Har nettopp hatt en uke i Danmark. Likte meg godt i Rangers, Århus og ikke minst i Ebeltoft. I sistnevnte by fant vi mye spennende, og den har sin egen atmosfære i forhold til alle de andre byene vi var innom. Vil også sterkt anbefale å lette opp en vinsjappe som jeg dessverre ikke husker navnet på. Jeg forsto at den var lit kjent. Importerte alt selv og solgte faktisk noe videre til vinmonopolet her i nord.
Ebeltoft er en sjarmerende liten by, med trivelige små gater og kafeer. Det er også kort vei til Boslum, som er en glimrende badestrand. Vinhandleren heter Lorentsens Vinforsyning og har et meget spennende utvalg av primært franske viner, og har noe av det beste utvalget jeg har sett i gamle viner!
Er man på de trakter kan man spise på Molskroen som holder en svært høy standard.. og pris.
Djurs sommerland var også bra. Vil tro dette er en park som fenger de fleste. Thors hammer for de galne. Safari båt tur ting for de med sans for humor. Det enneste som skuffet var vannskliene. Disse var direkte kjedelige. Et triks for å få opp farten er å sette føttene ned i sklien og lette opp på ræva. Blir som en liten turbo!
Grei plas for barna, men ganske avlappet greie, av høydepunktene nevnes såpebobleblåsing, et langsomt tog som kjørte i sirkel rundt området og slaraffenland. Desverre var det en øvre grense på 70cm for å slippe inn i sistnevnte
Øl… unngå for all del standard Carlsberg og Tuborg. Ja de smakker likke kjedelig som her hjemme. Dog har Carlsberg gitt ut et ”Jakobsen” øl på 0,75L flasker med en ca 7% styrke. Dette var vel det beste danske ølet vi fant. Koster ca 40kr flasken, og det er den vel verd.
Kan også anbefale Tuborgs hveteøl, leskelig sommerdrikk. Og hvis man vil ha tak i billig øl kan man stikke innom en lavprisbutikk og kjøpe 0.33 flasker for rundt 1,50 kr !
Angående sprit, det vil si slikke gode ting fra Skottland og Frankrike så er ikke dette noe spesielt billig i Danmark. Det som peker seg ut prismessig er uten tvil vin. 30kr for en stor flaske Mateus (som var langt bedre en fryktet) rosevin er direkte latterlig.
Gode kjøp her er danke spesialiteter som snaps og krydderbrennevin. F.eks. AAlborg Porse eller Gammel Dansk. Ligger stort sett på 70-120 kr for en hel flaske.
Det ligger også en dyrepark litt nord for Ebeltoft, husker ikke helt hva den het men en av attraksjonene var hurtigmating av leoparder. (litt som greyhound racing).