sør for Odense og 1 mil vest for Svendborg er helt nydelig. Fyn er den delen av danmark der danskene ferierer.
Vi var på andre siden av Lillebælt, i Sønderborg på øya Als. Der var det også flott, ikke minst strendene helt sør på øya i nærheten av Kegnæs.

Ellers spilte Clapton rett borti gata da vi var der(Augustenborg slot) og dronningen var på ferie i den andre retningen (Gråsten slot).

En flunkende ny opplevelsespark lå også på Als. Den heter Danfoss Universe.

A

Affa

Gjest
Vi var på andre siden av Lillebælt, i Sønderborg på øya Als. Der var det også flott, ikke minst strendene helt sør på øya i nærheten av Kegnæs.

Ellers spilte Clapton rett borti gata da vi var der(Augustenborg slot) og dronningen var på ferie i den andre retningen (Gråsten slot).

En flunkende ny opplevelsespark lå også på Als. Den heter Danfoss Universe.
Jeg skal se nærmere på dette!

W

wurst

Gjest
Når du er på Fyn bor du absolutt besøke Egeskov slott, et fantastisk sted!

Topp Bunn